УРОК 4 (В ТЕМІ 3): ПРАКТИЧНА РОБОТА №1 «ВІДЛІК ЧАСУ В ІСТОРІЇ, РОБОТА ЗІ ШКАЛОЮ ЧАСУ».
Мета: навчати здійснювати відлік років в історії, використовуючи для цього лінію часу; співвідносити рік зі століттям та тисячоліттям, визначати тривалість і послідовність історичних подій; застосовувати та пояснювати на прикладах терміни й поняття «лінія часу», «наша ера», «до нашої ери», вирішувати хронологічні задачі різних типів; розвивати уміння аналізувати та синтезувати матеріал, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, розвивати компетентності – хронологічну, інформаційну, просторову, логічну та мовленнєву; викликати почуття поваги та національної гідності, виховувати патріотизм та гуманність.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ
Бесіда за запитаннями
Інтерактивна вправа
Співвіднесення на лінії часу століття з роком, їхнє хронологічне розташування.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Відгадайте загадки
IV. ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Час в історії
Робота у парах:
1) Чому історію називають «наукою про людей у просторі й часі»? Поділіться своїми думками з однокласниками.
2) Пригадайте, які одиниці вимірювання часу ви знаєте.
2. Вправа на співвіднесення року до століття та тисячоліття:
1) 5 рік — … століття, тисячоліття;
2) 1799 рік — … століття, тисячоліття;
3) 1314 рік — … століття, тисячоліття;
4) 44 рік — … століття, тисячоліття;
5) 700 рік — … століття, тисячоліття;
6) 789 рік — … століття, тисячоліття;
7) 1501 рік — … століття, тисячоліття;
8) 1900 рік — … століття, тисячоліття.
3. Вирішення хронологічних задач різного типу (на встановлення віддаленості події від сьогодення, на встановлення віддаленості однієї події від іншої, на встановлення дати події за її віддаленості від сьогодення, на встановлення дати події за її віддаленістю від іншої події, на встановлення віддаленості події від зазначеної дати з переходом через еру, на тривалість події):
1. Обчисліть, скільки років минуло від хрещення Київської Русі у 988 році до сьогодення?
2. У 2019 році виповнюється 530 років виникнення українського козацтва. Якого року сягає перша згадка про козаків у писемних джерелах?
3. Видатний український історик Михайло Грушевський народився у 1866 році. У якому році відзначали 150-річчя від дня його народження?
4. Відомо,що швидкий гончарний круг використовували в місті Урук у Передній Азії близько 3400 р. до н.е. Скільки років тому люди почали використовувати цей винахід?
5. Філософ Арістотель жив у 384-322 рр. до н.е., математик і фізик Архімед – у 285-212 рр. до н.е. Хто з цих славетних людей жив раніше?
6. Піраміди Хеопса в Єгипті були збудовані близько 2600 р. до н.е. У якому тисячолітті це відбулося?
7. У 1922 р. англійський археолог Г. Картер знайшов гробницю Тутанхамона. Скільки років недоторканою пролежала в саркофазі мумія фараона, якщо 18-літній Тутанхамон помер 1342 р. до н.е.? В якому році народився Тутанхамон?
V. ПІДСУМКИ УРОКУ
Саморефлексія
«Сьогодні я дізнався (дізналася)навчився (навчилася)я думаю, що...»
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вирішити 7 хронологічних задач наданих вчителем кожному учню. Підготуватись до контрольної роботи за §1,2.