Позакласний захід для учнів 5 класу «Математичні перегони»
Мета і завдання:
-
розвивати творчі здібності учнів, прагнення до самореалізації та самовдосконалення, уміння лаконічно висловлювати свої думки;
-
розвивати логічне мислення учнів, увагу, пам'ять, швидкість реакції, кмітливість, допитливість, уміння знаходити вихід у складних ситуаціях і нестандартно підходити до вирішення проблем;
-
виховувати самостійність, активність і культуру поведінки;
-
підвищувати інтерес до математики;
-
виховувати почуття колективізму, взаємоповаги і взаємодопомоги, почуття відповідальності, згуртовувати учнівський колектив;
-
формувати навички змістовного проведення вільного часу.
Правила змагань:
-
Ведучий змагання – учитель математики.
-
Клас об’єднується в три команди.
-
Турнір проводиться між командами та капітанами.
-
Математичний турнір складається з семи турів, за кожний з яких команди набирають певну кількість фішок (оголошується відразу після конкурсу).
-
Виграє команда, яка набере найбільшу сукупну кількість фішок.
План змагань
-
Бліц-турнір «Хто швидше».
-
Командна «Розминка»
-
«Відгадай ребус»
-
«Розумники і розумниці»
-
«Капітанський»
-
«Перлинки з математичної скриньки»
-
«Літературний»
Девіз змагань :
Перемога там, де є рух вперед.
Рей Бредбері
Ведучий:
Добрий день, шановні учасники математичних перегонів! Сподіваюсь, що сьогоднішній турнір буде цікавим, і в пам`яті вашій залишаться лише приємні спогади про сьогоднішній день.
Перемога там, де є рух вперед. Пропоную провести час динамічно, корисно, весело.
За ходом нашого турніру та його результатами будуть спостерігати шановне журі (називають членів журі).
В математичному турнірі беруть участь три команди:
-
« Два на два»
Девіз команди:
Ми команда „ Два на два ”.
Зайві будь – які слова.
Перемогу ми здобудем ,
бо найкращими ми будем!
-
« КітПес»
Девіз команди: «Розум переможе силу!»
-
«Живчики»
Девіз команди:
Ми команда «Живчики».
Ми спортивні, ми кмітливі,
ми розумні і сміливі!
Ведучий:
Отож, розпочнемо турнір!
І тур «Хто швидше»
Беруть участь в конкурсі всі учасники. Право відповіді має перший, хто підніме руку.
За кожну правильну відповідь команда отримує фішку.
Питання:
-
Раз, два, три, чотири, п’ять - вийшов зайчик погулять, лап у зайця
-
рівно… (чотири)
-
Ходить між нами така дивина: шість мінус три ми отримали... (три)
-
Говорив учитель Ірі, що два більше, ніж... (один)
-
Менше в десять раз, ніж метр, всім відомо… (дециметр)
-
Ти на пташку подиви: лап у птаха рівно... (дві)
-
У мене котик є в квартирі, хвостів у нього аж|…(один)
-
Відмінник зошитом своїм гордиться: унизу, під диктантом, стоїть… (десять)
-
На уроках будешь спати, у щоденник буде|одержуватимеш|. (два)
-
Ми рахуєм дірки в сирі: три плюс дві – всього. (п'ять).
-
Ось|от| п'ять ягідок в траві. З'їв одну, лишилось -. (чотири)
ІІ тур «Розминка»
Для І команди
-
Який ключ не відкриє замок? (Скрипковий, журавлиний)
-
Яку траву і в темряві впізнаєш? (Кропиву)
-
Із якого посуду не їдять? (З порожнього)
-
Скільки яєць можна з’їсти натщесерце? (Одне)
-
На руках 10 пальців. Скільки пальців на 10 руках? (50)
-
У батьків 6 синів. Кожен має сестру. Скільки всього дітей у сім’ї (7)
-
Каталися 2 синів на триколісних велосипедах, а батько на двоколісному. Скільки всього було коліс? (8)
-
Що позначає у математиці «тире» (мінус)
-
Кришка столу має 4 кути|кутки|. Один з них відпиляли. Скільки кутів|кутків| стало? (5)
Для ІІ команди
1. Горіло 5 свічок, дві згасли|погасали|. Скільки свічок залишилося? (2)
-
Скільки персонажів в казці «Курочка Ряба» (4 – дід, баба, курочка та мишка)
-
З-під тину видно 6 пар кінських ніг. Скільки цих тварин у дворі? (3)
-
Троє коней пробігли шлях 30 км. Скільки пробіг кожний кінь? (30 км)
-
Яке число наказує, що «роби»? (Три)
-
Скільки одиниць в годині? (одна)
-
Коли доба коротша: взимку чи влітку? (Однакова, що влітку, що взимку)
-
Іванко додав два числа, а Оленка перемножила ці числа. Отримали один і той же результат. Що це за числа? (2 і 2)
-
До однозначного числа дописали таку ж цифру. У скільки разів збільшилось число? ( в 11 разів)
Для ІІІ команди
-
Коваль підкував трійку коней. Скільки підків йому припало зробити (12)
-
Яку геометричну фігуру вивчає покарана дитина? (Кут)
-
Біля їдальні, де обідали лижники, було увіткнено 20 лиж і 20 палиць. Скільки лижників ходило в похід (10)
-
Скільки років дванадцятирічній дівчинці було 4 роки назад? (8)
-
Яким по порядку стоїть “Ь”(м’який знак) в назві першого місяця осені? (8, бо вересень)
-
Дід, бабка, онучка, собачка Жучка, кішка, мишка тягли-тягли і витягли ріпку. Скільки очей побачило ріпку? (12)
-
Юрко зібрав 6 кг паперу, а Тарас у два рази більше. Скільки кілограмів
паперу зібрав Степан? (Невідомо)
-
Скільки музикантів у квартеті? (4)
-
Заєць висмикнув 8 морквин і з’їв їх усі, крім 5. Скільки морквин залишилося?
(5морквин).
ІІІ тур «Відгадай ребус»
Слова для ребусів: Змагання, добуток, лінійка, задача, перемога, відрізок.
ІV тур «Розумники і розумниці»
Задачі для кмітливих
-
Яке місце для паркування зайняла машина?
-
Переставте три сірники так, щоб рибка плила в іншому напрямку.
-
-
Перекладіть рівно два сірника так, щоб корова дивилася назад.
-
Чарівні склянки
На столі приготовано шість склянок – три порожніх|пустих| і три наповнених водою. Питання: « Як зробити так, щоб порожні|пусті| і наповнені склянки чергувалися?» Брати в руки склянку можна тільки один раз.
-
На яке число треба помножити 259259, щоб дістати добуток, який записується тільки цифрами 7? (на 3)
-
Усі натуральні числа від 1 до 60 записано в один ряд. Скільки разів в цьому ряді повторюється цифра 5? (16)
V тур «Капітанський»
-
Художній: Лівою рукою накреслити три трикутники, а правою — три кола.
-
Ланцюжок слів: називаємо по черзі математичні терміни. Перемагає той, хто назве останнім. Можна ускладнити завдання, називаючи терміни, що починаються на певну літеру. Або наступний називає термін на останню літеру попереднього терміну.
-
Виступ на тему «1 день без математики» Час 1хв.
Капітанам кожної команди по черзі задаються задачі, на які вони повинні знайти відповідь. Якщо капітан однієї команди не знає відповіді, або відповів неправильно, то право відповіді на це запитання отримує капітан другої команди.
За кожну правильну відповідь учасник отримує одну фішку.
VІ тур «Перлинки з математичної скриньки»
Умови проведення: представники команд виймають завдання зі скриньки. На обдумування відповіді надається 20 с.
Завдання
-
Я провів у бабусі понеділок, вівторок, середу і четвер, а моя сестра в цю ж неділю - середу, четвер, п'ятницю і суботу. Скільки всього днів ми гостювали у бабусі? (Відповідь: 6 днів).
-
Два чоловіки підійшли до річки. Біля пустого берегу стояв човен, в якому міг поміститися тільки один чоловік. Обидва без всякої допомоги переправилися на цьому човні через річку і продовжили свій шлях. Як вони це зробили? (Відповідь: двоє підійшли до різних берегів річки).
-
На березі сиділи дві ворони і дивилися в різні сторони: одна на південь, а друга на північ.
А у тебе, - говорить перша ворона, - лапки в багні.
А у тебе, - відповідає друга, - дзьоб у землі.
Як же так? Дивляться в різні сторони, а одна одну бачать?
(Відповідь: вони дивляться одна на одну, а це і є різні сторони).
VІІ тур «Літературний»
У цьому турі командам потрібно за 2 хвилини написати сенкан до слова «математика».
Вірш-підсумок «Треба вчити математику» Г.Охоцької
Якщо хочеш досягнути
У житті своїх вершин,
Математику збагнути
Мусиш тонко, до глибин.
Калькулятор і комп'ютер –
Хто сьогодні їх не знає.
Та за пояс їх заткнути
Може світла голова.
Якщо лікарем ти станеш,
То, колего, тут затям,
Коли десь помилишся –
Хтось поплатиться життям.
Не кажу про космонавтів,
Вчителів і моряків...
То, коли чогось не знав ти,
Час це вивчити настав.
Не махай на все рукою,
Не лінуйся, а учись.
Бо чого навчишся в школі,
Знадобиться ще колись.
Журі підбиває підсумки і нагороджує команду переможців дипломом.
Список використаних джерел
-
Свєчнікова А.А., Сорокін П. І. Числа, фігури, задачі у позакласній роботі: Посібник для вчителя. – М., 1977
-
Ізюмова А. В. Математична скарбничка// Математика.-2001.-№14-15
-
Коваленко С. «Поле чудес»//Математика.-2001.-№45
-
Позакласні заходи з математики. 5-8 класи/ Упор. В.Морачова, І.Соколовська. – 2-ге вид., стереотипнее. – К.: Ред. загальнопедагогічна газета, 2005. – 128с. – (Бібліотека «Шкільний світ»).
-
Гайштут А.Г. Математика в логічних вправах. «Радянська школа» 1985р.