Позакласний захід з історії України для здобувачів освіти 9-11 класів ТЕМА: Україна – це ми! (Етапи розвитку державотворення )

Про матеріал
Дана розробка допоможе класним керівникам та педагогам при підготовці до виховних заходів. Також матеріали позакласного заходу можуть бути корисними для усіх, хто цікавиться історією, розвитком української національної ідеї та державотворення. Метою заходу є формування у здобувачів освіти громадянських цінностей, виховання правової культури, поваги до Конституціїї та законів України, державної символіки, історичних святинь і демократичних цінностей.
Перегляд файлу

 

 

Риженко Людмила Григорівна,

вчитель історії Снігурівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

Снігурівської міської ради Миколаївської області

 

Позакласний захід з історії України

для здобувачів освіти 9-11 класів

ТЕМА: Україна – це ми! (Етапи розвитку державотворення )

МЕТА: формування у здобувачів освіти громадянських цінностей, виховання правової культури, поваги до Конституціїї та законів України, державної символіки, історичних святинь і демократичних цінностей.

Очікувані результати: дана розробка допоможе класним керівникам та педагогам при підготовці до виховних заходів. Також матеріали позакласного заходу можуть бути корисними для усіх, хто цікавиться історією,  розвитком української національної ідеї та державотворення.

Обладнання: інтерактивний комплекс (дошка, ноутбук, проектор); музичний супровід (-) до пісень Т.Кароль та Н.Май; ноутбуки, смартфони або планшети для учасників заходу, що будуть необхідні для виконання завдань вікторини та тестів.

На дошці гасла:  Незалежність – це ти!

• Ми різні, але єдині.

• Незалежна країна - вільна людина

• Україна починається з тебе.

• 30 років незалежності. Цінуй свою свободу.

• Незалежні, бо вільні духом.

• Розвиток країни - відповідальність кожного.

«Україно! Ти – моя молитва, ти моя розпука вікова.

 Гримотить над світом люта битва за твоє життя, твої права»

Василь Симоненко

 

Учитель:

        У 2021 році відзначаються важливі для кожного українця дати  30 річниця проголошення Державної незалежності України (1991р.) та 25 річниця прийняття Конституції України (1996р.).

      Україна впродовж багатьох століть виборювала, здобувала і в силу різних обставин втрачала свій суверенітет. Рідна мова та наша героїчна історія – це ті головні ознаки, без яких існування української нації неможливе. Саме тому впродовж багатьох років різними державами та їх правителями докладалося багато зусиль, щоб позбавити народ історичної пам’яті, адже лише той, хто не знає рідної мови та втратив свою національну гідність, є беззахисним перед чужоземними ярмом.

       Конституція України складена протягом століть з гетьманської мудрості та звитяги, полита кров’ю героїв, освячена честю українських воїнів, – це спадок, який береже наше право на вільне та гідне життя у рідній країні.

      Всі ми прагнемо, щоб задекларовані права стали реальністю, щоб люди почували себе захищеними і впевнено дивилися у майбутнє. І коли кожен громадянин України відчує, що його життя, здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека дійсно визнані найвищою цінністю, тоді ми зможемо з гордістю заявити: «Україна стала демократичною державою».

      Велику роль у житті кожного українця має національна свідомість, яка формується з дитячих років у батьківській оселі, а потім у школі. Кожна молода людина повинна перед тим, як засвоїти загальнолюдські цінності, отримати національне виховання, знати традиції і культуру свого народу, любити свій  край і поважати його героїчне минуле.  Нам треба пишатися тим, що ми маємо тисячолітню традицію української національної державності.

Ще на початку української історії вирішальну роль для територіальної та духовної єдності наших предків відіграло прийняття християнства 988 року князем Володимиром. Виникла слов’янська держава Русь-Україна. Потім її традиції продовжила Галицько-Волинська держава. Однак вже в наступні століття землі колись відомої і авторитетної у світі Давньоруської держави були розчленовані: західні землі опинилися під владою Литви, а згодом Польщі; Буковина і Придунайські землі потрапили до Молдовського князівства, а згодом Польщі, Угорщини, Туреччини. У ХІ ст.. Закарпаття загарбала Угорщина.

 Українська козацька держава теж не включила до свого складу усіх українських земель. У 1764 році автономію України було повністю ліквідовано. У 1775 році Катерина ІІ знищила Запорізьку Січ, позбавивши українців власного війська, а потім  землі Наддніпрянщини, частини Правобережжя, Півдня стали складовою частиною російських губерній. Галичина і Буковина з кінця ХУІІІ ст. до закінчення Першої світової війни входили до складу Австро-Угорської імперії.            

Запрошую усіх присутніх до перегляду презентації, яку підготували учні 10-11х класів «Незалежні, бо вільні духом».

 (перегляд презентації слайди 2-12)

Учитель: Але усупереч чужинцям, наш пошматований століттями народ зберіг єдність мови й залишився одним народом.   Саме тому, я вважаю дуже важливими і повчальними для сучасного покоління слова  Василя Симоненка: «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину».  Саме так відомий поет і опозиційний діяч закликав нас бути українцями в душі і нацією – в державі.

Козаччина – унікальне явище в світовій історії. Українські козаки – славетні воїни, лицарі. Їхні подвиги залишили значний слід в історії України та внесли свій вагомий внесок у її розвиток. Тому пропоную вам узяти участь у вікторині «Цікаві факти  та історія українського козацтва», перейшовши за покликанням:

https://mamabook.com.ua/onlinetest/test-cikavi-fakti-ta-istoriya-ukrainskogo-kozactva-2/

або онлайн-тест про українських козаків, за покликанням:

https://mamabook.com.ua/onlinetest/onlayn-test-pro-ukrainskih-kozakiv/15/

А зараз запрошую до слова учнів 9-х класів, які підготували усний журнал «Незалежна країна – вільна людина!»

1-й учень: Україно, п’ю твої зіниці голубі й тривожні, ніби рань. Крешуть з них червоні блискавиці революцій, бунтів і повстань.

2-й учень: Україно! Ти – моя молитва, ти моя розпука вікова. Гримотить над  світом люта битва за твоє життя, твої права.

3-й учень: Древній, обікрадений народе! Над тобою прошумів розбій,
Та кати не вкрали твою вроду, не всушили дужий мозок твій.

4-й учень: Народ мій є, народ мій завжди буде, ніщо не перекреслить мій народ! Пощезнуть всі перевертні й приблуди, і орди завойовників-заброд.

5-й учень: Я – українець. Є у мене право
На рідну мову та свою державу,
На гордий прапор золотисто-синій,
На щастя жити у такій країні.
6-й учень: Я – українець. Право знати маю
Про тих, кого героями вважаю,
Що людство рятували від руїни, –
Синів і дочок, гідних України.
7-й учень: Я – українець. Хочу право мати
Завжди усе, що думаю, казати,
На незалежну та міцну державу,
На все, що гарантовано по праву.
8-й учень: Я – українець. І моє це право
Любити землю горду й величаву,
Та дух свободи набирати в груди.
Я – українець. Був ним, є, і буду!

(пісня у виконанні  учениць 9-х класів «Україна – це ти!» (Музика - Тіни Кароль, слова - Тіни Кароль та Миколи Бровченка)).

9-й учень: Рідна Україна – мова солов'їна,
Золоте колосся, маки у житах.
Край воріт – калина, верба, яворина,
Храми і світлиці в барвах-рушниках.
10-й учень: Рідна Україна – то душі краплина,
Пісня журавлина у ранковий час.
Рідна Україна – то земля єдина,
Що сходив ногами босими Тарас.
11-й учень: Рідна Україна – пара лебедина,
Озеро бездонне і стрімка ріка,
У саду хатина – біла сорочина,
Стежечка-стежина в зелен-споришах.
12-й учень: Рідна Україна – за столом родина,
Яром-долиною стелиться туман.
Батькова розмова – тиха, вечорова,
Мамина молитва – вічний талісман.

Учитель: День Конституції - це національне свято багатьох країн світу.   Українці відзначають Основного Закону України 28 червня.

      Наша країна має багатовікову історію конституційного процесу. Знаменита Конституція українського гетьмана Пилипа Орлика була опублікована ще на початку XVIII століття – в 1710 році і за оцінками істориків, стала однією з перших європейських конституцій Нового часу. Чинності Конституція Орлика, однак, так і не набула.

Запрошую до продовження перегляду презентації, яку підготували учні 10-11х класів «Незалежні, бо вільні духом», щоб дослідити вищевказані події, повернутися до тих часів ще раз і осмислити їх важливе історичне значення.

 (слайди 12-17)

1-й учень: Наступним важливим кроком на шляху конституційного процесу нашої держави стало прийняття 29 квітня 1918 року Конституції Української Народної Республіки (Статуту про державний устрій, права і вільності УНР), яка утверджувала принцип верховенства парламенту, тобто парламентську республіку. У документі також зазначалося, що уся влада в УНР «походить від народу», а її верховним органом мають стати Всенародні збори.

      Втім, того ж дня у «Грамоті до всього українського народу» П.Скоропадський проголосив себе гетьманом всієї України та оголосив про розпуск Української Центральної Ради та всіх створених нею інституцій, а також земельних комітетів. «Закони про тимчасовий державний устрій України» зосереджували всю повноту цивільної виконавчої, законодавчої та військової влади в руках гетьмана, запроваджували становий поділ населення на рівних у правах «козаків» і «громадян», визначали їхні основні громадянські, політичні та економічні права.

2-й учень: Дисиденти підхопили естафету боротьби за громадянські й національні права українського народу з рук попередніх поколінь українських патріотів. У числі дисидентів виявилося чимало «шістдесятників». Так називалося молоде покоління талановитих літераторів і митців, які здобули визнання не тільки творчою, а й громадською діяльністю. Сприйнявши десталінізацію як початок оздоровлення радянського суспільства, вони намагалися зробити якомога більше для оновлення всіх сторін суспільного життя. 

3-й учень:

  У полоні відчаю, з-під зашморгу згуби,

  Непокірно-ставна ,вольова, як життя.

  Ти гартуєш розпукою спалені губи,

   Ти волаєш вогнем Чорновола і Дзюби

   Перед світом, глухим до твого бороття.

   І підводиться Вінниця, чорно-кривава;

   Устають Слобожанщина,Галич, Волинь;

   Запоріжжя клекоче в серцях Січеслава;

   Смолоскипом горять, як незгасна заграва,

   Заливаха, Мороз, Караванський, Горинь…

   Чую голос повстань Лук’яненка й Кандиби,

   Чую поклик Масютка на тюрми Кремля…

   Сильнодухі, для вас простеляються гори;

   Покаянно-слабкі, вас наснажує плач.

   Волю в душах кують Гончареві собори,

   І підносять, як щит, маєстат непокори

   Симоненко, Осадчий, Костенко і Драч.

4-й учень: Опозиційний рух в Україні  60-х - середини 80 рр.- це важлива сторінка в історії України. Він свідчив про наявність кризових явищ у радянській системі. Сприяв розхитуванню радянської тоталітарної системи, поширенню й утвердженню в народі демократичних ідеалів. Дисиденти продовжили традиції національно-визвольної боротьби та відкрили Україну світові. Набутий ними досвід та ідеологічні напрацювання були використані в період перебудови і здобуття Україною незалежності. Вони зробили вагомий внесок у сучасну теорію і практику державного будівництва. Із їх середовища  вийшла когорта політиків незалежної України. Дисиденти зробили вагомий внесок у розвиток української науки і культури.

 Учитель: Після урочистого прийняття 24 серпня 1991 року Верховною Радою УРСР Акту проголошення незалежності України та його затвердження на всеукраїнському референдумі. відбулося відновлення державного суверенітету, за який українці змагалися протягом багатьох століть. Навіть більше – проголошення державної незалежності Україною відіграло вирішальну роль у розпаді СРСР та остаточній ліквідації комуністичної тоталітарної системи. 1 грудня 1991 року на всеукраїнському референдумі Український народ абсолютною більшістю голосів підтвердив прагнення жити в самостійній державі.

Продовження перегляду презентації (слайди 18-25)

 5-й учень: Очевидно, що проголошення незалежності України не було випадковим явищем, зумовленим тільки московським переворотом, організованим ГКЧП. Події 1991 року втілили столітні прагнення українців до суверенної держави. У країні почалися демократичні перетворення, відбувся поділ державної влади на три гілки. 1992 року законодавчо затверджено державні герб, гімн і прапор України.

 6-й учень: Україна була визнана більшістю країн світу суверенною державою і повноцінним суб'єктом міжнародних відносин. Нагально постала потреба в конституційному закріпленні основ суспільного і державного ладу, прав й свобод людини і громадянина, порядку організації та функціонування органів державної влади і місцевого самоврядування молодої незалежної держави. Відтак, 28 червня 1996 року Верховна Рада України прийняла нову Конституцію України - першу Конституцію незалежної української держави. Депутати працювали над проектом, залишаючись у сесійній залі безперервно 24 години. День схвалення Основного Закону є державним святом в Україні.

 7-й учень: Прийняття Конституції закріпило правові основи незалежної України, її суверенітет і територіальну цілісність, визначило розподіл між гілками влади, зовнішньополітичну діяльність. Це було найважливішим кроком у забезпеченні прав людини і громадянина, який також сприяв подальшому підвищенню міжнародного авторитету України на світовій арені. У вересні того ж року офіційно введено в обіг національну валюту – гривню, яка неодноразово була грошовою одиницею на українських землях.

Учитель: Сьогодні модно демонструвати свій патріотизм. Та чи щиро кожен із нас любить землю, на якій народився? Адже патріотизм – це не лише гучні заклики та навмисне хизування вишиванками в соцмережах. Любити Україну – значить знати її історію, цінувати культуру, розмовляти українською вдома, а не лише на людях, свідомо передавати традиції своїм дітям.

       Пропоную вашій увазі тест, який охоплює багато запитань з історії, літератури, географії рідної землі. Перевірте, як багато українського у вашому житті? Перейдіть за покликанням та виконайте завдання тесту:

https://mamabook.com.ua/onlinetest/test-chi-schiriy-vi-ukrainec/21/

 8-й учень: У 2013–2014 роках під час Революції Гідності українці відстояли ще й європейський шлях розвитку і засвідчили готовність боротися за нього як за самостійне право вибору та свободи. Натомість Росія, втративши можливість контролювати та використовувати нашу державу, вдалася до злочинної військової агресії. Вона анексувала Автономну Республіку Крим і території східних областей України.

  9-й учень:  У 2014-му Україна зупинила вторгнення російської регулярної армії та зберегла державність. І нині ми не лише боремося з Росією, а і перемагаємо її – як силою зброї на фронті, так і на дипломатичному напрямі. Попри перевагу ворога, українці зупинили агресора і продовжують рух в напрямі європейської інтеграції.

 10-й учень: Вільна українська держава, активне й відповідальне громадянське суспільство та потужні збройні сили – це ті базові речі, які захищають права людини та гарантують усім українцям гідне майбутнє. За ці три десятиліття ми не починали воєн, добровільно відмовилися від ядерної зброї, а наші миротворці звитяжно допомагали ООН встановити мир і порядок у багатьох куточках землі. Але наша миролюбність не заважає нам боронити рідну землю від нахабного загарбника.

     Учитель: Майже 30  років незалежності продемонстрували світу, що Україна відбулася як держава, здатна утверджувати демократичні цінності, відстоювати свободу, гідність та розмаїття, захищати свій суверенітет і територіальну цілісність. Нам вдалося побудувати толерантне суспільство, в якому знаходять спільну мову та взаємну повагу різні етнічні, релігійні, соціальні групи.

    Тож давайте разом формувати вільне, справедливе, солідарне суспільство, потужну та заможну державу, що побудована на основах європейської демократії. Нехай демократичні засади, що закріплені в Конституції, стануть реаліями нашого сьогодення, а дух законності прийде до серця кожного громадянина нашої країни.

       Бажаю нових успіхів у вирішенні нашого спільного головного завдання – побудови демократичної України.  Демократичний розвиток ніколи не був легким, тож наберемося терпіння та віри у те, що наступні покоління українців будуть жити у зовсім іншій країні, яку з гордістю можна буди назвати конституційно розвиненою та правовою європейською державою.

 (звучить пісня Наталії Май «На нашій Україні» у виконанні вихованців шкільного гуртка «Мелодія»)

                      СПИСОК  ВИКОРИСТАНИХ  ДЖЕРЕЛ  ТА  ЛІТЕРАТУРИ:

  1. Грицак Я.Й. Нарис історії України: формування модерної української нації ХІХ-ХХ ст.: [Навчальний посібник для учнів, студентів, вчителів.] – К.: Генеза, 1996
  2. Губарев В.К. Історія України: Довідник школяра і студента. – Д., БАО, 2004.
  3. Нарис історії України ХХ століття / За заг. ред. акад. В.А. Смолія. – К.: Генеза, 2002
  4. Симоненко В. Народ мій завжди буде: Вірші та казки. – К.: Веселка, 1990

 

Інтернет-ресурси:

 

  1. Проєкт Українського Інституту Національної Пам’яті «Українська революція 1917-1921рр.». Режим доступу: http://www.memory.gov.ua/page/ukrainska-revolyutsiya-1917-21
  2. Симоненко В.А. Матеріал з Вікіцитат. Режим доступу:

https://uk.wikiquote.org/wiki/%D0%A1%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D1%8C_%D0%90%D0%BD%D0%B4%D1%80%D1%96%D0%B9%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87

  1. Український сайт для батьків МАМАВООК (вікторини, тести):

 

                    https://mamabook.com.ua/onlinetest/test-cikavi-fakti-ta-istoriya- ukrainskogo-  kozactva-2/

https://mamabook.com.ua/onlinetest/onlayn-test-pro-ukrainskih-kozakiv/15/

https://mamabook.com.ua/onlinetest/test-chi-schiriy-vi-ukrainec/21/

 

 

 

 

docx
Додано
17 квітня 2021
Переглядів
477
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку