Відкритий урок "Написання не з дієсловами. Спостереження за зв’язком дієслова в реченні з іншими частинами мови"

Про матеріал
Відкритий урок на тему: "Написання не з дієсловами. Спостереження за зв’язком дієслова в реченні з іншими частинами мови".
Перегляд файлу

Відкритий урок

 

 

 

 

 

 

Українська мова

 

 

 

 

 

 

 4 клас 

 

Тема: написання не з дієсловами. Спостереження за зв’язком дієслова в реченні з іншими частинами мови.

Мета: повторити і поглибити знання про дієслово, як частину мови, засвоїти правопис не з дієсловами; вміти розрізняти дієслова серед інших частин мови, розвивати зв’язне мовлення, вчитися писати частку не з дієсловами.

Хід роботи

І Організація класу до уроку

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну відому, в країну чудову,

Яка нас чекає й збагачує мову.

 

Ми вам раді, люди добрі,

І вітаєм щиро Вас

І запрошуєм ласкаво

На урок в 4 клас.

 

Я вчуся, я хочу вчитися,

Я працюю, я готовий до праці.

                                                   (Говорять діти)

  • А працювати ми будем під девізом:

Учися, дитино, відмінником будь.

Люби і поля і діброви!

І де б не буда, не жила, не забудь

Своєї вкраїнської мови.

     Для кожного народу дорога йому рідна мова, а нам найдорожча українська мова. Наша мова співуча, мелодійна, багата. «Рідна мова дорога людині, як саме життя» - говорить народна мудрість. 

     Любов до рідної мови починається ще з колиски, маминої пісні. Бо в ній – материнська любов і ласка, світ добра, краси, справедливості. Наш народ багатий на народні пісні, вірші, загадки, скоромовки. І ми сьогодні з вами ще розкриємо один секрет української мови. 21 лютого міжнародний день української мови.

-Декламування віршів про мову.

Найрідніша мова

Наче з поля чи лугівки,

У розповні літа

Чую голос перепілки

З чебриців чи жита.

То говорить поле хлібне,

Луг, трава, шовкова

Надзвінкіше слово рідне,

Найрідніше слово.

Мова

Мова – краса спілкування,

Мова – як сонце ясне,

Мова – то предків надбання,

Мова – багатство моє.

             Мова – то чиста криниця,

             Де б’є, мов сльоза, джерело,

             Мова – це наша світлиця,

             Вона як добірне зерно.

             Мова – державна перлина,

             Без мови немає країни,

             Мову, як матір, любіть!

Лиш по-українськи

Українські діти

Всім говорять сміло:

Свій народ любити –

То велике діло.

      Лиш по-українськи

      Любо говорити,

       І по-українськи

       Господа молити.

Треба й чужі мови,

Старанно вивчати,

Та й з усіх найбільш

Рідну шанувати.

Мово рідна!

Мово рідна, слово рідне,

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько,

А лиш камінь має.

Сьогодні ми будемо виконувати завдання і сплетемо віночок. За кожне завдання отримуємо квіточку.

ІІ Повторення вивченого матеріалу

  • Скажіть, якій темі був присвячений минулий урок?
  • Яка частина мови називається дієсловом?
  • Наведіть приклади.
  • Яким членом речення буває дієслово?

2.Гра «Відповідай миттю» (від іменників, або прикметників утвори дієслово)

Діти, скажіть будь ласка, чи потрібно нам ця частина мови? Казка про дієслово.

Друг – дружити                                           Крик – кричать

Ворог – ворожити                                       Плач – плаче

Біг – бігти                                                    Червоний - червоніє

Зелений – зеленіє                                        Стрибок - стрибати

Вечеря – вечеряти                                       Білий - біліє

Читання - читати

 

 3. Вибірковий диктант

-Виписати дієслова і усно поставити до них питання

Хто багато читає. Той багато знає.

Сім раз відмір, а раз відріж.

Посієш вчасно – вродить рясно.

Семеро одного не чекають.

-Перевірка

 

4. Каліграфічна хвилинка

Семеро одного не чекають. (Назвіть дієслова)

  • Що означає частка «не» в цьому прислів’ї?

(Протиставлення, протилежне значення до слова чекають).

  • Як ви думаєте, яка буде тема нашого уроку?

 

ІІІ Повідомлення теми і мети уроку

  • Сьогодні ми повторимо і закріпимо наші вміння писати «не з дієсловами».

 

ІV Вивчення нового матеріалу

1.Вправа 81 ст. 44

-Поясніть, як ви розумієте зміст кожного прислів’я;

-Випишіть з прислів’я дієслова разом з «не».

 

2.Робота в парах

Прочитайте правило і розкажіть один одному.

 

3.Фізкультхвилинка «Будь уважний»

(Якщо дієслово відповідає іменникові, тобто вказує на дію даного предмета, учні повинні підняти руки, якщо не відповідає, присісти)

Риба пливе – риба кричить

Сонце світить – сонце співає

Дощ шумить – дощ розмовляє.

 

4.Робота з картками (усно)

-Прочитай вірш, записаний на картці.

-Яка його головна думка? (Природу треба берегти і любити)

-Як ви ставитесь до природи?

 

Вмійте природу любити.

Нам у походи ходити.

І мандрувать, любі діти.

Вмійте природу любити.

Кожній стеблині радіти.

В полі, у лісі, над яром –

Квіти, дерева і трави…

Цвіту не вирви за даром.

Гілки не втни для забави.

Оберігайте ж повсюди

Шлях і стежиночку в гаї

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю.

 

-Знайдіть дієслово з «не»

-Як вони написані? (окремо)

-Знайдіть звертання в цьому вірші (Любі діти).

 

5.Скласти діалог «Наш рідний край»

 

6. Прочитай вислів (заміни одним словом з правого стовпчика)

Заливатися сміхом – реготати

Слізьми вливатися – ридати

На вус наматувати – запам’ятовувати

Робити з мухи слона – перебільшувати

Дерти носа – зазнаватися.

 

V Узагальнення і систематизація набутих учнями знань

1.Робота в групах

Гра «Переплутанка» (скласти прислів’я)

-Не кидай слово на вітер.

-Слово не горобець, вилетить – не спіймаєш.

-Не кажи гоп, поки не перескочиш.

 

2.Вправа 82 (списати речення).

 

3.Добери необхідні дієслова (записати текст).

У наш край … чудова весна. (прийшла)

Тепло … сонечко. (гріє)

Теплесенький … вітерець. (дихає, віє)

На деревах … зелені листочки. (з’явилися)

… з теплих країв гомінливі пташки. (з’явилися)

 

4.Зоровий диктант

Не кидайся хлібом, він святий!

Хто не працює, той не їсть.

 

VI Підсумок уроку

-Яку частину мови вивчали?

-Як пишеться не з дієсловами?

-Яким членом речення виступає дієслово?

-Склади з слова з часткою «не» (не пиши, не читай, не сміється)

 

1.Гра «Запереч мені»

(Я зачитую речення, а ви за допомогою частки «не» складається речення Переплутана – заперечення)

Василько поспішав до школи.

Я вивчав уроки.

Хлопчик грає на скрипці.

Дівчата читають казку.

 

2.Оцінювання Д/З

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Казка про дієслово

Давно це було. У країні Морфології запанували сум і неспокій. «Що робити? Що зробити?»  – перепитували жителі  цієї країни одне одного, але ніяк не могли діяти.

         Побачила мати Мова таку тривогу своїх підданих і вирішила поселити в країні Морфології ще одного жителя, який би означав дію або стан предмета.

         По-царськи нагородила матінка Мова нового жителя. Він має вид (доконаний і недоконаний), буває перехідним або неперехідним, змінюється за способами (дійсний, умовний, наказовий), часами (минулий, теперішній, майбутній), числами й особами. У реченні ж найчастіше виконує роль присудка.

         А головне, він зумів відповісти на запитання: що робити? що зробити? і навчив усіх діяти. Тому й назвали його Дієслово.

docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
30 листопада 2022
Переглядів
329
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку