для учнів 9-11 класів
Мета: розвивати інтуїцію, кмітливість, ерудицію учнів, володіння математичними методами; учити учнів робити умовиводи, висновки; викликати математичну допитливість та ініціативу; виховувати стійкий інтерес до математики; виховувати культуру математичного мислення.
Обладнання: аркуші паперу, табло для оцінок журі, стіл для роботи команд, картки для конкурсу художників, олівці, ручки.
Обладнання КВВМ
10) умови конкурсів та система оцінювання для членів журі.
Краще, коли вечір веде вчитель, який підготував КВВМ, оскільки від точності та зібраності ведучого залежить успіх команд, та й у грі можуть траплятися позаштатні ситуації, у яких ведучий-школяр може розгубитися.
Гра триває близько трьох годин.
Методичні рекомендації
1. Рекомендуємо формувати команди по 7 осіб. У команді мають бути учасники не лише з високим рівнем знань з математики, а й з добрим почуттям гумору, розкомплексовані, з акторськими здібностями.
2 . Журі може складатись із п'яти осіб. Бажано, щоб до складу журі входили не лише вчителі, а й випускники школи. При цьому кілька членів журі мають добре розумітися на математиці.
3. За тиждень до проведення КВК формуються команди. До їхнього складу входять учні, які бажають брати участь у КВК. Склади команд корегуються класним керівником або вчителем математики.
. 4. Команди отримують таке домашнє завдання.
Презентація команд-учасниць
Команди згідно з результатами жеребкування виходять на сцену й представляють себе: назву, девіз, емблему. Максимальна оцінка конкурсу -5 балів.
Команди називають свій девіз, знайомлять з назвою і емблемою, вітають суперників, журі та уболівальників. Максимальна оцінка — 3 бали.
Розминка
За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу. Запитання ставляться по черзі кожній команді, кожному гравцеві. Якщо ж відповідь неправильна, то хід переходить суперникам і команда не отримує жодного балу за дане питання.
Запитання до команд
Музичний конкурс
Для музичного конкурсу команди повинні були переробити й інсценувати пісню, пов'язавши її текст із математикою. За краще виконання такої пісні максимальна кількість балів - 5.
Із яких фігур складається цей будиночок? Скільки трикутників пішло на його будівництво? Скільки квадратів?
Як ти знаєш математичні терміни
Команди шикуються ланцюжком. Ведучий кидає м’яч спочатку першому гравцеві тієї команди, яка за жеребкуванням має розпочати гру. Гравець, який зловив м’яч, має назвати назву математичного терміна і віддати м’яч першому гравцеві суперників. Той називає наступний термін й передає другому гравцеві першої команди. І так далі.
Гравці мають називати назви математичних термінів протягом 2-3 секунд і не повторюватись. Втрати м’яча або відсутність швидкої відповіді – 0 балів. Кожна правильна відповідь приносить команді 1 бал.
Конкурс художників
У математиці часто доводиться креслити. Подивимось, як це вміють робити представники команд. Візьміть в обидві руки по шматку крейди. Вам необхідно одночасно лівою рукою накреслити на дошці трикутник, а правою – коло, а потім знову ж таки одночасно цифри 6 і 9. Оцінка — від 1 до 5 балів.
Конкурс «Побудуй число»
У цьому конкурсі беруть участь по 6 учасників із команди. Кожному на одяг приколюють цифри від 0 до 4 та кома. Називається число з 5 цифр, а учні повинні «побудувати» його. Яка команда зробить це швидше, та й отримає І бал. Числа:
301,24; 4,3120; 2401,3, 14,203; 2034,1.
Інтермедія «В якій руці монета?»
Хвилинка відпочинку
(На сцені ведучі А і Б).
А. Пропонуємо стародавній фокус. Тих, хто бажає взяти участь, просимо на сцену.(На сцену виходить учень В).
Б. Ось тобі 10 копійок, а ось 1 копійка. Сховай в одну руку 10 копійок, а в другу — копійку. («В» бере в одну руку одну монету, а в другу — іншу). Ми відгадаємо, в якій руці в тебе яка монета.
А. Числове значення монети, яка в тебе в правій руці, помнож на 4, а числове значення монети, що лежить у лівій руці, помнож на 7. Зробив?
В. Зробив.
Б. Додай ці числа і скажи, парне чи непарне число ти дістав.
В. Парне.
А. Отже, в правій руці в тебе одна копійка, а в лівій 10 копійок. Правильно?
В. Так,
Після кількох демонстрацій ведучі А і Б пояснюють глядачам секрет фокуса: якщо сума парна, то в правій руці копійка, а якщо непарна, то 10 копійок. Причому не обов'язково числове значення монети, що в правій руці, множити на 4: можна множити на довільне число. Так само числове значення монети, що в лівій руці, можна множити на яке завгодно непарне число.
Конкурс капітанів
Конкурс капітанів складається з трьох: конкурсу шифрувальників, конкурсу весела лічба і конкурс ерудитів.
Капітани команд мають показати свою кмітливість, їм необхідно розв'язати по кілька задач. На роздуми дається тільки півхвилини. Кожна правильно розв'язана задача додає команді ще 2 бали.
Конкурс ерудитів
1. Із Дніпропетровська в Царичанку виїхав автобус о 10.00. А з Царичанки в Дніпропетровськ о 10.30 виїхав велосипедист. Хто з них буде ближче до Царичанки в момент зустрічі?
(Будуть на однаковій відстані.)
2. Уяви, що ти пілот літака. Літак летить до Лондона через Париж. Висота польоту — 8 тис. м. Температура за бортом —40°. Середня швидкість - 900 км/год. Скільки років пілоту?
(Стільки, скільки учню.)
3. Що легше: 1 кг заліза чи 1 кг пуху?
(Вага однакова.)
4. Два туристи за день пройшли 34 км. Скільки кілометрів пройшов кожний, якщо вони йшли з однаковою швидкістю?
(По 34 км.)
5. Автомобіль долає відстань від міста А до міста Б за 1 год 20 хв.
Зворотний шлях він робить за 80 хв. Як це пояснити?
(1 год 20 хв = 80 хв.)
6. Опівночі Йшов дощ. Чи можна чекати сонячну погоду через 2 доби?
(Ні. Буде ніч.)
Конкурс весела лічба
На таблиці зображені числа від 1 до 90. потрібно показати і назвати їх по порядку (1, 2, 3, 4, 5 і т.д.). час фіксується. Хто швидше це зробить?
За 3 хвилини кожний капітан повинен якнайбільше найти цифр по порядку. Хто назве більшу кількість чисел, той отримує 2 бали і ще додатково по 1 балу за ті цифри, які не були названі суперником.
Конкурс шифрувальників
В конкурсі приймає участь вся команда.
Подивіться уважно на схеми.
Діти-4672 Вухо-8671
Вік - 563 Жук - 356
Квіти — ? Кожух — ?
На них по два слова зашифровані числами, а третє слово не зашифроване. Вам необхідно записати число, що відповідає третьому слову. Яка команда справиться із завданням швидше, та отримає 3 бали. (35672 і 61357.)
Хвилинка відпочинку
Хитрий хлопчик.
- Татусю, допоможи мені задачу розв'язати.
*#*
Приходить Петько додому і розповідає:
2+2+2+2+2+2=12
Вчителька пояснює арифметичну дію — ділення. На дошці написала «2:2» і питає:
— Хто знає, що це означає?
У Іванка, який сидить на першій парті засяяли оченята:
— Нічия!
Конкурс «Один за всіх і всі за одного»
Команди повинні швидко і дружно визначити, чи правильні твердження. Усі учасники команд, якщо твердження правильне, одночасно піднімають руку, якщо твердження хибне, руки не піднімають.
Кожна правильна відповідь — І бал.
10.Якщо висота трикутника, проведена до основи, є бісектрисою,
то цей трикутник рівнобедрений.
Конкурс. Слухай одночасно декількох
Двоє говорять одночасно два різних слова, а представники команд повинні відрізнити, хто які слова сказав. Потім говорять троє, четверо і т.д. Слова ці – математичні терміни.
Виграє той, хто розрізнить більше слів.
Конкурс уболівальників
Поки команди працюють, уболівальникам надається можливість допомогти своїй команді набрати більше балів. Для цього вони повинні згадати прислів'я, в яких є числа.
• У березні сім погод надворі.
Конкурс Домашнє завдання
Оцінюються інсценівки на математичну тематику (максимальна оцінка — 5 балів за зміст і 5 балів за інсценування)
Приклади інценізовок.
Інсценівка «Розв'язування рівняння».
(На сцену входять А і Б).
А. Я розв'язую всі здачі тільки на «відмінно», а про рівняння й говорити нічого: лускаю, як насіння.
Б. Дуже добре! А я ось цілий тиждень розв'язую рівняння 2х = х і ніяк не можу його розв'язати. «Лускни», будь ласка, це рівняння.
А. Добре, давай, я його вдома розв'яжу. Після обіду...
Б. Чому після обіду? Ти зараз розв'яжи.
А. А ти впевнений, що це рівняння?
Б. Звичайно, впевнений.
А. А що в рівняннях треба шукати?
Б. Та ти ж лускаєш рівняння, як насіння, і не знаєш? «х» треба знайти.
А. Ех ти, бідолаха! І було б тобі над чим тиждень думати. Знайти «х» кажеш? Та ось же він (показує).
Інсценівка «Вміло поділив»,
(На сцену виходять А і Б).
Б. Ти знаєш, що в нашій сім'ї 5 осіб: батько, мати, я і дві сестрички.
А. Знаю. Крім того, знаю, що ти неввічливий. Треба було сестричок назвати першими, а не себе.
Б. Добре. Слухай далі. Купила мама сьогодні 7 яблук і вирішила розділити їх порівну між нами. Спочатку вона одне яблуко розрізала на п'ять однакових частин, потім.,.
А. Досить, я знаю як ці яблука без розрізування на однакові частини можна було б між вами розділити.
Б, 7 яблук на 5 осіб? І не різати?
А. Звичайно.
Б. Цікаво! Так як же?
А. Зварити компот!
=
Підводяться підсумки нашого конкурсу КВВМ, журі оголошує команду-переможця. Вручаються нагороди.
Ви добре позмагалися сьогодні. Були уважними і кмітливими, спритними І зосередженими, доброзичливими і веселими. Ми переконалися, що кожен з вас зможе стати справжнім людьми, тому переможені не повинні сумувати, адже вони зможуть взяти реванш наступного разу, а допоможуть їм у цьому знання з математики, яку ви, без сумніву, любите і поважаєте.