Мета: спонукати дітей до більш уважного ставлення до слова, глибшого вивчення мови;
розвивати мовлення і мислення, творчий підхід до виконання завдань, пізнавальну активність і самостійність; виховувати інтерес та любов до рідної мови, вміння працювати в команді.
Турнір юних знавців рідної мови
Мета: спонукати дітей до більш уважного ставлення до слова, глибшого вивчення мови;
розвивати мовлення і мислення, творчий підхід до виконання завдань, пізнавальну активність і самостійність; виховувати інтерес та любов до рідної мови, вміння працювати в команді.
Ведучий: Українська мова – одна з наймилозвучніших мов світу. На міжнародному конкурсі краси мов у Парижі 1934 р. українська мова посіла ІІІ місце (після французької та перської).Оцінювалося лексичне багатство, фонетична розкіш, синтаксична гнучкість
Мова кожного народу
неповторна і — своя;
в ній гримлять громи в негоду,
в тиші — трелі солов’я.
На своїй природній мові
І потоки гомонять;
Зелен-клени у діброві
По-кленовому шумлять.
Солов’їну, барвінкову,
Колосисту — на віки —
Українську рідну мову
В дар мені дали батьки.
Берегти її, плекати
Буду всюди й повсякчас,—
Бо ж єдина — так, як мати,—
Мова в кожного із нас.
Вчитель: Сьогодні ми проводимо турнір юних знавців української мови.
Ми зібрались в класі дружно,
щоби позмагатись
і про мову нашу рідну
цікаве дізнатись.
Вчитель: Участь у турнірі беруть команди «Мовознавці», «Інтелектуали» та «Розумники».
Представлення команд капітанами :
- Ми команда « Інтелектуали». Наш девіз : «Учись, твори, перемагай!»
Ведучий : Тож не затягуймо вітання – розпочинаємо змагання!
Конкурс 1. «Розминка»
Ведучий: Скільки мов на Землі? Якою мовою розмовляє найбільше людей? Вчені підрахували, що першість належить китайській мові, друге – англійській, українська мова посідає 25 місце, нею розмовляють 46 мільйонів осіб. І ця цифра лише зростає!
Конкурс 2. «Звуки і букви»
Кожній команді треба підібрати по три слова, в яких:
Конкурс 3. «Мовні загадки»:
Ведучий: Учені дослідили, що половина усіх слів у нашій мові – іменники. Це очевидно, тому що він дає імена, назви усьому, що нас оточує. А світ такий великий ! Іменник – це перша частина мови, що з’являється у мові дітей.
Конкурс 4. Гра «Ланцюжок»
Складіть ланцюжок слів. Кожне наступне слова починається на останній склад попереднього. Наприклад,: калина – народ - родзинка-…
МОВА______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ведучий: За підрахунками вчених у сучасній українській мові понад 100 префіксів та приблизно 400 суфіксів. Раніше суфікси називалися наростками.
А от у китайській мові слова не мають ні префіксів, ні суфіксів.
Конкурс 5. «Конструктор»
Назвіть слово:
Корінь у слові гуляю впізнай.
Суфікс – такий як у слові веснянка.
Закінчення в слові калина шукайте,
Слово мерщій нам усім називайте! (Прогулянка)
У слові постріл префікс пошукай,
А суфікс в слово виварка забрався.
Закінчення у ньому ж виділяй. (Посмішка)
Корінь мій знаходиться в ціні ,
Префікс дай від оклику мені,
Суфікс від лінійки чи від зірки,
Разом – результати перевірки. (Оцінка)
Ведучий: А знайоме вам слово «поліглот»? (від грецьких «полі» - багато і «глотта» мова), люди, які володіють багатьма мовами. Найвидатніший – Гарольд Уільямс з Нової Зеландії (вільно говорив на 58 мовах). Богдан Хмельницький володів 7 мовами, а Леся Українка –9, Іван Франко знав 14 мов.
За даними японських учених, люди, які з дитинства не говорили рідною мовою частіше хворіють. Тож вивчайте, розмовляйте рідною мовою та будьте здорові.
Конкурс 6. «Творчий»
Завдання для команд - скласти вірш за римами:
Ведучий: А поки команди трудяться – гра із глядачами.
Гра з глядачами.
1. Що може вирости на городі, якщо дядько в Києві? (Бузина)
2. Його беруть за бороду і віддають йому душу. (Бог)
3. Він свистить у кишенях. (Вітер)
4. Улюблене видовище барана. (Ворота)
5. Дороговказ до Києва. (Язик)
6. Казкове житло, в яке на жаль не вписався ведмідь. (Рукавичка)
7. Птах, який приносить новини на хвості. (Сорока)
8. Тварина, яку можна зробити з мухи. (Слон)
9. Прилад для письма по воді. (Ви
10. Їх кладуть на полиці, коли нічого їсти, сушать, коли весело. (Зуби)
11. Фрукти, які ростуть на вербі. (Груші).
Ведучий: Чи багато ми говоримо? У середньому – 1 годину на день. За все життя - 2,5 роки. А якщо записати все, що ми говоримо, то вийде 1000 томів по 400 сторінок у кожному. Але ж треба знати що і де говорити. У народі усталися навіть стійкі вирази – прислів’я та приказки.
Конкурс 7. « Продовж прислів’я»
а)Під лежачий камінь…
Книжка вчить…
Хочеш їсти калачі…
Слово не горобець…
Вчення світ…
Любиш кататися…
Ведучий: За лексичним запасом найбільш близькими до української мови є: білоруська (84%), польська (70%) та словацька (68%).
Конкурс 8. «Пісенний»
Кожна команда виконує українську народну пісню.
Ведучий. Ось бачите, діти, яка багата і чудова українська мова. Вона, мов кринична вода, яку черпаєш, а їй немає ні кінця, ні краю.
Ми - українці - велика родина,
Мова і пісня у нас солов’їна.
Квітне в садочках червона калина,
Рідна земля для нас всіх - Україна.