1
«…і чужому навчайтесь, і свого не цурайтесь…» Т. Г. Шевченко
Тема: «Дотик до ялинкового дива»
Мета:
Форма виховного впливу: бесіда з елементами гри.
Обладнання: музичний центр, мелодії різних народів світу, відео проектор, презентація Power Point.
Методи: інтерактивний.
Використані джерела :
Підготовчий етап: написання сценарію, розучування ролей з окремими учнями классу, підготовка ялинкових іграшок разом з учнями
Схематичний план виховного заходу:
I. Організаційний момент.
1.Слово вчителя……………………………………………..………......3хв.
II.Оголошення теми виховного заходу.
1.Слово вчителя……………………………..………………………..…2хв.
ІІІ. Основна частина.
IV. Підбиття підсумків.
Хід заходу
І. Організаційний момент.
Вчитель. Доброго дня! Подивіться, будь-ласка, на листок календаря. Яке сьогодні число?
Учні. 16 грудня!
Вчитель. Зрозуміло, що наближається найбільш світле зі свят, повне надій і очікувань
– Новий рік!
Скажіть, будь-ласка:
Звичайно, прикраси виготовлені своїми руками, несуть в собі заряд позитиву, тепло і любов.
І ось, коли до Нового року та Різдва залишаються лічені дні, ви зі своїми батьками дістаєте чарівну коробку з іграшками. Відкриваєте її, а там...
блискучі зірочки, кульки, намисто, шишки, горіхи. Які вони всі гарні та тендітні! Адже всі іграшки нам дуже дорогі: які ми зробили своїми руками, які залишилися нам від бабусі, а якісь просто улюблені. Вони будуть прикрашати вашу ялинку, і приносити радість вам та вашим близьким.
ІІ. Оголошення теми виховного заходу.
Вчитель: Сьогодні я запросила вас, щоб ви дізналися якомога більше цікавого та доторкнулися до ялинкового дива – іграшки. Адже говорять, що кожна іграшка – це частина казки, в яку так хочеться вірити напередодні Нового року. А ще говорять, що в кожній іграшці прихована своя таємниця і деякі із них ми зараз відкриємо!
Тому для початку запрошую вас
здійснити подорож до музею історії
ялинкової іграшки.
Розповідь супроводжується показами слайдів з
презентації «Історія ялинкової іграшки»
ІІІ. Основна частина.
По-справжньому стало модним прикрашати дерева в першій половині XVI століття.
Треба сказати, що до середини XVIII століття прикраси були виключно їстівними: яблука, горіхи, фрукти, пряники та особливою прикрасою ялинок лишалися маленькі свічки. Вони символізували достаток, родючість, світло і сонце.
Перші скляні іграшки з’явилися в Німеччині. Легенда пов’язує створення іграшок з конкретним роком, коли в країні не вродили яблука і на ялинку не було чого чіпляти, та щоб не порушувати традицію, німці знайшли заміну яблукам – скляні кулі.
На Україні ялинки стали прикрашати іграшками з 1860 року. Це були іграшки з пресованого картону, паперу, тканини, пап’є-маше. Такі іграшки були популярні до 50-х років минулого століття.
Новорічна іграшка має свою надзвичайно цікаву історію. У ХХ столітті було модним відображати різні видатні події:
– освоєння Півночі;
– політ у космос;
– Велику Вітчизняну війну.
У 50-60 роки популярності набувають скляні іграшки.
У 1970 році з’являється традиція прикрашати ялинку великою іграшкою на верхівці.
Так кожного року іграшка набувала все більше свої риси. В іграшках знайшли відображення різні події, віяння і, звичайно, технічний прогрес. Вона відображає ідеологію і психологію держави, мету виховання дітей – все, що відбувається в
країні.
На Івано-Франківщині відкрився туристично-мистецький комплекс "Маєток Святого Миколая", де можна дізнатися багато цікавого про іграшку.
Вишукані українські іграшки стають
престижними: вітчизняні фабрики випускають фігурну іграшку, дивні кулі з ручним розписом, копіюють старі іграшки на прищіпці. Таким чином відбувається загадкове перевтілення звичайних корисних речей у мистецький твір.
Ось така історія ялинкової іграшки.
Вчитель: А зараз я хочу запропонувати вам інтерактивну гру «Ялинкова іграшка». Ви, за бажанням, обираєте сектор під певним номером, називаєте цифру і відповідно відповідаєте на питання. (На дошці надруковані сектори з питаннями; за вибором учня вчитель перевертає та зачитує питання).
Вчитель. Дякую вам за відповіді. Кожна іграшка – це дзеркало відображення ідеології, культури, звичаїв і традицій своєї країни. Ми поважно ставимось до їх надбань та намагаємось кращі ідеї втілити у свою творчість. Сьогодні у вас буде можливість пригадати ті техніки, які ми використовували на заняттях під час виготовлення іграшок.
(Педагог бере в руки глобус. Крутить його і зупиняє свій погляд на Франції.)
В Новий рік збуваються бажання, тому варто тільки захотіти!
(Звучить французька музика, до залу заходить Ізабель.)
Ізабель. Бонжур! Я Ізабель, приїхала до вас із Франції. З собою я привезла новорічну прикрасу. Вона дуже схожа на багаторічну рослину, її найближчий родич чортополох. Сподіваюсь, що ви здогадалися – це…? Вірно артишок.
Дістає із подарункової коробки іграшку.
Ця іграшка виконана у техніці «артишок», а свою назву отримала завдяки подібності з плодами артишоку. Як бачите, тут використано різновид клаптикового шиття. У цій техніці можна зробити не тільки кулі.
Цікавими виходять різні предмети – від шишок і вінків до ялинок і фруктів. Техніка цікава своїм різноманіттям форм і розмірів, застосовуваних матеріалів, свободою у поєднанні кольорів. І зовсім не обов'язково використовувати тканину.
Не менш цікаві паперові форми. А в якості основи може стати практично будь-який предмет.
Моя кулька символізує яблуко, а у Франції яблука на ялинці символізують родючість. Якщо маєте господарство, прикрашайте ялинку ось такими яблучками!
Вчитель: Дякуємо! Залишайся з нами. А на вас чекає нова історія.
(Звучить японська музика, до залу заходить Акіра)
Акіра. Кonnichiha! (Привіт). Напевно, ви здогадалися, що я приїхала до вас із Далекого Сходу, з Японії. Давайте знайомитися – я Акіра. Перед Новим роком я завітала до вас із своїм подарунком.
(Дістає із подарункової коробки іграшку)
І ось мій подарунок – ялинкова іграшка! Ми також маємо традицію прикрашати ялинку іграшками. А рукоділля є улюбленим заняттям багатьох дівчат та жінок країни, які прагнуть зробити інтер'єр будинку максимально комфортабельним і затишним.
Саме тому користується «канзаші» величезною популярністю як унікальна технологія створення робіт з шовкової тканини і атласних стрічок. І ми пишаємось тим, що Батьківщиною «канзаші», так само, як і орігамі, є Далекий Схід.
А чи знаєте ви, що таке Kanzashi (канзаші, кандзасі)? Вірно – це прикраси для волосся, які використовувалися і використовуються у традиційних японських, а також китайських зачісках.
Я вітаю вас з Новим роком та хочу подарувати ялинкову іграшку, яка символізує радість, свято і життя!
Вчитель: Дякуємо тобі! Приєднуйся, будь-ласка, до нас.
(Звучить українська музика, до зали заходить українська дівчинка Марічка.)
Марічка. Доброго дня! Я – Марічка! Вітаю усіх з наступаючим Новим роком та Різдвом! І хочу зробити вам також свій подарунок, подарувати нашу українську іграшку.
(Звучить музика. Марійка достає іграшку із коробки.)
Це – торбинка щастя, якого вам вистачить на цілий рік! Вона вишита українським орнаментом, що є своєрідним оберегом. Українські фахівці відзначають популярність українських орнаментів – «іграшка у вишиванці». Це мода на національні-фолькові мотиви в новорічних іграшках. Виглядає це дуже стильно і незвично – справжня українська ялиночка. Щасливого вам Нового року!
(Звучить музика, заходить Снігуронька)
Снігуронька:
Добрий день, дорогі друзі! Приємно бачити вас у крузі! З Новим роком всіх вітаю, Здоров’я, радості бажаю!
Нехай здійсниться добре все,
(Звучить музика).
Новий рік – це подарунки! А їх у нас так багато! Тож давайте прикрасимо нашу ялинку. Хай Новий рік принесе родючість і добробут
(вішає на ялинку іграшку із Франції), радість, свято і життя (вішає на ялинку іграшку із Японії) та хай щасливим буде Новий рік! (вішає на ялинку іграшку із України). З Новим роком вас!
Снігуронька сідає разом з дітьми.
Вчитель. А ось наскільки вам було цікаво на нашому заході, зараз ми дізнаємося про це! Перед вами ялинка, пропоную вам прикрасити її вашими враженнями. (На дошці плакат із намальованою ялинкою, на яку учні мають приклеїти іграшки).
Червона кулька означає, що у вас з’явилося бажання виготовити іграшку. Жовта – «я невпевнена, що у мене все вийде». Синя – «ні, це важко, я робити цього не буду».
(Звучить музика, вихованці прикрашають ялинку).
Я бачу, що наша ялинка виблискує червоними кульками, а це означає, що вдома ви спробуєте зробити іграшку і я сподіваюся, що ми з вами започаткуємо нову традицію – створення у родинному колі новорічних ялинкових прикрас своїми руками. І нехай вони стануть родинними оберегами і будуть передаватися від покоління до покоління. І за кожною такою іграшкою буде стояти своя неповторна сімейна історія.
IV. Підбиття підсумків.
Вчитель: Сьогодні у нас відбулося справжнє свято новорічної іграшки! Ми побували з вами у далекому минулому, побачили прикраси, якими прикрашали ялинку за часів дитинства ваших батьків. Пригадали, які техніки інших країн ми використовуємо під час виготовлення іграшки та вирішимо, яку українську ялинкову прикрасу ми обов’язково з вами зробимо. Це далеко не всі можливості створення ялинкової іграшки, тому на своїх заняттях ми продовжимо засвоєння нових технік та створимо нові ялинкові прикраси.
До свята залишилось зовсім мало часу, тому поспішайте обирати іграшку, яка обов’язково прикрасить вашу новорічну ялинку. Вона буде особливою, авторською, неповторною та подарує гарний настрій вам і вашим близьким.
Вітаю вас, хай збуваються ваші мрії! З наступаючим Новим роком!