Вступне слово вчителя
1-й ведучий. Напровесні й улітку, мрійливої осені й засніженої зими люди завжди тягнуться до природи. Ваблять їх степи, ліси, річки, озера...
2-й ведучий. Милуючись зеленою тінню дібров, блакитним плесом чи буйним різнотрав'ям, не всі, одначе, добре знаються на тому, які оточують нас дерева, кущі, трави, квіти, комахи, птахи...
3-й ведучий. Дорогою до школи чи додому після уроків ви, юні друзі, постійно зустрічаєтеся з різноманітними проявами дивосвіту рідної природи, але в більшості випадків навіть не підозрюєте про де. Часто-густо не помічаєте ні рослин, ні тварин біля себе, не цікавитесь їх життям. І в цьому ваша біда, адже ви втрачаєте багато чого з того, що робить життя схожим на пригоди, дарує радість пізнання.
4-й ведучий. І щоб надолужити втрачене, сьогодні ми познайомимося із зимуючими птахами нашої місцевості, розширимо знання в галузі
екології пернатих друзів.
5-й ведучий. На землі існує понад 8 600 видів птахів, а вчені до цієї пори відкривають невідомі раніше види. Загальна кількість птахів, що літають, плавають чи бігають по просторах землі, перевершує 100 млрд. Птахів можна зустріти й у вугільних шахтах, і на вершинах гір, у джунглях, містах і селах, над океанами та на вічних льодах. Куди б ви не кинули оком — завжди помітите птахів. Є птахи крихітні, менші за метелика,— це колібрі; є велетенські, вищі за людину,— це страуси. А ще є птахи — справжні патріоти рідної землі. Це горобці, синиці, голуби, дятли, сойки. Восени вони не відлітають разом з іншими птахами у вирій, а залишаються взимку разом з нами, поблизу наших осель.
Учитель. І сьогодні ми зібрались тут для того, щоб провести інтелектуальну гру «Що? Де? Коли?» Що ми знаємо про птахів, їх поведінку, де і як вони зимують у нашої місцевості, коли і як вони потребують нашої допомоги?.. На всі ці та інші питання дадуть відповіді учасники гри. Отож, давайте дружними оплесками запросимо до залу команди-учасниці.
Давайте ближче познайомимося з гравцями.
Команди представляються
Учитель. Гра є гра, і, як у кожній грі, є переможці й переможені. І не важливо, кому сьогодні більше поталанить. Головне, щоб атмосфера доброти, взаємної підтримки панувала в цьому залі. Хай усім вам щастить.
1-й читець
Степ зимою — мов перина,
біла, рівна і м'яка.
Спить на ній зима холодна —
баба люта і лиха.
2-й читець.
Ліс під інеєм дріма
По землі іде зима
Входить пишна і велична
В крижану господу січня .
1-й ведучий. Зима —один з найскладніших періодів в житті птахів. Залишаються зимувати рослиноїдні птахи та птахи, які дістають з кори дерев комах, їх личинок. Поспостерігайте як стрибають горобчики вздовж доріжок і шукають їжу.
Горобець .
Цір-цір, цір-цір
Вийди , Івасю надвір !
Час-час, час-час ,
Вийди , Марусе , до нас !
Цинь-цинь, цинь-цинь
Хлопчику , зернятко кинь !
3-й читець (читає вірш Г, Бойка «Горобчики»)
В зимові дні на стовпчиках,
На вітах, на дахах
Сидять малі горобчики
У сірих піджачках.
Сидіти б їм під стріхами,
Чекати б їм тепла,
Та жаль, що всюди віхола
Поживу замела.
Сніги, мов білі килими,
І долі ні зерна.
Я хліба накришила їм,
Посипала пшона.
Горобчики, наїлися,
І наче у теплінь, Всі радо розлетілися. Цвірінь — цвірінь — цвірінь.
2-й ведучий. Цілий день перебувають пернаті у пошуках їжі . І не так страшний їм мороз і холод як голод. Якщо пташка не поїсть удосталь , то замерзне і загине . Увага! Питання перше! Чим годують птахів узимку?
(Насінням соняшника, кавуна, гарбуза; насінням злаків, бур'яну, які зібрали ще восени; насінням коноплі, проса, вівса; салом та м 'ясом (не солоним!) — його підвішують на мотузці або нанизують на дріт; крихти білого хліба (чорний хліб шкідливий))
3-й ведучий. Трапляється й так, що невиразна маленька пташечка стає раптом такою близькою, рідною і дорогою, бо щодня прилітає до годівнички, змайстрованої дитячими руками. Вона розумна, навіть дякувати вміє за тепло і корм, звичайно, по-пташиному.
4-й читець (читає вірш «Пригоди синички»)
На горісі годівничка,
Приліта туди синичка.
Цілу зиму в нас вона,
Ця пташина чарівна.
Холод й вітер надокучив,
Був сердитий він і злючий,
Мучив пташку чарівну
Аж по саму, по весну.
Ми синичку рятували.
Крихти хліба їй кидали,
Від морозу вберегли
І померти не дали.
Дякувала нам синичка
За тепло і годівничку.
Підлетіла до вікна
Й попрощалася вона.
Синиця 1.
В галстуку синичка
Сіла на осичку .
Закриває шию.
Хоч іще й не віє
Йде зима борами
Дід Мороз річками
Їх синичка вздріла
Галстук начепила .
4-й ведучий. Увага, друге питання!
Для підгодівлі більшості птахів взимку використовують годівнички. А з чого можна зробити ці годівнички?
(Це залежить від вашої фантазії. Це можуть бути конструкції з-під мо- ' лочних пакетів або пластикових пляшок, котрі підвищують на мотузці до тонких гілок. Більш стаціонарною є годівничка-«автомат» — переверну-
та пляшка із насінням, а також годівничка — «столик з дахом»)
Учні демонструють різні види годівничок.
5-й ведучий. В Україні синиці — осілі птахи. Велика синиця трохи менша від горобця. Гніздяться вони найчастіше в дуплах дерев . А хто ж робить для них дупла ?
Дятел (читає вірш М.Сингаївського «Дятлова кузня») \
В дятловій кузні гаряча пора,
Дятлова кузня
Стоїть край двора.
Дятел невтомно працює щодня,
Так роботяща у мене рідня.
Вчився я змалку так працювать,
Щоб шкідників з-під кори добувать.
1-й ведучий. Увага, третє питання!
Чому птахи, котрі гніздяться в дуплах, перевагу віддають сухим мертвим деревам, хоча дупла в живих деревах були б надійними та надовго збереглися?
Виберіть правильну відповідь:
1) У сухій деревині легше видовбувати дупло.
2) В старому сухому дереві набагато більше місця для дупла , ніж у живому.
3) Отвір у дуплі живого дерева може згодом зарости.
4) У дуплі старого засохлого дерева температура протягом доби підтримується майже на одному рівні.
(Дійсно, виявилося, що коливання температури в дуплі сухих дерев (берези, осики, сосни) майже вдвічі менше, ніж у живих здорових дерев. Теплопровідність сухої деревини незначна, гніздо взимку не так швидко охолоджується, а влітку не перегрівається. У дуплі з вологою деревиною взимку холодно, тому що вода в судинах замерзає, зігрітися в такому гнізді важко)
1-й читець (читає вірш Д. Білоуса «Рятівничка»)
Я сидів на лавочці надворі,
Й так мене кусали комарі.
Ну, залазять аж за комір, хитрі.
Раптом як зависне у повітрі,
Наче квітка, маєво зелене —
Й комаригу хвать із перед мене.
Роздивився на льоту: синичка!
Ах ти ж молодчина — рятівничка!
Синиця 2.
Скільки тут пташок співало
Веселилося щодня
Коли сонце пригрівало
І літала комашня
Я одна тоді бувало
Не хвалюся задарма
За добу комах з’їдала –
Скільки важила сама.
А тепер кругом зима
Ні комашеньки нема .
2-й ведучий. Увага, четверте питання.
Чи приносять користь для людей синиці взимку, коли всі комахи впадають у сплячку? (Синиці й узимку корисні, бо поїдають яйця, лялечки й самих комах , відшукуючи їх у сховищах)
3-й ведучий. Діти, а чи знаєте ви, що робочий день багатьох птахів триває 18—20 годин на добу, особливо під час вигодовування пташенят? Так, велика синиця — 332 рази прилітає до гнізда коли вигодовує пташенят . Пара синиць за день з'їдає до 3 600 гусениць, а шість синичок за добу з'їдають 9 тисяч яєць метелика-монашки.
4-й ведучий. Одна синичка за гніздовий період може очистити від шкідників 40 яблунь. За час годування синиці прилітають до свого виводка з шести-дев'яти ненажерливих ротів до 5 тисяч разів.
Отже, з усього сказаного, робимо висновок: маленьким пташкам треба багато їсти. Увага, п'яте запитання. Чому птахи багато їдять? Чому треба, особливо взимку, підгодовувати маленьких пташок: синичок, горобців?
(У птахів дуже великий обмін речовин. Температура тіла горобця — 44 °С, пульс — 860 ударів на хвилину, кількість дихальних рухів — 100. Ось для обміну речовин і потрібна їжа. Відомо, що вночі пташка втрачає не тільки значні запаси енергії, але й навіть вагу. Ось чому вранці пташкам необхідно швидко знайти їжу)
2-й читець.
Я ладнаю годівнички
Для горобчика й синички
Для малого снігурця
Крихт насиплю і пшонця .
1-й снігур
У саду зимовому
Білий дим.
На гілках ліхтарики
Блим та блим .
2-й снігур.
Ой, яке ж то
видиво чарівне
У пташинок
Пір’ячко вогняне.
1-й снігур.
Подбайте , діти і про нас
На сніданочок для пташки
Киньте зерен , киньте кашки !
5-й ведучий . Увага ! Шосте запитання . Чи завжди у нас живуть снігурі ? Чому і коли вони до нас прилітають ?
( Снігурі , як і омелюхи – це птахи півночі . Але до нас вони прилітають восени – на початку зими , коли на їхній батьківщині стає занадто холодно. Тут їм легше знайти їжу , вони часто живуть поруч з оселями людей )
1-й ведучий. Ця пташка сплетена із парадоксів. До цього часу залишаються недосяжними джерела її вражаючих здібностей і фантастичної життєздатності. Саме існування ворони кидає виклик людському інтелекту. Воістину безмежні можливості надає вона зацікавленим дослідникам. Невичерпна і її літературна популярність — це століттями не старіючий персонаж казок і байок.
Ворона.
Де вороно-каркароно ти була ?
Що вороно-каркароно принесла ?
Покружляла , покружляла я вгорі
Горобців порозганяла у дворі .
Стріла півня розбишаку-пісняра
Та й чкурнула , дременула із двора .
2-й ведучий. Увага! Сьоме запитання.
Користь чи шкоду приносять нам ворони ? І чи потрібно їм допомагати взимку ? ( Хоч ворони птахи і не дуже приємні , але дуже корисні . Взимку вони знищують багато личинок комах-шкідників , яких знаходять у незамерзлій ріллі . Порпаючись на наших сміттєзвалищах ворони відіграють роль санітарів . Тому їх варто охороняти . А їжею для них можуть слугувати будь-які рештки нашої їжі )
3-й ведучий. Здавна відомо, що птахи приносять велику користь людині, підтримують баланс у природі, винищуючи шкідників. Люди називають птахів своїми пернатими друзями. Багато птахів будують свої житла біля людських осель, щоб легше було вижити. Люди вивчають їхні звички, спосіб життя. Про птахів існує багато легенд і переказів. Митці присвячують їм пісні, вірші. Є у поета Вадима Скомаровського чудовий вірш про маленьку пташку щиглика. Ось послухайте його.
3-й читець (читає вірш В. Скомаровського «Щиглик»)
Підборами порипує
Мороз-вусач,
А щиглику під липою
Хоч сядь та плач,
Бо мав зерняток з осені
Не жменьку — міх,
А випав сніг, то й досі їх
Знайти не зміг.
І де в таку погоду є
Смачні стручки.
Аж гульк — вітрець погойдує
Кормушечки.
Не знати, ким розвішені
Між віт вгорі.
На дубі, на горішині,
На яворі.
Засніжено, занесено
Зимовий гай,
А щиглику так весело,
Що хоч співай.
Щиглик.
О, було, було, було
Всюди зелено цвіло,
Хто працює а не спить
Досхочу міг їсти й пить.
А тепер кругом зима
Їжі доброї нема .
4- й ведучий . Увага , восьме запитання . Яких ще зимуючих птахів ви знаєте, які сьогодні не були названі ? ( Сороки , сойки , круки , омелюхи, сови)
4-й читець Птахи ліс оберігають
Від численних черв'яків.
Птахи поле захищають —
Нищать гусінь, гризунів.
1-й читець
Щоб не птахи, гусінь з'їла б
Всі листочки на кущах,
І трава не зеленіла б,
Всохло б дерево в садах!
2-й читець
Хто тут стука — тук та тук?
Дятел, лісу добрий друг!
Ловить дятел для обіда
Вусача і короїда.
3-й читець
Є в синички добра звичка:
Кожну гілочку, листок,
Облітати, обдивитись,
Щоб бува там не лишився
Жоден в світі черв'ячок.
Учитель . А зараз ми підведемо підсумки нашої гри . За кожну правильну відповідь команда отримувала пташечок . Отож, порахувавши їх ми визначимо переможця .
Підводяться підсумки гри
5-й ведучий. Птахи—справжня окраса природи. Вони чарують нас розмаїттям свого оперення, гнучкістю поведінки і, звичайно, співом. Птахи надають природі неповторного колориту, без них вона одразу потьмяніла б. Розуміння цього зароджується ще в дитинстві.
1-й ведучий. Тому, зустрівши десь якогось птаха, не поспішайте проминути його, придивіться до нього, прислухайтесь. Порівняйте його з відомими вам птахами, і ви зможете пересвідчитись, наскільки різноманітна й неповторна природа в різних своїх виявах.
2-й ведучий.
Не лякайте, друзі, пташок!
Хай вони навкруг літають,
Крила їх в промінні сонця,
Наче райдуга нам сяють.
3-й ведучий
Ви послухайте їх співи,
Що дзвенять для нас навколо!
Це ж вони нам прикрашають
І ліси, й сади, і поле.
Знаю я, і знаєш ти:
Разом : Птахів треба берегти!
Учитель. І на цій оптимістичній ноті хочу запросити всіх учасників свята до урочистого вивішування годівничок та поповнення їх першим запасом корму.
Учасники вивішують годівнички , заготовлені заздалегідь