Практична робота № 4 «Добування кисню з гідроген пероксиду, збирання, доведення його наявності» (урок)

Про матеріал
Методична розробка уроку дає можливість ознайомити учнів з лабораторним способом добування кисню, виробляти навички розпізнавання кисню, збирання його.
Перегляд файлу

Тема:  Практична робота № 4 «Добування кисню з гідроген пероксиду, збирання, доведення його наявності»

 

Мета:  ознайомити з лабораторним способом добування кисню, виробляти навички розпізнавання кисню, збирання його; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, продовжити формувати навички роботи з    лабораторним обладнанням і    хімічними  реактивами, дотримуватись правил техніки безпеки;  виховувати бережливе ставлення до обладнання,  реактивів та власного здоров’я.

 

Обладнання та реактиви:  лабораторний штатив із тримачем, нагрівний прилад з відкритим полум’ям, штатив із пробірками, суха пробірка з газовідвідними трубками, хімічна склянка для збирання кисню, скляна пластинка, 30% -й розчин гідроген пероксиду (пергідроль), деревна вуглинка (розміром з горошину), вапняна вода; речовина, що прискорює розкладання пероксиду; пісок

 

Тип уроку:  урок комплексного застосування знань, практична робота

 

Хід уроку

 

 І. Організаційний момент

   1. Повторення правил техніки безпеки                                                                        Пергідроль (30%-й розчин гідроген пероксиду) — їдка речовина! У разі потрапляння на шкіру може призвести до слабких опіків. Знебарвлює одяг. У разі потрапляння пергідролю на шкіру або одяг його необхідно змити проточною водою. Якщо цього не зробити вчасно, можливе утворення опіку, при цьому відбувається пощипування шкіри та забарвлення її в білий колір. Не лякайтеся: неприємні відчуття швидко минуть, а біла пляма зникне через 2-3 години. Побіління одягу в разі дії пергідролю усунути неможливо — барвник руйнується назавжди.  

• Гідроген пероксид у побуті називають перекис водню. Зазвичай він використовується у вигляді 3-5%-го водного розчину для дезінфекції подряпин і дрібних ран. Потрапивши на ранку, гідроген пероксид під дією каталізаторів, наявних у крові, починає виділяти кисень, який убиває бактерії, закупорює дрібні судини і зупиняє кровотечу. Також гідроген пероксид використовують у вигляді 30%-го водного розчину під назвою пергідроль.

• Калій перманганат КМnO4 дуже часто застосовується у побуті та медицині під назвою «марганцівка». Його використовують у вигляді дуже розбавленого розчину для промивання шлунка в разі отруєння.

 

 

 

2. Інструктаж з проведення практичної роботи

Розповідь учителя

 Учитель пояснює принципи оформлення результатів практичної роботи в зошитах.

 Учитель розповідає про порядок проведення практичної роботи.

( Робота виконується згідно інструкції в зошиті для лабораторних дослідів та практичних робіт).

 

ІІ. Проведення практичної роботи

  1. Інструктаж з БЖД     

 

 

 

 

 

 

  1. Виконання роботи 

Добування кисню з гідроген пероксиду, збирання, доведення його наявності

 

Хід експерименту

Спостереження(рівняння реакції)

1. Добування кисню розкладом гідроген пероксиду

У велику пробірку (або плоскодонну колбу) внесіть дрібку ка­талізатора — манган(ІV) оксиду. Пробірку закрийте корком з дво­ма отворами. В один отвір необхідно вставити газовідвідну трубку, а в інший — піпетку з розчином гідроген пероксиду.

Піпеткою краплями додавайте гідроген пероксид і спостерігайте виділення кисню.

Що спостерігали в пробірці(колбі)?

_____________________________________

_____________________________________

 

Запишіть рівняння реакції:

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

 

2. Збирання кисню методом витіснення повітря

До отвору газовідвідної трубки піднесіть порожню суху пробірку і зберіть кисень у пробірку. Після збирання газу, отвір пробірки закрити пробкою.

 

Що спостерігали в пробірці?

_____________________________________

_____________________________________

3.Збирання кисню методом витіснення води

Для добування кисню скористайтеся тим самим приладом, який був зібраний згідно з рекомендаціями п.1. Для збирання кисню методом витіснення води занурте пробірку в кристалізатор з водою, наповніть її водою та обережно переверніть пробірку отвором до­низу, щоб отвір лишався у воді. Піднесіть кінець газовідвідної трубки приладу до отвору пробірки у воді та наповніть пробірку киснем. Після збирання газу, отвір пробірки закрити пробкою.

Що спостерігали в пробірці?

_____________________________________

_____________________________________

4. Доведення наявності кисню

Підготуйте тліючу скіпку: спочатку запаліть, а потім загасіть її. Доки скіпка тліє, внесіть її в пробірку із зібраним киснем у досліді 2.

Опишіть свої спостереження, скла­діть рівняння реакцій горіння вугілля (тліючої скіпки). Замалюйте ваш прилад для добування кисню.

Що спостерігали в пробірці з досліду №2?

_____________________________________

_____________________________________

 

Що спостерігали в пробірці з досліду №3?

_____________________________________

_____________________________________

 

Запишіть рівняння реакції:

_____________________________________

_____________________________________

 

Замалюйте прилад для добування кисню

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок   Кисень можна добути шляхом розкладу ________     під дією ________________, який є ____________________________________.       

Довести наявність кисню можна за допомогою _________________________, вона                       .                                                                         

 

Загальний висновок: відповісти  на питання

1. Як добувають кисень?

2. Як збирають кисень?

3. Як довести наявність кисню?

4. Які властивості характерні для кисню?

 

III.   Підбиття підсумків уроку

Дайте відповідь на запитання:

1. Як називають метод збирання газів, що ви використали в даній роботі?

2. У який спосіб можна довести, що пробірка повністю заповнена кис­нем?

3. Чому для добування кисню розкладом гідроген пероксиду краще використовувати колбу, а не пробірку? Яку роль виконує манган(ІV) оксид у цьому методі?

4. Чи можна добути кисень розкладом гідроген пероксиду без манган(ІV) оксиду?

 

IV. Домашнє завдання

  1. Повторити вивчений матеріал.
  2. Досліджуємо вдома разом з батьками! Спостереження записати до зошитів.

Дія гідроген пероксиду на сирі та відварені овочі, м’ясо.

Що робили

Спостереження

Завдання 1. Одночасно нанесли по кілька крапель гідроген пероксиду на свіжі зрізи сирих та варених овочів: картоплі, моркви, буряка.

На поверхні сирих овочів виділяються бульбашки газу, тому що під дією каталізаторів відбувається розклад гідроген пероксиду:

2О2 = 2Н2О + 2О2

Завдання 2. Одночасно нанесли по кілька крапель гідроген пероксиду на шматочок сирого (яке не було заморожене) та шматочок відвареного м’яса.

На шматочку сирого м’яса виділяються бульбашки газу, тому що під дією каталізаторів-ферментів відбувається розклад гідроген пероксиду: 2Н2О2 = 2Н2О + 2О2;

На шматочку відвареного м’яса не виділяються бульбашки газу, тому що під дією температури при варенні м’яса відбулося порушення структури каталізаторів-ферментів і розклад гідроген пероксиду не відбувся.



Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тихончук Олександр
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
30 серпня 2019
Переглядів
80550
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку