Змагання юних словесників
Могутня зброя людини за будь-яких ситуацій – розум.
Ч. Айтматов
Знання – сила.
Ф. Бекон
Я мислю, отже, існую.
Р. Декарт
Як парость виноградної лози, плекайте мову…
М. Рильський
Ведуча: Першим до нас приходить слово… З колисковою материнською піснею, тихою казкою й доброю ласкою. А потім знання зі словесності поширюються. Світ – мов казка!.
І пізнаємо ми його за допомогою слова. За допомогою слова відкриваємо таємничість і складність інших наук: історії, філології, фізики, математики… Отже, словесність – початок усіх наук. Вона є джерелом, звідки починається струмок, який ширшає, набирається сили й розливається могутньою рікою. Адже слово до слова – зложиться мова.
Виступи учнів
Як пісня линеш рідне слово,
Ти наше диво калинове,
Кохана материнська мово!.
В небесну синь пташиним граєм
Ф, спивши там від сонця жару,
Зеленим дихаєш розмаєм.
Прозоре диво калинове.
Хай квітне, пламенить червоно
В сімʹї великій, вольній, новій.
У трави – веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
В клекоті гарячім кованої криці,
В кореневищі пружному ниви колискової.
В леготі шовковому пісні колискової.
Дбанок свій надбати,
Щоб раділа з мене
Україна-мати
Щоб не знався з кривдою,
Не хиливсь під скрутою
В гніві – бився блисками,
А в любові – рутою.
Ведуча: Отже, сьогодні ви станете спостерігачами цікавої філологічної гри «Змагання юних словесників!. Із задоволенням представляю наших гравців. За лівим столом розташувалась команда………………., за правим столом – команда ……………………. Вітаємо учасників! Гра має бути напруженою, але чесною і справедливою. Слідкувати за грою й оцінювати її буде шановне журі в такому складі ………………….
А які ж змагання без уболівальників?
Саме вони будуть допомагати своїм командам.
Тож привітаймо щирих уболівальників!.
Змагання юних словесників.
Перше – сніп по обмолоті
На покрівлю хати.
Друге – жінка, ще точніше -
Материна мати.
А коли в одному слові
Поєднаєш те і те
Буде квітка, що весною
Жовтим цвітом зацвіте. (Кульбаба)
У нім – три літери, ти ба –
Іде на ньому молотьба.
А прочитай з кінця – і в мить
Почне мишей тобі ловить. (Кіт – тік)
Слово це – старовинна будова
З гостриками мурованих веж.
Щойно знімеш ти наголос слова –
Цим одразу будову замкнеш. (Замок – замок)
Слово це просте – не дивина
(Зустрічаєш мало не щодня),
Організму складова частина
І періодичне видання.
У цьому слові тільки й заковики,
Другий склад наголоси – і вмить
Означать почне воно великий
Клавішний музичний інструмент (Орган – орган).
Капітани мають під диктовку записати на дошці слова. Кількість правильних написань відповідатиме кількості набраних балів.
Проїзний, пестливий, справедливий, стежечка, ребро, великий, різьба, просьба, чесний, мавпячий, тьмяний, пів-яблука, роз’яснити, сьогодні, пір’я. (Під диктовку записати і потім перевірити) 15 балів
Підрахунок голосів. У цей час команди готуються провести відпочинок для вболівальників. Підготовка до конкурсу «Пантоміма». За допомогою жестів та міміки показати прислів’я так, щоб команда суперників змогла відгадати його (4 бали)
Баба з возу – кобилі легше.
Не кажи «гоп», поки не перескочиш.
Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.
Друзі пізнаються в біді (Або: Хто сміється, тому не минеться).
Відгадайте загадки про знаки пунктуації та букви.
По 1 балу за кожну правильну відповідь.
- Він після речення, цитати
Вмостився, схожий на гачок.
Усіх нас змушує читати,
А сам ні пари з уст – мовчок. (Знак питання).
Турботливо обнімуть, як дружки,
І вставлені слова, й цитату вкажуть.
Тепер скажіть: а х то вони? (Дужки).
Ні з ким не стану на борню,
А при читанні, коли треба,
Й людини мову зупиню. (Крапка).
Нас і бачать, нас і чують.
Це зовсім не дивина.
Відрізняємось ми чим?
Літер дві, а звук один. (Дж, Дз)
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі. (Апостроф).
- Хто абетку з вас вивчав, різні букви зустрічав..
Кожна з них – від А до Я
Промовля своє імʹя
Лиш одна із них німа.
Здогадався, певно, всяк!
Звуть цю букву….. (Мʹякий знак).
Де гуляє вітровій,-
Там цвіте краса – країна
З дивним ім’ям Сльозолий
«Цар Плаксій та Лоскотон»)
Бокатий, товстенький
Коханчик удавсь
У тісто прибрався
(Л. Глібов «Химерний, маленький)
- Наче справжнії музики,
Грають Піні та Індики,
Деренчить гусак.
А Будяк всіх потішає,
Підморгне і промовляє: «Отак, квіти, так!»
( Г. Глібов «Квіткове весілля»
Про стару старовину,
Розкажу я вам не казку,
А бувальщину одну.
(О. Олесь «Княжа Україна», «Заспів»)
Назвіть прислів’я або приказки, у яких зустрічаються ці числівники.
Підбиття підсумків за останні 4 конкурси.
Гра для відпочинку вболівальників.
Завдання: назвати одним словом.
Нагородження найактивніших учасників.
Скласти із вигуком «ой» 5 речень так, щоб він виражав:
Учні першої команди загадують завчасно підготовлені загадки про казку, казкових героїв, казкові предмети учасникам іншої команди.
Підготовлених загадок має бути 5.
По 1 балку за правильну відповідь.
Ведуча:
Ось і наближається до кінця наш конкурс. Завершується змагання юних вболівальників. Підводимо підсумок, підраховуємо результати та визначаємо переможців.
Доки журі підводить підсумки, виступ художньої самодіяльності.
Дякуємо за активну участь гравцям та глядачам.
Нагороди
Кожна команда виявила сьогодні в такий нетрадиційній формі свої знання з мови та літератури. Але найбільшу кількість балів набрала команда …………………
Тому вони отримують грамоту переможця й титул «Знавці».
Ведуча:
Хочеться завершити нашу зустріч словами А. Каніщенка:
Вивчайте мову українську –
Дзвінкоголосу, чарівну
Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську колискову!