Урок з хімії на тему: "Карбонові кислоти"

Про матеріал
Розробка зорієнтована на застосування моделі «Перевернутий клас» змішаної форми навчання. Розкриває векторні шляхи досягнення очікуваних результатів навчання під час самостійної роботи online і активної стимуляції творчості в системі offline, спрямовуючи процес навчання в русло практичного застосування отриманих знань. Оскільки кожний викладач має власну манеру і методику викладання дисципліни, автор розробки спробувала як найповніше охопити новинки сучасної педагогічної майстерності, розробила алгоритм з організації та проведення нестандартного заняття у формі «перевернутого класу» за методикою blended-learning (змішане навчання – це навчання, за якого частина пізнавальної діяльності учнів відбувається на уроці під безпосереднім керівництвом учителя, а інша – у самостійній роботі з електронними ресурсами)
Перегляд файлу

     ДНЗ “КРИЖОПІЛЬСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ БУДІВЕЛЬНИЙ ЛІЦЕЙ”

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ

З ХІМІЇ

 НА ТЕМУ:

 

“Карбонові кислоти, їх поширення в природі та класифікація. Карбоксильна характеристична (функціональна) група. Склад, будова молекул насичених одноосновних карбонових кислот, їхня загальна та структурні формули, ізомерія, систематична номенклатура і фізичні властивості”

 

 

 

 

 

 

                              

 

                            Викладач:  Балан Людмила Олександрівна

 

 

 

 

 

Крижопіль 

2023р.

 

Тема :   Карбонові кислоти, їх поширення в природі та класифікація. Карбоксильна характеристична (функціональна) група. Склад, будова молекул насичених одноосновних карбонових кислот, їхня загальна та структурні формули, ізомерія, систематична номенклатура і фізичні властивості.

Мета:

-         Формування ключових компетентностей:

o       Спілкування державною мовою;

o       Уміння вчитися впродовж життя;

o       Екологічна грамотність і здорове життя;

o       Основні компетентності у природничих науках і технологіях;

o       Інформаційно-цифрова компетентність;

o       Соціальна та громадянська компетентності;

-         Формування предметних компетентностей:

o       Дати поняття «карбонові кислоти», їх поширення у природі та класифікацію, уявлення про карбоксильну характеристичну  групу; вивчити склад, будову молекул насичених одноосновних карбонових кислот, їхню загальну та структурні  формули, ізомерію, систематичну номенклатуру; фізичні властивості насичених одноосновних карбонових кислот.

o       Розвивати хімічну мову, логічне й екологічне мислення, вміння аналізувати;

o       Виховувати здоровий спосіб життя;

o       Виховувати інтерес до вивчення хімії.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

          

Засоби навчання

 

Мережні: інтернет-ресурс:

-         Підручник: Попель П.П. Хімія (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти/ П.П. Попель, Л.С. Крикля.- Київ: ВЦ “Академія”, 2018.–§ 18, 19 с. 109-120.

https://dtek.dp.ua/wp-content/uploads/2018/10/ximiya_10_kl_popel.pdf

-         Навчальна гра «Класи органічних сполук»   

-         https://learningapps.org/watch?v=peuassjok23

-         Навчальна гра «Знайти відповідність»

    https://learningapps.org/watch?v=puj30q6ka23

-презентація про карбонові кислоти в природі та житті людини

ПРЕЗЕНТАЦІЯ.ppt

    -Тест-контроль «Карбонові кислоти»

https://naurok.com.ua/test/karbonovi-kisloti-2104759.html 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

 ІІ. Оголошення теми й мети уроку.

 ІІІ. Актуалізація опорних знань .

  Завдання за допомогою сервісу learningApps.Org «Класифікація органічних сполук»

 

Навчальна гра «Класи органічних сполук»   

https://learningapps.org/watch?v=peuassjok23

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності

 

 Хіба ми можемо уявити життя без цієї речовини? Без маринованих огірочків, грибів? Всі ми знаємо запах цієї речовини і не сплутаємо його ні з якою іншою речовиною. Скажіть, будь ласка, з якою речовиною ми ознайомимось сьогодні на уроці? Так, ми ознайомимося з основною складовою частиною столового оцту – з оцтовою кислотою.

Сьогодні ми вивчаємо речовини, які можна назвати «Знайомі незнайомці».

Зверніть, будь ласка, увагу на продукцію (лимон, столовий оцет, щавель, кефір, яблуко, квашена капуста). Що в них спільного?

 

(Вони мають кислий смак. Містять органічні кислоти.)

 

 

Навчальна гра «Знайти відповідність»

 

https://learningapps.org/watch?v=puj30q6ka23

 

В ході гри ви переконалися, що продукція, яку ми використовуємо в побуті, містить органічні кислоти.

 

V. Вивчення нового матеріалу

1. Знаходження в природі

       Мурашина кислота виробляється мурахами, знаходиться у кропиві і в хвої ялини.

       Масляна кислота – утворюється у разі прогіркання масла, є запахом поту.

       Капронова кислота  - входить до складу козячого масла.

       Ізовалеріанова кислота – в коренях  валеріани лікарської.

       Стеаринова і пальмітинова кислота – виділені з пальмової олії.

       Щавлева кислота -  в щавлі, ревені, кислиці, шпинаті.

       Яблучна кислота – яблука.

       Лимонна кислота -  апельсин, грейпфрут, лимон.

       Оцтова кислота – утворюється при прокисанні вина

 

2. Поняття про карбонові кислоти.

Карбонові кислоти — це органічні речовини, молекули яких містять одну або кілька карбоксильних груп, сполучених з вуглеводневим радикалом або водневим атомом.

3. Функціональна група й будова карбонових кислот.

.          - карбоксильна група. Назву отримала від поєднання двох груп атомів карбонільної і гідроксильної.

Загальна формула має вигляд:  СnH2n+1COOH  або R – COOH

4. Карбонові кислоти класифікують:

  а) залежно від кількості карбоксильних груп у молекулі — на одноосновні, двохосновні  та багатоосновні;

 

Перегляньте презентацію про карбонові кислоти .

 

ПРЕЗЕНТАЦІЯ.ppt

 

5. Гомологічний ряд і номенклатура карбонових кислот.

Назви насичених одноосновних карбонових кислот згідно з правилами IUPAC будують з назви відповідного вуглеводню з додаванням суфікса -ов і закінчення -а.

Перед коренем назви записують бічні замісники, зазначають їхнє положення й кількість. Нумерацію карбонового ланцюга починають з атома Карбону карбоксильної групи.

 

 

 

.

НАЗВИ КАРБОНОВИХ КИСЛОТ І ЇХНІХ СОЛЕЙ

Формула

Назва

Сіль

IUPAC

традиційна

HCOOH

Метанова

Мурашина

Форміат

CH3COOH

Етанова

Оцтова

Ацетат

CH3CH2COOH

Пропанова

Пропіонова

Пропіоат

CH3 (CH2 )2COOH

Бутанова

Масляна

Бутилат

CH3 (CH2 )3COOH

Пентанова

Валеріанова

Валеріат

CH3 (CH2 )4COOH

Гексанова

Капронова

Капронат

СІ5Н31СООН

Гексадеканова

Пальмітинова

Пальмітат

СІ7Н35СООН

Октадеканова

Стеаринова

Стеарат

 

6. Фізичні властивості карбонових кислот.

Нижчі карбонові кислоти — рідини з гострим запахом, добре розчинні у воді. З підвищенням відносної молекулярної маси розчинність кислот у воді зменшується, а температура кипіння підвищується. Вищі кислоти, починаючи з пеларгонової (нонанової) СН3—(СН2)7—СООН,— тверді речовини, без запаху, нерозчинні у воді.

ФІЗИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ КАРБОНОВИХ КИСЛОТ

Формула

 

Назва

t пл. С

t кип. С

Розчинність у воді

НСООН

Мурашина

8,2

100,7

Необмежено

СН3СООН

Оцтова

16,6

117,7

Необмежено

С2Н5СООН

Пропіонова

-20,8

140,8

Необмежено

С3Н7СООН

Масляна

-5,3

163,3

Добре

С4Н9СООН

Валеріанова

-34,5

186,4

Погано

С5Н11СООН

Капронова

-3,9

205,3

Погано

СІ5Н31СООН

Пальмітинова

52,5

390

Не розчиняється

СІ7Н35СООН

Стеаринова

71,0

432

Не розчиняється

 

Необхідно відзначити такі властивості кислот, як їхня порівняно мала леткість, розчинність у воді одних і нерозчинність інших. У встановленні водневих зв'язків беруть участь атоми Оксигену гідроксильних груп. Унаслідок рухливості π-зв'язку електронна густина на карбонільному атомі Оксигену більша, він переважно бере участь в утворенні водневих зв'язків.

Оскільки в молекулах кислот одночасно присутні й негативно, й позитивно заряджені атоми, можуть утворюватися подвоєні молекули — дімери з двома водневими зв'язками:

У такому випадку асоціація молекул виявляється більш міцною, ніж за наявності одного водневого зв'язку.

 

7. Електронна будова карбоксильної групи.

Електронні взаємодії в карбоксильній груді досить складні, спостерігається сполучення неподіленої електронної пари гідроксильного Оксигену з електронами π-зв'язку.

В результаті зсуву електронної густини подвійного зв'язку до Оксигену атом Карбону набуває надлишкового позитивного заряду. З цієї причини електрони гідроксильного атома Оксигену (неподілені електрони й електрони зв'язку С = О) зміщуються до атома Карбону, а в результаті зниження електронної густини на атомі Оксигену до нього зміщуються електрони зв'язку О—Н. Атом Гідрогену у зв'язку з цим легше відщеплюється у вигляді протона, що й зумовлює кислотні властивості речовини. Зсув електронної густини зв'язків у карбоксильній групі можна виразити такою формулою:

Зсув електронної густини від гідроксильного атома Оксигену до атома Карбону трохи зменшує на ньому позитивний заряд, а отже, і полярність зв'язку С = О , тому варто очікувати зниження реакційної здатності карбонільної групи.

 

Завдання 1

https://dtek.dp.ua/wp-content/uploads/2018/10/ximiya_10_kl_popel.pdf

 

Використовуючи електронний навчальний ресурс теми “Карбонові кислоти” на с 109-111:

       визначити поняття: “карбонові кислоти”,  “карбоксильна група”,  “загальна формула ”;

       дати відповідь на питання:

-         Які карбонові кислоти називають одноосновними, двохосновними,

багатоосновними?

-         Які карбонові кислоти називають нижчими, вищими?

-         Які карбонові кислоти називають насиченими, ненасиченими, ароматичними?

 

Завдання 2

https://dtek.dp.ua/wp-content/uploads/2018/10/ximiya_10_kl_popel.pdf

За матеріалами інтернет-ресурсу або презентацією  проаналізуйте дані таблиці 3 с. 112 «Формули і назви одноосновних насичених карбонових кислот та їх солей» і поясніть як утворюються систематичні назви карбонових кислот.

 

Таблиця 3 Формули і назви одноосновних насичених карбонових кислот та

                  їх солей

 

Формула

 

Назва

IUPAC

Традиційна назва

Назва кислотного залишку

HCOOH

Метанова

Мурашина

Метаноат (форміат)

CH3COOH

Етанова

Оцтова

Етаноат (ацетат)

CH3CH2COOH

Пропанова

Пропіонова

Пропаноат (пропіонат)

CH3 (CH2 )2COOH

Бутанова

Масляна

Бутаноат (бутилат)

CH3 (CH2 )3COOH

Пентанова

Валеріанова

Пентаноат (валерат)

CH3 (CH2 )4COOH

Гексанова

Капронова

Гексаноат (капронат)

CH3 (CH2 )14COOH

Гексадеканова

Пальмітинова

Пальмітат

CH3 (CH2 )16COOH

Октадеканова

Стеаринова

Стеарат

 

 

Завдання 3. Практика… Досвід…

Записати ізомери для пентанової кислоти С4Н9СООН та назвати їх згідно міжнародної систематичної номенклатури:

Очікувана відповідь:

 

  5         4              3          2        1   О           4           3          2        1   О       4            3            2      1     О

СН3- СН2 – СН2 –СН2 -С              СН3- СН2 – СН –С            СН3 – СН – СН2 –С           

         пентанова                          ОН                          СН3      ОН               СН3                         ОН

                                                                  2-метилбутанова                        3-метилбутанова

              СН3       О

     СН3- С  – С

              СН3      ОН    

        2,2-диметилпропанова 

 

V. Узагальнення знань, формування вмінь, навичок, компетенцій

 

1. Вправа «Хімічний диктант»(вставити пропущені слова)

 

1. Карбонові кислоти – це речовин, молекули яких містять або кілька груп СООН, сполучених з вуглеводневим радикалом.

2. Основність кислот залежить від кількості   груп.

3. Карбонові кислоти, що мають одну групу, називаються ….

4. Група атомів  Описание: http://subject.com.ua/chemistry/zno1/zno1.files/image2058.jpg складається з та групи.

5. Загальна формула одноосновних карбонових кислот СnН2n+1СООН або R-COOH.

6. Назви кислот походять від назви відповідного з додаванням закінчення - … і слова

 

Тест-контроль «Карбонові кислоти»

Освітній портал «На Урок».

https://naurok.com.ua/test/karbonovi-kisloti-2104759.html 

 

 

VI.  Підведення підсумків уроку та повідомлення  домашнього завдання

 

-         опрацювати за електронним підручником Попель П.П. Хімія (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти/ П.П. Попель, Л.С. Крикля.- Київ: ВЦ “Академія”, 2018,

с. 124-135.

     https://dtek.dp.ua/wp-content/uploads/2018/10/ximiya_10_kl_popel.pdf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Карбонові кислоти в природі та житті людини

Номер слайду 2

Карбонові кислоти – органічні сполуки, що містять одну або декілька карбоксильних груп СООН.

Номер слайду 3

Класифікація За кількістю цих груп розрізняють: Одноосновні, Двоосновні, Багатоосновні.

Номер слайду 4

Одноосновні: Бензойна С6Н5СООН Оцтова (етанова к-та) СН3-СООН

Номер слайду 5

Мурашина (метанова к-та) Н-СООН

Номер слайду 6

Масляна (бутанова к-та) СН3-СН2-СН2-СООН

Номер слайду 7

Двоосновні: Щавлева Азелаїнова

Номер слайду 8

Багатоосновні: Лимонна

zip
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Інкл
Додано
16 жовтня 2023
Переглядів
512
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку