Опис практичної частини експериментально-дослідницької роботи з природознавства "Моделювання парникового ефекту в шкільній лабораторії" містить: актуальність дослідження, мету роботи, методику проведення досліду та список використаних джерел.
Дослідницько-експериментальна робота «Моделювання явища парникового ефекту в шкільній лабораторії»
Актуальність
Останні десятиліття ми спостерігаємо різке підвищення температури, коли взимку замість низьких температур місяцями спостерігаємо відлиги, а в літні місяці - посухи і суховії. Температура на Північному полюсі в листопаді та грудні перевищила середні показники на рекордні п'ять градусів. Цього літа товщина льодового покриву в Північному Льодовитому океані зменшилася до рекордних показників. Чому це відбувається? Така зміна температури пояснюється тим, що змінюється сам клімат нашої планети. Більшість вчених сходяться на думці, що починається глобальне потепління. Причинами називають і природне коливання середньої температури, і сонячну активність, і парникові гази.
Мета: моделювання парникового ефекту в лабораторії, з’ясування причин цього явища.
Сконструюємо модель Землі, освітленої Сонцем, коли відбите тепло поглинається атмосферою. Для цього нам знадобляться 3 термометри з однаковою шкалою. Поміщаємо їх у банки з кришками, що закриваються.
В одну банку ставимо алюмінієву фольгу. В другу банку насиплемо темний грунт і покладемо шматок чорного матового картону, що закриє зсередини приблизно половину банки. Термометр у банці повинен знаходитися в затемненій картоном частині. В третю банку з темним грунтом і чорним картоном пропускатимемо вуглекислий газ, який добуватимемо взаємодією соди з оцтовою кислотою.
Освітлюємо банки настільною лампою. Переконуємося, що термометри містяться в затемнених частинах банок. Слідкуємо за показаннями термометра.
Записуємо дані температури кожні двадцять хвилин.
Матеріал банки |
20 хв |
40 хв |
1 год |
80 хв |
100 хв |
2 год |
Алюмінієва фольга |
|
|
|
|
|
|
Темний ґрунт |
|
|
|
|
|
|
Темний ґрунт + СО2 |
|
|
|
|
|
|
Скло легко пропускає світло, але погано — тепло.
У банці з алюмінієвою фольгою промені відбиваються від металу. Тому промені залишають банку так само легко, як і потрапляють у неї.
У банці з темним ґрунтом сонячні промені поглинаються ним. Сонячна енергія нагріває ґрунт і картонку, температура підвищується.
У третій банці вуглекислий газ підсилює ефект зростання температури. У такий же спосіб діє атмосфера Землі.
1