Позакласний захід "Ідеальна пара хіміків"

Про матеріал

Шоу-вікторина "Ідеальна пара хіміків" для учнів 9-11 класів до Дня Валентина.

Мета: розвивати в учнів інтерес до хімії, логічне та аналітичне мислення, прищеплювати моральні цінності, адекватне ставлення до кохання, вміння спілкуватися з представниками протилежної статі.

Перегляд файлу

Шоу-вікторина «Ідеальна пара хіміків»

Для учнів 9-11 класів

 

Мета: розвивати в учнів інтерес до хімії, логічне та аналітичне мислення, прищеплювати моральні цінності, адекватне ставлення до кохання, вміння спілкуватися з представниками протилежної статі.

Наочне оформлення: викладені з кульок різних кольорів два серця.

Музичне оформлення: В. Висоцький «Балада о любви».

Обладнання та реактиви: телевізор з USB виходом, два хімічні стакани, дві скляні палички, дві ложечки для насипання речовин, керамічна плитка, ложка для спалювання речовин, сухе пальне, вода, спирт медичний, цукор, оцет, сода, фенолфталеїн, метиловий оранжевий, розчин натрій гідроксиду, амоній біхромат, порошок, магнію, порошок заліза

Додаткові матеріали: роз даткові матеріали з текстами завдань для учасників, бланки оцінювання для журі, невеличкі паперові серця (біля 200 штук).

Хід ігрової програми

(Звучить «Балада о любви» В. Висоцького. Виходять двоє ведучих)

1 ведучий. Доброго дня, шановні гості!

2 ведучий: Вітаємо Вас у нашій залі у цей дивовижний, найромантичніший у році день – День святого Валентина.

Любов придумана не нами,

Вона від Бога нам дана,

І хоч любов буває різна.

Та кожна справжня – лиш одна.

1 ведучий.

Любов – безмежний, чудовий дар.

Що дав творець своєму створінню.

Любов – це жертва, серця жар

І райський спокій, і терпіння.

2 ведучий. Ось уже не один рік день святого Валентина є одним з найулюбленіших в нашій країні. Його святкують дорослі і діти, з сім’ями і в колі друзів.

1 ведучий. Тому щиро вітаємо всіх закоханих і бажаємо їм щастя та здійснення мрій. Даруйте коханим тільки щастя. Бо кохання – вінець життя.

Живемо – поки любимо.

Нема  й не може бути в житті нічого.

Що стало вище, як любов сама.

Вершина і вінець життя людського.

2 ведучий. І сьогодні ми збираємося провести свято весело і цікаво.

1 ведучий. І пропонуємо вашій увазі розважальну програму.

2 ведучий. Спочатку ми хотіли назвати її «Кохання з першого погляду». А потім подумали: «Яке тут кохання, коли погляд не перший? У нашій школі всі всіх знають дуже добре».

1 Ведучий. А оскільки в школі ще й триває тиждень біології та хімії ми вирішили назвати її «Ідеальна пара хіміків». Тож, запрошуємо наших учасників. (Називають ім’я та клас).

2 ведучий. Для проведення конкурсів нам потрібне незалежне, компетентне журі у складі. (Називають ім’я та посаду).

1 ведучий. Під час гри наші учасники отримуватимуть маленькі серця вразі вдалої відповіді. Їх кількість у кожного учасника наприкінці гри підкаже нам імена переможців.

2 ведучий. Починаємо!  Отже Перший тур.

Зараз вам будуть запропоновані питання і 3 варіанти відповіді до кожного з них. Після кожного питання на аркушах паперу вам потрібно буде записати ваш варіант відповіді.

Вчитель.

  1. Прикраси, з якого матеріалу подобаються нашим дівчатам?

А) CaCO3; Б) C; В) С12Н22О11

  1. Що полюбляють пити хлопці?

А) С2Н5ОН; Б) СН3СООН; В) Н2О

  1. Яку допомогу нададуть дівчата, якщо хлопець пораниться?

А) NaHCO3; Б) І2; В) KMnO4

  1. Що використають хлопці при будівництві власного будинку?

А) CaCO3; Б) NaCl; В) SiO2;

5) Що добавить дівчина в чай для хлопця?

А) NaHCO3; Б) NaCl; В) С12Н22О11

6) Розчином з якою речовиною пригостить хлопець дівчину?

А) O2; Б) CO; В) CO2

1 ведучий. Цікаво, як відповіли наші учасники? Чи співпали відповіді дівчат та хлопців? Попросимо журі оцінити роботи та видати серця за правильні відповіді.

2 ведучий А мені цікаво від чого залежить любов?

1 ведучий Ти знаєш, антрополог Хелен Фішер близько 30 років активно шукала відповіді на це питання і намагалася з'ясувати, яка природа закоханості. У результаті досліджень вона прийшла до висновку, що всі люблять, і закохані люди залежать від сукупності та взаємодії чотирьох гормонів: дофаміну, серотоніну, тестостерону й естрогену. Тобто за кожну модель поведінки відповідає той чи інший гормон.

2 ведучий Як все складно виявляється. Може поясниш у чому суть?

1 ведучий Спробую. Дофамін відповідає за наші психічні, емоційні реакції та лідерські якості. Він вважається гормоном цілеспрямованості і концентрації і виробляється в організмі в момент початку закоханості, змушуючи добиватися своєї мети, прагнути до повного володіння. За версією Фішер, якщо у людини домінує дофамін, то вона за своєю натурою є «дослідником». Тобто у відносинах буде прагнути до нових вражень. Такі люди віртуозні у своїх залицяннях і прагнуть завоювати вподобану ними людину. Відносини в даному випадку будуть розвиватися красиво і швидко, але, на жаль, також швидко прийдуть до фіналу. Справа в тому, що дофамін штовхне коханого на нові пошуки. Утримати його можна тільки чимось неординарним, постійно дивуючи і змінюючись заради нього.

2 ведучий Цікаво-цікаво, але ,здається, наше журі готове вручити серця учасникам. А нам кортить дізнатися правильні відповіді, та й другий тур оголошувати час.

(Журі видає серця, вчитель пояснює вірні відповіді)

2 ведучий Отже зараз наші пари будуть задавати завдання один одному. Другий тур.

1 ведучий На столах у хлопців та у дівчат є купки аркушів, на яких записано початок хімічної реакції. Спочатку дівчата передають хлопцям, кожному по черзі аркуш із рівнянням, потім – навпаки. А почнемо ми з дівчини, у якої найбільше сердець. (Приклади можливих рівнянь: ВaO +  HNO3 …;  Na2SiO3 + HCl →…)                            

2 ведучий Поки наші учасники працюю пропоную продовжити нашу розмову.

1 ведучий Так. Інший гормон - серотонін - це гормон щастя, допомагає людині зберігати позитивний настрій. У передній частці мозку за участю цього гормону активуються області, які відповідають за пізнавальний процес. Основна функція цього гормону-підйом настрою, який створюється в корі головного мозку. Якщо ж в організмі даної речовини недостатньо, це веде до депресії. Ті, у кого високий рівень серотоніну, є «будівельниками». У любові вони вірні, надійні партнери, хороші сім'янини, націлені на довге і щасливе життя. У всіх сферах життя у них все структуроване. Серотонін формує спокійний, стійкий тип особистості, яким притаманна постійність. Як зазначає Фішер, єдиним мінусом відносин з такими людьми може стати нудьга.

2 ведучий Ні, я нудьгувати не люблю. Глядачі, гадаю теж. Тож пропоную з ними пограти, хімічні загадки їм загадати.

Загадки для глядачів

  1. У товщі земної кори вона спочиває,

Під тиском високим на поверхню фонтаном витікає.

(Нафта)

  1. З чим має взаємодіяти вода,

Щоб утворилась кислота.

(Кислотний оксид)

  1. «Живим сріблом» мене називають,

Ще у пристрої медичні заливають,

Та брати в руки категорично забороняють.

(Ртуть)

 

  1. Струму добрий провідник,

В світі третій мандрівник,

З букви «А» я починаюсь,

Срібно-білий я й згинаюсь.

(Алюміній)

  1. Хоч не можу я горіти,

Мене треба погасити –

Буду вам добро робити:

Хату зможу побілити,

Змурувати диво-дім –

Буде добре вам у нім.

(Вапно)

  1. У воді росте, у воді кохається.

У воду потрапляє – враз води злякається.

(Сіль)

2 ведучий Сподіваюся хлопці та дівчата добре впоралися з рівняннями та формулами. А чи знаєш ти формулу кохання?

1 ведучий А ти знаєш?

2 ведучий Шукаю. Ось така, наприклад, наводиться в одному давньоіндійському епосі.  «Потреби тіла породжують потяг, потреби душі породжують дружбу, потреби розуму – повагу. А всі три разом породжують кохання».

1 ведучий Яка гарна формула. Пропоную оцінити спритність розуму учасників. Хай вони позмагаються, відповідаючи на питання. А за правильні відповіді отримають сердця. Тож, оголошуємо Третій тур. Піднімайте руку, та давайте відповідь. В іншому разі відповідь не зараховується.

(В учнів на столах лежать лиски з Періодичною  таблицею хімічних елементів. Якщо відповідають відразу, вручається сердечко. Якщо немає відповіді — питання знімається з обговорення)

  1. Який неметал є лісом (Бор)
  2. До складу, якого елементу входить напій  морських піратів (Хром або Бром)
  3. Який елемент завжди радий (Радій або Радон)
  4. Який елемент обертається навколо сонця (Селен)
  5. Який елемент є справжнім гігантом (Титан)
  6. Який благородний метал містить болотні водорості  (Платина)
  7. Що спільного між сажею та алмазом (Карбон)
  8. Назва якого елем та приховує у собі чарівника (Магній)
  9. Яка кислота завжди міститься в шлунку здорової людини (Хлоридна)
  10. Який галоген в організмі людини захищає зуби від карієсу (Флуор)
  11. Який метал забарвлює кров ссавців (Залізо)
  12. Який галоген необхідний щитоподібній залозі (Йод)
  13. Яка речовина нездатна горіти, але її часто доводиться гасити (Сода)
  14. Без якого газу не спекти хліба (Вуглекислого)
  15. Без якого хлориду страва не смакує (Натрій хлориду)
  16. Яку кисле сіль додають до борошна при випіканні кондитерських виробів. (Питну соду)

2 ведучий Кмітливість свою нам гравці показали, а як щодо дружби і душі?

1 ведучий Ти, знаєш адже у наших учасників є друзі і вони хочуть підтримати їх своїми виступами. А підтримка друзів – це теж серце, і не одне, а цілих два кожному з однокласників. Тому пропоную перепочити і запрошую вболівальників 9-го класу.(Виступ 9-го класу) А тепер підтримка від 10 класу. (Виступ 10-го класу). І, нарешті, виступ вболівальників 11 класу. (Журі вручає серця)

2 ведучий Друзі – це добре, але для душі хочеться гарної казки про кохання. Давай послухаємо. А учасники гри ще й поміркують про хімічну суть цих казок. Тур четвертий. (Учасники отримують текст казок. Потрібно пояснити явище, записати рівняння відповідних реакцій.)

1) Вирішили якось прогулятися парком юні натрій гідроксид та хлоридна кислота. Був спекотний сонячний день, яскраві голівки квітів поникли, а листки дерев тріпотіли від спраги. Побачивши таку картину, двоє друзів вирішили допомогти рослинам: вони кинулися в обійми один до одного й зникли, а в парку миттєво ожили всі рослини: і трави, і квіти, і дерева. Чому?

1 ведучий А ось інша історія. 2) Він був нітроген оксид, чоловік злої вдачі, на прізвисько «лисячий хвіст». Вона була простою ніжною дівчиною, і звали її вода. Народилося у них дитя. Воно з’явилося маленьке, безбарвне. Але коли до нього потрапив фіолетовий лакмус, усі зрозуміли, що це народилася вона, дівчинка. Як же її назвали.

2 ведучий Поки хлопці і дівчата розмірковують, розкажи-но далі про природу закоханості.

1 ведучий Третій гормон, що впливає на поведінку закоханихтестостерон. Це - чоловічий статевий гормон. У жінок він теж присутній, але в менших кількостях, ніж у чоловіків. Тестостерон відповідає за прояви пристрасної любові в період статевого дозрівання. Високий рівень тестостерону робить людей рішучими, вимогливими , прямими в судженнях і хорошими стратегам. Такий тип людей Фішер віднесла до керівників. Цим людям властива частка егоїзму у відносинах, вони будуть намагатися все контролювати і диктувати свої правила у відносинах. Це може бути як плюсом, так і мінусом, тому що в залежності від інших особливостей особистості з таких людей виходять або хороші «глави родини», або тирани.

А ось естроген - це жіночий статевий гормон, який породжує відчуття ніжності. Чоловіки також виробляють естроген, але в набагато менших кількостях. Ті, у кого переважає гормон естроген зазвичай займаються творчими професіями, вони дуже чуйні у відносинах, але часто абсолютно беззахисні. Таких людей не складно вирахувати. До них належать усі, хто любить духовне спілкування, у відносинах вони шукають спорідненість душ і часто їх переповнює бажання поговорити ....

Сама доктор Фішер з приводу своїх досліджень зазначає, що її висновки про розподіл людей по чотирьох групах ніяк не можуть бути прямим керівництвом до дії. Якщо ви закохалися, не обов'язково бігти здавати кров на гормони, адже саму магію любові ніхто не відміняв. Але все ж якщо заздалегідь знати свій «любовний тип», то можна уникнути помилок і розчарувань, або швидше знайти людину, з якою вам дійсно буде комфортно. Фактично, успіх або провал у відносинах залежить від того, наскільки домінуючі риси нашої особистості співпадають з інтересами наших партнерів.

2 ведучий Крім цього, вчені встановили, що закохатися можна за частку секунди, таким чином, підтвердивши, що кохання з першого погляду - не міф.

А як там справи у наших учасників. Час журі оцінити їхні старання.

1 ведучий Давай перевіримо, чи гарно розбираються наші друзі у людських стосунках, у народній мудрості? Тур п’ятий. Пропоную вам перекласти з хімічної мови на рідну деякі сталі вирази та приказки. Почнемо з дівчат. Хто з вас знає відповідь, піднімайте руку та озвучуйте свій переклад.

  1. Швидкий як меркурій.
  2. Перший день гість – Аурум, другий – Аргентум, третій – Купрум – бери сумку та їдь.
  3. Блідий, як кальцій карбонат.
  4. Щоб друга пізнати треба з ним пуд натрій хлориду з’їсти.
  5. Не все те Аурум, що блищить.
  6. Сказав правди на ламаний купрумний гріш.

2 ведучий А тепер черга хлопців.

  1. Плюмбовий кулак.
  2. Ферумний характер.
  3. Куй Ферум, поки гарячий.
  4.   На дурняк і це-аш-три-це-о-о-аш-солодкий.
  5.   Хоч у вогонь і аш-два-о, якби до свого роду.
  6.   Слово Аргентум, а мовчання – Аурум.

2 ведучий А я люблю поезію. В ній теж багато мудрості, а ще стільки романтики…Та ось, халепа, сторінки моєї збірки розірвалися, тепер не розберу, де початок, де закінчення віршів. Любі гравці допоможіть, відновити вірші.

Тур шостий. (Команди отримують від вчителя аркуші з половинками віршів, з яких потрібно скласти цілий)

  1. Він у воді, кислотах, гідроксидах,

Без нього мертвий органічний світ,

Надав можливість людству існувати

Землянам забувати це не слід…

(…Цей елемент, і справді, тільки перший,

Його будова, маса, все єство –

Доводить, що найлегший і найменший,

В безмежнім Всесвіті справляє торжество)

  1. Чимало зірок його в надрах тримають

І в ядерний синтез щораз залучають,

У свято і в будні малят забавляє:

Повітряна кулька у гору злітає…

(…У суміші з киснем для дихання газ,

Пірнає в глибини із ним водолаз.

Інертність та легкість значна перевага,

Повітряні кулі – дорослих розвага.)

  1. На всій Землі мізерний капітал

Складають його атоми, серед металів лужних

Цей метал найважчий та потужний,

А ще  радіонуклідів створює потенціал…

(…Після війни його дослідження тривали:

Цей елемент прискіпливо вивчали,

На честь країни європейської назвали,

Тим самим француженки відкриття вшанували.)

  1. Кюрі подружжя промені невидимі вивчало,

Їх Беккерель в уранових солях відкрив.

Ті промені Марія Радіоактивними назвала –

Він результати копіткої праці закріпив…

(…Цей елемент поміж металів відділили,

А назву два тлумачення створили.

Одне з латинської виводять: «промінь»,

Та друге з польської: «Радіти»,

     Що в  українській має відповідний корінь.)

  1. Ще стародавні римляни за планом прокладали

У місті величі найперші із нього труби водогону.

Ці металеві труби воду громадянам постачали

У терми та фонтани Риму щосезону…

(…Його сполуки діють уразливо на організм,

Ушкоджуючи шлунок, серце, кров, судини,

Вони нервової системи вщент руйнують механізм,

Порушуючи синтез білка та генетичний апарат людини.)

1 ведучий А тим часом пропонуємо глядачам згадати, які вони, хімічні явища.

(Перегляд відеодослідів)

2 ведучий Щось мені самій похімічити закортіло. Дивись, ще не всі реактиви в школі скінчились. Давай поексперементуємо.

1 ведучий А як же наші учасники?

2 ведучий А вони теж, нехай похімічать. Один одному напої приготують. Хлопці люблять, коли дівчата веселі, тож хай пригостять їх червоним вином. А дівчата люблять тверезих хлопців, то вистачить хлопцям і газованого напою від дівчат.

Тур сьомий Подумайте, як із запропонованих вам речовин потрібні, щоб виготовити напої. (Для вина: трохи спирту, оцет, цукор та обов’язково метиловий оранжевий, він надає червоного кольору (допускається натрій гідроксид з лугом).  Для газованої напою: сода та оцет, можна додати цукор)

(Описують процес на листках, хто перший правильно виконав, той отримує додаткове серце та право продемонструвати приготування напою)

(Ведучі демонструють досліди «Вулкан» та «Вогняний дощ»)

1 ведучий От і кохання теж може бути таким же сліпучим та бурхливим, як ефекти цих дослідів.

2 ведучий Реакції, реакції. Вони усюди. (Тур восьми) Ось, наприклад, говорять «людина від кохання може …Забула. Нагадайте-но, друзі (до гравці), як називається

  1. Реакція речовини з киснем, у результаті  якої виділяється тепло і світло …

Вірно, «людина від кохання може згоріти».

1 ведучий Принаймні, закохана людини завжди виділяє тепло. Як називаються

  1. Хімічні реакцій, що перебігають із виділенням теплоти
  2. Як називається теплота, що виділяється або поглинається під час хімічної реакції

2 ведучий Закохані, вони, як одне ціле. А як називаються

  1. Реакції, в результаті яких із двох речовин утворюється одна
  2. А реакція сполучення мономерів між собою

1 ведучий На стосунки між закоханими можуть впливати різні фактори. А як називається

  1. Речовина, що впливає на швидкість хімічної реакції

2 ведучий Справжня любов, це коли ти здатен заради неї майже на все. А як називаються

  1. Речовини, які в процесі реакції віддають електрони

1 ведучий Щось у мене аж у горлі пересохло, треба б води приєднати…, тобто попити. Як же називаються

  1. Реакція за участю води, під час якої відбувається її приєднання

2 ведучий Здається нам, час вже визначитися з ідеальною парою хіміків. А поки журі визначає найбільших серцеїда та серцеїдку, ну, тобто тих, хто назбирав найбільше сердець, хочу тебе спитати, чи можна вивчати хімію, прогулюючи уроки, лежачи на дивані, ласуючи смачними бабусиними пиріжками, та ще вкрившись при цьому тепленькою ковдрою з головою?

1 ведучий Що за питання. Я навіть не знаю, що відповісти.

2 ведучий А я знаю. Можна. Хімія супроводжує нас скрізь, в тому числі і під ковдрою. Якщо вкритися ковдрою з головою і при цьому не забувати регулярно дихати, то через деякий час весь кисень, що містився в повітрі, перетвориться у вашому організмі на вуглекислий газ. Щоб ви не задихнулися, вам прийдеться швиденько вилізти з-під ковдри і побігти до школи, в хімічний кабінет, де завжди так багато свіжого повітря. А може там ще й кохання чекає на вас.

1 ведучий Ось і настала хвилююча мить. Попросимо журі назвати Ідеальну пару сьогоднішнього шоу.

(Оголошення журі)

2 ведучий Вітаємо наших переможців! А всім іншим дякуємо за участь в нашій грі та бажаємо знайти свою ідеальну пару, а ще  бажаємо вам любові, щирої і чистої.  Хай радість буде вашою кращою подругою, а печалі обходять стороною ваше серце.

1 ведучий Швидко плине час. Сторіччя за сторіччям, разом із ним змінюємося і ми.

2 ведучий А що ж кохання? Можливо, воно вже не існує – подумає іноді хтось. І хочеться тоді крикнути: “Ні, ні  й ще раз ні! Любов жива і ніколи не зникне, доки існує життя. Адже кохання і є життя”

1 ведучий І цей день, День святого Валентина – це свято здійснення найпотаємніших мрій.

2 ведучий      Любов – не кара, але й не гра.

 Вона не квітка, що зівяне швидко.

 Любов – це дар. І Бог сам вибира,

 Хто заслужив оце пізнати диво.

Вчитель. На цьому наше шоу завершилося.

 

Список використаної літератури:

  1. Астахов О.І. Цікаві роботи з хімії / Астахов О.І. – К.: Радянська школа, 1980. – 77 с.
  2. Хурса Ю.П. Сорок чотири елементи // Хімія. – 2013. – № 10. –  С.38-39.
  3. Хурса Ю.П. Сорок чотири елементи // Хімія. – 2013. – № 23-24. –  С.73-79.
  4. www. megasite.in.ua. Любовна хімія: наші почуття залежать від взаємодії гормонів. 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Позакласні заходи
Додано
5 липня 2018
Переглядів
1248
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку