Розробка уроку з інформатики для учнів 11 класу для яких важливим є те, як здобуті знання та навички у навчальному закладі потім можна застосувати на практиці.
Тема: Практична робота № 5 «Аналіз даних за допомогою функцій табличного процесора»
Мета:
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.
Обладнання та наочність: комп’ютери кабінету з виходом в мережу Інтернет, телевізор.
Програмне забезпечення: MS Excel.
Структура уроку
Хід уроку
І. Організаційний момент
Перевірити готовність до уроку, відсутніх учнів.
II. Етап орієнтації
Через декілька місяців ви станете випускниками і будете підкорювати нові вершини знань. Потім станете частиною нашого суспільства. Для вас дуже є важливим, як набуті в школі знання можна буде застосовувати на практиці. Тому сьогодні я пропоную вам побувати в ролі інспекторів патрульної поліції.
(Вручення жетонів учням).
Мета сьогоднішнього уроку якомога найкраще познайомитися із роботою з табличним процесором
III. Етап проектування
ІV. Етап навчальної діяльності
Опрацювання табличної інформації за допомогою логічних функцій
Сьогодні ми будемо працювати із логічними функціями. Логічні формули можуть містити вказані оператори порівняння, а також спеціальні логічні оператори.
Логічні формули визначають, вираз “істина” чи “помилка”. Виразу “істина” привласнюється числова величина 1, виразу “помилка” - 0.
Логічні функції використовуються для побудови логічних виразів, результат яких залежить від того, чи є істиною умова, що перевіряється.
Приклад, IF (ЯКЩО) (умова, істина, помилка) – логічна функція, що перевіряє на істинність задану логічну умову.
До логічних функцій належать такі:
- «Если» - команда вибору (функція) та умови;
- «И» - для вибору опцій;
- «Или» - коли потрібно вибрати одне з двох значень;
- «Истина» - повертає логічне значення істина;
- «Ложь» - повертає логічне значення фальш;
- «Не» - замінює на протилежне логічне значення свого аргументу.
У розрахунках особливе місце займають логічні функції, завдяки яким Ехсеl може виконувати ті чи інші дії в залежності від виконання заданих умов.
Логічні умови використовують знаки > (більше), < (менше), = (дорівнює), >= (не менше), <= (не більше), <> (не дорівнює).
Логічна умова, яка виконується, має значення 1 (Істина).
Логічна умова, яка не виконується, має значення 0 (неправда).
Логічі команди Ехсеl
ЕСЛИ (лопчна умова; Дія 1; Дія 2)
Дія 1 - виконується при значеннні умови 1.
Дія 2 - виконується при значеннні умови 0.
V. Робота за ПК.
Наприклад: Нам потрібно визначити дію стосовно водія, який рухається в межах населеного пункту із зазначеною швидкістю. В межах населеного пункту обмежена швидкість не більше 60 км/год.
Тому, на аркушу «Місто» в ячейці С3 визначаємо – водій є «правопорушником» або він «молодець». Ставимо курсор в ячейку С3 натискаємо знак =, викликаємо функцію IF (ЕСЛИ) (В2>60; «правопорушник»; «молодець»).
На аркуші «Автомагістраль» ставимо курсор в ячейку С3 і прописуємо формулу
Протягуємо формулу по діапазону С3:С14.
Водії «черепашки» та «гонщики» є правопорушниками тому, що на автомагістралі швидкість автомобіля повинна бути не більше 110 км/год і не менше 40 км/год. Зявляється ще одна умова – нижня межа по обмеженню швидкості. Застосовуємо до ячейки D3 функцію IF (ЕСЛИ) з вкладеною функцією AND (И) і прописуємо наступну формулу
Протягуємо формулу по діапазону D3: D14.
Повертаємося на аркуш «Місто» ставимо курсор в ячейку D3 и визначаємо розмір штрафу в залежності від перевищеної швидкості. Тобто, від швидкості автомобіля віднімаємо 60 (допустима швидкість в межах населеного пункту) і множимо на розмір штрафу, який розміщений в ячейці І3. Прописуємо наступну формулу
Для того, щоб протягнути формулу по діапазону D3: D14 і вона працювала правильно, потрібно зафіксувати в формулі ячейку І3, тобто застосувати абсолютне посилання на ячейку. Для цього у формулі можна виділити І3 і натиснути клавішу F4. Якщо натиснути декілька разів клавішу F4 обирається правильне фіксування ячейки – закріплення по стовбчику або строчці, або по стовпчику і строчці одночасно.
Можна змінити значення в ячейці І3, і значення діапазону D3: D14 змінитися автоматично.
Але розмір штрафу в України розраховується за перевищення ліміту на 10 км/год у розмірі 340 грн. Якщо ж дозволену швидкість перевищено на 50 км/год, то штраф складає 3400 грн.
Тому складаємо наступну таблицю штрафів
Для того, щоб правильно визначити розмір штрафу згідно Таблиці штрафів викликаємо функцію ВПР, яка знаходиться в функціях категорія посилання та масиви. Першу строку (Искомое значение) заповнюємо як різницю ячейки В3 і 60. Строку Таблиця – виділяємо діапазон Таблиці штрафів (без назви), третю строку (Номер стовбця) ставимо цифру 2, це означає, що значення другого стовпчика Таблиці штрафів будуть прописані у нашій формулі, і Інтервальний перегляд заповнюємо цифрою 1, що буде означати, що формула буде збільшувати (зменшувати) шукане значення на 1.
Не забуваємо, щоб правильно протягнути формулу, потрібно зафіксувати діапазон Таблиці штрафів J16:K21, виділивши значення J16:K21 і натиснути клавішу F4.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Виконуємо вправи для очей
Практична робота № 5 «Аналіз даних за допомогою функцій табличного процесора»
Завдання Додаток 1.
Підводимо підсумки.
Результати оформлюємо у оціночному рапорті (Додаток 2)
РЕФЛЕКСІЯ.
Про результати своєї діяльності на уроці оформлюємо у вигляді усного рапорту.
Відповідаємо на питання:
Домашнє завдання
Згідно отриманої оцінки отримуємо домашнє завдання
ДОДАТОК 1
Практична робота № 5 «Аналіз даних за допомогою функцій табличного процесора»
Інструкція до практичної роботи № 5
Для цього скористатися Умовним форматуванням, яке розташоване у вкладці Основне, обрати Правила виділених ячеєк або
Створити правило
ДОДАТОК 2