Практична робота №3: “Дослідження фізичних і хімічних явищ на прикладах побутових хімікатів і харчових продуктів”.

Про матеріал
Мета уроку: освітня: формувати навички розпізнавання фізичних і хімічних явищ, аналізувати певні ознаки; розвивальна: формувати навички практичної роботи в лабораторії; виховна: формувати стійкий інтерес до виконання експериментальної роботи.
Перегляд файлу

Урок

 Тема: Практична робота №3: “Дослідження фізичних і хімічних явищ на прикладах побутових хімікатів і харчових продуктів”.

Мета уроку:

освітня: формувати навички розпізнавання фізичних і хімічних явищ, аналізувати певні ознаки;

розвивальна: формувати навички практичної роботи в лабораторії;

виховна: формувати стійкий інтерес до виконання експериментальної роботи.

Обладнання: лабораторний штатив, нагрівальний прилад, штатив із пробірками.

Матеріали: цукор, крейда, вода, хлоридна кислота, ферум(ІІІ) хлорид, натрій гідроксид, купрум(ІІ) оксид, амоній біхромат, магній.

Тип уроку: закріплення й розвитку умінь, знань, навичок.

Хід уроку

  1.                Організаційний етап.

Учитель із лаборантом до початку уроку роздають необхідне об­ладнання, реактиви і зошити для практичних робіт. Учитель по­відомляє тему уроку, пояснює план проведення уроку. Учні фор­мулюють мету роботи і роблять необхідні записи в зошитах для практичних робіт. Учитель пояснює принципи оформлення резуль­татів практичної роботи в зошитах.

  1.            Актуалізація опорних знань.

Продовжить речення...

  1.               Всі зміни, які відбуваються у навколишньому середовищі називають… (явищами).
  2.               Явище, під час якого не змінюється речовина називають …(фізичним).
  3.               Під час хімічного явища речовина …(змінюється).
  4.               Під час фізичного явища в речовині змінюється …(її агрегатний стан і форма).
  5.               Хімічні явища описуються за допомогою… (хімічної реакції).
  6.               Хімічну реакцію складають за допомогою …(формул та коефіцієнтів).
  7.               Коефіцієнт це…(велика цифра, яка ставиться перед формулою), він вказує на …(кількість структурних одиниць речовини).
  8.               Речовини, які вступають в реакцію називають…(вихідними).
  9.               Продукти реакції – це речовини, які …(утворюються під час реакції).
  10.          Все те, що ми спостерігаємо під час хімічної реакції називають…(ознаками реакції).
  11.          Ознаками реакції можуть бути…(зміна забарвлення, газ, осад, світло, тепло).
  12.          Умовами перебігу реакції є …(наявність речовин, контакт між речовинами, зміна температури, перемішування).

Хімія є наукою експериментальною, і в процесі її вивчення виконується велика кількість лабораторних і практичних робіт, які дозволяють краще усвідомити сутність того чи іншого процесу. 

  1.        Мотивація навчальної діяльності учнів.

На попередньому уроці ми з вами говорили про фізичні та хімічні явища, хімічні реакції, їх ознаки та умови перебігу. Спостерігаючи за демонстраційним експериментом ви вчилися розрізняти між собою конкретні явища за характерними ознаками. 

Сьогодні ми з вами продовжуємо вчитися розрізняти фізичні та хімічні явища, а допоможе нам в цьому хімічний експеримент, який лежить в основі практичної роботи.

Крім того, ми не повинні забувати, що хімія – одна з небезпечних наук, тому існують правила, яких необхідно дотримуватися, щоб уникнути нещасних випадків. Правила ці досить прості, але дотримуватись їх слід дуже суворо, особливо під час виконання експерименту. Слід пам’ятати, що нехтування правилами техніки безпеки може призвести до матеріальних утрат (псування одягу) і завдати шкоди здоров'ю (хімічні й термічні опіки, погіршення зору). Про ці правила ми вже говорили раніше, тож сьогодні ми тільки повторимо їх. 

Інструктаж з техніки безпеки.

Виправ помилки.

Учням пропонують речення з помилками, їх треба знайти та виправити речення.
 

  1.               В кабінеті хімії можна працювати в халатах.(треба обов’язково).
  2.               Під час роботи на робочому столі можуть знаходитися портфель, підручник з хімії, верхній одяг. (слово зайве).
  3.               Виконувати досліди потрібно спокійно, стоячи, голосно розмовляючи. (сидячи, мовчки).
  4.               Реактиви для дослідів можна брати в різних кількостях (в зазначених інструкцією).
  5.               Надлишок реактиву злийте назад у посудину( не можна зливати).
  6.               Під час нагрівання розчину у пробірці, пробірку міцно тримайте руками (дерев’яним пробіркотримачем ).
  7.               Нагріваючи рідину загляньте в пробірку, щоб переконатися, що ви її достатньо нагріли (не заглядайте).
  8.               Перш ніж використати кислоту, спробуйте її, щоб переконатися що вона достатньо кисла ( не можна пробувати речовину на смак).
  9.               Якщо кислота потрапила на руки добре витріть їх полотенцем (помийте їх великою кількістю води).
  10.          Гарячі предмети ставте на парту чи стілець, щоб запобігти опіку ( керамічну плитку, або спеціальну підставку).
  11.          Свій сніданок покладіть на лабораторний стіл, щоб у вільну від роботи хвилину з’їсти його ( не можна класти сніданки на лабораторні столи, не можна вживати їжу в хімічному кабінеті).
  1.         Виконання практичної роботи.

Учні виконують досліди за планом. Учитель контролює правильність виконання техніки експерименту.

ДОСЛІДЖЕННЯ ФІЗИЧНИХ І ХІМІЧНИХ ЯВИЩ НА ПРИКЛАДАХ ПОБУТОВИХ ХІМІКАТІВ І ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ

Мета: навчитися розрізняти за характерними ознаками хімічні та фізичні явища, закріпити на практиці поняття хімічної реакції та фізичного явища; удосконалювати вміння поводитися з хімічними речовинами та нескладним обладнанням.

Обладнання: штатив з пробірками, пробіркотримач, шпатель, скляна паличка, піпетка, нагрівні прилади (спиртівка, газовий пальник тощо), предметне скло.

Реактиви: вода, сухий листовий чай, кухонна сіль, питна сода, оцет.

Завдання: виконайте роботу й оформіть звіт, заповнивши таблицю.

Виконання роботи

Хід роботи

Спостереження, висновок

I. Кип’ятіння води

1. Налийте в пробірку воду об’ємом 2–3 мл, закріпіть пробірку в пробіркотримачі, обережно нагрійте в полум’ї спиртівки,
кип’ятіть 1–2 хвилини.

Спостереження
Утворення водяної пари.
Висновок
Чи утворилася нова речовина?
Ні.

2. Обережно піднесіть до
отвору пробірки предметне скло.
 

Назвіть явище: фізичне.
Спостереження
Утворились крапельки води.
Висновок
Чи утворилася нова речовина?
Ні.
Назвіть явище: фізичне.

II. Заварювання чаю

Додайте в пробірку з окропом кілька листочків чаю. Спостерігайте за забарвлен-
ням розчину.
 

Спостереження
Колір змінився на коричневий.
Висновок
Чи утворилася нова речовина?
Так.
Назвіть явище: хімічне.

ІІІ. Розчинення кухонної солі та її кристалізація

1. Налийте в пробірку воду об’ємом 1 мл, додайте шпателем кухонну сіль масою 1 г й обережно розмішайте скляною паличкою з гумовим наконечником.
 

Спостереження
Сіль розчинилась у воді.
Висновок
Чи утворилася нова речовина?
Ні.
Назвіть явище: фізичне.

2. Скляною паличкою перенесіть 3–4 краплини розчину на предметне скло, обережно нагрійте.
 

Спостереження
Утворились кристали солі.
Висновок
Чи утворилася нова речовина?
Ні.
Назвіть явище: фізичне.

IV. Гасіння питної соди
Помістіть у пробірку половину шпателя питної соди. Додавайте краплинами оцет.
 

Спостереження
Спінення, утворився газ.
Висновок
Чи утворилася нова речовина?
Так.
Назвіть явище: хімічне.

Зробіть висновок:

За якою ознакою відрізняють фізичні та хімічні явища?

Під час фізичних явищ склад речовини не змінюється, а під час хімічних — утворюються нові речовини.

  1. Рефлексія

Оскільки Ви вже ознайомилися з явищами які відбуваються в побуті та в природі давайте допоможемо Василькові розділити явища на фізичні та хімічні.

Вправа Знайди помилку

Повернувшись додому з уроку хімії, Василько подумав: Як же багато навколо нас хімічних явищ! Наприклад:

  1.               іде тепло від батареї опалення; (фізичне)
  2.               запалилася неонова реклама; (хімічне)
  3.               горять іменинні свічки;  (хімічні)
  4.               мама «гасить» соду оцтом, готуючи тісто; (хімічні)
  5.               олійна фарба висихає на повітрі; (фізичні)
  6.               скисає молоко, не випите кішкою; (хімічні)
  7.               після додавання цукру чай стає солодким; (фізичне)
  8.               з відкритої пляшки “Фанти” виділяються бульбашки газу;(хімічне)
  9.               на цвяхах з´являється іржа (хімічні)”.

Допоможіть Василькові розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні.

Скажіть, а зараз у нас у класі проходять хімічні явища? (дихання, фотосинтез).

Уважно прослухайте вірші, і скажіть про яке явище іде мова.

  1.               Взимку стало холодати 

І ставок вже не пізнати

Там де була рідина,

 Лиш дзеркальна площина.

 Що за диво кристалічне?

 Це фізичне чи хімічне?

(фізичне)

  1.               На дворі живе корова.

Молоко п’єм для здоров’я,

А побуде в теплій хаті –

Будем сир й сметану мати.

Що за наслідок логічний?

Він фізичний чи хімічний?

(хімічний)

  1.               На вогні пластинка мідна

Почорніла, вірогідно.

Що за явище незвичне?

Це фізичне чи хімічне?

(хімічне)

  1.               Осінь стала вмить до діла –

Листя геть все пожовтіло.

Що за результат класичний?

Він хімічний чи фізичний?

(хімічний)

  1.         Підсумок уроку.     

Фронтальна бесіда

  •              Які явища називаються фізичними?
  •              Які явища називаються хімічними?

Вправа Відкритий мікрофон

Закінчіть речення:

На уроці я:

  •              дізнався…
  •              зрозумів…
  •              навчився…
  •              найбільший мій успіх – це…
  •              найбільші труднощі я відчув…
  •              не вмів, а тепер умію…
  1.     Домашнє завдання.

Вивчити параграф 14. Фізичні та хімічні явища.

За вибором:   6-9:  завдання 3 та 5 сторінка 104.                                10-12: творче завдання: підготувати повідомлення за темами: “Бродіння молока. Які наслідки спостерігаємо”, “Бродіння дріжджів. Які наслідки спостерігаємо.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Парфілко Ольга Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бережна Лариса Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
9 березня 2019
Переглядів
75439
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку