Позакласний захід "Турнір юних знавців рідної мови ", 4 клас

Про матеріал

Мета: спонукати дітей до більш уважного ставлення до слова, глибшого вивчення мови;

розвивати мовлення і мислення, творчий підхід до виконання завдань, пізнавальну активність і самостійність; виховувати інтерес та любов до рідної мови, вміння працювати в команді.

Перегляд файлу

Турнір  юних  знавців рідної  мови  

Мета: спонукати дітей до більш уважного ставлення до слова, глибшого вивчення мови;
розвивати мовлення і мислення, творчий підхід до виконання завдань, пізнавальну активність і самостійність; виховувати інтерес та любов до рідної мови, вміння працювати в команді.                                                 

 

Ведучий: Українська мова – одна з наймилозвучніших мов світу. На міжнародному конкурсі краси мов у Парижі 1934 р. українська мова посіла   ІІІ місце (після французької та перської).Оцінювалося лексичне багатство, фонетична розкіш, синтаксична гнучкість

 

Мова кожного народу

неповторна і — своя;

в ній гримлять громи в негоду,

в тиші — трелі солов’я.

 

На своїй природній мові

І потоки гомонять;

Зелен-клени у діброві

По-кленовому шумлять.

 

Солов’їну, барвінкову,

Колосисту — на віки —

Українську рідну мову

В дар мені дали батьки.

 

Берегти її, плекати

Буду всюди й повсякчас,—

Бо ж єдина — так, як мати,—

Мова в кожного із нас.

Вчитель: Сьогодні ми проводимо турнір юних знавців української мови.

 

Ми зібрались в класі дружно,

щоби позмагатись

і про мову нашу рідну

цікаве дізнатись.

 

Вчитель: Участь у турнірі беруть команди «Мовознавці», «Інтелектуали» та «Розумники».

Представлення команд капітанами :

  • Ми команда «Мовознавці». Наш девіз: « Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою».
  • Ми команда «Розумники». Наш девіз:  « Чим важче завдання, тим дорожча перемога»

          -  Ми команда « Інтелектуали». Наш девіз : «Учись, твори, перемагай!»

 

Ведучий : Тож не затягуймо вітання – розпочинаємо змагання!

               

Конкурс 1. «Розминка»

 

  1. Державна мова України .(Українська)
  2. Слова з протилежним значенням .( Антоніми)
  3. Яка частина мови називає ознаку предмета? (Прикметник)
  4. Знак у кінці питального речення. ( Знак питання)
  5. Перша буква у власній назві. (Велика)
  6. Головні члени речення.( Підмет і присудок)
  7. Знак у слові В’ячеслав.(Апостроф)
  8. Список літер установленого порядку.(Алфавіт)
  9. Зміна букв у корені. (Чергування)
  10. Розділ науки про правопис. ( Орфографія)  
  11. Знак у кінці розповідного речення. (Крапка)
  12. Буква без звука. (М’який знак)
  13. Розмова двох осіб. (Діалог)
  14. Текст, у якому описується якийсь предмет. (Текст-опис)
  15. Слова з близьким значенням. (Синоніми)
  16. Слова які мають спільний корінь. (Спільнокореневі)
  17. Нема України без верби і …  (Калини)
  18. Мистецтво гарного письма.(Каліграфія)

 

Ведучий: Скільки мов на Землі? Якою мовою розмовляє найбільше людей? Вчені підрахували, що першість належить китайській мові, друге – англійській, українська мова посідає 25 місце, нею розмовляють 46 мільйонів осіб. І ця цифра лише зростає!

 

Конкурс 2. «Звуки і букви»

 Кожній команді треба підібрати по три слова, в яких:

  • звуків більше ніж букв;
  • звуків менше ніж букв;
  • однаково звуків та букв.

Конкурс 3. «Мовні загадки»:

  • З о метал, яким паяють, його люди добре знають. А о на с зміни, з ним ти речення склади. (Олово, слово)
  • З н частина я доби, з п я грію щозими, з р предметом стану я, от вам загадка моя. (Ніч, піч, річ)
  • З п уперта тварина, а з р на троні людина. (Цап, цар)
  • З т пливе, а з д росте. (Пліт, плід)
  •  З с сапаю, з ш вдягаю (Сапка, шапка)
  • Воно у бджілки є, ужалить і умре. А ж на с зміни, на жир перетвори (Жало, сало)
  • Яскрава квітка на городі змінила м на р. Пишатися небозі годі, тваринка вже тепер.(Мак, рак)
  • З т все тихо-тихо, з м для їжі лихо, погризе, потрощить все, ще й у нору занесе. (Тиша, миша)
  • З в на голові, а з к на землі (Волосся, колосся)

 

Ведучий: Учені дослідили, що половина усіх слів у нашій мові – іменники. Це очевидно, тому що він дає імена, назви усьому, що нас оточує. А світ такий великий ! Іменник – це перша частина мови, що з’являється у мові дітей.

Конкурс 4. Гра «Ланцюжок»

 Складіть ланцюжок слів. Кожне наступне слова починається на останній склад попереднього. Наприклад,:  калина – народ - родзинка-…

 

МОВА______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Ведучий: За підрахунками вчених у сучасній українській мові понад 100 префіксів та приблизно 400 суфіксів. Раніше суфікси називалися наростками. 
А от у китайській мові слова не мають ні префіксів, ні суфіксів.

 

Конкурс 5. «Конструктор»

Назвіть слово:

  1. Префікс у ньому, як в слові проспати.

Корінь у слові гуляю впізнай.

Суфікс – такий як у слові веснянка.

Закінчення в слові калина шукайте,

Слово мерщій нам усім називайте! (Прогулянка)

 

  1. В слові смішно корінь заховався,

У слові постріл префікс пошукай,

А суфікс в слово виварка забрався.

Закінчення у ньому ж виділяй. (Посмішка)

 

Корінь мій знаходиться в ціні ,

Префікс дай від оклику мені,

Суфікс від лінійки чи від зірки,

Разом – результати перевірки.     (Оцінка)

 

Ведучий: А знайоме вам слово «поліглот»? (від грецьких «полі» - багато і «глотта» мова), люди, які володіють багатьма мовами. Найвидатніший – Гарольд Уільямс з Нової Зеландії (вільно говорив на 58 мовах). Богдан Хмельницький володів 7 мовами, а Леся Українка –9, Іван Франко знав 14 мов. 
         За даними японських учених, люди, які з дитинства не говорили рідною мовою частіше хворіють. Тож вивчайте, розмовляйте рідною мовою та будьте здорові.

 

Конкурс 6. «Творчий»


 


Завдання для команд -  скласти вірш за римами:

  • гаї – солов’ї;
  • хатка – жабка.

Ведучий: А поки команди трудяться – гра із глядачами.

 

Гра з глядачами.

1. Що може вирости на городі, якщо дядько в Києві? (Бузина)

2. Його беруть за бороду і віддають йому душу. (Бог)

3. Він свистить у кишенях. (Вітер)

4. Улюблене видовище барана. (Ворота)

5. Дороговказ до Києва. (Язик)

6. Казкове житло, в яке на жаль не вписався ведмідь. (Рукавичка)

7. Птах, який приносить новини на хвості. (Сорока)

8. Тварина, яку можна зробити з мухи. (Слон)

9. Прилад для письма по воді. (Ви

10. Їх кладуть на полиці, коли нічого їсти, сушать, коли весело. (Зуби)

11. Фрукти, які ростуть на вербі. (Груші).

 

Ведучий: Чи багато ми говоримо? У середньому – 1 годину на день. За все життя - 2,5 роки. А якщо записати все, що ми говоримо, то вийде 1000 томів по 400 сторінок у кожному. Але ж треба знати що і де говорити. У народі усталися навіть стійкі вирази – прислів’я та приказки.

 

Конкурс 7. « Продовж прислів’я»

                 а)Під лежачий камінь

Книжка вчить…

Хочеш їсти калачі

Слово не горобець…

Вчення світ…

Любиш кататися…

  

Ведучий: За лексичним запасом найбільш близькими до української мови є: білоруська (84%), польська (70%) та словацька (68%).

 

Конкурс 8. «Пісенний»

Кожна команда виконує українську народну пісню.

 

Ведучий. Ось бачите, діти, яка багата і чудова українська мова. Вона, мов кринична вода, яку черпаєш, а їй немає ні кінця, ні краю.

Ми - українці - велика родина,

Мова і пісня у нас солов’їна.

Квітне в садочках  червона калина,

Рідна земля для нас всіх - Україна.

 

 

 

docx
Додано
27 листопада 2022
Переглядів
705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку