Позакласний захід на тему:
Дивовижна хімія
Мета заходу: Перевірити засвоєння основних понять хімії; навчити учнів критично оцінювати свої навички; повторити відомості про діяльність видатних вчених та їх внесок у становлення та розвиток науки. Розвивати вміння працювати з літературними джерелами; проводити шкільний експеримент. Виховувати бажання здобувати нові знання, пізнавати навколишній світ, дати поштовх зацікавленому ставленню до вивчення хімії. Обладнання: набір хімічного посуду, 2 прилади для добування кисню, магніт, ділильна лійка, 2 конічні колби, лабораторний штатив, суміші (сірки та залізних ошурок; води та тирси).
Ми живемо у Всесвіті, в якому панують Закон і Порядок, а не мінливість і непередбачуваність. Кертлі Мазер, професор геології Гарвардського університету.
Хід заходу
І. Організаційна частина
Ведучий. Світ хімії величезний і неосяжний. Ви почали вивчати її основи і вже маєте певні знання. Ви – ще не майстри цієї справи, а лише початківці. Сьогодні ми разом із вами спробуємо відкрити для вас двері у світ хімічних чудес – цікавих явищ та завдань.
У сьогоднішньому конкурсі беруть участь дві команди – 7 та 8 класу. Тож побажаймо їм удачі!
ІІ. Конкурсна частина
1. Конкурс “Хто більше”.
Завдання. Складіть із фрази відомого фізика та хіміка У. Рамзая : “Періодичний закон – компас для дослідників!” якнайбільше назв хімічних елементів. Кожна літера, взята із фрази, може використовуватися лише раз. (Назва кожного елемента оцінюється в 1 бал.).
2. Конкурс “Хто швидше”.
Ведучий зачитує запитання всім учасникам, а право відповіді надає тому, хто першим підняв руку.
(За правильну відповідь команда отримує 3 бали.) Запитання:
1.Скільки періодів у Періодичній системі?
2.Скільки груп вона містить?
3.Яке місце Фосфору в Періодичній системі?
4.З яких елементарних частинок складається атом?
5.Який сенс порядкового номеру елемента?
6. Назвіть елементи головної підгрупи І групи
7 Який неметалічний елемент є найпоширенішим на Землі? (Оксиген.)
8 Назва якого елементу пов’язана з ім’ям богині місяця в грецькій міфології? (Селену.)
9. Назва якого неметалічного елемента у перекладі з грецької означає “той, хто народжує кислоти”? (Оксигену.)
10. Який елемент є найпоширенішим у Всесвіті. (Гідроген.)
11. Якого елемента в земній атмосфері найбільше? (Нітрогену.)
12. Назва якого елементу означає “жовто-зелений”? (Хлору; з грец. Chloros – "жовто-зелений".)
4. Конкурс “Хімічний посуд”.
Завдання. Учні з різних команд по черзі називають посуд, що знаходиться на лабораторному столі. Названий предмет відкладається в сторону. (За кожну правильну назву – 1 бал.)
5. Що? Де? Чому?
Завдання конкурсу правильно заповнити табличку.
(5 балів отримає та команда, яка швидше заповнить табличку)
6. Конкурс “Хімічний кросворд”.
Ведучий. 5 балів отримає та команда, яка швидше розв’яже кросворд.
Завдання. Дайте відповіді на питання і визначте ключове слово
Відповідь: елемент
7. Гра для вболівальників.
Поки учасники заповнюють табличку і розгадують кросворд
1. Сам не горить, а горіння підтримує. (Кисень.)
2. Він хитро на сполуки діє:
З лугами — синіє.
З кислотами він червоніє. (Лакмус.)
3. Від назви якого хімічного елемента, викинувши три останні літери, можна утворити крик пташки? (Карбон — Кар!)
4. У вогні не горить, у воді не тоне (Лід.)
5. Від назви якого хімічного елемента відкинувши першу літеру, можна утворити назву спиртного напою? (Хром — ром)
6. В яких харчових продуктах міститься багато Феруму? (Гречка, соя, какао)
7. Назвіть хімічний «хамелеон». (Лакмус)
8. Як називається «вінегрет» з металів? (Сплав)
8. Конкурс “Розділи суміш”.
Завдання. Розділіть суміш:
Команда 1: сірки та залізних ошурок.
Команда 2: води та тирси.
ІІІ. Підбиття підсумків заходу
Журі оголошує результати конкурсу.