1 липня о 18:00Вебінар: Шкільна дошка – ігрове поле вчителя

Позакласний захід "Хімія - країна чудес"

Про матеріал
Позакласний захід розрахований для учнів початкової школи. Вчитель, разом зі своїми помічниками - учнями 7 класу, дивували малюків цікавими хімічними дослідами. Семикласники показали різноманітні «чудеса» і розкрили секрет кожного «чуда». Малюки були активними помічниками у проведенні дослідів. Найбільше дітей та вчителів вразили яскраві досліди: самовільне надування повітряних кульок, світлофор, фараонові змії, трьохголовий дракон, різнокольорові вулкани, речовини – хамелеони. Ці досліди діти можуть провести і вдома, але тільки в присутності дорослих і дотримуючись правил безпеки життєдіяльності.
Перегляд файлу

 

                               ХІМІЯ – НАУКА  ЧУДЕС

Мета:

  • ознайомити учнів початкової ланки з цікавими хімічними дослідами;
  • розкрити таємниці навколишнього різно­манітного й загадкового світу;
  • сприяти підвищенню пізнавальної активності учнів;
  • розвивати інтерес до хімії як науки;
  • формувати навички колективної і групової роботи;
  • продовжити формувати вміння працювати з реактивами та лабораторним посудом;
  • розвивати мислення, уміння виділяти головне,  розвивати творчі можливості учнів.

Обладнання: хімічний посуд: пробірки, колби, стакани; аркуш паперу, скляні банки, сірники, шпатель, повітряні кульки, пластикові пляшки, марлева салфетка, спиртівка, керамічна тарілка, пензлик, свічка.

Реактиви: індикатори – фенолфталеїн, лакмус, метиловий оранжевий; розчини - лугу (кальцій гідроксиду), сульфатної кислоти, натрій, вода,соняшникова  олія, миючий засіб, KMnO4, цукор,  харчова сода, 9% оцет, пісок, пероксид водню, мед, розчин амоніаку, розчин чаю, йоду, хліб.

Вчитель. Шановні діти! Сьогодні я запросила вас в гості до себе, в кабінет хімії. Через декілька років ви будете приходити сюди на заняття. Наука хімія – це наука чудес, які постійно відбуваються в нашому житті. Предмети побутового вжитку, особистої гігієни, одяг, взуття  - це речі, які штучно або синтетично створені руками людини і складаються з різноманітних хімічних речовин. Хімія вивчає речовини, їх будову властивості і взаємоперетворення.

    Важко навіть уявити,

Як без хімії прожити?

Чистить, миє і годує,

Живить, травить і лікує.

      Грішне тіло прикриває,

На городі помагає.

Щоб родили помідори.

Ми під них підсиплем добрив.

      Як природа збій дала,

Скоригується краса.

Там підмажемо, підфарбуємо,

Що не треба – затушуємо.

Є косметика у нас –

Станеш ти красуня враз!

      Посуд, меблі і тканини -

Це хімічні речовини.

І повітря і вода;

Взагалі. Природа вся!

Хімію вивчай охоче –

І в халепу ти не вскочиш.

Знатимеш про неї все,

Вона користь принесе.

І я разом зі своїми помічниками, учнями 7 класу, покажемо вам деякі  хімічні досліди, які будуть цікаві для вас. Учні покажуть різноманітні «чудеса» і розкриють секрет кожного «чуда». Ці досліди ви зможете провести і вдома, але тільки в присутності дорослих і дотримуючись правил безпеки життєдіяльності. Ви готові дивуватися?  Починаємо!

 

(Учні почергово показують досліди і дають коментарі кожному з даних хімічних явищ.)

 

Дослід №1. «Змії фараона»

На таблетку сухого пального помістимо 1-2 таблетки лікарського препарату «Фталазол» і підпалимо пальне. При цьому відбувається виділення блискучої «фараонової змії» сірого кольору.

Давайте зробимо ще одну хімічну змію. Тарілка з піском. По центру тарілки, пісок просочимо 96%-м розчином етилового спирту і розміщуємо суміш цукру з питною содою (натрій гідроген карбонату) у співвідношенні 1:6 (за масою). Суміш  запалимо. Формується трьохголовий «дракон» темного кольору. При нагріванні сахароза карамелізується і окиснюється, а сода розкладається. Вуглекислий газ і водяна пара, що виділяється, спучують тверду масу, тому з неї починають виповзати темно-сірі змії.

Дослід №2. «Самовільне надування повітряних кульок»

В пластикові пляшки 1л (1-5 штук) наливаємо 1/6 частину розчину оцтової кислоти. На пляшки одягаємо різнокольорові повітряні кульки, які заповнені питною содою (по 1 ст. ложці).  Вміст кульок засипаємо в пляшки. Кожна кулька надувається за рахунок вуглекислого газу, який утворюється в результаті хімічної реакції

Дослід №3. «Властивості води»

А) Скляний стакан заповнюємо водою, накриваємо паперовою салфеткою. Кладемо руку на стакан і перевертаємо його догори дном. Руку обережно прибираємо. Папір тримається на поверхні стакана, вода не виливається.

Б) Скляну банку (0,300 – 0,500 мл.) накриваємо марлевою салфеткою і закріпляємо її.  Потім заповнюємо водою доверху. Кладемо руку на банку і перевертаємо її, як в досліді А). Вода не виливається за рахунок поверхневого натягу. Палички зубочистки проштовхуємо крізь марлеву салфетку в банку і вони плавають у воді. 

 

Дослід №4. «Світлофор»

Скляну ємність заповнюємо шаром меду, додаємо шар миючого засобу, наступний шар – підфарбована вода (вливаємо обережно). Шар олії  і останній – етиловий спирт. Утворюється «світлофор» з 5-ти кольорів. Шари речовин розташовуються залежно від їхньої  густини.

Дослід №5. «Невидимі чорнила»

А) Симпатичне (невидиме) чорнило можна  приготувати із лимонного соку. Для цього потрібно вижати сік лимона  в пробірку  і зробити цим чорнилом який-небудь надпис. Коли лимонний сік висохне, потримати лист  над полум’ям свічки, і на папері  виникне чіткий надпис. Замість лимонного соку можна користуватися соком, вижатим із дрібно порізаної цибулі.

Б) На папері робимо надпис або малюнок пензликом, який змочений у розчині сульфатної кислоти (сірчаної). Папір тримаємо над полумям спиртівки і на ньому, згодом, зявляється  зображення чорного кольору.

В) На папері робимо надпис або малюнок пензликом, який змочений у розчині фенолфталеїну. Папір тримаємо над розчином амоній гідроксиду (нашатирного спирту)  і на ньому, згодом, зявляється  зображення малинового кольору. Якщо цей надпис далі потримати над розчином оцтової кислоти – малиновий колір зникає, надпис стає невидимим.

Дослід №6. Добування жовтого барвника із чорного чаю.
У склянку покладемо половину кавової ложки чорного чаю. Залиємо чай окропом  об’ємом 100 мл, накриваємо блюдцем і залишаємо на кілька годин для настоювання (екстрагування), періодично помішуючи.
Утворений розчин профільтруємо. Визначаємо колір розчину в нейтральному, кислому (при додаванні оцту) і лужному (при додаванні питної соди) середовищах.

Дослід №7.  «Бігаюча кулька»

У скляну посудину з водою поміщаємо шматочок металу Натрію. Метал енергійно рухається на поверхні води, зменшуючись в розмірі. При цьому виділяється газ (водень). Доллємо до розчину кілька крапель розчину  індикатору фенолфталеїну. З’являється малинове забарвлення, що свідчить про лужну реакцію середовища.

Дослід №8. «Синій розчин»

В ємкість з водою поміщаємо шматочок білого хліба. Через певний час,  в розчин капаємо декілька крапель спиртового розчину йоду і спостерігаємо зміну кольору. Поверхня хліба і розчин мають синій колір, що свідчить про наявність в хлібі та розчині такої органічної речовини як крохмаль. Це і є якісна реакція на крохмаль.

Дослід №9. «Вулкан» на столі.

Давайте влаштуємо маленький «вулкан». Візьмемо пластикові стаканчики (3-5 шт.), заповнимо їх  речовинами: сода, харчовий барвник і миючий засіб. До цієї суміші  приливаємо розчин оцту.  Спостерігаємо «виверження вулкану».

Кожний «вулкан» має свій колір. Вуглекислий газ, який утворюється в результаті реакції, «вспінює» суміш.

Дослід №10. «Різнокольорові речовини- хамеліони»

В трьох пробірках знаходяться розчини кислоти, лугу та солі. В кожну пробірку вносимо по 1-2 краплі індикатору (лакмус, фенолфталеїн, метилоранж). Розчини змінюють колір, що свідчить про наявність певного середовища (лужного, кислого або нейтрального).

Дослід №11. «Зелена пляма»

В хімічний стакан з пероксидом водню вносимо декілька крапель розчину бриліантової зелені. Рідина набуває яскраво зеленого кольору. В цей розчин обережно добавляємо по краплям розчин лугу до зникнення кольору. Рідина в стакані стає безбарвна.

Дослід №12 «Свічка яка тухне»

Запалюємо свічку. В пластикову посудину, що стоїть поруч,  насипаємо питну соду і доливаємо розчин оцту. Речовина «закипає», а свічка через певний час затухає. Це свідчить про утворення газу, який не підтримує процес горіння.

 

Вчитель. Ось і закінчилась наша цікава година. Вам сподобалося? Спасибі учням, які провели для вас цікаві досліди. Дякуємо за увагу. До зустрічі на уроках хімії.

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Позакласні заходи
Додано
3 березня
Переглядів
119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку