СВЯТО ПТАХІВ
У ШКІЛЬНОМУ РОЗКЛАДІ
Вчитель Бурденюк О.І.
Ведучий. Вітаємо наші команди і запрошуємо за ігрові столи.
1 – ша команда « Лелеки » у складі :
2 – га команда «Ластівка» у складі:
Шановні присутні! Сьогоднішнє свято птахів ми проведемо не звичайно, а у формі шкільного робочого дня, тобто в нас будуть уроки за розкладом, а між ними – перерви. На уроках вам запропоновані завдання з відповідного предмета, але обов’язково пов’язані з птахами.
Бажаю вам успіхів!
Ведучий. Сьогоднішні змагання судить шановне журі:
Ведучий. Отож шкільний день розпочинається. Перший урок – урок української мови. У нас діє п’ятибальна система. Отож, за кожне правильно виконане завдання ви можете отримати 5 балів. Уболівальники, підтримайте свої команди!
Завдання 1.
У реченні виділити головні члени речення.
Поспішає лелека з далекої Африки до своєї України.
Завдання 2.
Провідміняйте слово лелека.
Н. лелека
Р. лелеки
Д. лелеці
З. лелеку
О. лелекою
М. на лелеці
Завдання 3.
Визначте всі частини мови в реченні.
Я(займ.) прокидаюсь(дієслово) під(прийм.) ластів’яче(прикм.) щебетання(іменн.).
Ведучий. Передаємо виконані завдання журі для оцінювання.
А у нас перерва. Прошу до вашої уваги прослухати пісню « Ласточка» у виконанні Джуган Дарії.
Ведучий. А зараз запрошую вас на другий урок – урок математики.
Завдання 1. Розв’яжіть приклади.
102: 6=17 березня – день прильоту птахів
1470:15=98 шишок розбиває дятел
75:5=15 м – висота, на якій іволга робить гніздо
117:9=13 кг – маса лебедя
150:6=25 яєць відкладає зозуля в чужі гнізда
80х2-10=150 м – висота, на якій співає жайворонок
160х2-20=300 польотів робить за день пара шпаків.
Завдання 2. Розв’яжіть задачі.
600:30=20 г – маса синиці.
800х22=17600 комах.
1000:200=5 г – маса колібрі.
24х100=2400 гусениці.
170:17=10
420:60=7 год.
Ведучий. Оголошується перерва. ( Кліп «Зимній птах» ремікс)
Увага! Запрошую на третій урок – урок читання. Під час цього уроку одна команда розповідає легенду, а протилежна команда має відгадати, про якого птаха тут йдеться. У вас буде по дві спроби.
Слово команді «Лелека» (Розповідають свої легенди)
А зараз слово команді «Ластівка» (Розповідають легенди).
Ведучий. Оголошується перерва, під час якої ви дізнаєтеся, який загальний рахунок наших змагань. Отже, слово надається журі. (Виступ членів журі).
Ведучий. А зараз запрошую вас на четвертий урок – урок історії, де сьогодні розглядається питання про пам’ятники, встановлені птахам.
Чи відомо вам, що деяким птахам люди збудували пам’ятники ?
(Повідомлення команди «Лелеки»)
(Повідомлення команди «Ластівка»)
Ведучий. Непомітно і швидко половина робочого дня минула, тому пропоную провести перерву і відпочити. Послухайте пісню у виконанні Когут Тамари
Ведучий. А зараз запрошую вас на п’ятий урок – урок народознавства, на якому ми пригадаємо прислів’я і порозгадуємо загадки.
ЗАГАДКИ
Я зробив йому хатину.
Все навколо обдивився,
Засміявся й оселився. (Шпак)
(Дятел)
За вікном гніздо будує, тільки в нас він не зимує.
(Ластівка)
4.Озира зимовий ліс, на морозі чистить ніс.
Для коханих пташеняток у гніздечку у цей час
Пуху, шишок і зерняток на всю зиму він припас.
(Шишкар)
Хату на хаті має, жабам рахунок знає. (Лелека)
Ведучий. З давніх-давен існує обряд закликання весни й зустрічі перелітніх птахів. Адже, яка то весна, коли не чути голосного щебетання пернатих. Віддавна вважали, що тепло приносять на крилах перелітні птахи. Обряд цей влаштовували 22 березня, на свято 40 святих. Напередодні випікали 40 фігурок у вигляді пташок. Їх називали жайворонки чи голуби. Рано-вранці брали частину цього печива й підвішували на фруктових деревах. Решту тримали до обіду, коли вилазили на дерево і приказували:
Пташок викликаю з теплого краю.
Летіть соловейки, на нашу земельку,
Спішіть ластівоньки, пасти корівоньки.
Після цього всі стежили за тим, коли над ними пролетить якийсь птах. Це була добра ознака. Особливо раділи, якщо над головами з’являлися дикі гуси.
Ведучий. А зараз завдання 1. Розгадайте загадку про птаха. Але не просто вгадайте, а й стисло розкажіть про нього.
Дзьоб гачком, великі очі
І не спиться їй щоночі?
Ху-ху-ху! – кричить вона. Відгадали? Це - …. (Сова)
(Сови це дуже мудрі птахи, а ще й хижаки, бо знищують гризунів. За сезон сова з’їдає 1000 мишей, тобто зберігає 1 т хліба. Сови самі гніздо не будують: займають старі сорочі або гніздяться в дуплах дерев).
Моїй сніжній білизні у далекій стороні.
Я не голуб сизокрилий. ….. – значить: білий – білий. (Лебідь)
(Але бувають лебеді і чорні. … )
Ведучий. Завдання 2.
Вам потрібно закінчити прислів’я .
Де багато пташок, ……. (там не має комашок)
Кожен кулик …… ( до свого болота звик)
Ластівка день починає, а ……. ( соловей його кінчає)
Ластівки низько літають ….. (дощ обіцяють)
Журавлі прилетіли …… (весну принесли)
Ранні ластівки …… (щасливий рік)
Гуси летять ….. (зиму на хвості тягнуть).
Ведучий. Оголошується перерва. Ми назвали її «кмітлива». Зараз ми перевіримо, чи пішли вам сьогоднішні уроки на користь. Кожна команда приготувала суперникам по п’ять загадок. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
(Команди по черзі задають загадки команді-суперниці)
Ведучий. Запрошую вас на шостий урок – урок трудового навчання.
Командам було запропоновано проект сучасної годівнички. Ви мали підготувати рекламу до неї.
Прошу представників від команд представити свою роботу.
ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ !
* Чим тепліше і привітніше ми зустрінемо пташок, тим вдячніше вони будуть дбати про здоров’я і врожай наших садків.
* Не можна майструвати пташині будиночки з фанери, бо в них холодно й неспокійно – фанера звукопроникна.
* Синичник має бути глибоким і тісним – так зручніше синицям.
* Будиночок для мухоловок і горихвісток пофарбувати зсередини крейдою – це подобається пташкам.
Ведучий. Слово надається нашому шановному журі для оголошення результатів.
(Виступ журі)
Ведучий. На завершення робочого дня запрошую вас на засідання гуртка, де, відгадуючи завдання, ви зможете поповнити свою командну скарбничку.
Отже, будьте уважні!
ГРА «На останню букву»
Вам дається 1 хв. Ви маєте пригадати і записати якомога більше назв птахів, тому що одразу будете називати птаха, а команда-суперник у відповідь птаха, який починається з останньої букви попередньої назви.
Наприклад, сорока – авдотка …..
Назви не повторювати. За кожну правильну відповідь 1 бал.
ГРА «Заморочки з торбинки»
Учасники команди по одному по черзі витягують номерок. Який номерок попаде – під тим номером зачитується питання. Якщо відповідає той учень, що витягнув завдання – зараховується 1 бал. Якщо допомога команди – 0,5 бала.
ЗАПИТАННЯ ДО ВІКТОРИНИ:
(Ластівка)
10.Який птах висиджує пташенят, коли надворі лютує зима? (Шишкар)
11. Який птах найшвидше літає? (Сокіл)
12. Назвіть найбільшого птаха у світі? (Африканський страус)
13. Які птахи не мають голосу? (Лелека, африканський гриф)
14. Які птахи ночують, зарившись у сніг? (Тетерев)
15. Які співочі птахи відлітають від нас весною, щоб восени повернутися? (Снігурі)
16.Які птахи й чому не сідають на землю? (Стрижі, бо в них довгі крила і короткі ноги)
17. Чи існує «пташине молоко»? В кого? (Існує. В голубів і пінгвінів)
18. Які птахи не літають? (Страуси, пінгвіни)
19. Коли птах співає сильніше: у польоті чи на гілці? (У польоті, бо під час змаху крилами у легенях більше повітря)
20. Які птахи видають звуки, схожі на «сміх» людини? (Пугач, сіра ворона)