Пожежна безпека. Правила користування обігрівальними приладами
Урок основ здоров’я в 3 класі Бутівської ЗОШ І –ІІІ ст. вчитель Косолап Тетяна Олександрівна
село Бутове 2018 – 2019 навч. рік
Тема. Пожежна безпека. Правила користування обігрівальними приладами. Практична робота. Викликаємо служби 101, 102, 103, 104
Мета: розширити уявлення учнів про причини виникнення пожежі, про ознаки несправності обігрівальних приладів; навчати вимикати несправний електроприлад, гасити невелику пожежу; спонукати учнів до виконання правил користування обігрівальними приладами; виховувати відповідальність.
Обладнання: мікрофон; малюнки по темі; предмети, що призводять до пожежі; презентація; сигнальні картки.
Хід уроку
I.Організаційний момент
Я сьогодні вам сказати мушу, Що живемо ми лиш раз. Бережіть себе і друзів Та згадуйте правила щораз. (сл. 2)
II. Актуалізація опорних знань
1. Гра «Мікрофон»
До нас завітав кореспондент газети «Твоя безпека» (один із учнів). Він хоче взяти у вас інтерв’ю.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Робота над загадками
Відгадайте загадки і розкажіть, яку небезпеку приховують предмети, про які йдеться в загадках?
Як запалять, то горить. Як горить, то плаче. Обережненько гасіть. Бо попече пальчик. (Свічка.) (сл. 3)
Лежать у порядку Дерев'яні малятка. Білі, здорові, всі чорноброві. Коли з ними граються. То вогнем займаються. (Сірники.) (сл. 4)
Чи бачили ви, чи ні Ці казковії вогні. Зірочки в руці стрибають, Всіх навколо звеселяють. (Бенгальські вогні.) (сл. 5)
Дуже любить вона тканини. Сукні, спіднички і гардини. Всі їх складочки знайде! Розізлиться — пара йде! (Праска.) (сл. 6)
Нічне небо спалахне Міріадами зірок. Та щоб не було біди Близько не підходь і крок. (Феєрверк.) (сл. 7)
Дійсно, усі ці предмети приховують небезпеку виникнення пожежі.
2. Робота у групах. Складання «ланцюжків пожежі»
(На парті малюнки (сірники, бочка з водою, лікар, одяг, вогонь, лікарня, дим, книжка, свічка, ковдра, м'які іграшки, запальничка, пожежна машина, бенгальські вогні, вогнегасник, відро, машина швидкої допомоги, меблі, телевізор, ялинка, карнавальний костюм), учні вибирають потрібний малюнок і викладають його на парті, щоб отримати ланцюжок.)
Наприклад: свічка → одяг → вогонь → дим → вогнегасник → лікарня.
Обговорення складених «ланцюжків»
III. Повідомлення теми і мети уроку (сл. 8)
Без крил, без рук, без ніг, А вгору піднімається. (Дим)
З язиком, а не лає, Без зубів, а кусає. (Вогонь)
Усі ви знаєте, що вогонь може бути добрим і злим. Коли ж вогонь буває небезпечним? Сьогодні на уроці ми поговоримо про вогонь, його корисну і шкідливу дію, ознайомимося з правилами користування електрообладнанням, дізнаємося, як запобігти пожежі. Від цього залежатиме безпека вашого життя та життя оточення.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Повідомлення вчителя
Є таке прислів’я: «Вогонь — добрий слуга, але поганий господар». Це означає, що вогонь вірно служить людям у побуті й на виробництві, за його допомогою здійснюється безліч корисних справ. Він — давній помічник людини. Однак трапляється, що вогонь з вірного слуги, друга та помічника перетворюється на «поганого господаря» — безжального ворога і руйнівника, який знищує за лічені хвилини те, що створювала природа або людина довгими роками наполегливої праці. Причини пожеж різні. Але найчастіше пожежа виникає тому, що з вогнем поводилися необережно або залишили його без нагляду. Щоб вогонь з доброго помічника не перетворився на небезпечного ворога, дотримуйся правил пожежної безпеки.
2. Перегляд відеоролика «Що необхідно робити під час пожежі»
3. Робота з підручником с. 75 – 77 (обговорення прочитаного)
4. Як виробляють електричний струм. Руханка (сл. 10)
Що дім освітлює щоднини, Без полум’я вечерю зварить, Працює в електромашинах, А необачних сильно вдарить? (Струм.)
Запам’ятайте! Виробництво електричного струму коштує дорого. Економте електрику, вимикайте зайве світло! (сл. 11)
5. Як запобігти ураженню електричним струмом.
— Чому не можна торкатися оголених та обірваних проводів? — Чому не можна вимикати з розетки електроприлад, тягнучи за шнур?
Запам’ятайте! Вода й електрика несумісні. Не торкайтеся електроприладів мокрими руками! (сл. 12)
6. Електроприлади: як запобігти пожежі. Бесіда за питаннями (сл. 13)
– Як можна назвати ці предмети? – Які ще електроприлади є у вашій оселі? – Якою технікою вам дозволяють користуватися вдома самостійно? – Яких правил треба дотримуватися, щоб не сталося біди?
Запам’ятайте! Порушення правил користування електроприладами може спричинити пожежу. (сл. 14)
Фізкультхвилинка
Ми в пожежників пограємо,
Швидко шланги розмотаємо,
Ось так, ось так швидко шланги розмотаємо.
(Колові рухи руками перед грудьми.)
Ось вогонь у нас горить,
Будемо його гасить.
(Нахил тулуба вперед із витягнутими руками.)
А тепер ми присідаємо,
Під дивани заглядаємо,
Чи ніхто там не лежить,
Дим розходиться умить.
(Присідання.)
Ось вогонь ми загасили,
На стільці тихенько сіли.
V. Узагальнення й систематизація знань
1. Дії під час пожежі
А) Практична робота «Дії під час пожежі». Послухайте і дайте оцінку діям дітей. (сл. 16)
Даша схвильовано кричить у трубку: – Алло, пожежна охорона! Негайно приїздіть сюди. У нас пожежа!
Сергій набирає номер 101 і швидко говорить у трубку: – Алло, виникла пожежа, вулиця Пермська, будинок 13, квартира 13. Повідомив Адаменко Сергій.
Б) Укладіть повідомлення про пожежу у квартирі за обставин, коли викликаєте пожежну команду.
Робота в парах. Укладання діалогу між «потерпілим» і «оператором» служби 101 (з використанням телефонів)
П. Алло! Пожежа! О. Адреса? П. село Бутове, вулиця Шкільна, 1, О. Хто викликає? П. Іванов Сергій Васильович. О. Виїжджаємо.
В) Робота з підручником на с. 78 (перегляд ілюстрацій, коментування дій дітей)
2. Дидактична гра «Так — ні» (сл. 17)
(Перед початком гри діти отримують по 2 картки (зеленого і червоного кольорів). Далі вчитель читає по черзі речення. Якщо зміст правильний, діти піднімають зелену картку, якщо ні — червону.)
● Якщо побачу іскри або дим від увімкненого електроприладу, негайно покличу дорослих. (Так.)
● Якщо нікого поряд немає, сховаюсь у куток і буду плакати. (Ні.)
● Якщо зможу, вимкну електрику на щитку. (Так.)
● Якщо ж ні, вимкну електроприлад із розетки голими руками. (Ні.)
● Дзвонити пожежникам не стану, справлюсь сам. (Ні.)
● Відчиню відразу вікна, щоб провітрити кімнату від диму. (Так.)
● Накрию прилад ковдрою. (Так.)
● Якщо не допоможе, загашу водою. (Ні.)
3. Робота в зошиті с. 32- 33
4. Для допитливих (сл. 18)
— Скільки років сірникам?
Сірники винайшли нещодавно, у ХІХ столітті. У 2018 р. Виповнилося 185 років першій фабриці, що виготовляє сірники.
У Києві 2009 р. було встановлено пам’ятник сірнику.
3. Робота над прислів’ями
– Чому так говорять?
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
1. Робота над загадками
Дерев’яні хлопці Лежать у коробці. Коли з ними граються, То вогнем займаються. (Сірники)
Лишає він страшні сліди, Усе він пожирає, А як даси йому води — Відразу помирає. (Вогонь)
2. Бесіда
— Які правила протипожежної безпеки вам відомі? — Чим небезпечне порушення цих правил? — Які правила користування обігрівальними приладами ви запам’ятали? — Що слід робити, щоб не «допомогти» спалахнути пожежі? — Коли необхідно викликати пожежників? — Із якими новими правилами протипожежної безпеки ви ознайомилися?
Тож пам'ятайте: «Вогонь не пробачає помилок, і з ним жартувати не можна!»
3. Перегляд уроку обережності від тітоньки Сови