Вчитель біології
Яковенко О.П.,
спеціаліст вищої
кваліфікаційної категорії
ЕКОЛОГІЧНІ ЗАБАВИ
«СТАНЬМО НА ЗАХИСТ ПРИРОДИ»
Мета: поглибити і систематизувати знання учнів про джерела техногенного забруднення навколишнього середовища, про вплив забруднення на довкілля і здоров’я людини; сформувати відповідальне ставлення до довкілля і бажання брати участь у природоохоронній роботі.
Обладнання: плакати, написи на дошці.
Вчитель.
Природа землі унікальна і неповторна. Кожен її куточок прекрасний по – своєму. Духмяний аромат нам дають розквітлі сади навесні, величаві бори і білокорі березові гаї зустрічають пташиним співом, наповнюють грибами наші кошики. Наша земля щедра і привітна, проте останнім часом важко доводиться їй.
Люди забруднюють річки і моря, поріділи ліси, забруднені ґрунти, насичене токсичними парами повітря.
Людство на порозі екологічної кризи. Сучасний стан довкілля поставив людину перед вибором: або дальше так жити, або розвивати у людей відповідальність за свої вчинки в природі.
Але ще не пізно все виправити. А для того, щоб допомогти природі, потрібно багато про неї знати.
Ця гра допоможе нам визначитися в реальності екологічної загрози, з’ясувати, хто є кращим знавцем питань екології рослин і тварин, проблем збереження навколишнього середовища.
( Учні виходять по черзі і говорять слова, стають і діляться на дві групи).
1. Щедра земля на хліб, добро, пісні і ласку. То ж бережімо найпрекраснішу з планет – нашу Землю. Вона дала людству все: скарби моря і гір, дивовижні рослини, загадкових звірів, подарувала найцінніше – життя. Ми маємо талановитих, мудрих людей. Та на жаль, наш спільний земний дім конче потребує постійної – день у день – турботи. « Мічена» атомом Чорнобиля наша Земля. На кожного з нас припадає 480 тонн накопичених твердих відходів, що повсякчас загрожують здоров’ю і життю. Тож живімо і працюймо так, щоб робити добро один одному, добро нашій планеті.
2. Зупинюсь у вечоровій тиші,
Вслухаюсь, як дихає земля.
З кожним днем для мене все рідніші
Ці гаї, і ріки і поля.
Відчуваю дивну спільноту
З білим садом, птицями в узвишші,
Зіркою, що гасне на льоту,
І тому, щораз мені миліші
Ці гаї, і ріки і поля...
Я стою у вечоровій тиші,
Слухаю, як дихає земля.
3. Проблема чистого повітря – це міжнародна проблема. За рік в атмосферу викидається 200 млн. тонн вуглецю, 250 млн. тонн пилу, 120 млн. тонн попелу.
4. Сірчистий газ у вологому повітрі утворює сірчану кислоту. Випадаючи з дощем, вона розкладає не тільки легені людини, а й метали, фарби і навіть каміння. Зовсім недавно в Італії скульптурне зображення четвірки коней, що прикрашає площу святого Марка, довелося замінити копією. Сірчана кислота зруйнувала кам’яну скульптуру, що простояла століття.
5. ТЕЦ середньої потужності викидає за добу близько 400 тонн сірчаного газу. Дослідженнями встановлено залежність між забрудненістю повітря і частотою захворювання дітей на рахіт. Запилене повітря погано пропускає ультрафіолетові промені, необхідні для нормального формування скелета.
6. Трави, що ростуть поблизу автостради, непридатні для корму худоби, оскільки сполуки свинцю, які накопичилися в них, можуть отруїти молоко і м’ясо тварин.
7. Найбільш чутливі до дії шкідливих газів хвойні рослини – сосна, ялина, піхта, ялівець. Тривалість життя дерев в містах скоротилася порівняно з тими, що ростуть у природних умовах. Так липа у парках живе 125 – 150 років, на вулиці міста – 50 – 80 років, а у природних умовах – 300 – 400 років.
8. Пил і сажа осідають на поверхні ґрунту. 1 кв. км території великого міста збирає за місяць 25 тонн сажі. Підприємства України скидають у річки та озера 50 млн тонн отруйних речовин. Велике місто викидає в атмосферу 3 млрд. тонн відходів: гази, аерозолі, пил. Щогодини на нашій планеті 55 чоловік отруюються і гинуть від пестицидів та хімічних речовин.
9. Щогодини 1000 чоловік помирають від отруєння водою. 5 – 6 видів рослин чи тварин зникають з лиця Землі. Якщо нинішні підходи до експлуатації природного середовища збережуться протягом наступних 40 років, настане остаточна деградація природи і життя на Землі стане неможливим.
10. Щось не те на Україні,
Щось не все в порядку.
Сади вишневі похилились,
Хрущі давно вже не гудуть.
Лише дощі кислотні йдуть,
І хімікати розчиняють....
Зупинімось – останній є шанс,
Оглянімось – благаємо Вас!
Все задумано мудро в природі,
Жити треба у мирі і згоді!
Як розоримо світ цей ущерть –
Вирок нам – без війни буде смерть,
Зупинімось – останній є шанс,
Ця планета не тільки для нас.
Вчитель.
Екологічна ситуація в Україні є кризовою. Погіршилося фізичне і моральне здоров’я людей, особливо дитяче. Негативним стало відтворення населення, зменшується тривалість життя, зростає смертність, збільшується кількість хронічних інфекційних захворювань, серцево – судинних, онкологічних, ендокринних, хвороб органів дихання. 80 % сучасних хвороб людини спричинені екологічними негараздами.
І так у нас утворилося 2 групи, які цікавляться проблемами забруднення навколишнього середовища не байдужі до цього і готові стати на захист природи – це « Екологи» і « Бережливі».
1 завдання « Екологічні проблеми».
Презентація.
І група розкриває проблеми повітряного середовища.
ІІ група розкриває проблеми наземного і водного середовища.
2 завдання « Книга скарг природи».
Вчитель. У мене є « Книга скарг природи». Тут записані 2 скарги. Ваше завдання: прочитайте скарги і доберіть аргументи захисту об’єктів подання скарг. ( роздаю скарги обом групам)
1. Шановні земляки!. У наш час ми, річки, страждаємо, забруднюємось. Дуже багато хімічних речовин потрапляє до нас. Відпочиваючі залишають сміття на наших берегах. Люди, схаменіться! З кожним роком ми стаємо більш брудними. Своєю діяльністю люди змінюють екосистему річок, адже в разі зміни одного компонента змінюється решта. Поставте себе на наше місце. Хіба ви були б задоволені від того, що вас живцем вбивають люди!. Будьте людьми!. Залиште своїм нащадкам чисті річки.
Річки Землі.
Учениця. Я вважаю, що надійшла справедлива скарга на людей, які забруднюють річки і води, які так потрібні всім живим організмам. Адже, без води немає життя.
Вода
Існує думка, що планета наша
Повинна зватися «Вода»,
Оскільки лише треть її
Складається таки з землі.
А дві частини — це вода?
Сполука дивна і проста,
Для існування всім потрібна,
Вона корисна і чарівна.
Тому бажаємо сказати,
Хоча це тільки наші мрії,
Вода повинна панувати.
Ми — діти водної стихії.
Про воду згадують давно:
Ще в давнину жива вода
В казках вертала до життя.
А уявіть собі планету,
Де раптом зникла вся вода.
0 жах! Яка вона страшна!
Похмурі впадини морів,
Річок і навіть океанів
Покриті товстим шаром солі.
Не може бути для Землі
За це у світі гірше долі.
Рослинність зникла геть уся:
Немає квітів і дерев.
1 не знайти нам карася,
Зник без води могутній лев.
Ця ситуація — не казка,
Можливе різне на Землі.
Щоб не спіткала світ поразка, —
Охороняймо воду всі!
2. Я, ліс, хочу поскаржитися на погане ставлення до моїх багатств.
Мене досліджували екологи та з’ясували, що багато рослин і тварин, які мені належать, занесені до Червоної книги, більшість видів є рідкісними або зникаючими. У моїх володіннях поширилось браконьєрство. Дуже багато людей відпочивають на моїй території, засмічуючи її. Дуже багато дерев і землі пошкоджено багаттям. Відпочиваючі розорюють гнізда пташок, мені їх дуже шкода.
Але найбільше я хочу поскаржитися на людину, бо саме через неї я став такий засмічений, збіднів мій рослинний і тваринний світ. Хочу попросити вас, люди, не вбивайте мене, бо я хочу жити. Разом зі мною хочуть жити мої друзі: квіти, дерева, тварини, птахи.
Ліс.
Учениця. Ліс – це особливий, нескінченно добрий і нескінченно щедрий організм, який не просить нічого для свого існування, бере під захист всі живі істоти і пропонує тінь навіть лісорубові, що знищує його, а також регулює рівень води в річках, виробляє кисень і накопичує сонячну енергію, впливає на клімат і грунти.
Право живих на життя поважайте,
З вдячністю працю тварин зустрічайте.
Кожна хай зустріч несе відкриття
Ціннішого в світі нема, ніж життя.
Шумить верхами буйний ліс –
Дуби, берези, буки.
Співає сойка, свище дрізд
І воркотять голубки.
Схаменіться, люди добрі!
Захистіть природу.
Як не буде лісу й річки,
Не буде й народу.
Вчитель. Проблемними питаннями залишаються звалища, різноманітні відходи, домашнє сміття. Це можна побачити скрізь і всюди. Неприбрані відходи забруднюють грунт, приміщення, двори та вулиці, з вітром утворюють пил, проникаючи у помешкання, забруднюючи їх. Сміття поступово стає монстром цивілізації. За нинішнього стану економіки й культури побуту люди ще довго приречені жити серед цих рукотворних пам’ятників своєї безтурботності.
3 завдання « Що ми викидаємо». Відгадайте, про що йде мова.
1.Його виробляє звичайна корова.
2. У невеликих кількостях він дуже корисний.
3. Коли його занадто багато, це стає справжнім нещастям.
4. У разі потрапляння у водойми він руйнується, риба та інші водні тварини починають задихатися.
5. Його потрібно компостувати.
( Гній).
( Пластмаса).
( Папір).
1.Його виробляють із піску.
2. Якщо його нагріти, воно стає тягучим, як тісто.
3. Кинуте в лісі, воно може стати джерелом пожежі.
( Скло).
( Газові відходи).
( СМЗ).
( Машинне масло).
1.Цього багато в місті, особливо де є заводи і фабрики.
2. Це дуже шкідливе.
3. Людина через це хворіє, а одяг робиться брудним.
4. Цього багато під час горіння.
( Сажа).
Вчитель. Є давня приказка у мого народу, що має мораль нашій темі близьку. І хто хоче понівечити рідну природу, той здатний понівечити душу людську.
4 завдання « Хто більше».
Хто більше назве прислів’їв та приказок про воду і про дерева, ліс.
Вода.
1. Немає смачнішої води, як зі своєї криниці.
2. Хліб – батько, вода – мати.
3. Вода – душа врожаю.
4. Там, де вода живе, там і людини не помре.
5. Вода – джерело життя.
6. Воду марно не пролий, дорожити нею вмій.
7. Вода за доброту віддячить.
8. Ліс і вода – краса природи.
9. Не псуй джерело – онуки проклянуть.
10. Де вода, там і горя нема.
Дерева, ліс.
1. Не ламай тополю, бо зламаєш долю.
2. Дерево і воду береже.
3. Одне дерево посадив – недарма прожив.
4. Де виросла сосна – там вона красна.
5. Ліс рубаєш – горя зазнаєш.
6. Ліс і вода – брат і сестра.
7. Повітря в лісі – найкращі ліки.
8. Ліс чарує, та не кожен його шанує.
9. Ліс і квіти – земне царство.
10. Хто посадить дерево, того благословлять онуки, хто зрубає – того проклянуть діти.
5 завдання « Чи знаєте ви народні прикмети».
Вчитель. З давніх - давен за допомогою прикмет народ передбачає погоду. Назвати прикмети, які передбачають погоду.
1.Якщо ластівки літають низько над землею, то ... ( буде дощ).
2. Якщо гуси стоять на одній нозі, то ... ( буде мороз).
3. Якщо зранку на траві густа роса, то ... ( буде хороша погода).
4. Якщо гуси та качки купаються в снігу, то ... ( буде відлига).
5. Бджоли вилітають із вуликів, але залишаються поблизу, то ...
( буде дощ).
6. Якщо павуки збираються в куток, то ... ( буде вітер).
7. Якщо кішка тулиться до тепла, то ... ( буде мороз).
8. Горобці збираються зграями і галасують, то ... ( буде гарна сонячна погода).
9. Якщо комахи ховаються в листі дерев, то ... ( буде дощ).
10. Увечері жаби квакають, влаштовуючи справжні концерти, то... (буде тепла погода).
Вчитель. Негативно впливає на організм людини забруднення навколишнього середовища. У людей виникають різні захворювання: інфаркт, головний біль, застуда, астма, сліпота, малокрів’я, авітаміноз. Тoді виникає проблема – як лікуватися. Вживати таблетки і пілюлі чи обрати інший спосіб. Синтетична пігулка – чужа за своєю природою живому організмові. Природні ліки діють значно м’якше, майже не шкідливі, не спричиняють ускладнень. Ліки ростуть у нас під ногами. Адже світ рослин – перша аптека, якою люди користувалися в давнину. У наш час багато людей користуються природною аптекою.
6 завдання « Ліки довкола нас».
1 група. « В аптеці бабусі Медуниці».
СЦЕНКА «В АПТЕЦІ БАБУСІ МЕДУНИЦІ»
(За столом — бабуся Медуниця, до неї підходять хворі за порадами.)
Хворий, У мене погане самопочуття після святкування Дня народження. Що Ви порадите?
Бабуся. У вас зашлакований шлунок, жовчний міхур та нирки через надмірне вживання м'яса, солодощів. Позбутися цього ви можете самі. Спробуйте очистити свій організм. Вранці натще випийте склянку соку, навпіл з водою (сік з двох лимонів). Потім ще через і годину по склянці — яблучного та морквяного. Не їжте. Самопочуття покращиться через день. Відрегулюйте своє харчування: їжте багато овочів, фруктів, кисломолочних продуктів, відмовтеся від солодощів, смаженого, жирів.
Хворий, У мене часто болить голова. Що Ви порадите?
Бабуся. Спочатку очистіть організм від шлаків. А пізніше пийте настій з валер'яни, суниці, і квітів ромашки, м'яти, календули. Як його приготувати? Візьміть по ложці кожної трави, залийте літром окропу, кілька хвилин потримайте на вогні. Потім остудіть і процідіть.
Пийте по чверті склянки двічі на день.
Частіше бувайте на свіжому повітрі перед сном.
Хворий. У мене кашель не проходить. Він заважає вчитися.
Бабуся. Потріть чорну редьку і видушіть сік. Добре змішайте з медом (один до одного). Пийте по 2 столові ложки перед їжею і перед сном. Навесні пийте березовий або кленовий сік.
Хворий. Як позбутися зубного болю?
Бабуся. Один великий зубець часнику дрібно поріжте і покладіть на зап'ястя руки з того боку, де болить зуб. Міцно прибинтуйте. Біль швидко зникне і надовго.
Хворий. У мене часто болить горло. Це дуже неприємно.
Бабуся. Приготуйте 3-відсотковий розчин лимонної кислоти і полощіть ним горло через кожну годину протягом дня. Наприкінці дня ви відчуєте себе здоровим.
Хворий. У мене збільшена щитоподібна залоза, я дратівливий, відчуваю слабкість, втрату апетиту. Що Ви порадите?
Бабуся. Їжте морську капусту, що містить йод, вживайте багато вітамінів: відвар шипшини, кропиви, ягід смородини, полуниці, суниці, вишні. І обов’язково поїдьте до моря. Жодні ліки не лікують щитоподібну залозу так, як морська вода.
( бабуся звертається до присутніх).
Людина справді може знайти в рослині порятунок. Раджу всім вдома мати аптечку трав. Любіть матір – природу, пізнавайте її. Шукайте в ній цілющі сили і у здоров’ї ви проведете своє життя.
(Роздає всім присутнім листки « Домашня аптечка трав»)
ІІ група.
Сценка « На прийомі у лікаря».
Лікар. Наступний.
Хворий. Добрий день, лікарю.
Лікар. Здрастуйте, на що скаржитесь?
Хворий. Та це, лікарю, не знаю, що зі мною робиться, волосся сиплеться, під очима сині мішки, шкіра лущиться, весь час спати хочеться. Ложку до рота не донесу - втомлююся, що там казати про навчання: на першому уроці сплю, на другому -досипаю.
Лікар. Так, синку, діагноз ясний.
Хворий. Це заразне?
Лікар. Та ні, не заразне, звичайнісінький типовий авітаміноз.
Хворий. Що робити, лікарю?
Лікар. Будемо лікувати.
Лікар. Я вам напишу рецепт, підете в аптеку, купите і будете лікуватись. Ось призначу вам « Мультитабс» - будете вживати по одному драже в день.
Хворий. А ви знаєте, скільки воно коштує?
Лікар Гроші - це сміття, головне - здоров'я. Є ще такий ефективний препарат « Геровітал».
Хворий. Геро що? Я вам кажу, що батьки грошей не отримують.
Лікар. Гроші - це сміття, головне - здоров'я. А якщо ці не допоможуть, то є убійна сила « Допель Герц» - сила двох сердець.
Хворий. У нього ціни такі, що обидва серця стануть.
Лікар. Я можу ще запропонувати вам « Ревіт», « Аеровіт», аскорбінову кислоту, але я бачу, що у вас нема бажання лікуватися.
Хворий. Бажання в мене є та грошей нема.
Бабуся. Що ви, лікарю, хлопця таким дорогим травите. Ти, синку, мене послухай. І навіщо тобі ті « допелі» та «мутелі», якщо вдома в тебе вистачає різних вітамінів. Ось глянь, синку. У тебе морква, червоний буряк є? Тут тобі, синку, і вітамін А і С. їж частіше свіжу моркву і волосся стане міцне, блискуче, шкіра буде гладенька, як у немовляти.
А ось спробуй, синку, чай із шипшини, я трохи туди сухого листя і гілочок смородини додаю. Тут тобі в наборі вітамін С. Він захистить тебе від цинги, від простуди.
А ще пораджу вживати побільше квашеної і свіжої капусти. В ній вітаміни СіВ. Вони також добре впливають на шкіру і чорні мішки під очима зникнуть.
Лікар. Що ж ви мій авторитет підриваєте?
Бабуся. А ви мовчіть, лікарю, хто вас хвойним відваром напуває? Самі чомусь той « Мультитабс» не купуєте?
Ось глянь, синку, чим я лікаря підгодовую. Це ще мене моя бабуся навчила - солод називається. Береш зерна ячменю або пшениці і пророщуєш його в неглибокій тарілці. До солоду можна додати склянку молока, меду, масла, їсти цю кашу кожного дня. Коли споживають солод, поліпшується зір, зміцнюються зуби, волосся, зникне сивина, виробляється стійкий імунітет до простудних захворювань, омолоджується організм.
Не треба забувати і про свіжі яблука, молоденьку цибульку, яку завжди можна виростити на вікні. Раніше так і лікували. В цих рецептах мудрість народна.
Хворий. Дякую за, поради, бабусю. А ви, друзі, уважно слухали бабусині поради, раджу і вам ними скористатися.
Учениця. Цінуй, людино, доброту природи,
Все, що вона дарує щедро нам.
Її ліси, поля, повітря, води –
То вічний і святий величний храм.
І не втішай себе, що всеодно
Природа мовчазна – про це не скаже.
Вона не скаже, але й не простить.
Учениця. Від споживацького безглуздя
Довкілля треба вберегти.
То ж маємо навчитись жити
Лиш за законами краси.
Ми люди, а тому повинні
Розумне й вічне в світ нести,
У серці кожної людини
Зростити пагін доброти.
Вчитель. Природа, в якій вам, діти, доведеться жити, забруднюється, піддається руйнуванню, знищується. Ваше майбутнє може стати жахливим, якщо не почати негайно лікувати нашу планету. Настав час діяти.
Я хочу, щоб для нас усіх девізом життя стали слова римського мислителя Л. Сенеки « Жити щасливо і жити у злагоді з природою – одне й те саме».
Пісня ( на мелодію « Червона рута» )
Подивися навкруг, що з природою стало,
Дихать зовсім нічим, люди всі у печалі.
Може, десь у лісах ще щебече пташина,
Але в нас у селі сум мелодії лине.
Приспів:
Чистеньку воду, не шукай у джерелах,
Бо чорнобильський дим вже і тут, повір!
А колишняя врода зелененьких лісочків
Відійшла в далину, ти повір.
Так, що треба тепер об’єднатись нам дружно,
Щоб собі повернуть і діброви й стежини.
І ми будем нести людям квітку надії,
Бо давно уже це увійшло в наші мрії.
Приспів: