МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ВІЙСЬКОВОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
РЕГІОНАЛЬНИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
ІМ. О.С. ЄГОРОВА
Інтерактив:
«Відомі математики на монетах і банкнотах України та світу»
Оксана Соколовська
викладач математики
Кропивницький 2023
Методична розробка позакласного заходу з математики
Тема: Відомі математики на монетах і банкнотах України та світу
Форма проведення: інтерактив
Група: 231
Професія: кухар.офіціант
Дата проведення: 27 березня 2023 року
Мета: поглибити знання учнів з історії математики та з'єднати їх з вивченням грошових знаків України та світу; розширити знання про математику та її використання у житті; ознайомити з відомими математиками, їх досягненнями та з візуальними прикладами математичних понять на монетах і банкнотах України та світу; сприяти розвитку інтересу до математики.
Обладнання: надруковані монети та банкноти України і світу з зображеннями відомих математиків, презентація, комп'ютер, проектор.
Хід заходу:
Вступна частина (5 хвилин)
Викладач вітає учнів та пояснює мету та завдання заходу. Наголошує, що математика – це не тільки абстрактні формули, але й частина нашого повсякденного життя. Розповідає, що грошові знаки часто мають зображення відомих осіб, таких як математики. Національний банк України випустив майже три сотні ювілейних монет, об’єднаних у 23 тематичні серії, однією з найбільш визначних є серія «Видатні особистості України».
Основна частина (15 хвилин)
Викладач показує кілька надрукованих монет та банкнот з зображеннями математиків, розповідає про них та пропонує учням визначити їх імена.
Викладач пропонує учням переглянути презентацію із зображенням математиків на грошових знаках України та світу з коротким обговоренням про кожного математика. Він пояснює, які внески ці математики зробили в світ математики та чому їх відображено на грошових знаках.
Під час демонстрації викладач використовує презентацію та зображення грошових знаків з відображеними математиками. Він ставить питання учням та пропонує їм дізнатись більше про кожного науковця.
Михайло Васильович Остроградський
Народився 24 вересня 1801 р. в селі Пашенівка Кобеляцького повіту на Полтавщині.
Основні його наукові праці стосуються математичного аналізу, теоретичної механіки, математичної фізики, теорії ймовірностей. Крім того, він написав цілу низку чудових підручників з вищої та елементарної математики.
Перша така монета номіналом 2 грн була випущена у 2001 році – до 200-річчя з дня народження видатного математика Михайла Остроградського (1801–1862). На аверсі монети в центрі зображено потік інтегральних кривих у прямокутній системі координат
Дата введення в обіг - 20.08.2001, тираж - 30 000.
Георгій Феодосійович Вороний – видатний український математик. Закінчив Прилуцьку чоловічу гімназію.
Працював головним чином в області теорії чисел. За життя вченого ним було опубліковано шість фундаментальних монографій та шість невеликих за обсягом праць. Уже перший науковий результат Георгія Вороного стосовно чисел Бернуллі (1890) виявив їхні фундаментальні властивості, вивчення яких триває досі.
Монета «Георгій Вороний».
На реверсі зображено портрет Георгія Вороного (ліворуч), праворуч – діаграму Вороного, роки життя 1868/1908 і внизу півколом напис – ГЕОРГІЙ ВОРОНИЙ. На аверсі монети стилізовано зображено діаграму Вороного, вгорі – малий Державний Герб України
Дата введення в обіг - 25.07.2008, тираж - 35 000.
Михайло Пилипович Кравчук (1892-1942) – український математик, академік АН УРСР, доктор фізико-математичних наук, професор Київського політехнічного інституту.
Співавтор першого тритомного словника української математичної термінології.
Наукові праці стосуються алгебри, математичного аналізу, диференціальних та інтегральних рівнянь, теорії функцій та інших розділів математики. Михайло Кравчук — один з засновників ЕОМ (електронно-обчислювальної машини). Його розробки американці та японці застосували на телебаченні.
На реверсі зображено портрет Михайла Кравчука, а на аверсі – формули та відомий всім вислів «Моя любов – Україна і математика»
Дата введення в обіг - 20.09.2012, тираж - 15 000.
Микола Миколайович Боголюбов – український математик і механік, фізик-теоретик, засновник наукових шкіл з нелінійної механіки і теоретичної фізики. У 1924 році у п'ятнадцятирічному віці Боголюбов написав першу наукову працю, а наступного року був прийнятий безпосередньо до аспірантури. Основні праці Боголюбова з математики і механіки належать до варіаційного числення, наближених методів математичного аналізу, диференціальних рівнянь, рівнянь математичної фізики
Монета номіналом 2 гривні. На реверсі зображено портрет Миколи Боголюбова, а на аверсі – формули та графік.
Дата введення в обіг - 20.08.2009, тираж - 35 000.
Готфрід Вільгельм Лейбніц 1646-1716 (Німеччина - 5 марок 1966)
Готфрід Вільгельм Ляйбніц – провідний німецький філософ, логік, математик, фізик, мовознавець та дипломат. Під впливом Гюйгенса Лейбніц вивчив праці Паскаля, Грегорі та інших з інфінітезімальної геометрії, тобто питання дотичних до кривих, і виходить з ідеєю «функції», в сучасній термінології – похідної, таким чином винаходячи центральну концепцію математичного аналізу.
Рене Декарт 1596-1650 (Франція - 100 франків 1991, 100 франків 1942).
Рене Декарт (фр. René Descartes) — французький філософ, фізик, фізіолог, математик, основоположник аналітичної геометрії. У математиці Декарт запровадив Декартову систему координат, дав поняття змінної величини і функції, ввів багато алгебраїчних позначень. У фізиці він сформулював закон збереження кількості руху, запровадив поняття імпульсу сили. Декарт — автор методу радикального сумніву в філософії, механіцизму у фізиці, предтеча рефлексології.
Карл Фрідріх Гаусс 1777-1855 (Німеччина - 5 марок 1977, 10 марок 1993).
Йоган Карл Фрідріх Гаусс – німецький математик, астроном, геодезист та фізик. Характерними рисами досліджень Гаусса є надзвичайна їх різнобічність і органічний зв'язок у них між теоретичною і прикладною математикою. Праці Гаусса мали великий вплив на весь подальший розвиток вищої алгебри, теорії чисел, диференціальної геометрії, класичної теорії електрики і магнетизму, геодезії, теоретичної астрономії. У багатьох галузях математики Гаусс активно сприяв підвищенню вимог до логічної чіткості доведень.
Галілео Галілей 1564-1642 (Італія - 500 лір 1982, 2000 лір 1973)
Галілео ді Вінченцо Бонаюті де Галілей – італійський мислитель епохи Відродження, засновник класичної механіки, фізик, астроном, математик, поет і літературний критик, один із засновників сучасного експериментально-теоретичного природознавства. Вніс значні вдосконалення в конструкцію телескопа, а також за допомогою телескопічних спостережень довів правильність геліоцентричної теорії будови сонячної системи. Галілео Галілей був основоположником експериментально-математичного методу вивчення природи.
Блез Паскаль 1623-1662 (Франція - 500 франків 1969).
Блез Паскаль (фр. Blaise Pascal) – французький філософ, письменник, фізик, математик. Один із засновників математичного аналізу, теорії ймовірностей та проективної геометрії, творець перших зразків лічильної техніки, автор основного закону гідростатики. Відомий також відкриттям формули біноміальних коефіцієнтів, винаходом гідравлічного преса й шприца та іншими відкриттями. Автор знаменитих «Думок» та «Листів до провінціала», які стали класикою французької літератури.
Практична частина (20 хвилин)
Викладач пропонує учням розв'язати кілька задач на тему математиків, які зображені на грошових знаках та задачі, що стосуються підрахунку грошей. Задачі можуть бути різного рівня складності, залежно від вікової категорії учнів.
Задачі розроблені на інтерактивних аркушах.
Учні діляться на підгрупи і виконують завдання. Команда, яка виконає завдання найкраще, отримує для заохочення додаткові бали на уроках математики.
a 5 b 4 c 3 d 6
a 960 грн b 900 грн c 1000 грн d 1260 грн
a 14% b 16% c інша відповідь
a 5 b 6 c 9 d 8
a 17% b 12%
a 360 грн b 356 грн c 400 грн d 84 грн e 272 грн
a 6125,22 грн b 6325,22 грн c 6125 грн d 6500 грн
a 74 b 86 c 54 d 89
20 грн
500 грн
2 грн
200 грн
1 грн
5 грн
100 грн
10 грн
50 грн
З'єднайте правильні відповіді
Заключна частина (5 хвилин)
Викладач підбиває підсумки заходу та робить висновки
Такий позакласний захід є цікавим та ефективним способом поглиблення знань учнів про математику та її застосування у житті. Він дозволяє ознайомити учнів з відомими математиками та їх досягненнями, а також з візуальними прикладами математичних понять на монетах і банкнотах України та світу. Крім того, такий захід розвиває креативне мислення та сприяє поглибленню інтересу учнів до математики.