Практична робота № 1
Маршрутна окомірна зйомка ділянки пришкільної території навколо школи.
Мета: поглибити систему знань про план місцевості; закріпити практичне вміння створювати план ділянки (на прикладі пришкільної території).
Обладнання: планшет із прикріпленим аркушем креслярського паперу або спеціальна папка-планшет; компас шкільний , візирна лінійка, рулетка.
Словник
Окомірна зйомка — один із полегшених методів топографічної зйомки, який використовується для складання схематичного плану місцевості. Під час окомірної зйомки відстані вимірюються кроками або рулеткою, орієнтуються за компасом, а напрям на предмети та точки контурів, що їх знімають, прокреслюють за допомогою візирної лінійки.
Планшет — лист фанери або картону із закріпленим на ньому компасом і папером для креслення. Треба зорієнтувати компас, закріплений на планшеті; позначити стрілкою на плані напрямок «північ — південь».
Компас — прилад для визначення напрямків сторін горизонту. Під час виконання роботи для зручності він кріпиться до планшета.
Візирна лінійка — тригранна лінійка. Якщо візирної лінійки немає, використовуйте звичайну, поставивши її на «ребро».
Хід роботи
На практиці дуже часто виникають ситуації, коли в найкоротші терміни і з мінімальним набором робочих інструментів необхідно скласти план місцевості, а постановка інструментальної зйомки неможлива або нерентабельна. У цьому випадку вдаються до окомірної зйомки місцевості.
Окомірна зйомка є одним з спрощених способів топографічної зйомки, який використовується для складання схематичного плану місцевості. Зйомка буває окомірна маршрутна, коли робиться схема вузької смуги місцевості, і майданна, коли проводиться зйомка значної дільниці місцевості.
Головне, що потрібно від окомірної зйомки: швидкість, що досягається застосуванням найпростіших прийомів для визначення відстаней і кутів, пристосованість до скрутних умов, ясність, здійснювана умілим виділенням об'єктів і особливостей місцевості і наглядність, що отримується вдалим підбором умовних позначень.
2. На планшеті з прикріпленим аркушем креслярського паперу проведіть лінію «північ — південь» у вигляді стрілки, укажіть біля стрілки цей напрямок. Напрямок стрілки має збігатися з напрямом на компасі. Після цього планшет потрібно зорієнтувати: звільнити стрілку компаса, дати їй заспокоїтись, а потім, повертаючи планшет навкол осіи на цифру 0.
3. На аркуші паперу оберіть точку для позначення місця свого розташування. Один кінець візирної лінійки прикладіть до цієї точки, а інший спрямуйте на об’єкт, який слід позначити на плані.
4. За допомогою лінійки олівцем проведіть лінію, після чого виміряйте відстань до обраного предмета рулеткою або кроками. Цю відстань відкладіть на проведеній лінії в обраному масштабі. Предмет позначте умовним знаком, а лінію витріть гумкою. Потім у такий самий спосіб оберіть та нанесіть на план декілька інших місцевих об’єктів (п’ять—сім).
5. Для створення плану території навколо школи обійдіть її будівлю, наносячи на план перехідні точки. Після кожного повороту маршруту зупиняйтеся, зорієнтовуйте планшет і визначайте напрямок на наступну точку. Кожна перехідна точка визначається прокладанням напрямку з попередньої точки й відкладанням відстаней у масштабі зйомки.
Висновок :
Окомірна зйомка і в наші дні має важливе значення і знаходить застосування при попередніх дослідженнях, в різноманітних експедиціях і у військових цілях.