Практична робота: Чисті речовини і суміші

Про матеріал
Практична робота: Чисті речовини і суміші Клас: 5 Тема: Чисті речовини та суміші Мета: Ознайомити учнів із поняттями чистих речовин і сумішей, навчити відрізняти їх та досліджувати властивості сумішей за допомогою практичних завдань. З відповідями.
Перегляд файлу

Практична робота: Чисті речовини і суміші

Клас: 5
Тема: Чисті речовини та суміші
Мета: Ознайомити учнів із поняттями чистих речовин і сумішей, навчити відрізняти їх та досліджувати властивості сумішей за допомогою практичних завдань.

 

Обладнання:

  • Склянки або пробірки
  • Вода
  • Цукор
  • Сіль
  • Пісок
  • Олія
  • Ложки
  • Піпетки
  • Марля або фільтрувальний папір
  • Магніт
  • Залізні ошурки
  • Крейда

 

Хід роботи:

Завдання 1: Визначення чистої речовини та суміші

  1. Розгляньте воду та цукор окремо. Чи є вони чистими речовинами чи сумішами?
    Відповідь: Вода і цукор – це чисті речовини.

Завдання 2: Дослідження розчинності речовин у воді

  1. Візьміть склянку з водою та додайте 1 ложку цукру, добре перемішайте. Чи розчиняється цукор у воді?
    Відповідь: Цукор розчиняється у воді, утворюючи однорідну суміш (розчин).
  2. Повторіть експеримент із сіллю. Що ви спостерігаєте?
    Відповідь: Сіль також розчиняється у воді, утворюючи розчин.
  3. Додайте пісок у воду. Що ви бачите?
    Відповідь: Пісок не розчиняється, утворюється неоднорідна суміш.

Завдання 3: Дослідження взаємодії олії та води

  1. Додайте трохи олії до води і спостерігайте за результатом. Чи змішується олія з водою?
    Відповідь: Олія не змішується з водою, утворюються краплі, що плавають на поверхні води.

Завдання 4: Визначення однорідної та неоднорідної сумішей

  1. Визначте, які суміші утворюються у випадку:
    • Вода + цукор: Однорідна суміш
    • Вода + пісок: Неоднорідна суміш
    • Вода + олія: Неоднорідна суміш

Завдання 5: Фільтрація

  1. Візьміть склянку з водою та піском. За допомогою фільтрувального паперу (або марлі) відфільтруйте пісок від води. Що залишається на фільтрі?
    Відповідь: На фільтрі залишається пісок, а вода проходить через фільтр.

Завдання 6: Магнітне відділення сумішей

  1. Візьміть суміш піску і залізних ошурків. Використайте магніт, щоб відокремити залізні частинки від піску. Чи вдалося вам це зробити?
    Відповідь: Магніт притягує залізо, тому залізні ошурки можна легко відділити від піску.

Завдання 7: Випаровування води з розчину

  1. Візьміть трохи соляного розчину (вода + сіль) і залиште його на сонці. Що відбудеться з водою через деякий час?
    Відповідь: Вода випарується, а сіль залишиться на дні склянки у вигляді кристалів.

Завдання 8: Приготування розчинів із різними концентраціями

  1. Приготуйте два розчини цукру: в один стакан додайте 1 ложку цукру, в інший — 3 ложки. Який розчин має вищу концентрацію цукру?
    Відповідь: Розчин з 3 ложками цукру має вищу концентрацію.

Завдання 9: Спостереження за осадом

  1. Додайте до води подрібнену крейду. Що відбувається через кілька хвилин?
    Відповідь: Крейда не розчиняється у воді і утворює осад на дні склянки.

Завдання 10: Виведення розчинника

  1. У всіх ваших розчинах (цукор, сіль) назвіть, яка речовина є розчинником, а яка — розчиненою речовиною.
    Відповідь: Розчинник — це вода, а розчинені речовини — цукор або сіль.

 

Висновок:

  • Чисті речовини мають постійний склад і однакові властивості (наприклад, вода або цукор).
  • Суміші складаються з кількох компонентів, і можуть бути однорідними (розчини) або неоднорідними.
  • Існують різні методи відділення компонентів сумішей, такі як фільтрація, магнітне відділення та випаровування.