Позакласний захід "Водно-болотні угіддя"

Про матеріал
Виховання у дітей моральних позицій по відношенню до водно - болотних угідь. Привернути увагу громадськості до проблем охорони водно - болотних угідь;
Перегляд файлу

Картинки по запросу Водно-болотні угіддя ємблема

 

ВОДНО-БОЛОТНІ

УГІДДЯ

 

 

 

 

 

 

Вчитель біології

Дмитрівського НВК ім. С.С. Курогло

Терзі Олена Афанасіївна

 

 

 

 

 

 

   «Всесвітній день водно-болотних угідь»

Мета: Виховання у дітей моральних позицій по відношенню до водно - болотних угідь.  Привернути увагу громадськості до проблем охорони водно - болотних угідь;  Підвищення рівня екологічної культури школярів; Формування і поширення ідеології про цінності водно - болотних угідь серед населення району.

Форма заняття: пізнавальна вікторина.

ХІД ЗАНЯТТЯ.

Учитель. Вітаю, хлопці та дівчата! Відгадайте загадку:

«Не море, не земля, кораблі не плавають, а ходити не можна». Що це? (Болото.)

--А що  таке - болото? (Відповіді дітей.) Болотами називають ділянки суші, де грунти  постійно або більшу частину року перезволожені.

--А чи знаєте ви, що 2 лютого - Всесвітній день водно-болотних угідь? Конвенція про водно-болотні угіддя, що мають міжнародне значення, головним чином як існування водоплавних птахів, була підписана 02.02.71р. в м .Рамсарі (Іран) і з тих пір носить назву  Рамсарської конвенції, а день її підписання оголошено Всесвітнім днем ​​водно-болотних угідь. Ії основне завдання - охорона морських заток, озер і заболочених територій від забруднення хімічними відходами.

-- Як ви ставитеся до боліт? (Відповіді дітей.)

 Більшість людей відповідає: «Погано!» Болото- це комари, бруд, можна потонути, там страшно. Болота не приносять користі, заважають сільському господарству. З похвалою про болотах  відгукнуться хіба  що мисливці і збирачі  журавлини. Таке ставлення передалося нам частково і від далеких предків. Болото як місце важкодоступне і непридатний для людського житла рідко відвідувались  людьми. І де, як не в цьому глухому місці, слід було селитися «силам невідомим і нечистим», створеними  багатою  народною уявою? Забобони, як відомо, живуть довго.

У наші дні відношення до боліт змінюється.

-- У чому ж полягає користь боліт? (Відповіді дітей.)

Учитель.  Якщо  ліси часто порівнюють з легенями нашої планети, а струмки і ріки - з її кровоносною системою, то роль боліт в біосфері можна порівняти з роллю печінки і нирок в організмі.  Вражаюча  здатність боліт очищати воду. Болота навіть використовуються для того, щоб очищати стоки свинарських  ферм! Ці стоки не тільки погано пахнуть, але і отруйні. Якщо ними полити грунт, то урожай знизиться. Мікроорганізми, що населяють торф, прекрасно справляються з цими «ароматами». В воді яка витікає з болота  немає і натяку на те, що було злито в нього зі свиноферми! А торф такого «свинячого болота» стає чудовим добривом.

Головна цінність боліт - здатність накопичувати воду і покращувати її якість. Болота - охоронці всіх інших водних екосистем, що забезпечують біосферу прісною  і чистою водою.

--А давайте-ка «прогуляємося» по болоту! Боїтеся по ньому ходити? Так, воно хитке, драглисте, а як же під час війни по ньому йшли в наступ наші війська разом з гарматами і іншою технікою?

Учитель. А ви знаєте, які рослини ростуть на болоті? (Відповіді дітей.)

 Молодці! Дійсно, рослин на болоті не так багато, але вони дуже своєрідні. Ці рослини не здатні виростати на інших територіях, так як не витримують конкуренцію з іншими видами. Важко рослинам на болоті: велика вологість, повітря і тепло погано проникають в глиб торф'яної товщі, вода бідна азотом, відрізняється кислою реакцією. В таких умовах можуть жити деякі рослини, адже їм доводиться постійно боротися проти  поховання живих частин під шаром наростаючого торфу.

(Учитель розповідає і демонструє слайди.) Мабуть, найбільш яскравим і відомим пристосуванням є плотолюбність деяких болотних рослин (рослини-хижаки!). Вони здатні «ловити» і перетравлювати комах! У нас на болотах є така рослина, тільки дуже маленька - росичка круглолиста. Спробуйте провести з росянкою дослід: «почастуйте» її шматочком м'яса або вареного яйця. Ви побачите, що росичка з'їсть це частування без залишку! Так і хочеться назвати цю рослину хижачкою!  Адже росичка - рослина корисна, з неї виготовляють ліки від кашлю.

-- Яка рослина на болоті приємно пахне, але якщо побути біля нього більше півгодини, починає боліти голова? Це багульник, вірно. Його стебла і листя виділяють летюче ароматне масло.

А ця рослина - теж болотний чагарник. Він, як і багульник, залишає на зиму зелені листочки і з ними ховається від морозу під снігом. Лілові дрібні квітки його солодко пахнуть нектаром, джмелі готують з нього особливий мед. Знаєте, як називається ця рослина. Родичі у підбілу вам всім добре відомі. Це журавлина, брусниця, лохина. Чим вони схожі? (Відповіді дітей.) Ці рослини відносяться до сімейства вересових. Їх об'єднує те, що всі вони чагарники або напівчагарники з дерев'янистими стволиками і з шкірястими листям. Вони можуть бути вічнозеленими (як брусниця) або листопадними (як лохина). Їх квітки нагадують за формою келишок. Ростуть вересові в найнесприятливіших умовах: на пісках, болотах, тобто там, де не можуть жити інші рослини.

-- А чи знаєте ви, як виглядає рогіз? Намалюйте його. Підказка: У народі його часто неправильно називають( камишом)  очеретом.

Учитель: У рогозу є два чудових пристосування, щоб пережити зиму. Перше - насіння. Ті самі оксамитові головки, якими ви часто милуєтеся влітку. Вони складаються з безлічі насіння, забезпечених, як у кульбаби, літальними волосками. Друге пристосування - товсті кореневища, розрослися в мулистій, топкою грунті. У них на зиму відкладаються поживні речовини. Вони знадобляться рогозу навесні, коли настане пора пробудження.

Такі ж кореневища є і у інших рослин, наприклад у латаття.(кувшинок)

Учитель. Відгадайте-но ще одну загадку. «М'який, а не пух, зелен, а не трава». (Мох)

Найбільше на болоті мохів. Пухнастим зелено-бурим, коричневим килимом вони покривають все купини і поглиблення. І найпоширеніший серед них - сфагновий. (Ведуча показує зразок сфагнуму.) Цей мох має чудову властивість - він поглинає і утримує в собі багато води. У десятки разів більше, ніж важить сам! Недарма в перекладі з грецького «сфагнос» означає «губка». (Демонструється поглинання сфагнуму: покласти сухий сфагнум в прозору ємність з водою, через деякий час показати.)

Сфагновий мох має сильну бактерицидну (тобто вбиває бактерії) дію. Під час війни його використовували для пов'язок. Застосовують сфагнум і для утеплення стін (його закладають між колод).

- А де ще можна застосувати цей мох? (Відповіді дітей.)

Учитель. Продовжуємо наше знайомство з болотними таємницями і загадками.

Залишки мохів, трав, стеблинок і листочків відмирають і лягають шарами один на одного. Проходять десятки або навіть сотні років, і на болоті виникає ......? (Відповіді дітей) - торф'яний поклад. На вигляд торф - чорна або темно-коричнева маса, але якщо розглянути його у збільшувальне скло , то видно волокна, крихітні листочки, стебельця моху. Утворюється торф тільки на болотах.

-- А яке значення торфу. (Відповіді дітей.)

1. Торф - хороше паливо. Їм здавна топлять печі.

2. Торф є ще й відмінним добривом. Якщо додати в грунт, то обов'язково отримаємо хороший урожай.

3. А для домашніх квітів і розсади з торфу виготовляють торф'яні горщики. (Демонструє.) --Чим вони гарні? (Відповіді дітей.) Тримають форму; посаджені рослини отримують добрива; в землю розсаду можна посадити разом з горщиком.

4. В медицині - торфолікування.

Учитель. Болото - завжди загадка, таємниця не тільки для нас, але і для вчених. Це воістину ще невідкрита скарбниця, звідки ми можемо дізнатися не тільки про минулі ландшафтах, але і нашу історію. Крім залишків рослин болота зберігають у своїй товщі знаряддя праці і війни минулого і навіть останки господарів цих знарядь. Так, в Британії був знайдений лицар в повних обладунках.

Незважаючи на всю таємничість і загадковість боліт люди здавна селяться біля них. Одна з народностей мансі - «на-рас-МАХУН» - перекладається як «болотний народ». І своєю родоначальницею вони вважають жабу. А ще мансі вважали, що один із синів Нуміторума (верховного істоти) мав вигляд жаби.

Учитель. А які ще тварини живуть на болоті? (Відповіді дітей.)

Болота - місця проживання багатьох тварин. Тут вони знаходять їжу і укриття. Один з головних елементів боліт - водоплавні птахи. Вони забезпечують світову (!) єдність системи водно-болотних угідь, мігруючи з однієї частини світу в іншу. (Демонстрація на карті) Подивіться на карту, які відстані долають кулики, щоб перезимувати в теплих краях! Багато водоплавні птахи пов'язані безпосередньо з болотом. Ось чому збереження боліт в першу чергу зберігає різноманітність птахів, що живуть біля води.

--Яких болотних птахів ви ще можете назвати? (Відповіді дітей.) Різні кулики, гуси, качки, журавлі, чаплі. На болотах годуються і хижі птахи: лунь болотний, беркут, сова болотяна, канюки, осоїди; мешкають глухарі, білі куріпки.

 

З плазунів болота населяють гадюка звичайна і живородні ящірки.

На сфагнові болота приходять годуватися і ссавці: лисиця, вовк, росомаха, ведмеді, північні олені. А без комарів, мошок, бабок взагалі важко уявити болото.

-- Чи можуть тварини обійтися без болота? Чому вони там живуть? (Відповіді дітей.) Вірно, вони там харчуються. А хто чим (або ким) харчується? Давайте подумаємо і пограємо в гру «Харчовий ланцюжок на болоті».

• Гра.

Кожному учаснику команди на груди прикріплюється назва якої-небудь тварини або рослини.

• Брусниця - комар - жаба - гадюка - канюк;

• сфагнум - лемінг - болотна сова -лунь - лисиця.

Завдання: правильно вишикуватися, тобто вибудувати харчовий ланцюжок. Команда, що виконала завдання правильно і швидко, отримує приз.

Учитель. А чи знаєте ви, які унікальні болотні системи розташовані у нас в окрузі? (Відповіді дітей).

Повідомлення учнів Щорічно 2 лютого на Землі відзначається Всесвітній день охорони водно-болотних угідь (World Wetlands Day). Цей день було започатковано за рішенням ЮНЕСКО в 1971 р. у зв'язку з підписанням в іранському місті Рамсар "Конвенції про водно-болотні угіддя, які мають міжнародне значення головним чином як середовища існування водоплавних птахів". Конвенція отримала назву "Рамсарської".

Як міжнародне екологічне свято, дата 2 лютого вперше була відзначена у 1997 р. Головна мета Дня - звернути увагу людей на цінність водно-болотних угідь для підтримки сталого розвитку на нашій планеті.

Станом на 30 січня 2013 учасниками Рамсарської Конвенції є 164 держави, на території яких знаходиться 2083 водно-болотних угідь міжнародного значення загальною площею 197 849 428 га. В Україні до переліку територій, що охороняються відповідно до Конвенції, входять 33 водно-болотних угіддя загальною площею 744 тис. га.

 В Одеській області таких об'єктів вісім (25%): північна частина Дністровського лиману, система озер Шагани-Алібей-Бурнас, Тилігульський лиман, Дністровські плавні, озеро Картал, озеро Кугурлуй, озеро Сасик, Кілійське гирло. Останні чотири знаходяться в Придунав'ї.

Підтримання водно-болотних угідь в природному стані приносить багато переваг для регіону:очищення води і підвищення родючості грунтів, захист від повеней і контроль ерозії грунту, утримання токсичних і біогенних речовин, стабілізацію мікроклімату, поглинання вуглекислого газу, відповідального за зміну клімату, і виділення великих обсягів кисню. До економічних вигод для місцевого населення можна віднести також розвиток екотуризму на багатих біорізноманіттям плавневих територіях.

Наука визнала: в сьогоденні водно-болотні угіддя є найбільш ефективними і найбільш уразливими екосистемами в світі. На думку експерта ООН з питань водно-болотних угідь Д. Леса, болота і плавні виконують функції «нирок» на Землі. Збиток, заподіяний нашій водно-болотній системі, позбавить її можливості виконувати свою роль системи очищення. «Ми знаємо, якщо наші нирки перестануть працювати, ми помремо. Точно так само і з водно-болотними угіддями. Якщо вони зникнуть, Земля загине », - вважає Д. Лес.

Тому в Європі зараз активно розвивається напрямок під назвою «Більше простору - воді!».

За останні кілька десятиліть більше половини всіх водно-болотних угідь Придунав'я були знищені. Найбільш поширеними причинами цих процесів є зведення дамб на великих річках, будівництво житлових масивів і розміщенні промислових комплексів поблизу водоймищ, вирубка лісових насаджень, інтенсивне використання земель водно-болотних угідь у сільському господарстві.

Для покращення здоров'я регіону необхідні охорона і відновлення деградованих плавнів і боліт.Всесвітній фонд природи WWF у рамках Дунайсько-Карпатської програми понад десять років проводить активну роботу з поліпшення стану водно-болотних екосистем, збереження біорізноманіття та відновлення природних процесів Дунайської Дельти.

Михайло Нестеренко, менеджер проектів WWF в дельті Дунаю вважає: «Острова Малий Татару і Єрмаков - успішні модельні проекти WWF, покликані продемонструвати можливість відродження природи людиною. Більш того, після відновлення обидва острови перетворилися на принадні місця для екологічного туризму - альтернативного джерела доходів для місцевого населення».

В рамках проекту «Адаптація дельти Дунаю до кліматичних змін» WWF разом з Дунайським біосферним заповідником та «Центром регіональних досліджень» проводять оцінку водно-болотних угідь в українській дельті Дунаю для визначення ще одного модельного об'єкта. Серед потенційно вдалих регіонів для відновлення - озеро Картал і прилеглі плавні в районі села Орлівка. За активної підтримки голови села Івана Кіронакі зараз проходять попередні дослідження і розробка плану проекту з відновлення озера. Сільський голова покладає великі надії на цю роботу. «Природа сама знає, як краще поступати. Тому, розчистивши канал і відновивши природне поступання води з Дунаю, ми припинимо замулювання і забруднення озера», - вважає Іван Васильович.

Дельта Дунаю – одна з найбільш мальовничих i багатих на біорізноманіття частин річки - визнана територією всесвітньої спадщини, і для її збереження на базі Дунайського біосферного заповідника (Україна) і Біосферного заповідника «Дельта Дунаю» (Румунія), створений транскордонний біосферний заповідник, який одержав сертифікат ЮНЕСКО. Всесвітній фонд природи WWF включив унікальну дельту Дунаю в список 200 найбільш цінних екорегіонів світу, яким загрожує знищення (WWF Global 200).

Дельта Дунаю є одним з небагатьох у світі місць гніздування рідкісних і зникаючих водоплавних птахів, таких як рожевий і кучерявий пелікани, орлан-білохвіст, малий баклан і багатьох інших, яким загрожує повне вимирання в разі зникнення їх місць мешкання.

Учитель:  Якщо зникнуть болота, то:

1) сухіше стане клімат

2) зникнуть болотяні фауна і флора

3) збідніють річки

4) не буде журавлинних ягідників, грибних місць.

5) Болота виконують надзвичайно важливу водорегулювальну роль в поверхньовому стоці. Тому їх необхідно берегти і охороняти. Ось які чудові і потрібні болота є у нас. І ми їх повинні обов'язково зберегти!

--А тепер спробуємо підбити підсумок сьогоднішньої зустрічі і відповісти на питання: для чого потрібні болота в природі?

 

(Відповіді дітей.) Отже:

 

1. Болота накопичують і зберігають воду.

2. Очищають воду.

3. Підтримують біологічне різноманіття (рослини, тварини).

4. Служать необхідною умовою життя корінних народів.

Що вам сьогодні особливо запам'яталося? Що нового ви дізналися? (Відповіді дітей.)

І конкурс малюнків «Дивовижне болото». Велике спасибі всім хто взяли участь в цих конкурсах.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Шандурская Анастасия
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кухта Ірина Миколаївна
    дякую за чудовий матеріал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Datsko Bohdan
    Супер урок...
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Терзі Олена
Пов’язані теми
Біологія, Позакласні заходи
Додано
27 січня 2019
Переглядів
6040
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку