Провести як позакласний захід або як урок літературного читання з елементами інтеграції з метою поглиблення знань про історію рідного краю та патріотичного виховання підростаючого покоління.
Урок-пам'яті. 4клас.
Тема. «Харків непереможний»
Мета: поглибити знання учнів про події 1941-1943 років на території окупованої фашистами Харківщини;
розкрити героїзм мешканців нашого краю;
пробудити національну свідомість, гордість за здійснений подвиг, бажання вивчати історію рідного краю.
Обладнання: відео на воєнну тематику, мелодії воєнних літ, картинки, куб, свічки, сердечка, голуби, малюнки дітей.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Вчитель:
Нумо , діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
Ви прийшли в 4 клас,
Вчитись будете й радіти,
І рости кожен день і час.
Школа двері для вас відчиняє
І запрошує вчитись вас.
Бо знання – це велика сила!
Тож навчайтеся ! В добрий час!
Щоб протягом року у вас був добрий настрій, я прикріпляю смайл «Радість»
2. З’являється куб:
Щоб не просто слухали, а чули,
Не просто дивилися, а бачили.
Не просто відповідали,а міркували.
Дружно і плідно працювали.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Вчитель:
- Діти, як називається місто нашого обласного центру? (Харків)
-А чи знаєте ви, скільки років воно існує? (659)
Проблемне питання діти обговорюють у парах:
-75 річчя чого відзначає Харків у цьому році? ( 75 річчя від дня визволення Харкова від нападу німецько-фашистських загарбників)
- В яких роках відбувалася війна?
Вчитель вивішує дату: 1941-1945
-В якому році відбулося визволення Харкова?
ІІІ. Цілепокладання:
Вчитель: про що ж ми будемо говорити на уроці?
Учні: про місто Харків, про важків роки під час окупації фашистами , про долю людей у цій війні, про ваші відчуття і ставлення до війни.
Вчитель: куб завжди допомагає нам розглянути питання з різних сторін і сьогодні ми поговоримо про непереможний Харків, тож вирушаємо у подорож!
ІV. Новий матеріал.
1стежина «Походження назви міста Харків»
1.Вірш. Декламує учень.
Люблю твої, Харкове, сквери і парки,
Люблю я бувати в твоїм зоопарку.
І вулиці довгі, проспекти широкі.
Споруди великі, будови високі.
Заводи і фабрики – гордість країни,
Ти - перша столиця моєї Вкраїни.
-Які почуття висловлює Галина Комісарова до Харкова? (Любові)
2. Вчитель
- Хто знає історію походження міста Харків?
3. Повідомлення дітей.
2 стежина «Бої за місто Харків»
- В якому році відбулося звільнення Харкова?
Вчитель виставляє дати: 23 серпня 1943
3.Доповнення дітей.
Вчитель вивішує картинки.
4. Вірші
Учень 1
Все починалося з грому небесного
А небо світле закрили хрести!
Господи, Боже! Якщо ти є, захисти!
2 учень
Крізь руки у двір гусенята малі…
І кров на травиці… І кров на землі…
І шипить у ставку гаряче залізо.
І полум’я дике шугає над лісом…
І мама мовчазно-бліді, мов стіна…
І тато поволеньки кажуть «Війна»
5.Творча пошукова робота у групах.
-Чи можна назвати народ героїчним, а перемогу у ВВв подвигом?
Робота у групах:
А) Знайти тлумачення слів за словником:
1група – подвиг
2група – герой
3група – пам’ятати
Б ) Презентація думок:
-Чи можна назвати народ героїчним, а перемогу у ВВв подвигом?
3 стежина «Пісенна»
1. Вчитель:Страшною і важкою була війна, але після кожної перемоги було радісно і хотілося пісні. Однією з улюблених пісень була пісня про «Синий платочек» у виконанні К. Шульженко.
2.Слухання пісні Клавдії Шульженко «Синий платочек»
3.Імпровізована фізкультхвилинка під час слухання пісні
4.Обговорення:
Чи сподобалась пісня? Чи спонукала вона бійців до нових перемог ?
4 стежина - гра «Святкове лото» .
1.Робота у групі
- Хто був на уроці уважний, той правильно співставить дати та їх назви.
*22 червня 1941 року *День Перемоги
*75 років *Початок війни
*23 серпня 1943 року *визволення міста Харкова
*9 травня 1945 року *від дня визволення Харкова
5 стежина «Пам’яті»
1. Вчитель.
-Ви повинні пам’ятати ці дати і героїчні подвиги .
-Як вшановують пам’ять загиблих героїв? (Відповіді учнів)
2. Вірші.
1 учень
На узліссі , під горою, в шумі верховіть,
Невмирущому герою пам’ятник стоїть.
Вже давно боїв немає. Тільки наш солдат.
У руках своїх тримає вірний автомат.
2 учень
Рідний край - єдиний в світі - зберіг живим
І лишився на граніті миру вартовим.
Проти хижої навали встав назавжди він,
Щоб війни повік не знали діти всіх крахн.
3 учень
Ми не діти війни,
Ми дітьми її тьми не були,
Ми у мирі, у щасті, у тиші зросли,
Але пам’ять про те, що творила пекельна війна,
В ці дні щорічно в душі ожива.
- Що найбільше вразило на уроці?
3.Виготовлення голубів миру, створення колажу.
- Який птах символізує мир?
- І сьогодні ви розповісте про почуте на уроці батькам, друзям.
4. Свічка пам’яті.
Сьогодні ми запалили у своїх серцях маленькі вогники мужності, відваги, патріотизму, вогники пам’яті. Нехай ці вогники не згасають у ваших душах і передаються з покоління в покоління.
6. Стежина «Відродження міста»
1.Вчитель: Після війни місто швидко піднімалося з руїн. Сьогодні це місто – мільйонник, друге за значенням місто України, промисловий і науковий потенціал, але харків’яни ніколи не забувають тих, хто загинув, хто захищав місто.
Перегляд фото сучасного Харкова