Позакласний захід "Галицький дзвонар"

Про матеріал
Позакласний захід приурочений творчості Івана Франка. Мета - розширити знання учнів про Галицького Дзвонаря, як його називали у Львові.
Перегляд файлу

                                                     Галицький дзвонар

“Мелодія”  Мирослава Скорика

 

    Під музику звучить вірш

 

  Я не жалуюсь на тебе, доле:
Добре ти вела мене, мов мати.
Та ж де хліб родити має поле,
Мусить плуг квітки з корінням рвати.

 

Важко плуг скрипить у чорній скибі,
І квітки зітхають у сконанню…
Серце рвесь, уста німі, мов риби,
І душа вглибляєсь в люту рану.

А ти йдеш з сівнею й тихо сієш
В чорні скиби й незарослі рани
Нове сім'я, новії надії,
І вдихаєш дух життя рум'яний.

                                                        

Ведучий 1. Іван Франко – це безмежна країна, яка досі не має своєї наукової карти. Є в ній місцевості й дороги, добре знані кожним зі шкільної парти. Але є околиці, у які спробуємо зазирнути й ми, подорожуючи разом із героями його творів, щоб глибше зрозуміти неповторний світ Франка.

 

Ведучий 2. 160 років тому, 27 серпня 1856 року, у селі Нагуєвичі, що неподалік від Львова, народився Іван Франко.

 

(Роман Завадович «Поет-каменяр»)

Читець 1. В Нагуєвичах на горбку

 стояла хата у садку,

а збоку — кузня майстра Яця,

меткого Якова Франка.

 

Там цілі дні кипіла праця,

бо справна в коваля рука.

Дзвеніли молоти  луною,

веселою та голосною,

їх пісня над селом неслась.

 

Читець 2. У Яця був синок Івась,

розумний і кмітливий хлопчик,

до книжки брався все охоче,

то й порішили батько-мати:

«Івася треба в школу дати!»

 

Читець 3. Пішов малий Івась до школи

в Дрогобич-місто. Вільну волю,

братів і друзів, ліс і поле —

усе, що палко так любив,

Івась-школярик залишив.

Учився пильно і завзято,

Читав книжок дуже багато...

Читець 4. Померли рано батько й мати,

та не вернувсь у рідну хату

Івасик, круглий сирота.

Вже інша кликала мета

у світ, велична і свята:

своє знання, любов і сили

віддати батьківщині милій.

 

Читець 1. З Івася він Іваном став,

та вчитися не перестав.

Учивсь у Львові та у Відні

і завжди думав:

Іван Франко. «Краю рідний,

о, як би помогти тобі

в тяжкій неволі і журбі?

Щоби чужим не був слугою,

щоб управляв ти сам собою,

щоб був щасливий і багатий

у власній вільній хаті?»

 

Читець 2. І присягнувсь Іван завзятий

талант і розум дужий свій —

всього себе на службу дати

Вітчизні любій, дорогій.

 

Читець 3. За те була йому пошана:

народ назвав Франка Івана

провідником-Каменярем,

що безупинно день за днем

у бурю, дощ і непогоду

ламає молотом граніт.

І для невільного народу

будує шлях у кращий світ.

Читець 4. Франко — то гордість і окраса

свого народу і землі.

Він, мов молодший брат Тараса,

обидва — волі ковалі.

Ведучий 1.  Іван Франко завжди з теплом і любов’ю згадував батьківську кузню.

Читець. У долині село лежить,

Понад селом туман дрижить,

А на горбі, край села

Стоїть кузня немала.

А в тій кузні коваль клепле,

А в коваля серце тепле,

А він клепле та й співа

Всіх до кузні іззива.

Яків Франко. "Ходіть, люди, з хат і з поля!

Тут кується краща доля.

Ходіть, люди, порану,

Вибивайтесь з туману!"

 

 

Ведучий 2. У кузні малий Іван слухав розповіді селян про тяжку працю, злидні та неврожаї, бачив нужденних заробітчан. У дитячу душу глибоко запало побачене і почуте. Він зрозумів, як тяжко живеться людям, і усвідомив, що за кращу долю треба боротися. Вогонь кузні та батьківська любов зігрівали душу великого письменника.

 

Звучить пісня «Червона калино,чого в лузі гнешся».

 

Іван Франко: Пісне, моя ти сердечна дружино.

Серця відрадо в дні горя і сліз,

З хати вітця, як єдинеє віно,

К тобі любов у життя я приніс.

Тямлю як нині: малим ще хлопчиною

В мамині пісні заслухувавсь я;

Пісні ті стали красою єдиною

Бідного мого, тяжкого життя.

 

Ведучий 1. Іван Франко навчався у Дрогобицькій гімназії,  Львівському та Чернівецькому університетах, а у Відні захистив наукову роботу. Він є автором більше шести тисяч творів різних жанрів. Особливе місце у творчості письменника посідають його твори для дітей. Дуже популярна і нині його збірка казок "Коли ще звірі говорили”.

 

Ведучий 2. Прислухайтесь ! Це знову плаче киця на кухні...

 

Автор:

Плакала киця на кухні,
Аж їй очиці попухли.
«Чого ж ти, киценько, плачеш?
Їсти чи питоньки хочеш?»

Киця:
«Ні їсти, ні пити не хочу,
З тяжкої жалості плачу.
Сам кухар сметанку злизав,
На мене, кицюню, сказав.
Хтів мені лапки побити,
Чим же я буду ходити?»

Автор:
«Скажи ж нам, киценько мила,
Як ти ся в нього просила?»

Киця:

Я му сказала: «Ой, пане,
Хай тобі жаль мене стане!
Не бий ти кицю мізерну,
Я тобі шкоду поверну,
Настане ранок майовий,
Піду я в поле на лови;
Походжу мало чи много,
Зайчика зловлю малого,
Тобі принесу живого.
Горобці, в стрісі укриті,
І перепілонька в житі,
Все те моя буде здобич,
Як мені буби не зробиш.
А як полудне настане,
Пригріє сонце весняне,
Скриються зайчики й птахи,
Я влізу в воду по пахи,
Я всі броди переброджу,
Наставлю хвостик, як вудку,
Наловлю рибок я много,
А все для тебе, їй-Богу.

 

Ведучий 2. Казковий світ – чарівний і неповторний. Мандрувати його стежками завжди цікаво й повчально. Казка вимагає особливої атмосфери, тому вона – символ домашнього затишку, родинної злагоди. Сьогодні ми з вами поринемо у світ казки.

 

Ведучий 1. Тож будьте мов ангелики,

Щоб казка чарівна

Сполоханим метеликом

Не пурхнула з вікна.

А казка закликає нас

В невидані світи

Веселками устелені…

Ходім мерщій туди.

 

 Ведучий 2. Інсценізація казки “Лис Микита”


- Царю, будь мій рідний тато,
Поблагослови в се свято,
Щоб на прощу йти я міг!

-  То шкода, сину,
Що так швидко йдеш в чужину!

  • Царю,— ох, цить!
    Серце в мене краєсь тоже!
    Та що вдіємо! Що боже,
    Богу треба заплатить!

    - Так, так, мій друже!
    Радує мене се дуже,
    Що такий побожний ти,
    Рад би я тобі й від себе
    Для мандрівної потреби
    Хоч чим-будь допомогти.

    - Ца… рю,
    Дуже ласкав ти… Ось бач:
    Я і торби в путь не маю!
    А в Медведя у Бурмила
    Доброго кожуха сила,—
    Він шматок віддасть, я знаю…

    - Схоче чи не схоче дати,
    Ми накажемо зідрати! —
    Мовив Лев.— Ну, ще чого?


- Дуже ласкав ти, мій царю!
Чобіток би ще хоч пару.
Бач, я босий! Як його
Тільки світ чимчикувати,
Ноги шпигать та збивати!
Скалічію де-небудь!
А он має Вовк дві парі,
То одну чей схоче в дарі
Відступить мені в ту путь.

- Що там схоче чи не схоче! —
Крикнув Лев та аж тупоче.—
Гей, там! У тюрму підіть,
Із Бурмила торбу здріте,
А з Неситого здійміте
Пару Лисові чобіт!

Ви ж, моя дружино славна,
Щоб усім зробилась явна
Ласка наша для Микити,
Проведіть його з гонором
До могили там, під бором!
Я ж іще піду спочити.

- Слухай, Базильку,
Ти зажди на нас тут хвильку,
Ось траву собі щипли!

Ти ж, Зайцуню, любий свату,
Потрудись зо мною в хату!
Знаєш, жінка там моя
Як почує чутку тую,
Що на прощу я мандрую,
То-то буде плач!..
Тож ходи, мій друже давний,
Вид твій духу її додасть!
- Бідна жінка!
Я її, як рідну маму,
Рад любить!
- Микито! Ти тут!
Діти! Батько ваш жиє!
Любий! Що ж? Біда пройшла?
Говори-бо швидше, швидше!
Я гадала, що ти згиб вже…
Ох, що сліз я пролила!
- Радуймось!
Цар наш —
Дарував мені провини,
І від нинішньої днини
В ласці царській тішусь я.
Вороги ж мої запеклі
Мусили стулити рило,
Ще й попали в темний льох.
А отсей фальшивий Заяць,
Відданий мені у власть:
Чи живим його лишити,
Чи відразу задушити,
Скоро викупу не дасть!

-Базю! Чесний отче,
Лис мене тут з'їсти хоче!
Базю, Базю, ох, рятуй!

-Зараз тихо будь, драбуго!
Ось тобі від мене штука!
І всім злюкам то наука,
Щоб Микити стереглись!
А тепер послухай, люба,
Як мені грозила згуба
І як вибрехався я!

-Голово моя ти мила! —
Лиш одно тото негарно,
Що ти нас покинеш марно
І на прошу йдеш кудись.


-Жінко,
Ти гадаєш, що я дійсно
Зараз дурень став якийсь?
Чи я паломник, абощо?
Що там Лев мені і проща?
Я тепер сміюся з них!
Я ж лишусь з тобою дома,
А про прощу ні ду-ду!

-Яцю, де ти? Кільку пору
Я вже тут на тебе жду!

-Базильку, друже,
Ти не гнівайся так дуже!
Нічим нам тебе занять.
Яць там з жінкою моєю,
І з маленькою сім'єю
Преприязно гомонять.

-Кажеш: гомонять приязно?
Але ж бо я чув виразно
Яців крик: «Рятуй!»


-Правда, як Лисиця
Вчула, що нам тре проститься,
Вмліла і на землю хляп!
Тут-то Яць — здоров най буде! —
Жбухнув їй води на груди
Та й почав рятунку звать:
«Ой-ой-ой, рятуй, Базильку,
Моя тітка вмре за хвильку!»
Та тепер вже благодать.

-Ну, то дякувати богу!
Я гадав, що Яця мого
Там зо шкіри хто дере.


-Базю, чи ж тобі не стидно?
Яць прийде,
Ще й дарунків набере.
Тебе, мій друже,
Я просити хочу дуже
До царя листи та занести.

-Добре, гляди лиш,
Щоб де в мене не згубились,
Не зламалась би печать!

  • Правда є! Зажди хвилину,
    Я в медвежую торбину
    Зав'яжу їх, можеш брать!
    - Ось, Базуню мій любезний,
    Тут в тій торбі лист грубезний
    І два меншії лежать.
    Ти неси їх осторожно,
    А розв'язувать не можна,
    Бо зламається печать.
    Тільки будь ти все притомний,
    Не чинися надто скромний!
    Смілість виграє в війні.
    Мов цареві: «На листи ті,
    Я дораджував Микиті,
    Їх завдячив він мені».

    - От тепер я буду знати,
    Хто мені добра хотів!
    А і край весь заговорить:
    «Бачте, Цап який стиліст.
    Ну, прощай же! Дасть бог, може,
    Я й тобі віддячусь тоже,
    То не будеш жалувать!

    Прощавай!
    Отсей дурень квадратовий
    Є секретар гоноровий!
    Ух, аж б'є на мене млість!
    Що за лад! Яка держава!
    Дурням в ній гонори й слава,
    А членом суду,
    Що мене судив на згубу,
    Чи ж не був сей глупий Цап?
    Але я помстивсь на тобі!
    Будеш жив чи ляжеш в гробі,—
    Вже не змиється сей хляп,
    Що прилип на твоїй пиці;
    Стане притчею в язиці
    Слово те: дурний, як Цап!

 

Ведучий 1.

А Ти знаєш, що мати Івана Франка називала його Мироном? Це було своєрідне «домашнє» (поганське) ім’я, яке давали довгожданим дітям, аби ті не стали жертвами злих духів.

Ведучий 2.

 Маленький Івась був унікальною дитиною. З раннього дитинства хлопчик полюбляв блукати лісом, розмовляти з деревами та пташками. Через це односельці прозвали малого «лісовою душею». Подейкували, що він володів надзвичайними здібностями.

Ведучий 1.

Один випадок зі свого магічного дитинства Франко описав у автобіографічному оповіданні «Під оборогом». Там йдеться про хлопчика, такого собі юного мольфара, якому вдалося відвести від села грозову хмару. Думки дослідників творчості Франка збігаються: швидше за все, схожий факт таки мав місце у біографії письменника.

Ведучий 2. Дивовижно, що така незвичайна дитина не стала сільським ворожбитом чи знахарем, а зробила вагомий вклад у розвиток європейської науки та літератури. Ось про які цікаві  факти з життя Франка   дізналися семикласники після прочитання  повісті “Захар Беркут”.

  • трейлер “Захар Беркут”;

 

  • сценка “ГАЛИЦЬКИЙ ДЗВОНАР”

                                      До урочин Івана Франка

Дійові особи: Олег та Владислав.

За столом сидить хлопець і пише. Перед ним відкрита книга Івана

Франка і підручник з української літератури. Заходить друг.

-  Привіт! О! Ми навіть такі вчені, що конспектуємо з художньої книги.

-  Ти читав повість Івана Франка «Захар Беркут»?

-  Не мав би роботи!

- Але ж ваш клас трохи випереджує програмні завдання . Ми ось зараз, власне, і вивчаємо твори Франка.

- Для мене це вже пройдений етап. Ми навіть твір вже писали за цією повістю.

-  А як ти писав, не читаючи твору?

-  У мене така класна шпора була. Списав слово в слово. Навіть здивував учителя оригінальним висловленням думок. Він ще й допитувався мене, чи я сам писав, чи списав.

-  А ти що?

-  Доводив йому, що я геній!

-  Насправді ж, хто автор твору?

-  У мене сусідка— відмінниця, навчається у гімназії. Оце і дозво­лила мені списати витвір її уяви.

- Познайом.

-  N0 ргоЬІеms. Тільки для цього потрібно надягати маску мудрості і шурувати у бібліотеку, бо  у мене таке враження, що їй у міс­ті відомі лише три стежини: до школи, до бібліотеки і додому. 

-  Гаразд. Ходімо у бібліотеку.

- Тільки не сьогодні. Мій день розписаний до хвилини. Зараз іду в піцерію. Старий виділив кілька гривень на честь зарплати, а я любитель фру­ктових піц. Потім— теніс. Увечері— дискотека. Ходімо зі мною. Фондую скромненький підвечірок.

-  Даруй. Сьогодні не можу. Оце прочитав біографію Франка і в моїй душі наче щось перевернулося, ніби відкрилося нове бачення світу Ми ось із тобою байдикуємо, насолоджуємося молодістю, а Франко у нашому віці важко працював. До нього ще такого титана літературної праці історія не знала. Уявляєш, він написав понад чотири тисячі праць. Вірші, оповідання казочки для дітей, прозові й драматичні твори для дорослих. Він був ходячою багатотомною енциклопедією.

-  Це ж не дивно. Він геній.

-  І цей геній дуже часто залишався без обіду. Наші піци йому мог­ли лиш наснитись. Дуже часто він не мав грошей і на шматок хліба. І помирав у великих злиднях, хоч мав учений ступінь доктора філософії.

-  І що, не був пенсійно забезпеченим?

-  Про що ти питаєш? Яке пенсійне забезпечення? Сьогодні Львівський університет носить його ім’я, а тоді йому, мудрішому від усіх ІНШИХ професорів, не дозволили працювати в цьому університеті.

-   Але чому?

-  Бо він був революціонером, боровся за права бідних. Тричі народ висував його кандидатуру на виборах посла сейму і тричі йому відмовили. Був кілька разів засудженим за соціалістичні ідеї, помирав дуже хворим у темній холодній кімнаті у великій бідності.

-  Але чому?

-  Був гордим, щоб просити допомоги в інших, а літературна праця не принесла статків. Сумно і боляче. Ще тоді його називали галицьким дзвонарем, та недодзвонився він до милостивих сердець земляків, хоча його пе­рша збірка «З вершин і низин» була новою вершиною української революційно-демократичної поезії після Шевченка.

Олег  підходить до Владислава, кладе руку на чоло

-  Та не зачіпай ти мене!

-  Ти з таким піднесенням розповідаєш, що я думаю, чи ти часом не захворів. І відколи ти став таким сумлінним учнем? Розказуєш на усі 12 балів.

-  Будь ласка, стань серйозним, вдумайся в те, що я сказав. Над цим гріх іронізувати. Франко перш за все подбав про нас. Ось послухай:

Не ридать, а добувати,

Хоч синам, як не собі

 Кращу долю в боротьбі.

Олег сплескує в долоні, вигукує: «Браво!»

-  Та прокинься ти! Подумай, скільки він витерпів. Адже він жертвував своїм життям заради майбутнього. Маючи світлу, мудру голову він не схилив її перед поневолювачами, а своєю титанічною працею достукувався до сердець людей, щоб вони подивилися правді у вічі і боролися за свої права

-  Ну що ж, за це я йому дуже вдячний, що він достукався, і я сьо­годні маю можливість не голодувати, а насолоджуватися піцами, хотдогами, досягненнями науки і техніки: телевізором, комп’ютером.

- Я ще не все тобі розповів. Іван Франко ще перекладав твори за­рубіжних письменників українською мовою.

-  І для чого? Що своїх письменників мало, чи що?

-   Знаєш, якщо всі мислитимуть так, як ти, то нашій державі ніколи не стати багатою і квітучою. Ми повинні вивчати зарубіжну літерату­ру, щоб ознайомитися із життям, побутом інших народів. Також потрібно пе­рекладати твори наших письменників іншими мовами, щоб різні народи зна­ли про нас.

-  То нехай цим займаються вчені, письменники, а мені що до них?

-  У тебе феноменальна пам’ять. Я знаю, що ти краще від усіх во­лодієш англійською у класі. Чому б тобі не сісти і не перекласти одне з опо­відань чи віршів Франка англійською мовою і не відправити в якусь англомо­вну газету?

-  А що я з цього матиму?

-  Можливо, тобі пришлють якийсь гонорар.

-  У доларах?

-  Напевно.

-  Гаразд. Дякую за ідею. Я подумаю.

-  Ти подумаєш... А мені від розмови з тобою хочеться плакати. Іван Франко працював день і ніч, писав, їздив по селах, організовував мітин­ги, віче, сільські кооперативи і що він з цього мав? Яку вигоду? А зараз тіль­ки й мови: гроші! гроші! гроші! І ти такий же.

-  Який світ, такий і я.

-  І тобі не сором так говорити?

-  Гаразд, не злися. Перший гонорар я передам у сирітський буди­нок. Стану меценатом. Якщо, звичайно, щось перекладу.

-  Іди з очей! Не можу тебе слухати і бачити. Іван Франко був си­ном коваля, а став великим мислителем, генієм, а ти? Інтелігентський сино­чок заховався за плечі багатенького батька і розтринькує його гроші по ба­рах, комп’ютерних залах, дискотеках.

-  А що, Іван Франко теж проганяв з очей таких політично несвідо­мих, як я?

-  Ні.

-  Ах ти, революціонер! Узявся мене виховувати, а сил не вистачає. Показуй, що там перекладав. Можливо, допоможу і зароблю собі на співав­торство.

- А як же з баром?

- Гадаю, через мою відсутність не збанкрутує. Схожих на мене у місті чимало. Ти підкинув цікаву ідею. Тільки хто знає, чи вельмишановні га­зетярі, англійські чи американські, захочуть друкувати наші переклади.

- Можливо, і не захочуть. У нас у цій справі жодного досвіду.

-  Ти казав, що Івана Франка називали галицьким дзвонарем. Так?

-  Так.

-  Організуймо у школі англомовну газету «Галицький дзвонар» і друкуватимемо у ній свої перші переклади. Згода?

- Згода.

-  Тоді гайда в бібліотеку, візьмемо твори Івана Франка, заодно і зубрилці доведемо, які ми мудрі, як багато книг читаємо. Це добра нагода для знайомства.

- А, можливо, не потрібно здіймати галасу, а спробувати перекла­сти щось із шкільного підручника?

-  Я не робитиму кар’єри на творах із шкільної програми.

-  Зрозуміло. Ну що ж, пішли в бібліотеку, пане кар’єристе.

- Не пане кар’єристе, а пане редакторе «Галицького дзвонаря».

-  Гаразд. Ходімо, пане редакторе «Галицького дзвонаря».

Ведучий 1.
Франко жив і творив, випереджаючи час. Велика філософія життя, розгорнена у творах Франка, до кінця ще не збагнена. Як актуально і сьогодні звучать слова Каменяра! Як не вистачає нам Великого Мойсея!  Послухайте поезію Франка польською, німецькою та англійською мовами.

Ведучий 2.

Малим хлопчиною Іван Франко, взявши з батьківської кузні вогонь любові до скривджених і знедолених, проніс його крізь своє життя, вказуючи їм дорогу до волі… Його часто не розуміли і карали свої і чужі, а він вперто йшов дорогою до землі обітованої. Його не зупиняли ні наруга, ні тюрми, ні ненависть ворогів та своїх патентованих патріотів. Чув себе сином свого народу і зрадити йому не міг. На завершення виступу пейзажна замальовка від Івана Франка.

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Мисяк Ірина
Додано
25 листопада 2019
Переглядів
551
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку