Позакласний захід з хімії квест «Virtual chemistry» для учнів 9-х класів

Про матеріал

розширити і поглибити знання учнів з хімії, розвивати вміння швидко думати, робити правильні висновки, вміння застосовувати навчальний матеріал у практичних цілях, виховувати зацікавленість учнів предметом, кмітливість, швидкість, уважність, повагу один до одного, вміння працювати в колективі.

Перегляд файлу

Виконала Сухенко О.В.

студентка 1 МХЗ групи

Позакласний захід з хімії квест «Virtual chemistry»

для учнів 9-х класів

Хімія – це край чудес, де приховане людське щастя

Д. І. Менделєєв

Мета: розширити і поглибити знання учнів з хімії, розвивати вміння швидко думати, робити правильні висновки, вміння застосовувати навчальний матеріал у практичних цілях, виховувати зацікавленість учнів предметом, кмітливість, швидкість, уважність, повагу один до одного, вміння працювати в колективі.

Обладнання: мультимедійна презентація, дидактичні картки з QR-кодами,  мобільні телефони з завантаженими додатками « Chemistry Quiz», «QR Code Reader»

Література:

  1. Величко Л.П. Теорія і практика навчання органічної хімії у загально освітніх навчальних закладах: Монографія. – К.: Генеза, 2006. – 32- с.3.
  2. Стрижак С.В. Організація наукової роботи школярів хіміко-біологічного профілю: Навчальний посібник.- Полтава: ПДПУ, 2004. – 170 с.
  3. Ярошенко О.Г. Групова навчальна діяльність школярів: теорія і методика (На матеріалі навчання хімії). – К.: Партнер, 1997. – 208 с.

ХІД ЗАХОДУ

Учитель:

Доброго дня, дорогі друзі! 

Ніхто не заперечить істину одвічну: 

Щоб до зірок далеких нам дійти 

Й Землі багатства зберігати, 

Щоб впевнено в житті нам крокувати, 

Знання постійно необхідно здобувати.

Для того, щоби перемогти, потрібні знання, терпіння, винахідливість,  уміння логічно мислити, тобто необхідно  бути розумним учнем.

Отже,  змагатимуться дві  команди і перевіримо чи добре учні знають магічну науку хімії ?

Правила квесту «Virtual chemistry»

Учитель. У  нас  сформовані дві  команди. Оголосити склади команд. Після кожного випробування команда шляхом таємного голосування «викидає» одного гравця. Коли залишається  усього  6 осіб,  вони об’єднуються в один. Учасник,  який перемагає  в  проведеному  змаганні,  одержує  імунітет, і проти нього голосувати не можна. Бажаємо  вам  успіху,  і  хай  переможе  сильніший!

Завдання, які використовуються під час квесту «Virtual chemistry» розміщені в додатку №1. Завдання містяться  на електронному носії https://learningapps.org/, виконання завдань потребує доступ до мережі Інтернет та мобільного додатку «QR Code Reader». У кінці правильно виконаного завдання учасники отримують код, який необхідно записати у маршрутному листі.

Учитель.  Спеціальні розділи правил IUPAC присвячені елементорганічним сполукам, просторовим ізомерам, полімерам, стереоїдам, вуглеводам, білкам та ін. Правила хімічної номенклатури періодично оновлюються і контролюються номенклатурною Комісією IUPAC. У 1992 р. в нашій країні створено Українську національну комісію з хімічної термінології й номенклатури (УНКоХіТерН), основне завдання якої — адаптувати правила IUPAC до особливостей української мови. 

Станція №1 «Зашифрована хімія»

Завдання: використовуючи додаток «QR Code Reader», відкрийте перше завдання і встановіть відповідність між формулою та групою вуглеводнів. У кінці правильно виконаного завдання не забутьте записати у маршрутному листі отриманий код.

Станція № 2 Хімічна естафета  «У світі речовин»

Завдання: учасники відкривають завдання у додатку «Хімічні формули» розділ «Алкани». Завдання спрямоване знання номенклатури алканів : визначити хімічну формулу та назву сполуки.

Команда, що дала меншу кількість правильних відповідей, обирає учас-ника, який  залишає гру. Залишається всього десять учасників.

Станція № 3 «Хімічне поле чудес»

Завдання: учитель для цього випробування запрошую двох дівчат. Ваше завдання — відгадати правильне слово . Хто першою складе слово — та й  перемагає.  Прайд,  учасниця  якого  склала  слово  другою,  обирає  учасника,  який  залишає  гру.  Лишається  всього дев’ять  учасників.

Станція № 4 «Солодка фортуна»

Вчитель: Зачитує уривок з твору

Герої роману Жюль  Верна “Діти капітана Гранта” саме збирались повечеряти м’ясом підстреленої ними дикої лами (гуанако), аж тут зясувалося, що воно абсолютно не їстівне.

 “Можливо, воно занадто довго лежало?” – стурбовано запитав один з  них.

 “Ні, нажаль, занадто довго бігло! – відповів вчений-географ Паганель – М'ясо лами смачне лише тоді, коли тварина вбита під час відпочинку, але якщо за нею довго полювати, тоді м'ясо не їстівне.”

Навряд чи Паганель зміг би пояснити причину описаного ним явища. Сьогодні ми поговоримо про речовину, яка допоможе нам пояснити причину цього явища.

 

Завдання: встановити відповідність між хімічними та фізичними властивостями, що характерні для глюкози.

Станція № 5 «Ерудит»

Завдання: завдання вибрати правильні відповіді до бліц-тесту «Білки»

Станція № 6 «Пантоміма»

Завдання: показати за допомогою пантоміми назви хімічних приладів: мономер, полімер, спирт, метан, оцтова кислота, крохмаль, колба.

Прайд,  що  програв,  обирає  учасника,  який  вибуває  з  гри.  Залишається  всього  шість  учасників.

Станція № 7 « Прогадаймо…»

Завдання: за описом визначте речовину, яка знаходиться у чорному ящику.

1. Під час наполеонівських війн виріс попит на селітру, з якої готували чорний порох. У 1811 році французький промисловець і хімік­любитель            Б. Куртуа зайнявся виробництвом чорного пороху. Його  справи  швидко  пішли  вгору.  Але  він  помітив,  що  мідні  чавуни  із  селітрою  швидко протравлювалися наскрізь. Причиною цьому булла кристалічна речовина, що відливала чорним металічним блиском, із незвичайною властивістю: при нагріванні зразу ж перетворювалася на фіолетову пару (явище сублімації). Саме через колір пари речовина й отримала свою назву     (з гр..“кольору фіалки”, “фіолетовий”). На сьогодні розчин цієї речовини у винному спирті широко використовують для дезінфекції ран. Що це за речовина? (Йод)

2. Смак цієї приправи є унікальним, його не має жодна інша речовина. У всіх народів вона – символ гостинності. У тілі людини міститься більше 200 г цієї речовини, із яких 45 г розчинено в крові. Розсипати її, за  давнім  повір’ям,  ­  до  нещастя:  на відомій  фресці Леонардо да  Вінчі “Тайна  вечеря” в трапезній монастиря Санта­Марія делле Грація в Мілані один з апостолів, Іуда Іскаріот, незграбним порухом  руки  перекидає … що  перекинув Іура і яка речовина там знаходилася? (Сільницю, сіль)

3. Із давніх-давен людей вражали властивості цієї речовини: вона ніколи не втрачає свого кольору і блиску та є дуже пластичною. Сон­цепоклонники вірили, що вона народжена Сонцем. Ця речовина по­роджує дві протилежності: з одного боку це - краса, благодать і багатство, техніка та прогрес, фантазія та винахідливість, розвиток культури та мистецтва; а з іншого—тиранія, деспотизм, прокляття, криваві війни. Тому цю речовину називають ненависним та сатанинським «жовтим дияволом».  Суміш кислот, у якій розчиняється ця речовина, називають «царською горілкою», що у творах алхіміків часто зображується у вигляді лева, що поглинає Сонце. Так і «царська горілка» поглинає цю речовину.

Як називається елемент і речовина, яку він утворює? Саме ця речовина знаходиться у скриньці. (Аурум, золото)

4. Д. І. Менделєєву під час перебу­вання у Лондоні як подарунок піднесли ваги. Одну їх чашу було виготовлено із золота, а іншу-із речовини, яка у той час вважалася дорожчою за золото. Про неї древній історик Пліній Старший розповів цікаву пригоду, яка сталася 2000 років тому. «Одного разу до римського імператора Тіберія прийшов незнайомець і приніс йому в дарунок чашу з блискучого, як срібло, та легкого металу. Боячись, що новий метал із його чудовими властивостями знецінить золото і срібло, імператор відрубав винахідникові голову, а його майстерню зруйнував, щоб нікому не кортіло займатися виробництвом небезпечного металу.» Назвіть метал, що знаходиться у скриньці. (Алюміній)

5. Метал, що утворює цей елемент, також виявлено і на Місяці.                      У африканських народів він коштував у 10 разів дорожче за золото. Його легко обробляти, різати, прокатувати та штампувати. Йому можна надати великої міцності та твердості. Сполуки, до складу яких входить цей елемент, наприклад, гемоглобін, є необхідними для нормальної життєдіяльності людини. (Ферум)

Прайд,  що  програв,  обирає  учасника,  який  вибуває  з  гри.  Залишається  всього  п’ять  учасників,  які об’єднуються в один прайд. Тепер кожен буде змагатися сам за себе.

Станція № 8 «Арифметико-хімія»

Завдання: виконавши математичні обчислення, прочитайте назви хімічних елементів.

1. Магніт - т + й. (Магній)

2. Кала - ла + назва овечого чи козячого жиру. (Калій)

3. Мері - і + курка у множині + й. (Меркурій)

4. Нутро («у» міняємо на «і») + носій інформації про спадковість. (Нітроген)

5. Кальмар - мар + ціль - ль + й. (Кальцій)

6. Кафе - ка + румба - ба. (Ферум)

7. Чарівник або фокусник + запе­речення «антитак» + й. (Магній)

Учасник,  який  дав  найбільше  правильних  відповідей, одержує  тотем,  проти нього  не  голосують, після голосування залишається чотири учасники.

Станція № 9 «СМС – повідомлення від Д.І. Менделєєва»

Цю шифрограму надсилають ваші вболівальники. Спосіб шифрування — це СМС-повідомлення. Чисельником у записі є цифра, під якою літера знаходиться на кнопці мобільного телефону, а знаменником — порядковий номер літери на кнопці.

CMC: 7 /2, 4 / 1, 5 / 1, 4 / 1, 9 / 4 — 5/2, 1 / 1,6/4,4/3,2/ 1,5/ 4,6/1,5/3,6/1,3/2,7/4,5/3,2/3, 8 / 4, 5 / 2, 6 / 4. (Хімія — наука про речовини.)

Коди для посилання й читання повідомлень:

2

А, Б, В, Г

3

Д, Е, Ж, 3

4

І, Й, К, Л

5

М, Н, О, П

6

Р, С, Т, У

7

Ф, X, Ц, Ч

8

Ш, Щ, И

9

Ь, Є, Ю, Я

 

 

Учасник,  який  дав швидше  правильну  відповідь, одержує  тотем,  проти нього  не  голосують, після голосування залишається три учасники.

Станція № 10 «Найрозумніший»

Я запрошую по одному учаснику від кожної команди. В штативах знаходяться пробірки, а в пробірках — запитання. Ви витягуєте пробірку-питання, якщо знаєте відповідь на поставлене запитання — відповідаєте, якщо не знаєте — просите допомоги у команди.

1. Назва якого хімічного елемента несе інформацію про видатного фізика і відому марку авто­мобіля? (Резерфордій)

2. Який з металів у давнину мав назву "небесна мідь"?  (Залізо. Перше залізо, на яке натрапила людина, було метеоритне, тобто "небесного" походження. Давньогрецька назва заліза-"сідерос" означає "зірковий")

3.Чому під час походу Олександра Македонського в Індію офіцери його армії менше хворіли на кишково-шлункові захворювання, ніж солдати? (Тому що посуд офіцерів був виготовлений із срібла, а воно, як ми знаємо, має бактеріоцидну дію)

4. Який із металів може бути "чумою"? Поясніть, чому. ( Олово. «Оловяна чума» - це процес, під час якого біле олово при температурі нижче 13.2 0С перетворюється на сіре)

5.    Який метал застосовують у літакобудуванні? (Алюміній)

6. На який хімічний елемент багата морська капуста – ламінарія ? (Йод)

7. За його здатність світитися в темряві алхімік Бранд назвав його «холодним вогнем» (Білий фосфор)

8. Яку речовину Леонардо да Вінчі назвав «соком життя»? (Вода)

9. Проста речовина, що утворюється під час грози та ксерокопіюванні ? (Озон)

Учасник,  який  дав  найбільше  правильних  відповідей, одержує  тотем,  проти нього  не  голосують. Учасники голосують, залишається два учасники.

Станція № 11 «Віртуальна хімічна лабораторія»

Завдання: використовуючи мобільний додаток «Chemistry Quiz», виконати віртуальні хімічні досліди. Вибір хімічних дослідів відбувається автоматично, перебачити не можливо, вказується хід виконання даної реакції відповідно до умови завдання.

Підбиття підсумків уроку

Переможцем нашої сьогоднішньої гри стає ________. Ось він, наш «Останній герой»! Привітайте його.

Дякую Вам за участь у нашому квесті, я думаю ви переконалися, що хімія тісно взаємозв’язана з іншими науками. Завершуючи хочу сказати вустами  професора Протасова – персонажа п’єси А. Горького  « Діти сонця»» : Найуважніше вивчайте хімію. Хімія… Це дивна наука, знаєте, вона ще мало розвинена  порівняно з іншими, але вже і тепер вона уявляється мені якимось всевидющим оком. Її пильний , сміливий погляд проникає у вогненну масу сонця і в пітьму  земної кори, у невидимі частки нашого серця, і таємниці будови каменю, і в безмовне життя дерева. Вона дивиться усюди і, скрізь відкриваючи гармонію, завзято шукає початок життя… І вона знайде його, вона знайде. Вивчаючи таємниці будови матерії вона створює в скляній колбі живу речовин!».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

 

ДОДАТОК 2

Фрагменти завдань квесту квест «Virtual chemistry»

Станція №1 «Зашифрована хімія»

 

 

 

 

 

Станція № 2 Хімічна естафета  «У світі речовин»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Станція № 3 «Хімічне поле чудес»

 

Станція № 5 «Ерудит»

 

 

 

 

 

Станція № 9 «СМС – повідомлення від Д.І. Менделєєва»

Станція № 11 «Віртуальна хімічна лабораторія»

 

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Позакласні заходи
Додано
14 травня 2023
Переглядів
478
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку