«ЗДОРОВ'ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ»

Про матеріал
Школа де діти проводять більшу частину свого часу, має величезний виховний і здоров'язбережувальний потенціал. Школа в тісній взаємодії з сім'єю школяра може вирішити відразу декілька завдань: збереження і зміцнення здоров'я та виховання гармонійно розвиненої, освіченої, творчої, соціально активної та відповідальної особистості. Усі ці завдання можна реалізувати лише активно впроваджуючи у практику навчально-виховної роботи освітні здоров’язбережувальні технології, які є стрижнем усіх педагогічних технологій, спрямованих на зміцнення та відтворення здоров’я учнів.
Перегляд файлу

                                                                         Шевченко Ольга Іванівна

                                                                         учитель біології,

                                                                         КЗО «Миролюбівська ЗШ І-ІІІ ступенів Раївської сільської ради»

                                                                         Синельниківського району

                                                                         Дніпропетровської області

 

 

«ЗДОРОВ'ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ»

 

«Здоров’я – це ще не все, але все інше без нього - ніщо» - так говорить народна мудрість. Саме тому, проблема здоров’я належить до глобальних проблем, вирішення яких зумовлює подальший розвиток суспільства. Особливої уваги потребує здоров’я молодого покоління, усвідомлення ним цінностей здоров’я, розуміння визначальної ролі здорового способу життя.

Здоров’я дитини, її  фізичний і психологічний розвиток, соціальна адаптація у значній мірі залежить від умов її життя, насамперед умов життя у школі. Саме на роки навчання дитини у школі припадає період інтенсивного розвитку її організму.

За останні роки з’явилось багато нових предметів, збільшився обсяг інформаційних навантажень, різко зросли інтенсивність та емоційна напруга навчального процесу. Також необхідно враховувати і несприятливі соціально-економічні умови життя багатьох родин, і негативний вплив економічних факторів, і порушення стану здоров’я, якість харчування, спадковість і низку інших факторів. 

Школа де діти проводять більшу частину свого часу, має величезний виховний і здоров'язбережувальний потенціал. Школа в тісній взаємодії з сім'єю  школяра може вирішити відразу декілька завдань: збереження і зміцнення здоров'я та виховання гармонійно розвиненої, освіченої, творчої, соціально активної та відповідальної особистості.

Усі ці завдання можна реалізувати лише активно впроваджуючи у практику навчально-виховної роботи освітні здоров’язбережувальні технології, які є  стрижнем  усіх  педагогічних  технологій,  спрямованих  на зміцнення та відтворення здоров’я учнів.

«Здоров’язберігаючі технології» можна  розглядати  як  технологічну  основу прогресивної  педагогіки,  що  оперує  прийомами,  формами  і  методами  організації  навчання  й виховання дітей та молоді без шкоди для їхнього здоров’я.

У пошуках шляхів збереження і зміцнення здоров’я дітей, профілактики захворювань, формування здорового способу життя дітей звертаємося до талановитого вчителя В.О.Сухомлинського і знаходимо відповіді на всі запитання. Адже на першому плані у педагогічній діяльності В.О.Сухомлинського стояла проблема фізичного розвитку і здоров’я дітей. Турбота про здоров’я – це найважливіша праця вихователя … Якщо виміряти всі мої турботи і тривоги про дітей протягом перших чотирьох років навчання то добра половина їх про здоров’я .- зазначав  педагог - новатор  [2, с 100]. 

Вирішенню проблеми загального погіршення здоров’я молоді, що пов’язано з відсутністю мотивації до ведення здорового способу життя, може сприяти  якісне  викладання  предмета «біологія»  у  загальноосвітньому навчальному  закладі.  Учитель, володіючи сучасними педагогічними знаннями, у постійній взаємодії з учнями, їхніми батьками, медичними працівниками, шкільним психологом, класним керівником, повинен планувати та організовувати свою діяльність з урахуванням пріоритетів збереження та зміцнення здоров’я всіх суб’єктів педагогічного процесу. Жоден шкільний предмет не має такої можливості, як біологія, в розкритті даної проблеми, але навчити дитину усвідомити цінність здоров'я, керувати власним здоров'ям - завдання кожного вчителя-предметника.

На своїх уроках я в першу чергу  працюю над  формуванням в учнів корисних навичок: навичок рухової активності, санітарно – гігієнічних навичок, навичок раціонального харчування, режиму праці та відпочинку, навичок спілкування та мислення, тренування волі. З метою збереження здоров’я учнів на уроці не допускаю перевантаження учнів навчальною інформацією, планую такі види роботи, які сприяють зниженню втоми, а це і робота в  групах, проведення лабораторних досліджень та практичних робіт, складання та розв’язання ребусів, кросвордів, здійснення віртуальних мандрівок, проведення різних типів уроків біології тощо.  В структурі уроку  запроваджую фізкультхвилинки, рухливі ігри, виконання дихальних вправ та гімнастики для очей, проводжу навчання використання народних засобів оздоровлення.

У  розвитку  навичок  здорового  способу  життя  також допомагає  позаурочна  робота  з учнями, а саме: конкурси, валеологічні акції, велосипедні подорожі, екскурсії тощо.

Кожному від народження надається найцінніший дар – життя. І найдорожче, що є в житті – здоров’я. Але як це не дивно, люди інколи  легковажать своїм здоров’ям. Особливо молодь, адже для них все попереду – життя, щастя, успіх. Проте, це не завжди так. Іноді один необережний вчинок може зруйнувати всі мрії та плани. Саме тому, працюючи у напрямку формування у дітей засад здорового способу життя, потрібно намагатися допомогти дітям оволодіти необхідними знаннями, здобути певні вміння та навички, які сприятимуть їхньому життєвому успіху.

У Леонардо да Вінчі є такі слова: «Пам’ятай, життя є дар, великий дар. І той, хто його не цінує, цього дарунку не заслуговує». Завдання усіх педагогічних працівників – навчити дітей цінувати своє здоров’я, відповідально поводитися, робити правильний вибір і нести відповідальність за предмет свого вибору. 

 

  Список використаних джерел

1.  Здоров`язберігаючі  технології  у  навчальному  закладі /  упоряд.  О.  Колонькова,  О.  Литовченко. – К. : Шкільний світ, 2009..

2.  Сухомлинський В.О. Вибрані твори: у 5 т. / В.О. Сухомлинський. – Т. 2. – К. : Рад. школа, 1976.

3. Успенська В. Впровадження здоров'язберігальних технологій у загальноосвітньому навчальному закладі. // Рідна школа. – 2009. - №4. – С.44 48.

 

doc
Додав(-ла)
Шевченко Ольга
Пов’язані теми
Біологія, Інші матеріали
Додано
27 січня 2019
Переглядів
701
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку