Тести від «На Урок»: Організація дистанційної роботи під час карантину

Урок " Загальна характеристика мохів"

Про матеріал
Цілі уроку: - сформувати уявлення про особливості будови та розмноження Мохоподібних, визначити риси пристосованості до умов існування, розширити знання учнів про основні місця зростання мохів на Землі та їх значення в природі і житті людини; - розвивати комунікативність, уміння спостерігати, узагальнювати, аналізувати, робити висновки, удосконалювати навички роботи з підручником та збільшуваними приладами; удосконалювати: творчі здібності, формувати комунікативні якості; - виховувати інтерес до знань, відповідальність за результати своєї праці; бажання встановлювати гармонійні стосунки з природою на основі поваги до всього живого, як унікальної частини біосфери.
Перегляд файлу

6 КЛАС

Тема: МОХИ.

Цілі уроку:

- сформувати уявлення про особливості будови та розмноження Мохоподібних, визначити риси пристосованості до умов існування, розширити знання учнів про основні місця зростання мохів на Землі та їх значення в природі і житті людини;

- розвивати комунікативність, уміння спостерігати, узагальнювати, аналізувати, робити висновки, удосконалювати навички роботи з підручником та збільшуваними приладами;

удосконалювати: творчі здібності, формувати комунікативні якості;

- виховувати інтерес до знань, відповідальність за результати своєї праці; бажання встановлювати гармонійні стосунки з природою на основі поваги до всього живого, як унікальної частини   біосфери.

 

Обладнання: підручники «Біологія» І. Ю. Костіков та ін., таблиця «Мохи», електронні носії, схеми, ілюстрації, Інтернет – матеріали, гербарні зразки мохів та живі об’єкти, глобус, ручні лупи, «біони».

Базові поняття і терміни: слань, ризоїд, антеридії, архегонії, бріологія, мохи, спорогон, спорангій, коробочка, листостеблова будова, спора, ніжка, стопа (присоска, гаусторія), маршанція, зозулин льон, сфагнум.

Тип уроку: формування нових знань, умінь і навичок.

Завдання уроку:

- виявити пристосування Мохоподібних до умов суходолу;

- з’ясувати їх значенням в природі і житті людини.

Хід уроку

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

1. Психологічна хвилина

Вчитель:

Діти, подивіться, будь ласка, у вікно.

Усміхніться сонечку, відчуйте запах первоцвітів, дотик лагідного вітру. Сподіваюсь, що у вас виникли приємні відчуття, стало спокійніше і веселіше, отож починаємо працювати.

2. Вибір серед учнів помічника – лісовичка по імені «ОХ».

(Він допомагає вчителеві роздавати роздатковий матеріал, бонуси, демонструвати електронні матеріали, загадувати загадки, проводити фізхвилинку.)

Лісовичка вчитель коронує короною-головоломкою зміст якої використовується на етапі мотивації навчальної діяльності.

Зміст корони-головоломки:

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

О

Х

 

З

О

Х

М

О

К

О

Х

-------------------------------------------------------------------------------------------------

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Прийом «Біологічний крос»

Вчитель:

Діти, ми з лісовичком запрошуємо вас до «Біологічного кросу».

Прошу бути активними, відповідати швидко та правильно.

Пам’ятайте, на вас чекають «біони»!

(«Біони» - бонуси, якими нагороджуються учні за вірні відповіді протягом всіх видів роботи на уроці. Ними можуть бути заздалегідь виготовлені з картону кольорові картки, плоди рослин, спрацьовані пластикові банкоматні картки та ін. Один бонус – один бал.)

1. Що дозволило рослинам пристосуватися до життя на суходолі? (Поява тканин і органів)

2. Чому водорості належать до нижчих рослин? (В них відсутні органи і тканини)

3. Що об’єднує спорові рослини? (Нестатеве розмноження спорами)

4. Яку будову має спора? (Це клітина вкрита міцною оболонкою)

2. Гра «Відгадай»

1. Водорості своїм тілом хизуються.

Воно ніжне, водянисте, без тканин і органів

Барвистими стрічками стелиться

Хто згадає, як воно називається?

(Слань)

2. Спірогіра – цікава рослина

А що собою являє

Її нижня частина

(Ризоїди)

3. Нижчі рослини не цвітуть

Насіння не утворюється

Хто нам зараз відповість,

Як вони розмножуються?

(Спорами)

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Вчитель:

Щоб дізнатися який відділ рослин ми будемо вивчати на сьогоднішньому уроці, пропоную розв’язати головоломку, зміст якої прочитайте на короні лісовичка.

 

О

Х

 

З

О

Х

М

О

К

О

Х

(Повідомлення теми, мети і завдань уроку)

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Вчитель:

Діти, я вам сьогодні пропоную пройти східцями і досягти вершини «Гори знань».

Гора знань «МОХОПОДІБНІ»

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSY_USFvkxWar-bjo3EGFFK6e-CX24oRlO2KloyfX2eaZ18y6bJ(план до вивчення теми)

 

 

 МОХОПОДІБНІ

 

4.Значення

 

3.Особливості розмноження

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSNDwPJQcdgYwtVST6wHGyMMJnccNH2t6bIVr9srt-dtiMGylMHsw

2.Особливості будови

1.Різноманітність та поширення

 

1. Ознайомлення з різноманітність та поширення мохів.

(На дошці прикріплені гербарні зразки, таблиці, ілюстрації представників Мохоподібних).

Звертаючись до цих демонстраційних матеріалів, вчитель розповідає: «На Землі налічується близько 35 тис. видів мохів, з них в Україні - близько 800. Поширені вони повсюди де є волога. Мохи – це невисокі, переважно багаторічні рослини, які за своєю організацією близькі до водоростей: вони не мають провідних тканин і коренів. Для існування на суходолі в них є багато пристосувань. Вони можуть вбирати вологу всією поверхнею тіла, здійснювати фотосинтез за будь-яких умов освітлення, висихати, залишаючись при цьому живими, мають механічні тканини та деякі органи. Серед Мохоподібних є таломні пластинчасті(маршанція мінлива, лат. Marchantia polymorpha) та листостеблові (зозулин льон, лат. Polytrichum commune; торфові мохи, лат Sphagnidae тощо) рослини. Вивчає мохи наука бріологія.

(тлумачення нових понять і термінів записуються в робочі зошити)

Для ознайомлення з різноманітністю мохоподібних краще використати електроні презентації, в разі їх відсутності – роздруківки необхідного матеріалу.

Демонструються слайди презентації «Мохи України»

На слайдах обов’язковими є представники Мохоподібних, вивчення яких запропоновано програмою.

Приводжу матеріали для найнеобхідніших слайдів:

СЛ.1. Маршанція мінлива

(Marchantia polymorpha)

Маршанція мінлива

ЇЇ можна зустріти там, де затінок і ніколи не буває сухо. Вона має пластинчасту слань темно – зеленого кольору до 10 см завдовжки. На поверхні талому можна побачити вирости підставки, призначені для статевого розмноження, і виводкові кошики для вегетативного розмноження.

СЛ.2. Політрих звичайний, або зозулин льон.

(Polytrichum commune)

Зозулин льон

Багаторічна листостеблова рослина, яка живе у вогких місцях. Гаметофіт має нерозгалужене, прямостояче стебло до 40 см заввишки, що густо вкрите дрібними зеленими листками. У нижній частині рослин є багатоклітинні ризоїди. Це дводомна рослина: верхівки одних рослин несуть антеридії з розеткою червонуватих листків, а інші – зелені архегонії. Спорофіт складається зі стопи, ніжки та коробочки зверху вкритої ковпачком, що за формою нагадує зозулю. Коробочка має зубчики по краю, що є пристосуванням для розсіювання спор.

СЛ.3. Сфагнум болотний, або білий мох.

(Sphagnum palustre)

Мох сфагнум

Цей мох поширений на болотах та дуже зволожених місцях. Стебло розгалужене, прямостояче, до 50 см заввишки. Листки не мають жилок і складаються з двох типів клітин: дрібних живих зелених (фотосинтезуючих) і великих мертвих безбарвних (водоносних). Ці клітини здатні накопичувати і утримувати таку кількість води, яка в 30-40 разів перевищує масу самого моху. Ризоїди в них у дорослому віці відсутні. Сфагнум – однодомна рослина. Антеридії розвиваються в пазухах листків на бічних гілочках, архегонії – на верхівці. Ці мохи наростають верхівкою, а нижня частина стебла поступово відмирає. Клітини цих мохів виділяють кислоти, що вбивають мікроорганізми, які розкладають органічні рештки. Накопичуючись, відмерлі рештки утворюють торф.

2. Ознайомлення з особливостями будови та значення Мохоподібних.

(робота в групах)

Вчитель:

Для вивчення цього питання прошу об’єднатися у три групи (І група «Політрих»; ІІ група «Сфагнум»; ІІІ група «Маршанція») і вибрати консультантів. За кожну правильну відповідь група отримує від лісовичка один бонус. Бонуси розподіляє між членами групи консультант.

І група «Політрих»

Завдання:

використовуючи матеріал підручника І. Ю. Костіков «Біологія» 6 клас, § 39, натуральні об’єкти, гербарії, ручні лупи. ілюстрації, слайди презентації, заповніть в таблиці №1 колонку «Зозулин льон».

ІІ група «Сфагнум»

Завдання:

використовуючи матеріал підручника І. Ю. Костіков «Біологія» 6 клас, § 39, натуральні об’єкти, гербарії, ручні лупи, ілюстрації, слайди презентації, заповніть в таблиці №1 колонку «Сфагнум болотний».

ІІІ група «Маршанція»

Завдання:

використовуючи матеріал підручника І. Ю. Костіков «Біологія» 6 клас, § 39, слайди презентації, роздруковані Інтернет- матеріали, власний життєвий досвід, заповніть в таблиці №1 строчку «Значення в природі та житті людини».

Таблиця №1. Особливості будови та значення Мохоподібних

Характеристика

Назва мохоподібних

Маршанція мінлива

Зозулин льон

Сфагнум болотний

1

Тип будови тіла (сланевий, листостебловий)

Сланевий

 

 

2

Назва підземної частини

Ризоїди

 

 

3

Фотосинтезуючи органи

Слань

 

 

4

Органи, в яких утворюються спори

Спорогон

 

 

5

Назва жіночих статевих органів

Архегонії

 

 

6

Назва чоловічих статевих органів

Антеридії

 

 

7

Складові частини споро гону

Коробочка, ніжка, присоска

 

 

8

Яка стадія в життєвому циклі переважає (гаметофіт, спорофіт)

Гаметофіт

 

 

9

 

Значення в природі та житті людини

Добриво, бур’яни, ліки від болів в суглобах

 

 

Фізхвилинка.

Уявна мандрівка «Мох!» (вона є перевіркою того, як учні засвоїли середовища поширення мохів) В випадку зустрічі на своєму шляху з мохами, учні вигукують: «МОХ!».

Її проводить лісовичок:

Розпочинаємо уявну мандрівку!

Ми йдемо хащею! Туп! Туп! Туп!

(учні глухо, повільно тупають ногами, розводять руками, імітуючи пробирання через хащу)

МОХ!

Ми йдемо полем! Туп! Туп! Туп!

(гучно тупають)

МОХ!

Ми пливемо морем! Буль! Буль! Буль!

(імітують плавання)

МОХ!

Ми йдемо болотом! Чав! Чав! Чав!

(високо піднімають коліна)

МОХ!

Зайшли до класу, двері зачинили і за парти сіли.

3. Розмноження Мохоподібних

1. Перегляд слайду презентації «Розмноження зозулиного льону».

Розмноження зозулиного льону

(а краще переглянути анімацію [8],[9] )

Мохи розмножуються спорами. З пророслої спори утворюється тонка зелена нитка (протонема), яка розгалужується. На ній з’являються бруньки, з яких виростають стебла з листками гаметофіту. На верхівці жіночого гаметофіту знаходяться статеві органи  архегонії, в них формуються яйцеклітини, а на верхівці чоловічого – антеридії - сперматозоїди. Запліднення відбувається тільки за допомого води по якій рухаються сперматозоїди. Внаслідок злиття гамет утворюється зигота з якої розвивається спорофіт (спорогон), який все життя живеться за рахунок жіночого гаметофіту. Спорогон складається із стопи, ніжки і коробочки. В коробочці спорогону утворюються спори.

У життєвому циклі мохів переважає гаметофіт.

2. Завдання для груп:

використовуючи матеріал підручника І. Ю. Костіков «Біологія» 6 клас, § 39, слайд презентації, розташуйте етапи розмноження мохів за порядком їх відбування

А) Утворення спорофіту (спорогону).

Б) Утворення гаметофіту.

В) Утворення статевих органів: антеридій та архегоній.

Г) Утворення спор.

Д) Запліднення.

Е) Утворення статевих клітин.

Є) Проростання спори.

Ж) Утворення зиготи.

З) Формування протонеми.

(для перевірки: А, Г, Є, З, Б, В, Е, Д, Ж)

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1.Перевірка якості засвоєння базових термінів і понять

Гра « Біологічне лото»

На дошці прикріплюються лото картинки, які відповідають базовим термінам і поняттям. Учні повинні до вказаних термінів підібрати відповідні лото картинки і записати в зошити тлумачення термінів та понять.

1. Листостеблова будова – розчленоване на стебло і листки тіло рослин.

2. Ризоїди – ниткоподібні вирости гаметофіту, що виконують функції кореня.

3. Спорофіт (спорогон) – нестатеве покоління в життєвому циклі рослин.

4. Коробочка – частина спорогону, де розміщуються спори.

5. Гаметофіт – статеве покоління в життєвому циклі рослин.

6. Антеридії – чоловічі статеві органи вищих рослин.

7. Архегонії – жіночі статеві органи вищих рослин.

ЛОТОКАРТКИ

Коробочка

Листостеблова будова

Спорофіт

Гематофіт

Антеридія

Архегонія

Ризоїд

 

2. Заповнення аркушу завдань «Втрачена інформація».

Учні повинні вставити пропущені терміни згідно змісту речення.

1. Вегетативне тіло розчленовано на ……… і ………… або представлене ………… .

2. Всмоктування води і прикріплення до субстрату здійснюють …….. .

3. Статеве покоління називається …….…. , а нестатеве - ……………. .

4. Органи статевого розмноження - ………...… , …….……… .

5. Спорофіт мохоподібних називається ………….….. , складається з ……………. , ……….…. і …………. .

6. Спорофіт існує на ………….… .

7. Розмноження відбувається за допомогою ………... .

8. Спора проростає в розгалужений ланцюжок клітин - …………….. .

9. У життєвому циклі переважає …….….. .

VІ. РЕФЛЕКСІЯ

- Мені було цікаво дізнатися….

- Мені було важко зрозуміти….

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

Учні заповнюють картку самооцінки знань

Клас        ПІБ учня:

Загальна кількість бонусів

Оцінка

учня

Консультанта

вчителя

 

 

 

 

 

 

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обов’язків мінімум: підручник І. Ю. Костіков «Біологія» 6 клас,  вивчити § Відповісти на запитання після параграфа.

Довільно:

- створити електрону галерею мохів занесених до Червоної книги України;

- підготувати презентацію або повідомлення на тему «Як утворюється торф?»

ЛІТЕРАТУРА

1. Біологія. Навчальна програма для 6 – 9класів загальноосвітніх навчальних закладів. Затверджено Міністерством освіти і науки  від 07.06. 2017р. №804

2. Барна І.В. Біологі. Комплексна підготовка до ЗНО.- Тернопіль, 2014.

3. Костіков І.Ю. та ін. Біологія. 6 кл.: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2016.

4. Scott F. Gilbert. Developmental Biology. – 6nd edition Swarthmore College. – Sunderland: Sinauer Associates, 2000.- Режим доступу: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK9983/

5. Прокопенко Л.І. Довідник з біології.- К.: Літера ЛТД, 2009.

6. Морозюк С.С. Біологія. 6кл.: підручник для середніх загальноосвітніх шкіл.- К.: Видавництво «Генеза», 1996.

7. http://tourist.kharkov.ua/phpbb/viewtopic.php?f=2623&t=81788

8. https://www.youtube.com/watch?v=jcWYAnmm-QE

9. http://www.sumanasinc.com/webcontent/animations/content/moss.html

10. http://www.eplantscience.com/index/plant_life_cycles.php

11. http://shkola.ua/ru/book/read/35/page142

12. http://redbook-ua.org/category/bryophyta-bryophyta/

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
5 серпня 2019
Переглядів
561
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку