-ТРЕНІНГ З ОСНОВ ЗДОРОВ’Я У 3 КЛАСІ
Тема. Здорове харчування. Вітаміни і мікроелементи, їх вплив на здоров’я
Мета:
Обладнання: плакати, правила роботи групп, олівці, фломастери, малюнки яблук, макет дерева, аркуші паперу, завдання для груп, предметні малюнки овочів та фруктів, ноутбук, підручник «Основи здоров’я».
ХІД УРОКУ-ТРЕНІНГУ
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Привітання
Сьогодні на уроці нам знадобляться ваші уважні оченята,чутливі вушка, умілі ручки, кмітливі голівки, а найголовніше — гарний настрій. Запорука гарного настрою — це доброзичлива посмішка. Поверніться один до одного, посміхніться своєму сусідові, торкніться пальчиками та побажайте успіху!
Бажаю (великий палець)
Успіху (вказівний палець)
Великого (середній палець)
В усьому (безіменний палець)
Та повсюди (мізинчик)
Здрастуй! (вся долонька).
2. Вправа «Правила групи»
- Сьогодні нам з вами будемо працювати в групі. Під час цієї роботи ми повинні дотримуватись певних правил. Перед вами лежить плакат. Що на ньому зображено?
- Так, це сонечко, але в нього немає промінчиків. Вони лежать перед вами. Давайте разом придумаємо правила роботи в групі та повернемо промінці сонечку.
Оформлення плаката
Правила роботи в групі ( записують на промінчиках див. додаток до уроку )
1. Говорити коротко.
2. Один говорить – усі слухають.
3. Поважати всі висловлені думки.
4. Бути організованим.
5. Використовувати «правило піднятої руки» .
6. Працювати з задоволенням.
7. Бути привітним.
- Якщо ми виконуватимемо ці правила, наше сонечко завжди усміхатиметься та даруватиме тепло.
3. Вправа «Очікування»
- Хоча сонечко яскраво світить, та надворі вже господарує Осінь-чарівниця. Ця пора року дуже любить все розмальовувати різнобарвними фарбами. Щедра Осінь-господиня нам приносить багатий урожай овочів та фруктів.
У вас на партах лежать жовтенькі, червоненькі та зелененькі яблучка. (див. додаток до уроку) Вони уже дозріли і хочуть, щоб на них ви написали свої очікування від уроку. (Діти записують свої очікування і яблучка прикріплюють до деревця).
- Якщо ваші очікування справдяться, то в кінці уроку ми зберемо їх у кошик.
4. Проблемне завдання. Слухання та обговорення дитячої пісеньки «Завітала на город Осінь господиня»
(Відеоролик дитячої пісні за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=QEj1tHA13Yg )
- Уважно прослухайте пісеньку і назвіть овочі, що ви запам’ятали.
- Чим вони корисні?
5. Знайомство
Вправа «Я люблю …»
Діти утворюють коло. Тренер починає гру, промовляючи слова:
- Я люблю яблука.
Наступний учасник продовжує:
- Ніна Миколаївна любить яблука, а я – груші.
- Ніна Миколаївна любить яблука, Павло – груші, а я люблю банани…
6. Актуалізація теми
- Діти, кожен із вас назвав сьогодні улюблений продукт харчування. Харчування – це одна із необхідних умов нашого життя.
Вправа «Мікрофон»
- Як ви вважаєте, чи завжди те, що подобається нам із їжі, є корисним для здоров’я? (Відповіді дітей)
- Отже, оскільки те, що ми їмо, впливає на наше здоров’я, тому з дитинства потрібно формувати правильні харчові звички.
7. Повідомлення теми
- Тема нашого уроку-тренінгу — «Здорове харчування. Вітаміни і мікроелементи,їх вплив на здоров’я».
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Теоретична частина
1. Міні-лекція з елементами бесіди
- Навіщо людині взагалі їсти?
Якщо ми візьмемо автомобіль і не заправимо його пальним, чи зможе він рухатися? Звичайно, ні. Та і жоден потяг не поїде по рейках, і літак – не полетить.
Так і людина не зможе прожити без їжі. Для нас їжа – це джерело енергії. Вона нам потрібна для того, щоб бігати, працювати, гратися, рости, займатися спортом, боротися із хворобами.
- Чи знаєте ви, що існує корисна і не зовсім корисна їжа?
Здорова їжа — це продукти харчування, багаті на вітаміни (фрукти, овочі),
білки (молоко, сир, м’ясо, яйця, хліб, квасоля, риба). Вони мають бути свіжими і правильно приготовленими.
Наша їжа має бути повноцінною, різноманітною, містити багато вітамінів та мікроелементів. Але ми повинні їсти в міру, не переїдати.
Мікроелементи входять до складу кісток, зубів, крові, м’язів та інших органів. Найбільше в організмі кальцію, фосфору, натрію, калію і заліза. Вони містяться в молоці, сирі, яйцях, яблуках та інших харчових продуктах.
Лікарі нам радять їсти п’ять свіжих фруктів і овочів щодня. Нестача вітамінів або мікроелементів може спричинити захворювання.
2. Робота за підручником
- Розгорніть підручник на с. 42 . Розгляньте малюнки. Які органи залучені до процесу травлення?
3. Вправа «Дай швидко відповідь»
- У яких продуктах містяться білки, жири і вуглеводи? ( Білки містяться у м’ясі, молоці, рибі, яйцях, квасолі, жири – олії, вершковому маслі, сирі, сметані, вуглеводи – хлібові, каші, овочах та фруктах.)
- Що таке неправильне харчування? ( Їсти надто мало, дуже багато; вживати мало овочів та фруктів; часто їсти смажену, жиру їжу; вживати неякісні продукти; страви «швидкого приготування»; «штучну» їжу)
- До яких проблем призводить неправильне харчування? ( Зайва чи недостатня вага, погане самопочуття…)
- Які традиційні страви вам відомі? ( Борщ, вареники, пампушки, узвар…)
4. Руханка
Що ж, мабуть, прийшла пора
Трохи відпочити.
Хочу я на руханку
Всіх вас запросити.
(Відеоролик за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=xeHkYVT_KyQ&list=PLIPvndWPA1_Cj9yrb4tBu2eCmifSjS0Ov)
2. Практична частина
1. Робота в групах
(Діти діляться на три групи за кольором яблук)
- Сьогодні ви будете кухарями. Перш чим приготувати будь-яку страву, потрібно дібрати продукти. Завдання для кожної групи: вибрати овочі і фрукти, які необхідні для вашої страви. (Тренер роздає для кожної групи назву страви та конверт, в якому знаходяться малюнки овочів та фруктів. Див. додаток до уроку)
1 група – борщ; 2 група – компот; 3 група – салат.
- Які страви найбільше люблять у вашій родині?
2. Презентація робіт
3. Руханка «Вітамінка»
- А зараз знову відпочинемо.
(Відеоролик за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=_NVH6lYZv_I)
4. Гра «Відгадай вітаміни за описом»
1) Дуже потрібний для фізичної, розумової праці, поліпшує травлення. Є в житньому хлібі, гречаній крупі, у горосі, квасолі, печінці та м’ясі. (Вітамін В)
2) Сприяє росту, допомагає підтримувати нормальний зір. Мене міститься багато у моркві, маслі, сирі, яйцях, помідорах, зеленій цибулі, гарбузі, риб’ячому жирі. (Вітамін А)
3) Запобігаю застуді, сприяю росту. Багаті на мене капуста, картопля, помідори, цибуля, щавель, хрін, часник, лимон, чорна смородина. (Вітамін С)
- В організм людини вітаміни потрапляють з їжею. Отже, діти, необхідно вживати різноманітну їжу, щоб збагатити свій організм різноманітними вітамінами.
Правильне харчування оберігає людину від хвороб, а неправильне – спричиняє їх виникнення.
Щоб не захворіти на грип, потрібно споживати часник, цибулю, капусту, лимони, яблука. Вони багаті на вітамін С, що попереджає застуду. Харчуйтеся правильно – і ви почуватиметеся добре.
5. Робота в групах
- Уявіть, що ви покупці і вам потрібно купити в магазині три корисні продукти. Один з них має містити багато білків, другий – жирів, третій – вуглеводів. Намалюйте свій кошик та поясніть свій вибір.
6. Презентація робіт
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Рефлексія
- Які продукти радять їсти лікарі щодня дітям?
- Чи змінилося ваше ставлення до продуктів харчування?
- Чи справдилися ваші очікування? Якщо так, то зберіть яблучка в кошик.
2. Зворотній зв'язок
Продовж фразу : «Щоб бути здоровим, я вживаю …., тому що ….».
3. Прощання
Учні стають у коло, кладуть руки одне одному на плечі й тричі кажуть: «Ми – молодці!»