Мета уроку: закріпити знання учнів про хімічні властивості оксидів, кислот, основ і солей; удосконалювати навички виконання дослідів; розвивати вміння спостерігати й записувати результати своїх спостережень, робити висновки.
Очікувані результати: учні мають, застосовуючи здобуті знання про оксиди, кислоти, основи та солі, провести й пояснити досліди з визначення й вивчення властивостей неорганічних речовин.
Базові поняття й терміни: оксиди, кислоти, основи, солі, хімічні властивості.
Обладнання й матеріали: штатив із пробірками, хімічні склянки, індикатори, кальцій оксид, купрум (ІІ) оксид, дистильована вода, залізний іржавий цвях, розчини: хлоридної кислоти, сульфатної кислоти, калій гідроксиду, свіжоприготований купрум (ІІ) гідроксид, натрій гідроксиду.
Тип уроку: практичного застосування знань, умінь і навичок.
Віртуальна лабораторія за матеріалом:
Конструктор уроків. Л. Ю. Дігавцової, видавництво Ранок 2012.
Зошит для лабораторних дослідів і практичних робіт. О.В. Григорович, видавництво Ранок 2016
Посилання:
https://sway.office.com/6GVlYl54O56mC8Gi?ref=Link&loc=mysways
Практична робота №2. Тема: Розв’язання експериментальних задач
Мета уроку: закріпити знання учнів про хімічні властивості оксидів, кислот, основ і солей; удосконалювати навички виконання дослідів; розвивати вміння спостерігати й записувати результати своїх спостережень, робити висновки.
Очікувані результати: учні мають, застосовуючи здобуті знання про оксиди, кислоти, основи та солі, провести й пояснити досліди з визначення й вивчення властивостей неорганічних речовин.
Базові поняття й терміни: оксиди, кислоти, основи, солі, хімічні властивості.
Обладнання й матеріали: штатив із пробірками, хімічні склянки, індикатори, кальцій оксид, купрум(ІІ) оксид, дистильована вода, залізний іржавий цвях, розчини: хлоридної кислоти, сульфатної кислоти, калій гідроксиду, свіжоприготований купрум(ІІ) гідроксид, натрій гідроксиду.
Тип уроку: практичного застосування знань, умінь і навичок.
Правила безпеки
Завдання №1
Перед вами порошки оксидів: кальцій оксиду та купрум(II) оксиду.
Дайте відповіді на наступні запитання:
1. Як розрізнити ці речовини, не проводячи хімічних дослідів?
2. Як дослідним шляхом підтвердити наявність у склянці кальцій оксиду?
3.Як дослідним шляхом підтвердити наявність у склянці купрум (ІІ) оксиду?
4. Закінчить реакцію взаємодії кальцій оксиду та води:
СаО + Н2О = ...
5. Закінчить реакцію взаємодії купрум (ІІ) оксиду та сульфатної кислоти:
CuO + H2SО4 = ... + Н2О,
Завдання №2
Очистіть у хімічний спосіб залізний цвях від іржі, вважаючи, що до складу іржі входять ферум (ІІІ) оксид і ферум (ІІІ) гідроксид.
Дайте відповіді на наступні запитання:
Fe2O3 + ...HCl= ... + Н2О
3. Закінчить рівняння реакції ферум (ІІІ) гідроксиду з хлоридною кислотою:
Fe(OН)3 + ...HCl= ... + Н2О
Завдання №3
У В пробірціі без етикетки міститься безбарвний розчин. Припускають, що це розчин фенолфталеїну. Проведіть дослід, який підтверджує чи спростовує це припущення.
Дайте відповіді на наступні запитання:
Завдання №4
Наведіть можливі приклади добування сульфату міді.
Із наявних на столі реактивів добудьте купрум(II) сульфат.
Дослід 1.
Розчинення міді в концентрованій сульфатній кислоті при нагріванні
Сu+ ...H2SO4 = ...+ SO2 + ...Н2O
Дослід 2.
Розчинення купрум (ІІ) карбонату в сульфатній кислоті
СuСО3+ H2SO4 = ... + СO2 + Н2O
Дослід 3.
Взаємодія купрум (ІІ) гідроксиду з сульфатною кислотою
Реакцію можна провести в умовах лабораторії.
Сu(ОН)2 + H2SO4 = ...+ Н2O
Дослід 4.
Взаємодія купрум (ІІ) оксиду з сульфатною кислотою
СuО + H2SO4 = ...+ Н2O
Висновок:
Для розв'язування експериментальних задач на визначення та отримання речовин необхідно використовувати такі теоретичні знання: ...