Методична розробка - сценарій проведення позакласного заходу "Винаходи людства, що змінили світ", може бути використаний під час святкування " Дня Науки" , а токож при плануванні проектної діяльності з предмету " Я у Світі" дя учнів 3 класу.
МЕТА: формувати вміння користуватися різними джерелами інформації;
учити зв’язано висловлювати свої думки; розвивати критичне мислення, допитливість; спонукати дітей до творчості; виховувати інтерес і небайдуже ставлення до предметів, які нас оточують; бережне ставлення до природи та надбань людства; стимулювати учнів до самостійного вирішення проблем та бажання самому відкривати щось нове.
Обладнання: комп’ютер, проектор, смаколики, поробки.
Хід заходу.
І. Організація початку заходу.
Вчитель: Діти, погляньте навкруги. Скільки різних речей нас оточує довкола. Чи замислювались ви колись, звідки вони взялись, хто їх придумав і як вони змінили життя на краще.
Дуже давно, коли ще нашу землю заселяли первісні люди, цього взагалі не було. Первісна людина не мала ані гарного одягу, ані взуття, ані посуду… А про книжки та телевізори,комп’ютери навіть не здогадувались.
– Минали роки, тисячоліття, людина розвивалась, розумнішала і крок за кроком удосконалювала своє життя. Так, упродовж всієї історії людства руками і розумом людей була створена величезна кількість будівель, машин, механізмів, різноманітних речей.
ІІ. Основна частина.
Отже, сьогодні ми говоримо про винаходи людства. Дізнаємось багато цікавої та корисної інформації про речі, що нас оточують, про те, хто, як і коли їх створив.
1 Учень
Якщо б не було науки,
Ми б померли від нудьги,
Телевізор, телефон,
Інтернет, магнітофон.
Що б ми робили без них,
Необхідних речей цих?!
Ми вчених поважаємо,
З Днем науки всіх вітаємо!
2 Учень
Всім відомо, якщо не вчитися,
І за книжки не сідати,
Бути вченим ти не зможеш,
І нічим тут не зарадиш,
А терпіння і труд
Все, звичайно, перетруть.
3 Учень
Своє приладдя бережи і усім цим дорожи. Без цих предметів нам не обійтись , як же жили без них колись?
4 Учень
Про все, що в світі в нас стається , з них неодмінно дізнаємося.
Щоб здоров’я наше зберегти, засоби ці використай ти.
Коли хочем десь ми побувати ,вони мусять нам допомагати.
Вчитель – Діти, чи знаєте ви, звідки прийшли до нас предмети, які нас щоденно оточують?
Пропоную переглянути невеличку слайд презентацію «Винаходи людства»
Слайд 1 - кулькова ручка.
Раніше люди використовували пір'яну ручку, вмочати в чорнило яку доводилося знову і знову. Спроби удосконалити її закінчувалися нічим.
Часто ми навіть не помічаємо, наскільки наше сучасне життя покращилось після винаходу начебто незначної речі, наприклад ми більше не бруднимо чорнилом пальці, зошити та важливі документи, а пишемо кульковими ручками. В ручки є батько - угорський винахідник і журналіст Ласло Йожеф Біро.
Одного разу журналісту, за родом своєї професії , який регулярно бруднився чорнилом, наснився сон. Розгорталася сцена, в якій люди з вулиці нахабно заглядали у віконце і не давали йому працювати. Схопившись за рушницю, він вистрилив у хуліганів... ,але воно було заряджене чорнилом, а стовбур заткнутий незрозумілою кулькою. Чорнила ж при цьому проривалися з стовбура тоненьким і акуратним струменем. Вранці Йожеф Біро замалював незвичайний пристрій та за участю свого брата-хіміка створив предмет, так добре знайомий сьогодні усім нам. Тепер письменницький процес протікає без плям і бризок...
Слайд 2-елекрична лампа
В давнину люди освітлювали свою оселю різними засобами, це і смолоскипами, восковими свічками, олійними лампами, та гасовими лампами. На Русі селяни освітлювали скіпами свій дім . Всім відома лампа Аладіна - це теж освітлювальний прилад.
Але винайшов лампочку в не такому далекому 1879 році американець Томас Едісон.
Слайд 3 –літак
Людина завжди прагнула піднятися в повітря і відчути свободу польоту нарівні з птахами. Оскільки природа не дала людям крила, мрії про польоти втілилися у створенні спеціальних літальних апаратів.
Видатний італійський вчений Леонардо Да Вінчі, вперше розробив пристрої які змогли підняти людину у повітря. Так як його надихали птахи ,звичайно вони були схожі на крила птахів.
Наші пращури вірили в існування лісних духів, русалок, джинів, навіть в наш час ми знаємо, що повітряним транспортом Баби Яги , була-ступа, у Аладіна - «ковер-самолет» або килим –літак, у Карлсона його пропелер.
А чи знаєте ви , що деякі витвори мистецтва чи то картини , чи то написана музика , навіть сюжети фантастичних фільмів іноді сняться художникам, композиторам та режисерам.
Всім вам відомий фільм Джеймса Кемерона «Аватар».
Як ви напевно пам'ятаєте, фільм повний надзвичайно яскравими сценами. Як раз таки за деякі захоплюючі моменти режисер вдячний своїм сновидінням.
У таких фільмах як 5 елемент, 80 днів навколо світу , «Зведные воины» або зіркові воїни , Гарі Потер, можно побачити також фантастичні та мабуть не реальні повітряні засоби.
Та все ж такі перші літаки були створений кількома винахідниками в різних куточках земної кулі з невеликими відривом за часом. Тому володаря пальми першості в цьому питанні досі однозначно не встановлено. Історія пропонує нам на вибір трьох, а точніше навіть чотирьох претендентів на винахід літака: братів Райт з США, Олександра Можайського з Росії і Альберто Сантос-Дю Монт з Бразилії.
Слайд 4 –телефон
Уявіть що ви потрапили на безлюдний острів , чого вам буде не вистачати ? Вірно людині важко прожити без спілкування з рідними, з друзями.
Зараз кожна сучасна людина і навіть дитина не може уявити своє життя без спілкування по телефону, скайпу. Але як же раніше люди спілкувалися?
Доісторичні люди використовували для передачі важливої інформації голос, що сприяло появі членороздільною мови. Однак усна передача вістей була недосконала, оскільки людський голос чути лише на близькій відстані. Для посилення переданого звуку тисячоліття тому стали використовувати порожнисті стовбури дерев і пізніше барабани. За допомогою умовних ударних сигналів новини передавалися від одного поселення до іншого. Крім того, людина використовувала для передачі звісток вогонь і дим.
Наступним видом зв'язку в історії людства стали гінці - спочатку піші, пізніше кінні. У стародавніх державах Месопотамії, Єгипту, Греції, Персії, Китаю, Римської імперії існував добре налагоджений державна поштовий зв'язок: письмові повідомлення пересилалися з пішими та кінними гінцями за принципом естафети.
Історія пошти тісно пов'язана з історією писемності. Для транспортування листів також застосовували поштових голубів.
А ось перший мобільний телефон розробив американський вчений компанії Моторола ,Мартін Купер, і 3 квітня 1973 був зроблений перший дзвінок.
Він казав про свого конкурента « Коли я зробив перший дзвінок своєму конкуренту , то я не міг бачити його заздрісні очі, але я чув скрегіт його
зубів ….»
Слайд -5 чіпси
Слайд -6 –картопля
З картоплею пов’язано чимало цікавих історій. В перше картоплю завезли до Росії при Катерині ІІ, з Південної Америки , але селяни вважали що гріх розводити цю культуру бо вона була завезена бозна з відкіля. Катерина ІІ та її придворні дами ,використовували квітки картоплі для прикраси свого волосся та одягу.
У 19 столітті виникали картопляні бунти. Пройшло чимало часу, поки в народі зрозуміли, що картопля смачна і поживна.
Слайд -7- застібка липучка
-Ну а зараз пропоную подивитися мультиплікаційний фільм про винаходи науки.
1.Невеличкий мокрий птах ходить дзьобом по грядках ( ручка)
2. Всяк школяр його шанує ,
Бо він пише ще й малює .
Хто ж цей славний молодець?
Це звичайно …( олівець)
3.В один і той же час стоїть , висить, ходить, лежить, і каже правду.
( годинник)
4. Хто всім нам хліб ділить? ( ніж)
5. Не має рота й язика, та цілий день не замовка, воно говорить і співає , танцює собі , коли заграє ( радіо)
6.Деревяна скринька ,голубе вікно. Грає ,розмовляє ,показує кіно ( телевізор)
7. Я 5 хвилин тихенько посиджу, а потім , що робити розкажу,
Чи дозволю погуляти, чи покладу у ліжко спати (градусник)
8.Тріскотить, а не коник. Летить , а не птах, везе, а не кінь ( літак)
9. Двоє ніг у швидкого коня, має він одне око і роги.
Я катаюсь на ньому щодня, хоч і добре натомлюю ноги ( велосипед)
10. Металевий в неї носик
І льняний у неї хвостик.
Із шиття не буде толку,
Якщо ми не візьмем …. ( голку)
11.Хто завжди правду каже ( дзеркало)
12. Книжки читає, а грамоти не знає ( окуляри)
13. Дерев’яний та довгенький ,
Хвостик в нього є маленький,
Як у фарби хвіст вмочає – все довкола розцвітає ( пензлик)
14. Цю з підручником скриню
Я щодня ношу на спині.
Як до школи прибігаю,
То тоді її знімаю.. ( ранець, портфель)
15. На одній нозі стоїть ,
Крутить вертить головою,
Гори, ріки, океани,
Нам показує з тобою ( глобус)
До курсору має хист ( комп’ютерна мишка )
Що малюють, пишуть діти,
Грають як і що співають,
І як пошту відправляють.
Все, що є відображає ,
Без нього ПК немає! ( монітор )
Спершу учні –небораки,
А тепер раз-два і готово
Відстукали слово.
Ось це пальцям фізкультура
І це все….( клавіатура)
НАГОРОДЖЕННЯ
7. Історична подорож
А чи знаєте ви, що історія цукерок охоплює географію всієї земної кулі. Саме слово «цукерка» перекладається з латині як « приготоване зілля».
Перші кондитері з’явилися в Стародавньому Єгипті, де знатні громадяни завжди відрізнялися любов’ю до кулінарних вишукувань , оскільки цукор тоді ще не був відомий , вони варили цукерки з меду та фініків . На Сході цукерки робили з мигдалю і фіги. У Стародавньому Римі рецепт цукерок з горіхів , макових зерен, меду і кунжуту тримався в суворій таємниці, а в Стародавній Русі цукерки готували з кленового сиропу, патоки та меду.
На початку 19 ст. навіть найбагатші і знатні пані, будучи на званих прийомах , намагалися непомітно приховати в ридикюль цукерки. Пояснювали таку непристойну поведінку просто: у багатьох державах не було кондитерських фабрик , і кожен кондитер для кожного званого обіду готував цукерки за своїми власними рецептами, який зберігався у суворій таємниці.
8. « Чарівна скринька» ( завдання - здогадатися за описом, що знаходиться у скринці)
ОПИС :
Ще живе в народі традиція пекти на четвертий тиждень Великого посту обрядове…. З житнього борошна - у вигляді хреста. Бувало в нього запікали зерна хлібних злаків , хрестик і монетки. І вірили, що таке …. Додасть сили орачам, принесе зцілення хворим і посприяє гарному врожаю. Той , кому на зуб попадався хрестик або монета , за звичаєм засівав ярові .
Його випікали з дріжджового тіста, очі –насіння. До прильоту перших птахів , була така традиція кликати - заговорювати весну знаменитими
« жайворонками»
Воно буває пісочне, смайлик , вівсяне , апельсинове, бананове, ну хто ВЖЕ здогадався ?
ІІІ. Заключна частина.
Кожен з нас знає , що видатні вчені, письменники, музиканти, художники були звичайними дітьми, які навчалися у звичайних школах. В нашій школі працюють талановиті вчителі та не менш обдаровані діти, це майбутні: Менделеєві, Вавілові, Давінчі, Мартини Купери.
Готуючись до цього свята,наші юні винахідники зробили невеличкі поробки своїми руками, так званні винаходи , і зараз вони вам їх презентують.
( тризуб, ваза для квітів з пластмасу, підставка з дисків для ручок, соска з кактусом, сова з дисків , наша планета у вигляді квітів з пластмасу)
(« До чего дошел прогресс»)
Мені здається , що кожен із вас сьогодні мріє про те , що можна придумати ще щоб полегшити працю людей, зробити їх життя цікавішим, зручним.
Ми віримо в вас і в ваше світле майбутнє. Сподіємося , що ви оберігатимете те, що уже створено людиною, і зробите все для того, щоб наше багатство примножувалося.
Я вважаю, що хтось з вас у майбутньому створить машину часу, створить ліки від раку, зможе клонувати людей , розробить імплантацію пам’яті, літаючі машини, які б працювали на сонячній енергії , зможе телепортуватися у минуле….
Отож, я бажаю успіхів ВАМ!!!!
1