Урок
Тема: Практична робота №3: “Дослідження фізичних і хімічних явищ на прикладах побутових хімікатів і харчових продуктів”.
Мета уроку:
освітня: формувати навички розпізнавання фізичних і хімічних явищ, аналізувати певні ознаки;
розвивальна: формувати навички практичної роботи в лабораторії;
виховна: формувати стійкий інтерес до виконання експериментальної роботи.
Обладнання: лабораторний штатив, нагрівальний прилад, штатив із пробірками.
Матеріали: цукор, крейда, вода, хлоридна кислота, ферум(ІІІ) хлорид, натрій гідроксид, купрум(ІІ) оксид, амоній біхромат, магній.
Тип уроку: закріплення й розвитку умінь, знань, навичок.
Хід уроку
Учитель із лаборантом до початку уроку роздають необхідне обладнання, реактиви і зошити для практичних робіт. Учитель повідомляє тему уроку, пояснює план проведення уроку. Учні формулюють мету роботи і роблять необхідні записи в зошитах для практичних робіт. Учитель пояснює принципи оформлення результатів практичної роботи в зошитах.
Продовжить речення...
Хімія є наукою експериментальною, і в процесі її вивчення виконується велика кількість лабораторних і практичних робіт, які дозволяють краще усвідомити сутність того чи іншого процесу.
На попередньому уроці ми з вами говорили про фізичні та хімічні явища, хімічні реакції, їх ознаки та умови перебігу. Спостерігаючи за демонстраційним експериментом ви вчилися розрізняти між собою конкретні явища за характерними ознаками.
Сьогодні ми з вами продовжуємо вчитися розрізняти фізичні та хімічні явища, а допоможе нам в цьому хімічний експеримент, який лежить в основі практичної роботи.
Крім того, ми не повинні забувати, що хімія – одна з небезпечних наук, тому існують правила, яких необхідно дотримуватися, щоб уникнути нещасних випадків. Правила ці досить прості, але дотримуватись їх слід дуже суворо, особливо під час виконання експерименту. Слід пам’ятати, що нехтування правилами техніки безпеки може призвести до матеріальних утрат (псування одягу) і завдати шкоди здоров'ю (хімічні й термічні опіки, погіршення зору). Про ці правила ми вже говорили раніше, тож сьогодні ми тільки повторимо їх.
Інструктаж з техніки безпеки.
Виправ помилки.
Учням пропонують речення з помилками, їх треба знайти та виправити речення.
Учні виконують досліди за планом. Учитель контролює правильність виконання техніки експерименту.
ДОСЛІДЖЕННЯ ФІЗИЧНИХ І ХІМІЧНИХ ЯВИЩ НА ПРИКЛАДАХ ПОБУТОВИХ ХІМІКАТІВ І ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ
Мета: навчитися розрізняти за характерними ознаками хімічні та фізичні явища, закріпити на практиці поняття хімічної реакції та фізичного явища; удосконалювати вміння поводитися з хімічними речовинами та нескладним обладнанням.
Обладнання: штатив з пробірками, пробіркотримач, шпатель, скляна паличка, піпетка, нагрівні прилади (спиртівка, газовий пальник тощо), предметне скло.
Реактиви: вода, сухий листовий чай, кухонна сіль, питна сода, оцет.
Завдання: виконайте роботу й оформіть звіт, заповнивши таблицю.
Виконання роботи
Хід роботи |
Спостереження, висновок |
I. Кип’ятіння води
1. Налийте в пробірку воду об’ємом 2–3 мл, закріпіть пробірку в пробіркотримачі, обережно нагрійте в полум’ї спиртівки, |
Спостереження |
2. Обережно піднесіть до |
Назвіть явище: фізичне. |
II. Заварювання чаю
Додайте в пробірку з окропом кілька листочків чаю. Спостерігайте за забарвлен- |
Спостереження |
ІІІ. Розчинення кухонної солі та її кристалізація
1. Налийте в пробірку воду об’ємом 1 мл, додайте шпателем кухонну сіль масою 1 г й обережно розмішайте скляною паличкою з гумовим наконечником. |
Спостереження |
2. Скляною паличкою перенесіть 3–4 краплини розчину на предметне скло, обережно нагрійте. |
Спостереження |
IV. Гасіння питної соди |
Спостереження |
Зробіть висновок:
За якою ознакою відрізняють фізичні та хімічні явища?
Під час фізичних явищ склад речовини не змінюється, а під час хімічних — утворюються нові речовини.
Оскільки Ви вже ознайомилися з явищами які відбуваються в побуті та в природі давайте допоможемо Василькові розділити явища на фізичні та хімічні.
Вправа “Знайди помилку”
Повернувшись додому з уроку хімії, Василько подумав: “Як же багато навколо нас хімічних явищ! Наприклад:
Допоможіть Василькові розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні.
Скажіть, а зараз у нас у класі проходять хімічні явища? (дихання, фотосинтез).
Уважно прослухайте вірші, і скажіть про яке явище іде мова.
І ставок вже не пізнати
Там де була рідина,
Лиш дзеркальна площина.
Що за диво кристалічне?
Це фізичне чи хімічне?
(фізичне)
Молоко п’єм для здоров’я,
А побуде в теплій хаті –
Будем сир й сметану мати.
Що за наслідок логічний?
Він фізичний чи хімічний?
(хімічний)
Почорніла, вірогідно.
Що за явище незвичне?
Це фізичне чи хімічне?
(хімічне)
Листя геть все пожовтіло.
Що за результат класичний?
Він хімічний чи фізичний?
(хімічний)
Фронтальна бесіда
Вправа “Відкритий мікрофон”
Закінчіть речення:
На уроці я:
Вивчити параграф 14. Фізичні та хімічні явища.
За вибором: 6-9: завдання 3 та 5 сторінка 104. 10-12: творче завдання: підготувати повідомлення за темами: “Бродіння молока. Які наслідки спостерігаємо”, “Бродіння дріжджів. Які наслідки спостерігаємо”.