Позакласний захід з математики. Усний журнал "У світі математики"

Про матеріал
Мета заходу - зацікавити учнів математикою, встановлюючи зв’язки між математикою та іншими сферами життя; активізувати й стимулювати розумову й пізнавальну діяльність учнів, розвивати самостійність і творчість учнів, розширювати їх кругозір, знання про історію математики; розвивати логічне та образне мислення, математичну мову учнів.
Перегляд файлу

Усний журнал

«У світі математики»

(6 клас)

Мета:Зацікавити учнів математикою, встановлюючи зв’язки між математикою та іншими сферами життя; активізувати й стимулювати розумову й пізнавальну діяльність учнів, розвивати самостійність і творчість учнів, розширювати їх кругозір, знання про історію математики; розвивати логічне та образне мислення, математичну мову учнів.

Найкращий спосіб вивчити що-небудь – це відкрити самому.

Д. Пойа

Математику вже навіть задля того треба вивчати, що вона розум до ладу приводить.

               М. В. Ломоносов

Ведучий 1

Всім добрий день, друзі!

Дівчата й хлоп’ята,

Ми раді вас в залі

Сьогодні вітати.

Ведучий 2

Відомо нам усім,

І немає секрету:

В школі у нас

Випускають газети.

Ведучий 1

Та ось і журнал вже

Нарешті з’явився,

Відразу на сцені

У нас опинився.

Ведучий 2

Журнал особливий

І зовсім незвичний:

Він усний, до того ж

Ще й математичний.

Ведучий 1

На всіх вас чекають

Журналу сторінки.

На них слід нам буде

Робити зупинки.

Ведучий 2

Увага! Увага!

Ось перша зупинка,

І назва її –

Історична сторінка.

 

 

 

Історична сторінка

Ведучий 1:

Математика – найстародавніша з усіх наук . Поняття числа – одне з основних понять математики – виникло з практичних потреб людини на світанку історії людства.

Первісні люди не знали  лічби. Спочатку вони навчилися з групи предметів  виділяти окремий предмет: із колоска – одне зерно,  з отари овець – одну вівцю. Тому спочатку люди визначали це співвідношення як  "один" і "багато".

Тривалі спостереження за парами предметів (очі, вуха, руки, ноги) привели людину до уявлення про число 2. Лише поступово людина навчилася виділяти три предмети, а  потім чотири, п’ять і т.д..

Учень:

Велику роль в історії лічби відіграли пальці руки. Прагнучи повідомити про  кількість предметів, людина показувала відповідне число пальців. Із плином часу  виникла потреба в оперуванні все більшими числами.

Коли люди ще не мали паперу, числа позначалися  зарубками на палицях,  кістках тварин, вузликами на шнурку, в’язками черепашок чи купками камінців.  Числа першого десятка у багатьох культурах позначали відповідною кількістю  крапок чи рисок. А для більших чисел придумували цікаві позначки чи малюнки.

Зараз весь світ користується позиційною системою числення. Вона прийшла  до нас від арабів. Тож називаємо її арабською нумерацією. У ній всього десять  цифр, з яких можна утворити будь-яке число. (малюнок)

Ведучий 2:

Потреба в запровадженні спеціальних знаків для виконання дій додавання  та  віднімання виникла дуже давно. Стародавні єгиптяни як знак додавання  застосовували малюнок двох ніг, що рухалися вперед, а  як знак віднімання  малюнок двох ніг, що рухалися назад.(малюнок)

Сучасні знаки "+", "-" здобули загальне визнання на початку XVII століття.

Учениця:

Дещо про дроби. В Єгипті з дробами оперували ще 4000 років тому. Про це свідчать  стародавні документи, які збереглися з тих часів. При виконанні обчислень  стародавні єгиптяни застосовували лише так звані одиничні дроби – дроби з  чисельником  1  і дріб  2/3. Такі дроби єгиптяни зображали, ставлячи крапку над  знаменником. Запис дробів за допомогою дробової риски став  загальноприйнятим  з  XVI  ст..

Російський письменник Л. М.Толстой казав, що людину можна  оцінювати дробом, знаменник якого становить те хороше, що вона думає про  себе сама, а чисельник – те хороше, що думають про цю людину інші. А як ви  вважаєте?  Чи правильно це?

Ведучий 1:

Наука геометрія має стародавню історію і виникла на основі потреб  практики: вимірювання відстаней, знаходження площ земельних ділянок,  місткості посудин, об’ємів різних предметів, споруд, тощо. Документи, які  збереглися з стародавніх часів, свідчать, що геометрія зародилася ще в  стародавньому Єгипті понад 4000 років тому.

 

 

 

Учень:

До творення математики причетні генії, а їхні математичні відкриття  торували шлях до науково-технічного прогресу.

Це Піфагор, Декарт, Архімед, Гаусс, Гіпатія, Діофант, Фалес, Ферма,  Евклід, Вієт, Лейбніц, Лагранж, Ейлер, Колмогоров,  Ковалевська  та  ін.

У кожному періоді історії математики були свої видатні постаті вчених.  Одні зажили слави і безсмертя ще за життя, іншим судилося пройти складні  шляхи і розділити трагічну долю свого народу.

Багато визначних математиків стали зразками щирої відданості науці,  патріотами свого народу.

Ведучий 2:

Щедра талантами українська земля подарувала людству не тільки чудових  співаків, композиторів, письменників. А й визначних математиків. Це Георгій  Феодосійович  Вороний, Михайло Пилипович Кравчук, Михайло Васильович  Остроградський, Віктор Михайлович Глушков, Мирон Онуфрійович Зарицький,  Володимир Йосипович Левицький та багато інших.

  Детальніше про українських математиків ви почуєте в наступні дні нашого тижня математики.

Учениця:

А чи відомо вам, що в центрі Буда­пешта (столиця Угорщини) недалеко від одного з найкращих мостів стоїть кам'яний пам'ятник нулю. Він символізує початок усіх шляхів.

  А також є пам’ятник числу π (пі) в Сієтлі.(малюнок)

Ведучий 1:

Числа правлять світом. Такою була філософія Піфагора. У наш  комп’ютерний час ця філософія підтверджується. Ми знаємо, що за  допомогою чисел у комп’ютер можна ввести будь-яку інформацію: текст,  музику, зображення якогось об’єкта, навіть відомі твори майстрів  Відродження чи шедеври стародавнього світу. Все можна перетворити на  набір чисел. Але за першою  вимогою користувача ця числова інформація  знову перетвориться на нетлінні шедеври мистецтва, текст або музику.

Ведучий 2

Наступна наша сторінка

Сторінка-вікторинка

Задачі серйозні в підручниках нині,

Та є в нас і книги веселих задач.

Я естафету тепер віддаю вікторині.

І ми вам бажаємо, друзі, удачі.

Ведучий 1

В нас є дві команди: команда 6 класу і команда глядачів. Представник якої команди першим скаже відповідь, та команда отримує 1 бал.

  1. Скільки кроків зробить горобець за сім років? (Жодного, бо він скаче.)
  2. Скільки місяців у році мають 28 днів?        (Усі 12.)
  3. Що може бути більше за слона і одночасно невагомим?  (Тінь слона.)
  4. Що з землі легко піднімеш, але далеко не закинеш?  (Пір'я.)
  5. З якого посуду не їдять?
  6. Скільки яєць можна з’їсти натще?
  7. Якою рукою краще помішувати чай?   (Краще ложкою.)
  8. Скільки горошин може увійти в одну склянку?(Жодної, бо горошини не ходять.)
  9. Що всі люди на землі роблять одночасно? (Живуть.)
  10. На яке запитання не можна відповісти «так»?   (Ти зараз спиш?)
  11. На яке запитання не можна відповісти «ні»?   (Ти дихаєш?)
  12. Один з поїздів їде зі Львова до Києва з запізненням 10хв. Другий їде з Києва  до Львова з запізненням 20хв. Який з цих поїздів буде ближче до Києва,  коли вони зустрінуться?
  13. Яке найменше натуральне число?
  14. Яке найбільше натуральне число?
  15. Чому дорівнює добуток всіх цифр?
  16. Який знак потрібно поставити між числами 5 і 6, щоб дістати число, менше  від 6, але більше за 5?
  17. Якщо 5 котів ловлять 5 мишей за 5 хв, то скільки часу потрібно одному котові, щоб  упіймати одну мишу?

Ведучий 2

Наступна сторінка - Весела сторінка

Найвеселіша це сторінка –

Шкільна хвилинка – веселинка.

На ній вас усмішка чекає,

А може хтось й себе впізнає.

Усмішки – сценки

  1. мама: Що це в тебе лиш 1, 2,3…

          Син: починати треба з найменшого…

  1. Ну що, Іванко, до скількох ти навчився лічити?

 Один, два, три, чотири, п’ять, шість, сім, вісім, дев’ять, десять...

 А далі?

 А далі „валет, дама, король,туз”.

  1. Вчителька пояснює арифметичну дію – ділення. На дошці написала „2:2” і питає:
  • Хто знає, що це означає?

У Іванка, який сидить на першій парті засяяли оченята:

  • Нічия!
  1. Батько глянув у щоденник і питає: „Грицю,

це ж за що тобі учитель вліпив одиницю?”

 Гриць знітився і промимрив так, що ледве чути:

„Та... то я... не міг сьогодні кореня добути”.

 „Ой лелечко! Чи ви чули? – обурилась мати.

– Вже дитину заставляють корені тягати!”

  1. Учителька.  Діти розв’яжіть задачу. Послухайте умову. 10 косарів  скосили  поле за 1 год. За скільки часу скосять те саме поле 15 косарів?

Учень. Пані вчителько, ви, напевне, з міста. Те саме поле два рази  підряд не косять.

  1. Якщо я дам тобі 2 кролики і твій батько дасть 2 кролики, скільки всього

        у тебе буде кроликів?

– 5

         - Як це?

         - А у мене вже є один.

  1. Учитель: Слухай уважно умову задачі. Тато купив 1 кілограм цукерок, і мама – ще 2 кілограми. Скільки …

Учень прямує до дверей.

Учитель: ти куди?!

Учень: Додому побіг, цукерки їсти!

  1. Дівчина:

- Давай затанцюємо вальс!

-  Я не вмію.

-  Це ж так просто…(кружляє у вальсі, рахуючи темп: раз, два, три, раз, два,

три…)

Хлопець  здивовано:

- Це ж так, як у мене в щоденнику!

  1. Учень 1:Тобі сподобалось як вчителька обчислює усно?

Учень 2:  Дуже! Я, правда, так швидко множити не вмію, але деякі  задачки і я непогано розв'язую !

Учень 1:Наприклад?

Учень 2Ну, різні там... рівняння.

Учень 1:Ось я  напишу  рівняння, а ти розв'яжи його.

Учень 2Ти пиши, а я дома розв'яжу...

Учень 1:Що, злякався?

Учень 2Чомузлякався... можу й тут!

Учень 1:(пише на дошці). (12-2х)·4=8

Учень 2: (довго думає, а потім запитує). А що тут треба зробити?

Учень 1:Знайти  х.

Учень 2:Гм.. Гм.. (зрадів). Так це нам просто! Ось він! (Показує пальцем букву х у рівнянні)

  1.                      -Як ти вважаєш, що важче – алгебра чи геометрія?

                   - Я думаю (дістає підручники з сумки, зважує в руках), що геометрія.

  1.                      У сім´ї математика:

              - Тату! А як пишеться цифра 8?

              - Дуже просто синку. Береш символ нескінченності і повертаєш його

              на кут .(пі на два)

  1.                      Вступний іспит із математики. Викладачі запрошують першого абітурієнта:

— Скільки буде два плюс два?

— Три!

— Ні!

— П’ять!

— Ні!

— Шість!

— Невірно!

Гм… не дуже розумний, але шукаючий… Беремо!

Заходить другий абітурієнт:

— Скільки буде два плюс два?

— Три!

— Ні!

— Три!

— Ні!

— Три!

— Невірно!

Гм… не дуже розумний, але наполегливий… Беремо!

Заходить третій абітурієнт:

— Скільки буде два плюс два?

— Чотири, звісно!

Гм… розумний… Але місця вже немає!

Беремо на платний.

 

Ведучий 1

Наступна сторінка - Загадкова сторінка

Ось і сторінка загадкова.

Вам відгадати треба слово.

Уважно слухайте загадку,

Відповісте – і все  в порядку!

Загадки – добавлянки.

1.Нам у навчанні допомагає,

Про числа він розповідає,

Відрізки, формули, кути ...

Його нам треба берегти,

Повинен знати кожний учень:

Наш друг і помічник ...

 

2.Щоб записувати числа

Чітко правильно і стисло,

Щоб ці числа прочитати,

Точно все  підрахувати,

Розгадати шифри,

Нам потрібні ...

 

3.Поділки з штрихами має.

Нам про все доповідає.

Масу, довжину і час, –

Все показує для нас.

І велика, і мала є на приладах ...

 

4.Щоб кути намалювати,

Нам цей прилад треба мати.

І щоб вимірять кути,

Кращий прилад не знайти.

Всім кутам він командир

Помічник наш ...

 

5.Щоб довжини виміряти,

Інструмент цей треба мати.

Щоб побудувать пряму,

Я його також візьму.

Вийде не пряма, а змійка

Як загубиться ...

 

6.По ній довго можна йти,

Кінця-краю не знати.

І початку теж нема.

Бо ця лінія – ...

 

7.Як назвати нам такий

Кут, що менший ніж прямий?

Відгадати дуже просто:

Називається він ...

 

8.Гострий кут він переріс,

До тупого не доріс.

Як відомо, кут такий

Називається ...

 

9.Їх у підручнику багато.

І кожну треба розв’язати.

Бажаємо удачі.

Розв’язуйте ...

 

10.Загадкове, нам знайоме,

В ньому є щось невідоме.

Його треба розв'язати,

Тобто корінь відшукати.

Кожен, знаю, без вагання,

Відповість, що це …

 

11.Є у кола вірний друг,

 Називається він …

 

12.Відома навіть і дитині

Ця точка в колі (всередині).

Точку цю давно й тепер

Називають стисло — ...

 

 

13.Три точки невеличкі

Відрізками сполучимо.

А те, що утворилося,

Всі разом ми озвучимо.

Це не круг, не прямокутник,

А фігура ця — ...

 

14.Чотири рівні сторони,

Є й кути – прямі вони.

Знають учні всі підряд,

Що фігура ця…

 

15.Коса риска й два нулі.

Один внизу, один вгорі.

Знають учні всі достоту

Позначають так ... (відсоток).

 

Ведучий 2

Наступна сторінка - Музична сторінка

Музичну сторінку

Нам слід відкривати

Послухати пісню

Й самим заспівати.

Ведучий 1

Як ви думаєте,математика має відношення до музики? Ні? Даремно ви так думаєте. Давньогрецький математик, всім відомий Піфагор, відносив до математики-арифметику, геометрію,астрономію і музику. Саме він ввів поняття ГАММА, яке називають Піфагорова шеренга.

Ведучий 2

З математичними об’єктами мають справу іноді люди зовсім нематематичних професій. Ось вам приклад:

Для професії такої —

Спробуйте її назвати —

З паралельними прямими

Справу слід постійно мати.

5 ліній паралельних

Горизонтально йдуть

А що ж це за професія?

Хай відповідь дадуть!(Музиканти, нотний стан.)

Ведучий 1

Дроби також використовуються в музиці. Хто займається музикою, то, напевне, знає музичні інтервали, тривалість нот, які виражаються звичайними дробами.

А зараз наші команди знову позмагаються. Хто за мелодіями вгадає пісні, в яких є числівники, той і виграє.

(Звучать мелодії українських пісень: одна калина, два кольори, два дубки, гей ви стрільці січовії, стоїть гора високая, три звичних слова, розпрягайте хлопці коні та ін.. )

Учениця

Якщо хочеш досягнути

У житті своїм вершин

Математику збагнути

Мусиш тонко, до глибин.

Калькулятор і комп'ютер, –

Хто сьогодні їх не зна?

Та за пояс їх заткнути

Може світла голова.

Не махай на все рукою,

Не лінуйся, а учись

Бо чого навчишся в школі,

Знадобиться ще колись!

Учень

Якщо хочеш бізнесменом

Після школи, друже, стати,

Аксіоми й теореми

Мусиш добре пам’ятати.

Якщо лікарем ти станеш,

То, колего, тут затям,

Коли десь помилишся –

Хтось поплатиться життям.

Не кажу про космонавтів,

Вчителів і моряків…

Та, коли чогось не знав ти,

Час це вивчити настав.

Учень

Учитель, лікар, науковець,

Банкір, письменник і шахтар —

Всі називають головною

Одну професію — школяр.

Бо всім відомо, що без школи,

Без знань, що мусиш там набуть,

Не станеш у житті ніколи,

Тим, ким в дитинстві мрієш буть.

 

Пісня 6 класу

Найдавніша на планеті

Між наук цариця,

Математика – ти наша

Вірна помічниця.

Чи будинок зводиш, друже,

Чи пливеш морями, –

Скрізь вона тобі послужить,

Всюди вона з нами.

На заводі і в друкарні,

В відкритті галактик,

Навіть лікар у лікарні

Мусить її знати.

 

docx
Додано
15 лютого 2023
Переглядів
279
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку