ХІМІЯ – НАУКА ЧУДЕС
Мета:
Обладнання: хімічний посуд: пробірки, колби, стакани; аркуш паперу, скляні банки, сірники, шпатель, повітряні кульки, пластикові пляшки, марлева салфетка, спиртівка, керамічна тарілка, пензлик, свічка.
Реактиви: індикатори – фенолфталеїн, лакмус, метиловий оранжевий; розчини - лугу (кальцій гідроксиду), сульфатної кислоти, натрій, вода,соняшникова олія, миючий засіб, KMnO4, цукор, харчова сода, 9% оцет, пісок, пероксид водню, мед, розчин амоніаку, розчин чаю, йоду, хліб.
Вчитель. Шановні діти! Сьогодні я запросила вас в гості до себе, в кабінет хімії. Через декілька років ви будете приходити сюди на заняття. Наука хімія – це наука чудес, які постійно відбуваються в нашому житті. Предмети побутового вжитку, особистої гігієни, одяг, взуття - це речі, які штучно або синтетично створені руками людини і складаються з різноманітних хімічних речовин. Хімія вивчає речовини, їх будову властивості і взаємоперетворення.
Важко навіть уявити,
Як без хімії прожити?
Чистить, миє і годує,
Живить, травить і лікує.
Грішне тіло прикриває,
На городі помагає.
Щоб родили помідори.
Ми під них підсиплем добрив.
Як природа збій дала,
Скоригується краса.
Там підмажемо, підфарбуємо,
Що не треба – затушуємо.
Є косметика у нас –
Станеш ти красуня враз!
Посуд, меблі і тканини -
Це хімічні речовини.
І повітря і вода;
Взагалі. Природа вся!
Хімію вивчай охоче –
І в халепу ти не вскочиш.
Знатимеш про неї все,
Вона користь принесе.
І я разом зі своїми помічниками, учнями 7 класу, покажемо вам деякі хімічні досліди, які будуть цікаві для вас. Учні покажуть різноманітні «чудеса» і розкриють секрет кожного «чуда». Ці досліди ви зможете провести і вдома, але тільки в присутності дорослих і дотримуючись правил безпеки життєдіяльності. Ви готові дивуватися? Починаємо!
(Учні почергово показують досліди і дають коментарі кожному з даних хімічних явищ.)
Дослід №1. «Змії фараона»
На таблетку сухого пального помістимо 1-2 таблетки лікарського препарату «Фталазол» і підпалимо пальне. При цьому відбувається виділення блискучої «фараонової змії» сірого кольору.
Давайте зробимо ще одну хімічну змію. Тарілка з піском. По центру тарілки, пісок просочимо 96%-м розчином етилового спирту і розміщуємо суміш цукру з питною содою (натрій гідроген карбонату) у співвідношенні 1:6 (за масою). Суміш запалимо. Формується трьохголовий «дракон» темного кольору. При нагріванні сахароза карамелізується і окиснюється, а сода розкладається. Вуглекислий газ і водяна пара, що виділяється, спучують тверду масу, тому з неї починають виповзати темно-сірі змії.
Дослід №2. «Самовільне надування повітряних кульок»
В пластикові пляшки 1л (1-5 штук) наливаємо 1/6 частину розчину оцтової кислоти. На пляшки одягаємо різнокольорові повітряні кульки, які заповнені питною содою (по 1 ст. ложці). Вміст кульок засипаємо в пляшки. Кожна кулька надувається за рахунок вуглекислого газу, який утворюється в результаті хімічної реакції
Дослід №3. «Властивості води»
А) Скляний стакан заповнюємо водою, накриваємо паперовою салфеткою. Кладемо руку на стакан і перевертаємо його догори дном. Руку обережно прибираємо. Папір тримається на поверхні стакана, вода не виливається.
Б) Скляну банку (0,300 – 0,500 мл.) накриваємо марлевою салфеткою і закріпляємо її. Потім заповнюємо водою доверху. Кладемо руку на банку і перевертаємо її, як в досліді А). Вода не виливається за рахунок поверхневого натягу. Палички зубочистки проштовхуємо крізь марлеву салфетку в банку і вони плавають у воді.
Дослід №4. «Світлофор»
Скляну ємність заповнюємо шаром меду, додаємо шар миючого засобу, наступний шар – підфарбована вода (вливаємо обережно). Шар олії і останній – етиловий спирт. Утворюється «світлофор» з 5-ти кольорів. Шари речовин розташовуються залежно від їхньої густини.
Дослід №5. «Невидимі чорнила»
А) Симпатичне (невидиме) чорнило можна приготувати із лимонного соку. Для цього потрібно вижати сік лимона в пробірку і зробити цим чорнилом який-небудь надпис. Коли лимонний сік висохне, потримати лист над полум’ям свічки, і на папері виникне чіткий надпис. Замість лимонного соку можна користуватися соком, вижатим із дрібно порізаної цибулі.
Б) На папері робимо надпис або малюнок пензликом, який змочений у розчині сульфатної кислоти (сірчаної). Папір тримаємо над полум’ям спиртівки і на ньому, згодом, з’являється зображення чорного кольору.
В) На папері робимо надпис або малюнок пензликом, який змочений у розчині фенолфталеїну. Папір тримаємо над розчином амоній гідроксиду (нашатирного спирту) і на ньому, згодом, з’являється зображення малинового кольору. Якщо цей надпис далі потримати над розчином оцтової кислоти – малиновий колір зникає, надпис стає невидимим.
Дослід №6. Добування жовтого барвника із чорного чаю.
У склянку покладемо половину кавової ложки чорного чаю. Залиємо чай окропом об’ємом 100 мл, накриваємо блюдцем і залишаємо на кілька годин для настоювання (екстрагування), періодично помішуючи.
Утворений розчин профільтруємо. Визначаємо колір розчину в нейтральному, кислому (при додаванні оцту) і лужному (при додаванні питної соди) середовищах.
Дослід №7. «Бігаюча кулька»
У скляну посудину з водою поміщаємо шматочок металу Натрію. Метал енергійно рухається на поверхні води, зменшуючись в розмірі. При цьому виділяється газ (водень). Доллємо до розчину кілька крапель розчину індикатору фенолфталеїну. З’являється малинове забарвлення, що свідчить про лужну реакцію середовища.
Дослід №8. «Синій розчин»
В ємкість з водою поміщаємо шматочок білого хліба. Через певний час, в розчин капаємо декілька крапель спиртового розчину йоду і спостерігаємо зміну кольору. Поверхня хліба і розчин мають синій колір, що свідчить про наявність в хлібі та розчині такої органічної речовини як крохмаль. Це і є якісна реакція на крохмаль.
Дослід №9. «Вулкан» на столі.
Давайте влаштуємо маленький «вулкан». Візьмемо пластикові стаканчики (3-5 шт.), заповнимо їх речовинами: сода, харчовий барвник і миючий засіб. До цієї суміші приливаємо розчин оцту. Спостерігаємо «виверження вулкану».
Кожний «вулкан» має свій колір. Вуглекислий газ, який утворюється в результаті реакції, «вспінює» суміш.
Дослід №10. «Різнокольорові речовини- хамеліони»
В трьох пробірках знаходяться розчини кислоти, лугу та солі. В кожну пробірку вносимо по 1-2 краплі індикатору (лакмус, фенолфталеїн, метилоранж). Розчини змінюють колір, що свідчить про наявність певного середовища (лужного, кислого або нейтрального).
Дослід №11. «Зелена пляма»
В хімічний стакан з пероксидом водню вносимо декілька крапель розчину бриліантової зелені. Рідина набуває яскраво зеленого кольору. В цей розчин обережно добавляємо по краплям розчин лугу до зникнення кольору. Рідина в стакані стає безбарвна.
Дослід №12 «Свічка яка тухне»
Запалюємо свічку. В пластикову посудину, що стоїть поруч, насипаємо питну соду і доливаємо розчин оцту. Речовина «закипає», а свічка через певний час затухає. Це свідчить про утворення газу, який не підтримує процес горіння.
Вчитель. Ось і закінчилась наша цікава година. Вам сподобалося? Спасибі учням, які провели для вас цікаві досліди. Дякуємо за увагу. До зустрічі на уроках хімії.