Відкритий урок
Українська мова
4 клас
Тема: написання не з дієсловами. Спостереження за зв’язком дієслова в реченні з іншими частинами мови.
Мета: повторити і поглибити знання про дієслово, як частину мови, засвоїти правопис не з дієсловами; вміти розрізняти дієслова серед інших частин мови, розвивати зв’язне мовлення, вчитися писати частку не з дієсловами.
Хід роботи
І Організація класу до уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Яка нас чекає й збагачує мову.
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро Вас
І запрошуєм ласкаво
На урок в 4 клас.
Я вчуся, я хочу вчитися,
Я працюю, я готовий до праці.
(Говорять діти)
Учися, дитино, відмінником будь.
Люби і поля і діброви!
І де б не буда, не жила, не забудь
Своєї вкраїнської мови.
Для кожного народу дорога йому рідна мова, а нам найдорожча українська мова. Наша мова співуча, мелодійна, багата. «Рідна мова дорога людині, як саме життя» - говорить народна мудрість.
Любов до рідної мови починається ще з колиски, маминої пісні. Бо в ній – материнська любов і ласка, світ добра, краси, справедливості. Наш народ багатий на народні пісні, вірші, загадки, скоромовки. І ми сьогодні з вами ще розкриємо один секрет української мови. 21 лютого міжнародний день української мови.
-Декламування віршів про мову.
Найрідніша мова
Наче з поля чи лугівки,
У розповні літа
Чую голос перепілки
З чебриців чи жита.
То говорить поле хлібне,
Луг, трава, шовкова
Надзвінкіше слово рідне,
Найрідніше слово.
Мова
Мова – краса спілкування,
Мова – як сонце ясне,
Мова – то предків надбання,
Мова – багатство моє.
Мова – то чиста криниця,
Де б’є, мов сльоза, джерело,
Мова – це наша світлиця,
Вона як добірне зерно.
Мова – державна перлина,
Без мови немає країни,
Мову, як матір, любіть!
Лиш по-українськи
Українські діти
Всім говорять сміло:
Свій народ любити –
То велике діло.
Лиш по-українськи
Любо говорити,
І по-українськи
Господа молити.
Треба й чужі мови,
Старанно вивчати,
Та й з усіх найбільш
Рідну шанувати.
Мово рідна!
Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має.
Сьогодні ми будемо виконувати завдання і сплетемо віночок. За кожне завдання отримуємо квіточку.
ІІ Повторення вивченого матеріалу
2.Гра «Відповідай миттю» (від іменників, або прикметників утвори дієслово)
Діти, скажіть будь ласка, чи потрібно нам ця частина мови? Казка про дієслово.
Друг – дружити Крик – кричать
Ворог – ворожити Плач – плаче
Біг – бігти Червоний - червоніє
Зелений – зеленіє Стрибок - стрибати
Вечеря – вечеряти Білий - біліє
Читання - читати
3. Вибірковий диктант
-Виписати дієслова і усно поставити до них питання
Хто багато читає. Той багато знає.
Сім раз відмір, а раз відріж.
Посієш вчасно – вродить рясно.
Семеро одного не чекають.
-Перевірка
4. Каліграфічна хвилинка
Семеро одного не чекають. (Назвіть дієслова)
(Протиставлення, протилежне значення до слова чекають).
ІІІ Повідомлення теми і мети уроку
ІV Вивчення нового матеріалу
1.Вправа 81 ст. 44
-Поясніть, як ви розумієте зміст кожного прислів’я;
-Випишіть з прислів’я дієслова разом з «не».
2.Робота в парах
Прочитайте правило і розкажіть один одному.
3.Фізкультхвилинка «Будь уважний»
(Якщо дієслово відповідає іменникові, тобто вказує на дію даного предмета, учні повинні підняти руки, якщо не відповідає, присісти)
Риба пливе – риба кричить
Сонце світить – сонце співає
Дощ шумить – дощ розмовляє.
4.Робота з картками (усно)
-Прочитай вірш, записаний на картці.
-Яка його головна думка? (Природу треба берегти і любити)
-Як ви ставитесь до природи?
Вмійте природу любити.
Нам у походи ходити.
І мандрувать, любі діти.
Вмійте природу любити.
Кожній стеблині радіти.
В полі, у лісі, над яром –
Квіти, дерева і трави…
Цвіту не вирви за даром.
Гілки не втни для забави.
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
-Знайдіть дієслово з «не»
-Як вони написані? (окремо)
-Знайдіть звертання в цьому вірші (Любі діти).
5.Скласти діалог «Наш рідний край»
6. Прочитай вислів (заміни одним словом з правого стовпчика)
Заливатися сміхом – реготати
Слізьми вливатися – ридати
На вус наматувати – запам’ятовувати
Робити з мухи слона – перебільшувати
Дерти носа – зазнаватися.
V Узагальнення і систематизація набутих учнями знань
1.Робота в групах
Гра «Переплутанка» (скласти прислів’я)
-Не кидай слово на вітер.
-Слово не горобець, вилетить – не спіймаєш.
-Не кажи гоп, поки не перескочиш.
2.Вправа 82 (списати речення).
3.Добери необхідні дієслова (записати текст).
У наш край … чудова весна. (прийшла)
Тепло … сонечко. (гріє)
Теплесенький … вітерець. (дихає, віє)
На деревах … зелені листочки. (з’явилися)
… з теплих країв гомінливі пташки. (з’явилися)
4.Зоровий диктант
Не кидайся хлібом, він святий!
Хто не працює, той не їсть.
VI Підсумок уроку
-Яку частину мови вивчали?
-Як пишеться не з дієсловами?
-Яким членом речення виступає дієслово?
-Склади з слова з часткою «не» (не пиши, не читай, не сміється)
1.Гра «Запереч мені»
(Я зачитую речення, а ви за допомогою частки «не» складається речення Переплутана – заперечення)
Василько поспішав до школи.
Я вивчав уроки.
Хлопчик грає на скрипці.
Дівчата читають казку.
2.Оцінювання Д/З
Казка про дієслово
Давно це було. У країні Морфології запанували сум і неспокій. «Що робити? Що зробити?» – перепитували жителі цієї країни одне одного, але ніяк не могли діяти.
Побачила мати Мова таку тривогу своїх підданих і вирішила поселити в країні Морфології ще одного жителя, який би означав дію або стан предмета.
По-царськи нагородила матінка Мова нового жителя. Він має вид (доконаний і недоконаний), буває перехідним або неперехідним, змінюється за способами (дійсний, умовний, наказовий), часами (минулий, теперішній, майбутній), числами й особами. У реченні ж найчастіше виконує роль присудка.
А головне, він зумів відповісти на запитання: що робити? що зробити? і навчив усіх діяти. Тому й назвали його Дієслово.