Ознайомити з різновидами орнаментів-бігунців, народного мистецтва вишивання; навчити виконувати малюнок-вишиванку ; навчити визначати колірне рішення візерунка рушничка; розвивати творчу уяву та фантазію; виховувати пошану до народних звичаїв та традицій нашого краю.
Тема. Орнамент-бігунець. Український рушничок.
Мета. Ознайомити з різновидами орнаментів-бігунців, народного мистецтва вишивання; навчити виконувати малюнок-вишиванку ; навчити визначати колірне рішення візерунка рушничка; розвивати творчу уяву та фантазію; виховувати пошану до народних звичаїв та традицій нашого краю.
Обладнання. Вишитий рушник, зразки вишиванок, зразок малюнка-вишиванки, таблиця орнаментів-бігунців, фломастери, папір, простий олівець, лінійка, запис пісні «Рушник»..
Хід уроку.
1.Організація класу.
2. Підготовка робочих місць.
3. Повідомлення теми та мети уроку.
-На сьогоднішньому уроці розмова піде про українські рушники та вишиванки.Послухайте пісню про рушник:
Рідна мати мою, ти ночей не доспала,
І водила мене у поля край села,
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя, на долю дала.
Я візьму той рушник, простелю наче долю
В тихім шелесті трав, щебетанні дібров,
І на тім рушничкові пропливе все знайоме до болю,
і дитинство, й розлука, й вірна любов.
4. Розгляд вишитого рушника та зразків вишиванок.
-Подивіться на цей рушник. Як дбайливо та охайно вишитий візерунок на ньому. Це весільний рушник, тобто його дарували молодятам разом із хлібом-сіллю. Рушник здавна використовувався в народі як прикраса для житла. Рушники розвішували навколо вікон, дверей, на стінах. Рушники бувають ткані і вишивані. Ткані рушники оздоблюють здебільшого геометричним орнаментом, а вишивані-рослинним, які ми будемо малювати сьогодні. Залежно від місцевості, рушники мають свої особливості вишивки, орнаменту, кольору. Для рушників нашого краю характерна різнокольорова вишивка. Подивіться на ці зразки вишиванок. Тут є полтавські, російські, вишиванки з західних регіонів, їх об′єднує те, що всі вони вишиті вручну. Візерунки майстрині придумували самі. Вишитий рушник вважали в давнину великим багатством. Ось і ви сьогодні самі створите візерунок для свого рушника.
5.Розгляд зразка малюнка.
-Подивіться, який візерунок я створила на своєму рушнику.
- Давайте розберемо, як можна намалювати такі орнаменти.
-Яка геометрична фігура знаходиться всередині орнаменту?
-З яких елементів він складається?
-Як розташовані елементи орнаменту?
-У якому порядку вони повторюються?
-В який частині рушника зображується візерунок?
-Чи повторюються смуги з візерунками?
-Які кольори використані для їх зображення?
-А ось зразки орнаментів-бігунців, з яких ви можете створити свій малюнок.
6.Технологія виготовлення малюнка.
7.Фізкультхвилинка.
Станем струнко, руки вбоки!Пострибаєм, як сороки,
Як сороки-білобоки. Стрибну-стрибну, ско-ско-ско!
А тепер, як жабенята, ще й вприсядку пострибали,
Ква-ква-ква! Ще раз: ква-ква!Щоб спочила голова.
8. Самостійне малювання рушника учнями.
Під час малювання вчитель проводить поточний інструктаж.
9.Виставка та оцінювання робіт.
10.Підсумок уроку.
-Про що йшла мова на уроці?
-З яким видом народного мистецтва познайомились?
-Для чого потрібні рушники?
-Якими вони бувають?
-Якими кольорами вишивають рушники у нашому краї?
-Який орнамент ви зображували на своїх малюнках? Чому він так називається?