Практична частина дослідницько-експериментальної роботи "Визначення забруднення повітря за лишайниками"

Про матеріал

Опис практичної частини експериментально-дослідницької роботи з хімії "Визначення забруднення повітря за лишайниками" містить: тлумачення терміну "ліхенологія", методику проведення дослідження та список використаних джерел.

Перегляд файлу

Дослідницько-експериментальна робота

       «Визначення забруднення повітря  за  лишайниками»

 

          Біоіндикаторне визначення забрудненості повітря

Використання живих організмів (рослин, тварин, мікроор­ганізмів, грибів, лишайників) для цілей визначення стану нав­колишнього середовища пов'язано з тим, що деякі з них дуже чутливі до різних чинників середовища існування (до кліма­тичних та погодних умов, хімічного складу повітря, ґрунтів, води). Унаслідок своєї видової «екологічної витривалості», живі організми можуть існувати тільки в окремих межах (діапазонах) дії чин­ників.

Ліхенологія – наука про лишайники. Лишайники здатні успішно протистояти таким біотичним чинникам, як витоптування, поїдання, конкуренція з рослинами. Водночас вони погано пристосовані до різних виявів антропогенного впливу. Саме тому лишайники можуть бути використані для визначення міри впливу людини на природу.

 

 Руйнівний вплив сірчистого газу

Найбільш небезпечні для лишайників забруднювачі повітря міста – чадний газ, оксиди Сульфуру, сполуки Флуору. Особливо шкідливим для них є сірчистий газ, який викидається в повітря ТЕС, підприємствами чорної і кольорової металургії, нафтопереробними заводами, хімічними виробництвами.

Експериментально встановлено, що сірчистий газ вже в концентрації 0.08 – 0.10 мг/м3 в повітрі починає шкідливо впливати на лишайники: у хлоропластах водоростевих клітин з’являються бурі плями, починається деградація хлорофілу, плодові тіла лишайників хиріють. Концентрація SO2 – 0,5 мг/м3 – згубна для всіх видів лишайників, що зростають у природних ландшафтах.

Витривалі до забруднень лишайники – ксанторія (Xantoria):

середньочутливі –  пармелії  (Parmelia):

Практична частина 

  1. Учні слухали розповідь вчителя про лишайники як індикатори якості повітря.
  2. За місцем проживання знаходили лишайники і обережно, не торкаючись і не пошкоджуючи їх, вимірювали площу за допомогою прозорої плівки з накресленою сіткою (10х10см).
  3. Отримані дані наносились на карту .

 

  1.               Оцінювали стан навколишнього середовища за допомогою таблиці «Визначення якості повітря за площею лишайників».

                Розміри (см2)                                     Якість повітря

  1.                                                                                                                     Відмінна   ...

7-9                                                        добра    ..

4-6                                                        задовільна  .

0-3                                                        погана

Результати дослідження

Висновок

Література

  1. Ботаніка: Дит.енцикл. / Авт. Ю.М.Касаткіна; - К.: Школа, 2006.-364с.:іл. – (Я пізнаю світ).
  2. Мітрясова О.П.  Хімічні основи екології:Навч. Посібник.-Київ; Ірпінь: ВТФ “Перун”,1999.-192с.
  3. Терлецький В.К.  Дивовижне у світі рослин.-Київ.:Урожай,1990.-208с.                                               

1

 

doc
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
899
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку