Позакласний захід "Хімія - країна чудес"

Про матеріал
Позакласний захід розрахований для учнів початкової школи. Вчитель, разом зі своїми помічниками - учнями 7 класу, дивували малюків цікавими хімічними дослідами. Семикласники показали різноманітні «чудеса» і розкрили секрет кожного «чуда». Малюки були активними помічниками у проведенні дослідів. Найбільше дітей та вчителів вразили яскраві досліди: самовільне надування повітряних кульок, світлофор, фараонові змії, трьохголовий дракон, різнокольорові вулкани, речовини – хамелеони. Ці досліди діти можуть провести і вдома, але тільки в присутності дорослих і дотримуючись правил безпеки життєдіяльності.
Перегляд файлу

 

                               ХІМІЯ – НАУКА  ЧУДЕС

Мета:

  • ознайомити учнів початкової ланки з цікавими хімічними дослідами;
  • розкрити таємниці навколишнього різно­манітного й загадкового світу;
  • сприяти підвищенню пізнавальної активності учнів;
  • розвивати інтерес до хімії як науки;
  • формувати навички колективної і групової роботи;
  • продовжити формувати вміння працювати з реактивами та лабораторним посудом;
  • розвивати мислення, уміння виділяти головне,  розвивати творчі можливості учнів.

Обладнання: хімічний посуд: пробірки, колби, стакани; аркуш паперу, скляні банки, сірники, шпатель, повітряні кульки, пластикові пляшки, марлева салфетка, спиртівка, керамічна тарілка, пензлик, свічка.

Реактиви: індикатори – фенолфталеїн, лакмус, метиловий оранжевий; розчини - лугу (кальцій гідроксиду), сульфатної кислоти, натрій, вода,соняшникова  олія, миючий засіб, KMnO4, цукор,  харчова сода, 9% оцет, пісок, пероксид водню, мед, розчин амоніаку, розчин чаю, йоду, хліб.

Вчитель. Шановні діти! Сьогодні я запросила вас в гості до себе, в кабінет хімії. Через декілька років ви будете приходити сюди на заняття. Наука хімія – це наука чудес, які постійно відбуваються в нашому житті. Предмети побутового вжитку, особистої гігієни, одяг, взуття  - це речі, які штучно або синтетично створені руками людини і складаються з різноманітних хімічних речовин. Хімія вивчає речовини, їх будову властивості і взаємоперетворення.

    Важко навіть уявити,

Як без хімії прожити?

Чистить, миє і годує,

Живить, травить і лікує.

      Грішне тіло прикриває,

На городі помагає.

Щоб родили помідори.

Ми під них підсиплем добрив.

      Як природа збій дала,

Скоригується краса.

Там підмажемо, підфарбуємо,

Що не треба – затушуємо.

Є косметика у нас –

Станеш ти красуня враз!

      Посуд, меблі і тканини -

Це хімічні речовини.

І повітря і вода;

Взагалі. Природа вся!

Хімію вивчай охоче –

І в халепу ти не вскочиш.

Знатимеш про неї все,

Вона користь принесе.

І я разом зі своїми помічниками, учнями 7 класу, покажемо вам деякі  хімічні досліди, які будуть цікаві для вас. Учні покажуть різноманітні «чудеса» і розкриють секрет кожного «чуда». Ці досліди ви зможете провести і вдома, але тільки в присутності дорослих і дотримуючись правил безпеки життєдіяльності. Ви готові дивуватися?  Починаємо!

 

(Учні почергово показують досліди і дають коментарі кожному з даних хімічних явищ.)

 

Дослід №1. «Змії фараона»

На таблетку сухого пального помістимо 1-2 таблетки лікарського препарату «Фталазол» і підпалимо пальне. При цьому відбувається виділення блискучої «фараонової змії» сірого кольору.

Давайте зробимо ще одну хімічну змію. Тарілка з піском. По центру тарілки, пісок просочимо 96%-м розчином етилового спирту і розміщуємо суміш цукру з питною содою (натрій гідроген карбонату) у співвідношенні 1:6 (за масою). Суміш  запалимо. Формується трьохголовий «дракон» темного кольору. При нагріванні сахароза карамелізується і окиснюється, а сода розкладається. Вуглекислий газ і водяна пара, що виділяється, спучують тверду масу, тому з неї починають виповзати темно-сірі змії.

Дослід №2. «Самовільне надування повітряних кульок»

В пластикові пляшки 1л (1-5 штук) наливаємо 1/6 частину розчину оцтової кислоти. На пляшки одягаємо різнокольорові повітряні кульки, які заповнені питною содою (по 1 ст. ложці).  Вміст кульок засипаємо в пляшки. Кожна кулька надувається за рахунок вуглекислого газу, який утворюється в результаті хімічної реакції

Дослід №3. «Властивості води»

А) Скляний стакан заповнюємо водою, накриваємо паперовою салфеткою. Кладемо руку на стакан і перевертаємо його догори дном. Руку обережно прибираємо. Папір тримається на поверхні стакана, вода не виливається.

Б) Скляну банку (0,300 – 0,500 мл.) накриваємо марлевою салфеткою і закріпляємо її.  Потім заповнюємо водою доверху. Кладемо руку на банку і перевертаємо її, як в досліді А). Вода не виливається за рахунок поверхневого натягу. Палички зубочистки проштовхуємо крізь марлеву салфетку в банку і вони плавають у воді. 

 

Дослід №4. «Світлофор»

Скляну ємність заповнюємо шаром меду, додаємо шар миючого засобу, наступний шар – підфарбована вода (вливаємо обережно). Шар олії  і останній – етиловий спирт. Утворюється «світлофор» з 5-ти кольорів. Шари речовин розташовуються залежно від їхньої  густини.

Дослід №5. «Невидимі чорнила»

А) Симпатичне (невидиме) чорнило можна  приготувати із лимонного соку. Для цього потрібно вижати сік лимона  в пробірку  і зробити цим чорнилом який-небудь надпис. Коли лимонний сік висохне, потримати лист  над полум’ям свічки, і на папері  виникне чіткий надпис. Замість лимонного соку можна користуватися соком, вижатим із дрібно порізаної цибулі.

Б) На папері робимо надпис або малюнок пензликом, який змочений у розчині сульфатної кислоти (сірчаної). Папір тримаємо над полумям спиртівки і на ньому, згодом, зявляється  зображення чорного кольору.

В) На папері робимо надпис або малюнок пензликом, який змочений у розчині фенолфталеїну. Папір тримаємо над розчином амоній гідроксиду (нашатирного спирту)  і на ньому, згодом, зявляється  зображення малинового кольору. Якщо цей надпис далі потримати над розчином оцтової кислоти – малиновий колір зникає, надпис стає невидимим.

Дослід №6. Добування жовтого барвника із чорного чаю.
У склянку покладемо половину кавової ложки чорного чаю. Залиємо чай окропом  об’ємом 100 мл, накриваємо блюдцем і залишаємо на кілька годин для настоювання (екстрагування), періодично помішуючи.
Утворений розчин профільтруємо. Визначаємо колір розчину в нейтральному, кислому (при додаванні оцту) і лужному (при додаванні питної соди) середовищах.

Дослід №7.  «Бігаюча кулька»

У скляну посудину з водою поміщаємо шматочок металу Натрію. Метал енергійно рухається на поверхні води, зменшуючись в розмірі. При цьому виділяється газ (водень). Доллємо до розчину кілька крапель розчину  індикатору фенолфталеїну. З’являється малинове забарвлення, що свідчить про лужну реакцію середовища.

Дослід №8. «Синій розчин»

В ємкість з водою поміщаємо шматочок білого хліба. Через певний час,  в розчин капаємо декілька крапель спиртового розчину йоду і спостерігаємо зміну кольору. Поверхня хліба і розчин мають синій колір, що свідчить про наявність в хлібі та розчині такої органічної речовини як крохмаль. Це і є якісна реакція на крохмаль.

Дослід №9. «Вулкан» на столі.

Давайте влаштуємо маленький «вулкан». Візьмемо пластикові стаканчики (3-5 шт.), заповнимо їх  речовинами: сода, харчовий барвник і миючий засіб. До цієї суміші  приливаємо розчин оцту.  Спостерігаємо «виверження вулкану».

Кожний «вулкан» має свій колір. Вуглекислий газ, який утворюється в результаті реакції, «вспінює» суміш.

Дослід №10. «Різнокольорові речовини- хамеліони»

В трьох пробірках знаходяться розчини кислоти, лугу та солі. В кожну пробірку вносимо по 1-2 краплі індикатору (лакмус, фенолфталеїн, метилоранж). Розчини змінюють колір, що свідчить про наявність певного середовища (лужного, кислого або нейтрального).

Дослід №11. «Зелена пляма»

В хімічний стакан з пероксидом водню вносимо декілька крапель розчину бриліантової зелені. Рідина набуває яскраво зеленого кольору. В цей розчин обережно добавляємо по краплям розчин лугу до зникнення кольору. Рідина в стакані стає безбарвна.

Дослід №12 «Свічка яка тухне»

Запалюємо свічку. В пластикову посудину, що стоїть поруч,  насипаємо питну соду і доливаємо розчин оцту. Речовина «закипає», а свічка через певний час затухає. Це свідчить про утворення газу, який не підтримує процес горіння.

 

Вчитель. Ось і закінчилась наша цікава година. Вам сподобалося? Спасибі учням, які провели для вас цікаві досліди. Дякуємо за увагу. До зустрічі на уроках хімії.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ціпотан Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, Позакласні заходи
Додано
3 березня 2019
Переглядів
1244
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку