Тема. Птахи – наші друзі.
Мета: навчити розпізнавати птахів за співом, навчити виготовляти годівнички з доступного матеріалу; ознайомити дітей з різноманітністю видового складу зимуючих птахів України, уточнити уявлення про спосіб життя птахів взимку; активізувати бажання допомагати птахам у холодну пору року; виховувати бережне ставлення до природи, любов до братів наших менших.
Обладнання. Малюнки птахів, годівнички, запис голосів птахів, презентація.
Хід заходу
Девіз заходу. Птахи – наші друзі.
Учениця: Поспіши, дитино мила,
Глянь на світ - навкруг:
Все зима снігом покрила –
І поля, і луг.
Ні зігрітись у промінні,
Ні знайти зерна.
Ось лежить там на камінні
Пташка нежива.
А тут друга прилетіла,
Жалібно квилить:
- Поможи, дитино мила,
Зиму пережить.
Обережно, о дитятко,
Стіл щодня змети –
І ці крихти в годівничку
Пташці принеси.
Учитель. З давніх-давен люди спостерігали за птахами, їхньою поведінкою, рухами і просто милувалися ними.
Ви знаєте, що деякі птахи відлітають на зиму у теплі краї, а інші, найсміливіші, залишаються зимувати. Зараз ми довідаємося, які це птахи, але для цього нам потрібно відгадати кілька загадок .
Вночі полює на мишей,
Зате удень відпочива
Ні, це не кішка, це … (Сова)
На соняшник сів,
Надзьобався добре
Й далі полетів. (Горобець)
І співа, мов на сопілці…
Жовті груди, чорні крила,
Кусень сала сама з'їла. (Синиця)
Забалакала нам вуха,
Бо новини непрості
Є у неї на хвості…
Хто ж ця пташка білобока?
Здогадалися? (Сорока)
Щоб пташок нагодувати,
Як матуся, вони ніжні,
Чорні, сірі, білосніжні,
Сиві, світло – голубі…
Це туркочуть… (Голуби)
Чорний хвіст, жилетка сіра,
Чи присяде, чи летить, -
«Кар, кар, кар!» - усе кричить. (Ворона)
Учитель. Незабаром зима. Багато птахів залишаються зимувати у нас. Але це для них не так просто. Найважливіші та найтяжчі зимові місяці для птахів – грудень, січень, саме тоді потрібна допомога, увага людини, і справа тут не тільки в морозі. Птахам важко пережити скорочений світловий день. За якихось 6 – 7 годин, їм потрібно не лише знайти їжу, а й засвоїти її, щоб пережити довгу зимову ніч. Тому взимку у птахів залишається одна надія – на людину.
Учитель. Учні 5 – го класу намалювали малюнки птахів, які зимують у нашій місцевості і підготували короткі повідомлення про них.
(Малюнки птахів кріпляться до, заздалегідь намальованого, зимового дерева.)
Виступи учнів.
1 учень (демонструє малюнок синиці)
Синичка – велика трудівниця. Готуватись до зимового голоду вона починає ще весною або влітку. І до зими ця маленька пташечка може назбирати і сховати до 15 кг насіння і зернят. Проте взимку не завжди їй вдається знайти схованку. Тому доводиться шукати їжу під снігом або харчуватися у годівничках.
2 учень (демонструє малюнок дятла)
Цікаво спостерігати за зимівлею дятлів. Дятли можуть як відлітати у теплі краї, так і зимувати у рідних лісах. Зимують вони у дуплах, які самі й видовбують. Зазвичай дятли харчуються комахами, ягодами і насінням, але взимку їхній раціон значно звужується. Їх рятує насіння ялинових і соснових шишок. І попри невелику кількість їжі, дятли є дуже щедрими птахами і з легкістю можуть поділитися їжею з іншими пернатими.
3учень (демонструє малюнок голуба )
Голуби стали невід’ємною живою окрасою багатьох, далеко не яскравих пейзажів. Але навіть крім цієї естетичної цінності голуби виконують роль сміттярів, поїдаючи кинуті залишки їжі і тим самим перешкоджаючи розповсюдженню хвороботворних організмів.
4учень (демонструє малюнок горобця)
Хоча горобчики і невибагливі у виборі їжі, проте взимку ці маленькі сірі пташечки потребують допомоги людини. Харчуються горобчики насінням, зерном, хлібними крихтами. Тому варто їх підгодовувати.
5учень (демонструє малюнок ворони)
Забарвлення голови, крил та хвоста чорне, черевце та спина попелясто-сіре. Взимку вони залітають в міста та села, з пересторогою відносяться до людей. Гніздо ворона в’є міцне, обмащує його глиною та ховає його на високих деревах.
6учень (демонструє малюнок снігура)
Як це не дивно звучить, але чим більші морози, тим спокійнішими виглядають снігурі. Зазвичай вони літають невеликими зграйками до 10 осіб. У люті морози снігурі сидять нерухомо і лише час від часу «оживають», щоб з’їсти яку-небудь ягідку чи насіння. Особливо полюбляють снігурі ягоди горобини.
7учень (демонструє малюнок сороки)
Сорока - птах великий і приємний на вигляд, ЇЇ білий з чорним одяг виблискує, довгий хвіст, живі та хитрі очі. Живиться комахами, розорює пташині гнізда, знищує пташенят та яйця. Дуже ляклива, гніздо ховає в кроні листяних дерев і прикриває зверху листям, так що в гнізді її помітити неможливо. Зимує в Україні.
8учень (демонструє малюнок омелюха)
Омелюх – красивий птах, більший за горобця, має бурувато-сіре
забарвлення з чорнувато-рудим відтінком. На голові птаха чималий чубчик,
що надає йому трохи задирливого вигляду. Живляться омелюхи переважно
різними ягодами і насінням дерев. Дуже люблять калину, горобину.
Інсценізація вірша І. Блашкевича «Взимку».
Автор.
Ой, мороз! Який мороз!
Всіх пташок проймає дрож.
Скачуть – плачуть горобці:
Горобці.
Дайте нам зерна, ців – ців!
Автор.
А синички – невеличкі просять:
Синички.
Дайте рукавички!
Автор.
Снігурі сидять вгорі,
заздрять дуже дітворі.
Снігурі.
Вам, дівчатка і хлоп’ятка,
Тепло, бо у вас є хатка.
А у нас нема хатинки,
Й на обід – ані зернинки.
Автор.
Як почув Василь пташок,
Одягнувся в кожушок,
Взяв пшона і хліба скибку,
На подвір’я вибіг швидко,
Всіх пташок нагодував,
І здалось, мороз – пропав:
Горобці защебетали,
І синичкам тепло стало.
Учитель. Діти, давайте дізнаємося чим же можна підгодовувати пташок взимку. Для цього складемо асоціативний кущ.
Асоціативний кущ «Раціон птахів».
На дошці прикріплена годівничка, учні повинні назвати, що можна принести до неї взимку, щоб підгодувати птахів.
● насіння соняшника (не смажене) дуже люблять снігурі та синиці, добреледь-ледь розчавити насіння пляшкою чи качалкою;
● просо, пшоно – найулюбленіша їжа тих же вівсянок і жайворонків, крім
того, просо їдять куріпки, синиці та горобці;
● гарбузове насіння (лише сире) гарно потішить Вас, оскільки дасть змогу
побачити, як синиці, притиснувши лапкою насінину, діловито продзьобують
у ній дірочку, стурбовано озираючись на всі боки;
● крихти сухого білого хліба (чорний хліб шкідливий для всього птаства) –
чудовий корм для багатьох птахів;
● насіння шишок – найліпший подарунок дроздам;
● залюбки птахи будуть клювати і шматочки жиру, маргарину, сала. Потрібно тільки пам’ятати, що вони повинні бути несолоні, тому що сіль для птахів – отрута
Учитель. Більшість відходів зі столу врятують життя не одному птаху: недоїдена каша, картопля, крихти білого хліба, ягоди з компоту, крихти сиру тощо.
Потрібно пам’ятати, що чорний хліб набухає у дзьобиках птахів і може викликати їх загибель.
Пісня учнів 1 – го класу «Добрим будь».
Гра – жарт «Загубилися слова».
Весною птахи будують… і відкладають…
Улітку вони виводять…
З настанням осені відлітають у теплі краї…
Їх змушує летіти у вирій…
Залишаються зимувати…
Вони живляться…
«Гра впізнай за голосом».
Учитель.Спів пташок – це символ турботи, наближення небезпеки, біди, болі і страху, радості.
Послухайте запис і скажіть, чиї голоси ви почули?
Голос 1 – дятел
Голос 2 – горобець.
Голос 3 – ворона.
Голос 4 – синиця.
Голос 5 – сорока.
Математична розминка для учнів 5 – го класу «Під яким номером сховався птах?».(Завдання на слайді).
Вікторина.
1. Який птах не зимує в Україні: синиця, ластівка, сорока? (Ластівка.)
2. Як називають дятла? (Лісовий лікар.)
3. Який птах прилітає до нас зимувати: горобець, снігур, зозуля? (Снігур.)
4. Що найстрашніше для птахів? (Холод.)
5. Пташиний будиночок. (Гніздо.)
6. Руки птиці. (Крила.)
7. Ноги качки. (Лапи.)
8. Лісовий лікар. (Дятел.)
9. Дитя будь-яких пернатих. (Пташеня.)
10. Рот і ніс птиці. (Дзьоб.)
11.Пінгвін - це птах? (Так.)
12. За любов до блискучих предметів її називають злодійкою. (Сорока.)
Робота в парах.
Учитель. Птахи-роззяви загубили свої крила, лапки, хвости, дзьоби й навіть голову. А ви допоможете їм?
Діти знаходять відповідні частини та «складають» птахів.
Гра «Зайвий птах».
Голуб, лелека, ворона, горобець. Зайвий птах – лелека ( перелітний).
Шпак, соловей, індик. Зайвий птах – індик (свійський).
Гра «Знайди 5 відмінностей». (Завдання на слайді).
Пісня учнів 5 – го класу «Сонечко».
Народні уявлення про птахів.
Презентація годівничок.
До нашого заходу діти разом з батьками виготували годівнички.
Для птахів на зиму слід заготовляти насіння берези, реп’яхів, ягоди калини, горобини, пучки яких потрібно вивішувати в садках, особливо, коли багато снігу, та в ожеледь. Тільки пам’ятайте правило – корм потрібно класти щодня, інакше птахи перестануть вірити вам і не прилетять до годівнички. А якщо пташок підгодовувати взимку, вони й на літо залишаться в наших садках, лісах, містах і відплатять за свій порятунок від зимового холоду і голоду.
Бо немає в нас старанніших помічників у боротьбі з шкідниками саду, лісу, городу, ніж маленькі пернаті друзі.
Бесіда.
- Яких зимуючих птахів спостерігали в нашій місцевості?
- Чому вони не полетіли до теплих країв?
-Які птахи прилітають до годівниць?
- Який корм краще поїдають?
- Чим віддячують птахи?
Учитель. Кожен, хто любить і цінує рідну природу, повинен постійно дбати про її збагачення, вміти зберігати і розумно використовувати її скарби. Необхідно завжди охороняти птахів, стежити за тим, щоб ніхто не кривдив їх, не забирав яєчок, не руйнував гнізд, не здіймав галасу там, де вони гніздяться!
1. Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці у ріднім краю.
2. Нехай звеселяють природу —
Співають для нас у гаю.
3. Ми друзі і вірні, і щирі,
Бо ми бережем повсяк час
Пташок, що літають у вирій,
І тих, що зимують у нас.
Учитель. Діти, коли ми з вами розвісимо годівниці, то будемо спостерігати за птахами, які прилітають поживитися. Але ви повинні бути готові до того, що пташки дуже рухливі і можуть досить швидко зникати з поля зору, перелітаючи з одного місця на інше. Тому головним правилом організації спостережень за пташками є маскування – рухи спостерігача повинні бути повільними, без різких коливань. Розмовляти при спостереженні не можна – це теж відлякує птахів. Краще всього спостерігати за птахами на годівничці через вікно. Залишаючись у теплому приміщенні, треба знайти місце спостереження, з якого пташки не помітять спостерігача. У зошиті для спостережень необхідно робити короткі лаконічні записи – вони повинні бути своєчасними і точними.
Дата проведення спостереження |
Час спостереження |
Погодні умови |
К-ть особин одного виду птахів |
Їжа, яку птахи споживають |
Опис незнайомого птаха |
|
|
|
|
|
|
Після узагальнення записів робитимемо наступні висновки:
Учитель. На цьому наш захід закінчується. Сподіваюся, що ви допоможете птахам взимку. Дякую за увагу і допомогу в організації заходу.