формування ціннісних орієнтацій до держави та суспільства, формування рис сучасного патріота української держави
Запорізький навчально-виховний комплекс № 70
Класна година
Патріотизм - нагальна потреба України й кожного українця
Підготувала
класний керівник 11 класу
ЗНВК № 70
Свинцицька Л.В.
Класна година 11 клас
Тема: Патріотизм - нагальна потреба України й кожного українця
Мета: формування ціннісних орієнтацій до держави та суспільства, формування рис сучасного патріота української держави
Очікуванні результати: сформуваність більш високого рівня громадянського самовизначення й відповідальності; розвиток почуття гордості за приналежність до української нації; підвищення інтересу до вивчення історії своєї держави; розвиток правосвідомості учнів
Методи та прийоми: пояснювально-репродуктивний, проблемно-ситуативний, формування суспільної свідомості та поведінки (педагогічна вимога, доручення), стимулювання, самовиховання
Обладнання: мультимедійний проектор, карта України
Хід заходу
І. Організаційний момент
Привітання з учнями. Оголошення теми та мети класної години.
ІІ. Мотивація
В дитинстві відкриваєш материк,
котрий назветься потім - Батьківщина.
Л. Костенко
Патріотизм - це одна із якостей людського характеру. Він, подібно до любові, керує людською свідомістю, заставляючи робити великі і малі вчинки в ім'я своєї батьківщини. Патріотизм - величний вияв нескінченної любові до рідного краю. Патріотизм, як і честь виховує великих, сильних людей, які не рахуються з ціною свого життя й здатні пожертвувати ним заради рідної землі. Патріотизм породжує впевненість у собі, волю в перемогу, віру в свою націю, свій народ, він перетворює звичайну людину в безстрашну машину, яка не відчуває страху і болю, йдучи впевнено та безстрашно до своєї мети. Тоді мета патріота стає метою усього народу. Патріот живе в єдності зі своїм народом, він живе своїм народом, адже життя народу стає його життям. Та нажаль у нашому сучасному українському суспільстві кількість патріотів з часом зменшується.
Так, метою нашого заходу є визначити, хто такий патріот і якими якостями він повинен володіти, щоб стати гідним громадянином своєї держави.
ІІІ. Основна частина
До вашої уваги представлені 7 сходинок, які складають характер українського патріота.
1 сходинка
«П»овага до державних символів нашої країни.
- Дорогі діти ,а що ви знаєте про державні символи нашої країни ? Які вони та що означають ?
Пісні М. Вербицького на слова П. Чубинського " Ще не вмерла Україна" судилося стати гімном .Саме ця пісня змогла об'єднати навколо себе патріотів , щоб збудувати соборну незалежну Україну . Вперше незалежність була проголошена за часів Б. Хмельницького.
Друге проголошення пов'язане з Центральною радою , коли 9 листопада
1917 р. М . Грушевський урочисто проголосив ІІІ Універсалом про цю визначну подію .
Втретє за історію України проголосили незалежність у 1991 році .
- То ж скільки років незалежності ми святкували в серпні ?
Про утвердження нашої державності і самостійності свідчить і те , що ми маємо герб України - тризуб . У статті 20 Конституції Украї-ни записано : "…" (с.14) Державні символи - це святиня і ставлення до них теж повинно бути святе .
Крім офіційних державних символів Україна має ще й народні символи .
1.Національний символ України . Його дарують, ним обмінюються у Великдень .( Писанка)
2. Дерево - національний символ України, оспіване у народних піснях , у віршах . Воно освячується перед Пасхою і зберігається , як засіб від злих сил .(Верба)
3. Кущ , оспіваний у народних українських піснях , символ дівочої краси .(Калина)
4. Поширене в Україні дерево , з яким в українських народних піснях і переказах порівнюють струнких дівчат .(Тополя)
5. Чим прикрашають голову українські дівчата ? (Вінок)
6. Національний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю , виряджаючи в далеку дорогу.(Рушник)
- А які ще народні символи ви знаєте ?
Розмову про Україну та про її символ , про народ можна вести без кінця- краю , бо така багата і щедра наша земля , така славна її історія . Хочу , щоб кожен з вас запам'ятав те, про що ми сьогодні говорили . Любімо свою землю, випрошуймо у Всевишнього ласки і допомоги , вивчаймо , знаймо і поважаймо її символи , не даймо нікому її скривдити .
Молись , дитино , за Україну ,
Що нам безсмертне життя дає .
А по молитві ставай до чину ,
Ставай до праці , дитя моє
2 сходинка
"А" льтруїзм у своїх вчинках
Наступна якість, якою повинен володіти патріот української держави - це альтруїзм. Що це таке?
Альтруїзм — напрям поведінки і діяльності людини, який ставить інтереси іншої людини або загальне благо вище особистих інтересів. Як правило, використовується для визначення властивості приносити свою вигоду в жертву, заради загального блага.
Термін «альтруїзм» запровадив француз Огюст Конт (1798–1857)[1].
Б. Ф. Скіннер провів аналіз такого явища, як альтруїзм і дійшов такого висновку:
««Ми поважаємо людей за їх хороші вчинки лише тоді, коли ми не можемо пояснити цих вчинків. Ми пояснюємо собі вчинки цих людей їхніми внутрішніми диспозиціями, лише тоді коли нам не вистачає зовнішніх пояснень. Коли ж зовнішні причини очевидні, ми виходимо з них, а не з особливостей особистості».[Джерело?] »
Віра в те, що люди повинні надавати допомогу тим, хто її потребує, безвідносно до можливої вигоди в майбутньому, є нормою соціальної відповідальності. Саме ця норма спонукає сторонніх людей, наприклад, підняти книгу, яку не втримав, зронив інвалід на милицях (костилях). Експерименти показують, що навіть тоді, коли люди що надать допомогу, власне, надаючі допомогу, залишаються невідомими і не очікують ніякої подяки, вони часто допомагають нужденним особам.
Завдання: Скласти якомога більше слів зі слова АЛЬТРУЇЗМ
Підведення підсумків.
3 сходинка
"Т" олерантність
Слово "ТОЛЕРАНТНІСТЬ", розрізане не букви роздається групам, хто швидше збере. Пояснити це поняття.
Толерантність (від лат. tolerantia – терпіння) – у загальному значенні ослаблення чи відсутність можливості реакції на який-небудь несприятливий фактор в результаті зниження чутливості до його впливу.
Приклади толерантності: батьки миряться з певною поведінкою своїх дітей; людина терпить слабкості іншої людини; людина терпить толерантність; монарх терпить інакомислення; держава визнає релігійні меншини; суспільство терпимо ставиться до певних форм девіантної поведінки
4 сходинка
"Р" ішучість у вчинках
Зачитуються уривки з наукової літератури. Розглянте ситуацію. Які права людини порушуються.
1. "Згідно з наказом Рейхкомісара України користування залізницею особам не німецького походження заборонено" - оголошення німецької окупаційної влади 1942 р.
2. "Пропускання книг малоруською мовою, як духовного змісту, так і навчальних, і взагалі призначених для початкового читання народу, припинити" - Валуєвський циркуляр 1863 р.
3. "Як вірний син України я вирішив взяти на себе тимчасово всю повноту влади. Цією грамотою я оголошую себе гетьманом всієї країни" - "Грамота до всього українського народу" від 29 квітня 1918 р.
4."На місце старшого, який більше не буде (вибиратися) з-посеред козаків, ми будемо ставити старшого комісара, від сейму до сейму, людину, яка була б народжена в шляхетському стані, в лицарський справі досвідчена, підтримувала б у війську лад, запобігала б усяким бунтам і з розпорядження гетьмана приходила б у той час і на призначене місце, де потребуватиме Річ Посполита…" - "Ординація Війська Запорізького Реєстрового" від 1638 р.
5 сходинка
"І" дея
Треба придумати лозунг патріота та пояснити, що він означає.
"Не потоком шумних і галасливих фраз, а тихою, невтомною роботою любіть Україну"
"Хто не знає мети – той не може знайти дороги"
"Не Українадля нас, а ми для України"
"Життя робимо таким, яким ми його хочемо бачити"
6 сходинка
"О"свіченість в історії держав.
Слово вчителя. А зараз ми з вами пригадаємо весь шлях нашої держави до незалежності, пройшовши його по сходинках, які намальовані на цьому малюнку «Сходження України» (на малюнку намальовано 4 сходинки вверх, на кожній сходинці роки, а вверху прапор і герб нашої держави),(допомагають учні, які мали випереджувальне домашнє завдання)
1-й учень. Перша сходинка. Київська Русь ІХ-ХІ ст. була однією з найбільших й наймогутніших держав у Європі. У часи Володимира Великого вона досягла високого рівня військової могутності, економічної міці, культурного піднесення, стала в рівень з багатьма державами Європи і Близького Сходу. Пізніше Ярослав Мудрий, син Володимира, продовжував зовнішню політику свого батька. В той час Київська Русь мала дружні стосунки майже з усіма країнами Європи. Ярослава Мудрого називали «тестем Європи», тому що його дочки були дружинами королів Норвегії, Угорщини, Франції, а сини були одружені з можновладними принцесами Візантії, Польщі, Німеччини. Київська Русь відігравала політичну роль у міжнародному житті, бо захищала Європу від нападів східних кочівників.
2-й учень. Друга сходинка. У ході визвольної війни (1648-1657 рр.) українського народу під проводом Богдана Хмельницького створено основу для розбудови козацької держави. У ХV столітті на території Європи з*являється, хоч і ненадовго, суверенна Україна з усіма атрибутами політичної й економічної влади. А 1710 року Пилип Орлик написав конституцію, яка за демократичним змістом значно випередила тодішні правові акти європейських держав. 16 статей документа визначили демократичні засади української державності.
3-й учень. Третя сходинка. У новітню добу свої історї український народ увійшов без власної держави й територіальної цілісності . Україна була поділена між двома сусідніми імперіями: Російською та Австро-Угорською.Події Першої світової війни , а також розвиток подій 1917 року в Петрограді сколихнули український народ. Реалізувавши своє одвічне прагнення до свободи ,українці створили 17 березня 1917 року Українську Центральну Раду . вона стала центром організації українського життя, виражала інтереси всього народу. Очолив її відомий громадський діяч , історик Михайло Грушевський. Центральна Рада, виконуючи народну волю ,своїм четвертим універсалом 22 січня 1918 року перед усім світом проголосила Україну самостійною державою.
На жаль, у лиху годину відродилася українська держава , яка з самого початку опинилася в дуже скрутному становищі. Відсутність армії не дозволила боронити проголошену самостійність .29 квітня 1918 року на засіданні Ради було ухвалено Конституцю УНР, а Михайла Грушевського обрано Президентом Української Народної республіки. Це був останній день влади Центральної Ради, яка своєю діяльністю показала всьому світові, що є український народ, який бажає жити на своїй рідній квітучій землі в радості і достатку.
4-й учень. Четверта сходинка. Незважаючи на століття поневолення іншими державами,одвічною була мрія багатьох українцв про незалежність своєї Вітчизни. І ось на початку 90-х років Україна домоглася самостійності, а 16 липня 1990 року Верховна Рада прийняла Декларацію про державний суверенітет України. 24 серпня 1991 року було прийнято Акт проголошення незалежності України. 1 грудня 1991 року відбувся референдум ,що підтвердив Акт проголошення незалежності України. Треба було остаточно переконати Європейські держави, держави усього світу у своєму бажанні жити вільно, незалежно.
Відповісти на історичні питання:
1. Назвіть ватажка національно-визвольної війни XVII ст. (Б.Хмельницький)
2. Назвіть ім'я князя, за якого був створений перший збірник законів? (Ярослав Мудрий)
3. Назвіть рік, в якому відбулося об'єднання УНР та ЗУНР? (1919)
4. Назвіть рік, коли монголо-татари захопили Київ? (1240)
5. Назвіть рік, коли на Лівобережній Україні відмінили кріпацтво? (1861)
6. Назвіть дату прийняття Конституції України? (28 червня 1996)
7. Назвіть дату прийняття Незалежності України? (24 серпня 1991)
8. Хто був першим президентом України? (М.Грушевський)
7 сходинка
"Т" урбота за майбутнє України
Українська культура зайшла в глухий кут із якого не може знайти виходу. Українські патріоти, яких так потребує суспільство, ніби сплять довгим сном у душах багатьох українців, проте люди не хочуть розбудити той дух патріота, який все більше і більше гасне у їхніх серцях, а треба було б!
Тоді, коли кожен українець запалить у своїй душі вогник патріота, весь народ понесе його у своїй дорозі. Патріотизм кожного із нас, любов до ближнього і до країни повели б державу вперед.
Підсумок уроку.
Держава – то є дім, у якому живуть тисячі, мільйони людей. Мир, щастя, спокій у домі залежить від усіх: і тих, хто у ньому живе, і тих, хто цей дім будує.
Завдання: Якщо б я був президентом України, я б … (продовжити розповідь) - щоб зробив для майбутнього України.
Закінчити наш урок я хочу віршем Василя Олійника «Заукраїнься, Україно!»
Заукраїнься, Україно,
І при шляхах затополись,
В степах, як небесах, безмірни:
Майбутнім щедро колосись.
Заукраїнься, Україно,
Байдужі душі розбуди.
І цвітом сонячним калини
У серці кожному зійди.
Заукраїнься, Україно,-
Країно волі і добра.
Твоя історія нетлінна,
Як хвилі сивого Дніпра....
Заукраїнься, Україно..