Позакласний захід з біології
Біологічний живий квест «Подорож у світ рослин»
Стрижеус Лідія Василівна, вчитель хімії та біології, керівник гуртка «Юні друзі природи» Чернігівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Чернігівської селищної ради Чернігівського району Запорізької області
Мета і завдання заходу: узагальнення і поглиблення вивченого матеріалу; розвиток пізнавальних і творчих здібностей, умінь самостійно поповнювати знання, виявлення інтелектуально обдарованих дітей.
Освітня:повторити, систематизувати знання учнів; розширювати кругозір учнів; сприяти розвитку пізнавального інтересу до природи.
Виховна:виховувати вміння та навички роботи в команді; сформувати почуття колективізму і здорового суперництва;виховувати почуття поваги один до одного, доброзичливість, толерантність, почуття товариства і співпереживання; виховувати ініціативність і активність,виховувати завзятість і наполегливість у досягненні мети.
Розвиваюча:сприятирозвиткулогічного мислення учнів, інтелектуальних та творчих здібностей учнів, пам'ять, увагу, комунікативно-ігрові здібності.
Вступне слово. Велика і прекрасна наша рідна Земля. Все, що росте і цвіте на ній – у садах, лісах, парках, на полях та зелених луках – природа. Кожне дерево, квітка є часткою природи нашої планети.
Змінюється і оновлюється світ природи. Природа – наш дім. Дім, у якому ми живемо. Дім, є ми з вами. І від того, як ми будемо в цьому домі жити, як ми будемо себе в ньому поводити, і залежатиме наше життя.
Ви вже познайомилися з рослинами, тому сьогодні ви покажете свої знання, взявши учать в квесті «Подорож у світ рослин». Під час квесту ви проявите свою кмітливість і спостережливість, інтелектуальні та творчі здібності, будете працювати в команді.
Тож розпочинаємо наш квест. Вдома ви повинні були підготувати емблему, девіз та назву команди. Тому зараз ми з вами познайомимося і слово надається капітанам команд.
(Виступ капітанів 10 хвилин)
Тепер ми з вами знайомі і розпочинаємо квест. Зараз ви отримаєте перше завдання, виконавши яке – дізнаєтесь, де чекає вас наступне завдання.
Завдання перше
Для того щоб виконати завдання вам потрібно розгадати загадки і взяти літеру, яка зазначена в кінці. Потім ви отримаєте слово, яке буде підказкою, де шукати наступне завдання.
І команда
1) Цей злак потребує так багато води, що серед його посівів можуть плавати риби. Що це за рослина? (Рис) - 1 буква .
2) З плодів якої рослини роблять курагу й урюк? (Абрикос)- 4 буква.
3) Посадила в квітнику
Квітку ніжну та струнку.
Жовті ніжні пелюстки,
Зеленесенькі листки.
В квітнику у мене зріс
Гордий красень... Це —
Ця квітка э символом самозакоханості.(Нарцис) - 4 буква.
4) З плодів цієї рослини виготовляють сиропи та полівітамінні препарати. Яскрава особливість плода: багато ворсинок всередині. (Шипшина)- 2 буква.
5) Яку кашу їдять на сніданок справжні англійці та з чого її готують? (Вівсяну кашу)- 6 буква.
6) Яку лікарську рослину молоді дівчата часто використовують для ворожіння? (Ромашка)- 4 буква.
РИЦИНА
ІІ команда
1)Які дерева мають пух? (Тополі)- 1 буква.
2) Які горіхи ростуть під землею? (Арахіс)- 2 буква.
3) У давнину люди поклонялися цій рослині, вважаючи, що це саме сонце спустилося на землю. Що це за рослина? (Соняшник)- 2 буква.
4) За цими плодами Геракл проник у сад Гесперид; ще вони бувають молодильними; ними була отруєна Білосніжка. (Яблуко)- 1 буква.
5) Цей кущ має красиві квіти, гострі шпильки та плоди, у яких дуже багато вітаміну С. Що це за рослина? (Шипшина)- 6 буква.
6) Він поважний і огрядний, він червоний і смачний. Виглядає як сеньйор. Хто це ,діти? (Помідор)- 5 буква.
7) Цей злак не косять, а рубають, з нього роблять не борошно, а лижні палиці і багато чого іншого. Який це злак? (Бамбук)- 2 буква.
ТРОЯНДА
Завдання друге
І команда
|
|
Г |
а |
р |
б |
у |
з |
|||||||||||||||||
л |
и |
м |
|
О |
н |
|||||||||||||||||||
|
|
Р |
е |
д |
и |
с |
к |
а |
||||||||||||||||
о |
г |
І |
р |
о |
к |
|||||||||||||||||||
|
Х |
в |
о |
я |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
1. На городі виріс дужий, круглий, жовтий і байдужий до червоних помідорів, до капусти і квасолі. Хто цей гордий карапуз?
2. Запах, колір – все відмінне, посміхнешся неодмінно. Як серединку кусати, скривить так, що й не впізнати.
3. Маленька, червоненька, із хвостиком тоненьким, на городі мене рвуть
і до столу подають.
4. Довгий, зелений, добрий і солоний, добрий і сирий.Хто він такий?
5. Як називаються вічнозелені листочки сосни.
ІІ команда
|
К |
а |
в |
у |
н |
|
|
||||
а |
н |
А |
н |
а |
с |
|
|||||
|
в |
и |
Ш |
н |
і |
|
|||||
к |
а |
р |
Т |
о |
п |
л |
я |
||||
|
б |
А |
в |
о |
в |
н |
и |
к |
|||
|
к |
а |
л |
и |
Н |
а |
|
||||
1. Яка найбільша ягода росте на городі?
2.Фрукт заморський — гордий пан: пишний чуб, цупкий жупан. А як скинеш цей жупан, — смакотою вгостить пан.
3.Поміж листя оксамиту дозрівають серед літа, мов сережки, червоненькі, дрібні ягідки смачненькі.
4.Під землею птиця кубло звила і яєць нанесла.
5.Завдяки якій рослині людина має вату?
6. І червона, й соковита, та гірка вона все літо. Припече мороз – вона стала добра й смачна.
Завдання третє
І команда
У стародавньому Китаї розмочену кору шовковичного дерева розщеплювали на тонкі стрічки і варили в розчині вапна дві години. Потім отриману масу розбивали молотками, додавали клей, заливали водою і це просівали через дрібне сито. Масу,що осіла в ситі, перекидали на дошку і пресували. Як ми називаємо отриманий таким чином виріб? (Папір)
ІІ команда
Цю рослину називали «царем приправ». В Іспанії на її честь досі проводять щорічні фестивалі. Має бактерицидні властивості. Її смак запам’ятається вам надовго! Що це за рослина? (Часник)
Завдання четверте
Завдання полягає в тому, що ви повинні вписати в цей квадрат назви рослин.
І команда
Б |
у |
з |
и |
н |
а |
ч |
Е |
р |
е |
д |
а |
г |
а |
Р |
б |
у |
З |
п |
е |
р |
Е |
ц |
ь |
м |
і |
м |
о |
З |
а |
м |
а |
л |
и |
н |
А |
ІІ команда
А |
н |
а |
н |
а |
с |
я |
К |
о |
р |
ц |
і |
ф |
і |
А |
л |
к |
а |
г |
р |
и |
Ц |
и |
к |
ш |
а |
в |
л |
І |
я |
ц |
и |
б |
у |
л |
Я |
Завдання п’яте
І останнє завдання полягає в тому, що ви повинні дати розширену відповідь на питання, на підготовку ви маєте 10 хвилин. Скористайтесь Українським біологічним сайтом.
І команда
Не рекомендується збирати ягоди, гриби, лікарські рослини поблизу залізничних та шосейних доріг. Чим це пояснюється?
(Навколишнє середовище поблизу залізничних і шосейних доріг дуже забруднене. У повітрі та ґрунті багато компонентів вихлопних газів, палива, сажі. Рослини та гриби поглинають і накопичують ці шкідливі для людини речовини. Споживання таких грибів і рослин може спричинити отруєння).
ІІ команда
Ви живите в селі і у вас є город. Яку шкоду і яку користь городу може дати ваша кішка?
(З одного боку, кішка ловить полівок і цим дає певну користь (хоча полівок навряд чи можна зарахувати до основних шкідників городу). З іншого боку, кішка ловить кротів, що знищують личинок шкідливих комах).
Завершення квесту
Отже, наш квест підходить до кінця, залишилось тільки визначити переможця, а поки підводяться підсумки, я пропоную вам зіграти в гру «Найрозумніший». ЇЇ правила досить прості. Зараз ми оберемо ведучого, а усі інші стануть у коло біля нього. Ведучий по черзі буде підходити до кожного з гравців,доторкатися до нього і швидко говорити: «Птах!». Гравець, до якого доторкнувся ведучий, повинен протягом декількох секунд назвати якусь птицю, наприклад, беркута. Якщо він не встигне назвати птаха відразу, то виходить з гри. Повторятися назви не можуть.
(Наприклад – ссавці, птахи, плазуни, амфібії, риби, дерева, кущі, трав’янисті рослини).
(Визначення переможця гри «Найрозумніший»)
А зараз ми з вами дізнаємося, яка команда перемогла, отже за результатами проведених змагань перемогла команда ……
Давайте привітаємо наших переможців оплесками.
Література:
1. Барна М.М., Іванова О.П., Похила Л.С., Яцук Г.Ф. Методи перевірки знань учнів з курсу «Біологія» VI клас. Методичні рекомендації для вчителів біології загальноосвітніх шкіл. – Тернопіль: Мандрівець, 1998. – 80 с.
2. Гуцкалюк Л.І., Вербицька З.В. Ігрові технології навчання на уроках біології. – Тернопіль-Харків: Видавництво «Ранок», 2009. – 128 с. – (Серія «Ігрові технології»)
3. Похила Л.С., Яцук Г.Ф., Гдаль Б.Б. Використання скарбниці народних знань у процесі вивчення біології. Царство рослини. – Тернопіль: Мандрівець, 1998. – 72 с.
4. Резніченко В.П. Цікава біологія. – Камянець-Подільський: Аксіома, 2005. – 244 с.
5. Тагліна О.В. Тиждень біології в школі. 7-11 класи – Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2008. – 176 с.