Практична робота "Центрально-Східна Європа: вибір між демократією й авторитаризмом"

Про матеріал
Практична робота з всесвітньої історії на тему "Центрально-Східна Європа: вибір між демократією й авторитаризмом у міжвоєнний період" може включати дослідження ключових історичних подій, які вплинули на політичну динаміку регіону у міжвоєнний період (1919-1939 рр.). Визначення контексту: Визначте основні події, що передували міжвоєнному періоду, такі як Перша світова війна, революції та розпад Австро-Угорщини та Османської імперії. Розгляньте, які фактори вплинули на формування політичних систем у Центрально-Східній Європі. Демократія та авторитаризм: Дослідіть розвиток демократичних та авторитарних тенденцій у регіоні. Розгляньте формування демократичних інститутів та появу авторитарних режимів, зокрема, оцініть роль керівництва, політичних партій та суспільства в цьому контексті. Вплив зовнішніх факторів: Аналізуйте вплив міжнародних подій та діячів (наприклад, Версальський мир, Ліґа Націй, та інші) на політичну стабільність та вибір між демократією та авторитаризмом в Центрально-Східній Європі. Ключові постаті та режими: Сфокусуйтеся на конкретних лідерах та режимах, таких як Ян Масарик в Чехословаччині, Йозеф Пілсудський в Польщі, або Міхал Карацький в Угорщині. Оцініть їхні погляди на демократію та авторитаризм, і визначте, як ці постаті вплинули на політичну картину своїх країн. Соціокультурні фактори: Розгляньте взаємозв'язок між соціокультурними факторами і політичним вибором регіону. Як соціальні, економічні та культурні тенденції вплинули на підтримку демократії чи авторитаризму серед населення? Підсумок та аналіз: Закінчіть роботу підсумком, в якому ви висвітлите основні тенденції та визначите чинники, які сприяли вибору між демократією та авторитаризмом в Центрально-Східній Європі у міжвоєнний період. Така практична робота дозволить вам глибше зрозуміти історичний контекст регіону, аналізувати ключові фактори та визначити важливі зв'язки між подіями та рішеннями, що визначали політичний ландшафт Центрально-Східної Європи у міжвоєнний період.
Перегляд файлу

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ

 Центрально-Східна Європа: вибір між демократією й авторитаризмом

 

Мета роботи: Розгляд і аналіз політичних подій в країнах Центрально-Східної Європи, вибір між демократією та авторитаризмом у міжвоєнний період, вивчення впливу цих подій на суспільство.

Завдання №1. Заповніть таблицю.

 

Польща

Чехословаччина

Угорщина

Румунія

Болгарія

Югославія

Територія

держави               

(Яким документом чи договором регламентуються її кордони після Першої світової) 

 

 

 

 

 

 

Етнічний склад населення, його віросповідання

 

 

 

 

 

 

Форма правління

 

 

 

 

 

 

Режим в країні/очільник

 

 

 

 

 

 

Особливості режиму

 

 

 

 

 

 

Орієнтація на які країни напередодні Другої світової війни

 

 

 

 

 

 

Становище українців в країні(за умови проживання)

 

 

 

 

 

 

 

Завдання №2.Прочитайте джерела та дайте відповіді на питання.

Група 1.

Проаналізуйте наведені уривки з історичних джерел і зробіть висновок про те, з якими політичними діячами ототожнюється авторитаризм у країнах Центрально-Східної Європи в період між Першою та Другою світовою війною. Відповідь обґрунтуйте.

«У 1930-х роках у всіх державах Балкан до влади прийшли авторитарні режими. ...Після Першої світової війни з’явилися й набули ваги комуністичні та селянські партії; ...їх почали тіснити консервативніші політичні сили... Уряди країн захищали інтереси невеликої групи населення, котра й здійснювала керівництво державою; до неї, як правило, належали державні чиновники, військові, комерсанти, власники фабрик і великих маєтків, підприємці, а також представники інтелектуальних професій — юристи, лікарі та вчителі... Ця група осіб становила не більше 10 % населення».

Барбара Єлавич, американський історик (Єлавич Барбара. Історія Балкан. XX століття/ пер. з англ. — К.: Свенас, 2004. — Т. II. — С. 303)

 

«Політичні режими в країнах, що постали на руїнах імперій Центральної Європи... наслідували зразки демократії, проте багато урядів, змушених використовувати будь-які засоби заради перемоги, неодноразово здійснювали замахи на демократичні принципи. ...Отже, майбутнє демократії безпосередньо залежало від особистості глави держави. Якщо він завдяки освіті й переконанням поважав конституційні норми, політичний лад еволюціонував у належному напрямі (як було в Чехословаччині за Т. Масарика й Е. Бенеша до 1938 р.). Якщо ж кар’єрні міркування й темперамент глави держави штовхали його до авторитаризму, країна швидко йшла назустріч президентському правлінню чи диктатурі (так трапилось у Польщі за Ю.

Пілсудського)».

П’єр Тібо, французький історик (Пьер Тибо. Эпоха диктатур / пер. с фр. — М.:

Крон-Пресс, 1998. — С. 47)

 

Група 2.

 

Чи можна, на Вашу думку, тогочасні порядки в Польщі вважати авторитарним режимом? Відповідь обґрунтуйте.

 

«Обстановка, що склалася в країні після травневого [1926] перевороту, характеризувалася суперечливими тенденціями: з одного боку, зберігалися демократичні інститути й Конституція 1921 р., з іншого — виконавча влада демонструвала прагнення управляти державою, незважаючи на парламент і політичні партії, використовуючи авторитет Пілсудського... Конституція 1935 р. ...завершила процес перебудови устрою Польщі на авторитарних засадах. Вона закріпила надзвичайну роль держави й виконавчої влади». Леонід Зашкільняк, Микола Крикун, українські історики (Історія Польщі: Від найдавніших часів до наших днів. — Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка, 2002. — С. 470, 480)

 

Група 3.

 

На яких основних змінах у політичному житті Румунії в період становлення в країні авторитаризму наголошує історик? Чим Румунія, на Вашу думку, відрізнялась у цьому плані від інших країн Центрально-Східної Європи? Відповідь обґрунтуйте.

 

«Скасування судової незалежності та неупередженості, зростання ролі глави держави, відмова від багатопартійної системи, зміцнення державницьких партій (Національний фронт відродження, “Залізна гвардія”), культ особи... згуртування нації навколо лідера, агресивний етноцентризм... —усе це було офіційно освячене міфом про національну державу, будівництву якої був присвячений увесь процес румунської політичної та соціальної модернізації». Мануель Гутан, румунський історик (Manuel Gutan. The Challenges of the Romanian Constitutional Tradition // Giornale di storia costituzionale / Journal of constitutional history. — 2013. — 25.01. P. 234-235)

 

Завдання №3.

Варіант 1.

Розгляньте румунську поштову марку 1943 р. із зображенням короля Міхая І й маршала Й. Антонеску. Пригадайте, яка подія сталася в політичному житті Румунії на початку вересня 1940 р. Які наслідки для румунського суспільства мав прихід до влади маршала Й. Антонеску? Відповідь обґрунтуйте.

Варіант 2.

Розгляньте карикатуру 1930-х років «Гітлерівська музика для вух М.

Горті».

                     Якою є, на Вашу думку, ідея малюнка?

                     Що поєднувало націоналсоціалістичну диктатуру А. Гітлера в Німеччині з авторитаризмом М. Горті в Угорщині? Відповідь обґрунтуйте. 

 

image 

image 

 

Висновок. 

У висновку дайте відповідь на питання: Чи закономірним було встановлення авторитарних режимів у країнах Центрально-Східної Європи в 1920—1930-х рр.? Які чинники були вирішальними: внутрішні чи зовнішні?  

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Сіліверстова Олена Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Трифонова Світлана В'ячеславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Шундрик Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Сидоренко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
pdf
Додано
27 січня
Переглядів
11238
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку