Пожежна безпека. Правила поводження під час пожеж. Засоби пожежогасіння

Про матеріал
Конспект уроку з основ здоров'я для учнів 6 класу на тему: "Пожежна безпека. Правила поводження під час пожеж. Засоби пожежогасіння."
Перегляд файлу

 

Урок

з  курсу «Основи здоров’я»

для учнів 6 класу

 

 

 

 

 

Вчитель основ здорв`я:

Голота О.О.

 

 

 

Цілі уроку: поглибити знання учнів про правила пожежної безпеки; розглянути умови виникнення пожеж; сформувати вміння і навички дотримання правил пожежної безпеки; сформувати вміння невідкладних дій під час пожежі; навчити учнів запобігати пожежі й за потреби викликати пожежну машину; навчити учнів надавати першу допомогу потерпілому під час пожежі; скласти алгоритм поводження під час пожежі.

Обладнання і матеріали: таблиці, схеми, плакати, малюнки, що дозволяють демонструвати правила пожежної безпеки.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний етап

Учитель. Дзвоник всім нам дав наказ

                 До роботи взятись враз!

                 Розпочнемо свій урок,

                 Тож назад не зробиш крок.

                 Будем ми трудитись гарно,

                 Не мине й хвилини марно.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Роздаю  учням паперові краплинки і повідомляю, якій темі присвячено заняття.

ІІІ. Повідомлення теми та очікуваних результатів.

- Діти,  на дошці перед вами  -  мальовнича галявина. Розміщуємо  на нашій галявині вогнище.  Напишіть ваші очікування на краплинках. Ми розвісимо їх над вогнищем на хмаринці. Якщо наші сподівання  здійсняться, то ми зможемо загасити вогнище своїми краплинками.

Учитель. У мене на столі лежать такі предмети (демонструє): кип’ятильник, запальничка, свічка, сірники. Як ви думаєте, чому вони небезпечні? З чим асоціюються звуки сирени, пожежної машини і вона сама? Той, хто хоча б один раз бачив пожежу, знає, яке це страшне лихо. Вона не лише знищує матеріальні цінності, але й часом забирає найдорожче – людські життя. «Сірники – не іграшки», «Ігри з вогнем – небезпека ». часом ми забуваємо, що заборонне, й, тим більш, різнобарвні запальнички, коробки сірників з барвистими етикетками викликають у дітей інтерес. Вогонь спричиняє пожежі, але він може бути не лише шкідливим і небезпечним, а й корисним.

Діти об’єднані в групи. Учитель представляє групи учнів.

У нашому житті вогонь має такі грані:

Група 1 – «Вогонь – друг» ;

Група 2 – «Вогонь – символ»;

Група 3 – «Вогонь – ворог»;

Група 4 – «Боротьба з вогнем, боротьба за життя».(Один учень у ролі пожежника, другий у ролі лікаря)

Учитель. Що ж це за грані вогню? У житті кожна грань має своє важливе значення. Слово надається групі «Вогонь – друг ».

Оволодіння цією найпотужнішою стихійною силою природи дало людині можливість забезпечити себе світлом і теплом. Вогонь допоміг їй розселитися по Землі, подолати несприятливі для життя кліматичні умови, що панували в окремих областях земної кулі. Завдяки вогню все більше зменшувалася залежність людини від природи. Без вогню неможливе життя на Землі. Воно потрібне всюди: у будинках і в школах, на заводах і фабриках, на фермах і в сільськогосподарському виробництві. Вогонь плавить руду, допомагаючи людині одержати метал (демонструється фотографія доменної печі). Робота двигунів внутрішнього згоряння, польоти реактивних лайнерів і космічних кораблів стали можливі завдяки освоєнню і вмілому застосуванню потужної сили вогню.

Учитель. А що являє собою вогонь – символ? Слово надається групі «Вогонь – символ».

З оголеними головами люди дивляться на Вічний вогонь біля пам’ятників героям, що беззавітно боролися за Батьківщину (демонстрація зображення Вічного вогню). Вогонь, запалений від променів Сонця в далекій Олімпії, несуть у смолоскиповій естафеті бігуни, велосипедисти, веслярі, гімнасти, віддаючи дань шляхетним традиціям Античного світу.

Учитель. Але чи залишиться вогонь другом і символом, якщо людина неправильно з ним поводитиметься? Трапляється, що вогонь із вірного друга перетворюється на нещадного ворога, який за лічені хвилини знищує те, що створювалося довгими роками завзятої праці. Слово надається групі «Вогонь – ворог».

Вогонь – ворог… Він залишив свої сліди в історії всіх епох і народів. Тисячі міст і сіл зникли в гігантських язиках полум’я. Безцінні твори, створені розумом і талановитими руками попередніх поколінь, перетворилися на порох. Вогонь згубив мільйони людських життів. За своїми трагічними наслідками пожежі не поступалися епідеміям, посухам та іншим лихам. Вогонь – супутник війн. Його використовували тирани для досягнення своїх честолюбних цілей, інквізитори, які відправляли на багаття єретиків, хрестоносці, що поневолили народи.

Учитель. Вогонь – друг, вогонь – ворог… Якою гранню він обернеться, залежить від людини. Коли до великого Ейнштейна якось звернулися з питанням, чи небезпечна атомна енергія для людства, він відповів: «Не більше, ніж коробка сірників, справа лише в тому, у чиїх руках вона перебуватиме!»

Вогонь – ворог, якщо до нього ставитися недбало. Пожежа може виникнути всюди, де вогонь знайде хоча б найменшу лазівку. Це й не вимкнені вчасно електрична праска або чайник, недбало кинутий недопалок, непогашений сірник, непогашене багаття, дефект електропроводки, несправність печі або димоходу, порушення правил зварювальних робіт тощо.

ІV. Актуалізація опорних знань. Бесіда.

 - Згадайте, що таке пожежа.

 (Пожежа - це неконтрольоване горіння поза спеціальним вогнищем, що розповсюджується у часі і просторі.)

      - Що може спричинити пожежу?

Гра

Перед вами на дошці написані слова, що означають предмети або речовини: папір, цвях, вата, пісок, гілка, вода, газ, бензин, глина, шина, петарда, електрична гірлянда.

  • Що може викликати вогонь і горіти?
  • Що може згасити вогонь?

Обговорення проблемного питання

  • Як народилося прислів’я: «Немає диму без вогню»?(причина – вогонь, наслідок – дим, не буде диму, поки не буде вогню)

V. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

Якщо з’явився вогонь і дим, це може бути пожежа. Пожежа – небезпечний ворог. Він завжди виникає раптово. Під час пожежі вогонь поширюється дуже швидко, і ми не можемо контролювати його. При цьому ушкоджуються значні частини будинків, багато людей можуть отримати опіки. Крім того, під час пожежі утворюється велика кількість диму, що може спричинити отруєння чадним газом. Боротися з пожежами завжди дуже складно. Необхідні зусилля кількох пожежних команд, машин. Тому і говорять, що пожежі легше запобігти, ніж загасити. Тим більше, що не допустити пожежі здатна навіть маленька дитина.

1.Умови виникнення пожеж

Обговорення проблемного питання.

Для горіння необхідна наявність трьох факторів. Що це за фактори? Що таке трикутник вогню?

Для виникнення пожежі необхідні певні умови – фактори. Учитель складає на дошці схему. Учень виходить до дошки і заповнює цю схему.

 

                                        Кисень

 

 

Джерело вогню Пальні речовини

Без наявності одного з цих факторів пожежа не виникне. Як ви вже знаєте,для того, щоб загасити вогонь, необхідно ліквідувати одну з цих умов виникнення горіння:

1.Знизити температуру речовини, що горить. Як?( Остудити її з допомогою води)             

2.Перешкодити доступу кисню. Як? (Залити джерело вогню піною з вогнегасника або накинути на ділянку, що палає, ковдру)

Діти заповнюють схему в зошиті

 

                                         Кисень     Перешкодити його доступу

 

 

Джерело вогню Пальні речовини

 Накинути ковдру або залити                            Знизити температуру з

    піною з вогнегасника                                        допомогою води

Ми з’ясували, за яких умов може виникнути пожежа. Пожежа – це небезпечно!

2. Пожежна небезпека. Обговорення проблемного питання.

Як ви розумієте вислів «пожежна небезпека»?

Пожежна небезпека – це можливість виникнення або розвитку пожежі в будь-якій речовині, процесі, стані(запис у зошит).

Чим пожежі небезпечні для людей?

Коли людина перебуває в зоні пожежі, то може потрапити під вплив небезпечних факторів(учень заповнює схему на дошці з допомогою учнів та вчителя).

Небезпечні фактори пожежі

Коментарі схеми учнями з допомогою викладача:

  1. Токсичні продукти згоряння. Квартири і офіси оздоблюються значною кількістю синтетичних матеріалів, внаслідок горіння яких утворюється найсильніша отрута – синильна  кислота, чадний газ, сірчаний газ, вдихання яких смертельне.
  2. Вогонь – це надзвичайно небезпечний фактор пожежі. Під час пожежі температура полум’я може досягати 1200-1400̊ С. У людей, які перебувають у зоні теплового випромінювання полум’я, можуть виникнути опіки і сильні больові відчуття.
  3. Дим. Це велика кількість найдрібніших часточок незгорілих речовин, які перебувають у повітрі. Він спричиняє швидке подразнення органів дихання і слизових оболонок. Крім того, у задимлених приміщеннях видимість становить 2-2,5м.
  4. Нестача кисню зумовлена тим, що в процесі горіння в приміщенні вміст кисню знижується до 14% (за норми 21%). При цьому погіршується координація рухів, з’являється слабкість, запаморочення, загальмовується свідомість.
  5. Вибухи, витікання небезпечних речовин можуть статися в результаті розгерметизації ємкостей і трубопроводів з небезпечними рідинами і газами або їх нагрівання під час пожежі.
  6. Руйнування будівельних конструкцій відбувається внаслідок втрати їх міцності під впливом температури і вибухів.
  7. Паніка. При цьому люди втрачають розважливість, їхні дії стають неконтрольованими. Паніка – дуже небезпечне явище, здатне призвести до загибелі людей.

3.Основні причини пожеж. Розповідь учителя з елементами бесіди.

Чому ж виникають пожежі?

  1. Несправність або неправильна експлуатація електричних приладів, газових приладів.
  2. Вмикання в одну розетку кількох побутових приладів великої потужності.
  3. Розігрівання фарб, лаків на відкритому вогні.
  4. Сушіння речей над газовою плитою.
  5. Користування саморобними електрогірляндами для ялинки, запалювання бенгальських вогнів поблизу хвої.
  6. Використання легкозаймистих маскарадних костюмів з паперу, марлі, вати.
  7. Несправна або залишена без догляду побутова електротехніка.
  8. Необережне поводження з вогнем(паління у ліжку, відкритий вогонь).
  9. Ігри дітей із сірниками, запальничками, вогнем.
  10.               Удари блискавки.
  11.               Несправність електропроводки.
  12.               Захаращення горищ, підсобних приміщень, сходових майданчиків, підвалів.
  13.               Зберігання на балконах, у гаражах пально-мастильних матеріалів і легкозаймистих речовин.
  14.               Розпилення різних речовин, балончиків поблизу відкритого вогню (лаки, фарби, дезодоранти тощо).
  15.               Викидання з вікон недопалків.
  16.               Неправильне використання піротехніки.

Для ілюстрації сказаного я наведу вам статистичні дані про пожежі, що сталися в Полтавській області у 2008 році: 2700 випадків пожеж, 30455000грн – сума завданих збитків, 150 осіб – кількість загиблих, 10 осіб – кількість загиблих дітей. Основні причини цих пожеж – підпали, несправне устаткування, порушення правил експлуатації, необережне поводження з вогнем, дитячі пустощі з вогнем.

4.  Правила протипожежної безпеки.

Їх необхідно дотримуватися всім – і дітям, і дорослим. Кожна група отримує завдання – самостійна робота з підручником.

Група 1 «Вогонь - друг» (§ 21, ст. 118-119)

Як запобігти пожежонебезпечній ситуації під час користування газовими приладами?

Група 2. «Вогонь – символ » (§21,ст.119)

Як запобігти пожежонебезпечній ситуації під час користування електроприладами?

Група 3. «Вогонь – ворог » (§21, ст. 119-120)

Як запобігти пожежонебезпечній ситуації у квартирі багатоповерхового будинку?

Група 4. «Боротьба з вогнем – боротьба за життя»

Які існують правила виклику пожежної команди?

На завдання дається три хвилини, після чого кожна група відповідає на поставлені перед нею запитання. Вислухавши відповіді учнів, учитель доповнює сказане дітьми. Як викликати пожежну машину? Які існують правила виклику пожежної команди? Для правильного гасіння пожеж необхідно, щоб хтось повідомив про пожежу, і пожежна машина якнайшвидше дісталася місця пожежі. Для цього потрібно знати, що говорити черговому пожежної частини, який приймає виклик.

  1. Зателефонувати за номером 101.
  2. Викликаючи пожежних, необхідно чітко відповідати на питання диспетчера. Повідомити: повну адресу, номер свого телефону, прізвище, ім’я, по батькові, скільки поверхів у будинку, на якому поверсі ваша квартира, як під’їхати до будинку та інше.
  3. Не потрібно дивуватися безлічі питань: пожежна команда вже виїжджає, диспетчер з’ясовує докладний стан, і трохи пізніше по рації передасть ці відомості пожежній команді, яка перебуває вже в дорозі до вашого будинку.

Учитель. Отже, ми познайомилися з правилами поведінки під час пожежі і навчилися викликати пожежну команду. Крім цих простих правил існують ще правила протипожежної безпеки, що зменшують шкоду, якої завдає пожежа. Усі місця, де збирається велика кількість людей, мають бути обладнані:

  • Пожежною сигналізацією, щоб швидше повідомити про пожежу;
  • Вогнегасниками, піском, водою, іншими підручними засобами пожежогасіння;
  • Запасними виходами з позначенням шляху до них(шлях евакуації), щоб людям легше було залишити будинок.

Всі люди повинні знати, як поводитися під час пожежі.

Учитель. До нас на урок прийшов пожежний, який хоче розповісти нам, які існують способи гасіння пожеж, які є вогнегасники, як користуватися вогнегасником. Слово надається представникові протипожежної команди, пожежному, старшому лейтенанту Головію Миколі.

Пожежний (демонструє зображення вогнегасників). Як гасять пожежу? Якщо пожежа невелика і є засоби для її гасіння, можна починати гасити. Для цього використовуються вогнегасники різних видів, вода, пісок, підручні засоби. Основне правило під час гасіння пожежі – дотримання безпеки. Невелику пожежу можна загасити, накривши місце горіння щільною тканиною – старим пальто, ковдрою, а також закидати вогонь піском. Часто пожежу гасять водою, заливаючи місце горіння. Однак, слід пам’ятати, що не все можна гатити водою. У разі спроби залити водою електроприлади, можливе ураження електричним струмом . потрібно обов’язково вимкнути електроприлади, перш ніж гасити їх. Найбільш зручними для гасіння пожеж є вогнегасники. Вони бувають кількох типів залежно від причини пожежі:

  • Водяний вогнегасник (для гасіння меблів, білизни, штор);
  • Вуглекислотний (для гасіння електропроводки);
  • Порошковий (для гасіння каструль, що зайнялися);
  • Пінний (для гасіння твердих речовин і легкозаймистих рідин).

Будь-який вогнегасник має механізм для включення. Це або кран, або поворотний важіль, або пусковий важіль. Після запуску цих механізмів необхідно спрямовувати струмінь на вогонь. Слід обов’язково пам’ятати, що будь-який вогнегасник слід тримати не горизонтально, а вертикально. У разі пожежі, діти, слід діяти швидко. Спочатку рятують людей. Необхідно правильно використати засоби для гасіння пожеж.

Учитель. Дуже часто під час сильних пожеж люди отримують опіки і отруєння димом. Як необхідно правильно надати постраждалій людині допомогу? До нас у гості прийшла медсестра, яка поділиться з нами своїми знаннями. Слово надається медсестрі Анні Олександрівній.

Медсестра. Часто під час пожеж на людині спалахує одяг, волосся. Людина від переляку починає бігти. Необхідно зупинити потерпілого, повалити його на землю. Якщо під руками немає води, потрібно накинути на потерпілого цупку тканину,( ковдру або пальто). Тільки-но вогонь згасне, відразу ж зніміть його, щоб гарячий матеріал не був довго притиснутий до потерпілого. Не можна кутати потерпілого у тканину з головою. Гази, що виділяються під час горіння, можуть спричинити серйозні ушкодження дихальних шляхів. Не можна зривати одяг з обпеченого тіла, його потрібно акуратно розрізати ножицями й зняти те, що знімається. На опік до приїзду лікаря необхідно накласти суху чисту пов’язку. Якщо людина у свідомості, можна дати їй знеболювальне – анальгін, тощо. Уражену ділянку тіла необхідно промити струменем холодної води. Ніколи не обробляйте опіки вершковим маслом чи рослинною олією, лосьйоном чи кремом. Іноді внаслідок опіків з’являються пухирі. Не можна проколювати їх, щоб у рану не потрапили мікроби. Часто людина, надихавшись димом, через отруєння непритомніє. Потерпілого потрібно негайно винести на свіже повітря. Іноді людина одержує поранення, з яких витікає кров. Зупинити невелику кровотечу можна з допомогою щільної стерильної пов’язки. Обов’язково слід викликати «швидку допомогу» за телефоном103 або лікаря.

VІ.  Узагальнення і систематизація знань і вмінь учнів.

1.Практична робота.

Тема. Використання засобів пожежогасіння.

Мета: навчитися використовувати засоби пожежогасіння і підручні засоби від диму і вогню.

Хід роботи

Робота в групах

Кожна група повинна скласти план, за яким вона діятиме в запропонованих ситуаціях.

Група 1. Дванадцятирічна дівчинка та її трирічна сестра дивилися телевізор (дорослих вдома не було). Раптом з телевізора повалив дим. Діти живуть на другому поверсі п’ятиповерхового будинку.

Група 2. Діти грали із сірниками і підпалили килим. Він почав жевріти  й задимив кімнату. Потай від дорослих діти відчинили вікна для провітрювання, але килим спалахнув і почалася пожежа.

Група 3. Діти потай від дорослих розпалили у саду багаття під час сильного вітру.

Група 4. Людина живе у готелі на восьмому поверсі. Вночі вона прокинулася від запаху диму.

 

      2.Завдання по групах

 

Перша група – розповідь про професію пожежника.

 

Друга група – відгадує загадки.

1. Без рук, без ніг собі живе, а голову має. Як ту голову черкнеш, вона запалає (Сірничок)

2. Доки батько народився, син по світу находився (Вогонь і дим)

3. Джин спинився на хвилинку і язиком злизав будинки (Вогонь)

4. Він тихесенько висить і ніколи не шумить. Та як десь вогонь палає, він аж піну випускає (Вогнегасник)

 

Третя група – із слів складають прислів’я.

1. Сірничок малий, а біда від нього велика.

2. Вогонь – біда, і вода біда, а без вогню і води ще більше біди.

 

Четверта група – що таке тиха пожежа?

 (Коли речі не горять. А тільки димляться. Вона не менш небезпечна, ніж велика.)

 

    3.Перевір себе

1.Що слід вважати пожежею?

а) Будь які випадки горіння;

 б) неконтрольоване горіння поза спеціальним вогнищем, яке призводить до матеріальної шкоди.

 в) Інтенсивна взаємодія кисню з горючими речовинами.

2. Назвіть найбільш розповсюджену причину виникнення пожеж в Україні.

 а) Необережне поводження з вогнем;

 б) Підпали;

 в) Порушення правил улаштування та експлуатації електроустановок.

 3. Які основні умови виникнення горіння?

 а) Окислювач + горюча речовина;

б) Горюча речовина + окислювач + джерело запалювання.

 в) Горюча речовина + джерело запалювання

4. Що є найпоширінішою причиною загибелі людей на пожежах?

а) отруєння токсичними продуктами горіння;

б) теплові опіки;

в) недостатність кисню.

 5. Протипожежний режим - це..?

а) це комплекс організаційних заходів і технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежі та збиткам від неї.

 б) це зниження рівня пожежної небезпеки матеріалів і конструкцій шляхом спеціальної обробки.

 в) це комплекс встановлених норм поведінки людей, правил виконання робіт та експлуатації об'єкта, спрямованих на забезпечення його пожежної безпеки.

6. Де в приміщенні, в якому пожежа, температура буде найнижчою?

 а) в кутку;

б) на рівні зросту людини;

 в) на рівні підлоги.

 7. Якщо немає спеціальних засобів, як зменшити небезпечну дію диму та продуктів горіння?

 а) прикрити обличчя руками;

б) прикрити органи дихання зволоженою тканиною;

в) дихати тільки носом.

 8. Що потрібно зробити, якщо на Вас зайнявся одяг і Ви не в змозі його позбутися?

 а) впасти на підлогу і кататися по ній;

 б) бігти до найближчих засобів пожежегасіння чи вододжерел;

в) збити полум’я рушником, тканиною тощо.

 9.При сильних опіках потрібно:

 а) закутати потерпілого чистими рушниками, простирадлом.

б) обробити шкіру спиртом, одеколоном.

 в) змастити шкіру жиром.

 10. Як треба рухатися у задимленій зоні?

 а) бігом як найшвидше;

 б) обережно навпомацки;

 в) пригинаючись або повзком під димом.

11. Що потрібно зробити в першу чергу, якщо Ви опинилися у приміщенні, “відрізаному” пожежею?

 а) розбити вікно;

б) заткнути усі щілини у вхідних дверях ганчір’ям, рушниками, шторами тощо;

 в) кликати на допомогу.

         VІІ.  Підбиття підсумків уроку.

- Діти, з’ясуймо, чи справдилися  ваші очікування на краплинках,  які розвішені у вигляді хмаринки  над вогнищем.  Якщо так, то перемістіть їх на вогнище, і тим самим ви зможете загасити його своїми краплинками.

Учитель оцінює роботу учнів, виставляє оцінки, коментує їх.

VІІІ.  Домашнє завдання: §21 прочитати, скласти одне ситуаційне завдання (модель ситуації, пов’язаної з пожежею, і план її розв’язання ). Зробити малюнок з теми.

На згадку про урок я вам роздам пам`ятки

 

Запам’ятай

 

-         На грайся з вогнем – це небезпечно!

 

-         Не грайся сірниками – це призводить до біди!

 

-         Не грайся запальничкою – це може призвести до пожежі!

 

-         Не запалюй свічку, коли раптом погасло світло, користуйся ліхтариком.

 

-         Не користуйся без дозволу батьків газовою плитою.

 

-         Коли ідеш з квартири, то вимкни всі електроприводи і газ.

 

-         Коли виникла пожежа, телефонуй за номером 01.

 

-         Електроприводи, що загорілися, не поливай водою і не бери мокрим рушником, а спочатку відключи їх від електрики рубильників.

 

-         Ніколи не ховайся в закуток, а біжи до людей, на вулицю, клич на допомогу, телефонуй 101.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
1 лютого 2019
Переглядів
9933
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку