Практична робота: Чисті речовини і суміші
Клас: 5
Тема: Чисті речовини та суміші
Мета: Ознайомити учнів із поняттями чистих речовин і сумішей, навчити відрізняти їх та досліджувати властивості сумішей за допомогою практичних завдань.
Обладнання:
-
Склянки або пробірки
-
Вода
-
Цукор
-
Сіль
-
Пісок
-
Олія
-
Ложки
-
Піпетки
-
Марля або фільтрувальний папір
-
Магніт
-
Залізні ошурки
-
Крейда
Хід роботи:
Завдання 1: Визначення чистої речовини та суміші
-
Розгляньте воду та цукор окремо. Чи є вони чистими речовинами чи сумішами?
Відповідь: Вода і цукор – це чисті речовини.
Завдання 2: Дослідження розчинності речовин у воді
-
Візьміть склянку з водою та додайте 1 ложку цукру, добре перемішайте. Чи розчиняється цукор у воді?
Відповідь: Цукор розчиняється у воді, утворюючи однорідну суміш (розчин).
-
Повторіть експеримент із сіллю. Що ви спостерігаєте?
Відповідь: Сіль також розчиняється у воді, утворюючи розчин.
-
Додайте пісок у воду. Що ви бачите?
Відповідь: Пісок не розчиняється, утворюється неоднорідна суміш.
Завдання 3: Дослідження взаємодії олії та води
-
Додайте трохи олії до води і спостерігайте за результатом. Чи змішується олія з водою?
Відповідь: Олія не змішується з водою, утворюються краплі, що плавають на поверхні води.
Завдання 4: Визначення однорідної та неоднорідної сумішей
-
Визначте, які суміші утворюються у випадку:
-
Вода + цукор: Однорідна суміш
-
Вода + пісок: Неоднорідна суміш
-
Вода + олія: Неоднорідна суміш
Завдання 5: Фільтрація
-
Візьміть склянку з водою та піском. За допомогою фільтрувального паперу (або марлі) відфільтруйте пісок від води. Що залишається на фільтрі?
Відповідь: На фільтрі залишається пісок, а вода проходить через фільтр.
Завдання 6: Магнітне відділення сумішей
-
Візьміть суміш піску і залізних ошурків. Використайте магніт, щоб відокремити залізні частинки від піску. Чи вдалося вам це зробити?
Відповідь: Магніт притягує залізо, тому залізні ошурки можна легко відділити від піску.
Завдання 7: Випаровування води з розчину
-
Візьміть трохи соляного розчину (вода + сіль) і залиште його на сонці. Що відбудеться з водою через деякий час?
Відповідь: Вода випарується, а сіль залишиться на дні склянки у вигляді кристалів.
Завдання 8: Приготування розчинів із різними концентраціями
-
Приготуйте два розчини цукру: в один стакан додайте 1 ложку цукру, в інший — 3 ложки. Який розчин має вищу концентрацію цукру?
Відповідь: Розчин з 3 ложками цукру має вищу концентрацію.
Завдання 9: Спостереження за осадом
-
Додайте до води подрібнену крейду. Що відбувається через кілька хвилин?
Відповідь: Крейда не розчиняється у воді і утворює осад на дні склянки.
Завдання 10: Виведення розчинника
-
У всіх ваших розчинах (цукор, сіль) назвіть, яка речовина є розчинником, а яка — розчиненою речовиною.
Відповідь: Розчинник — це вода, а розчинені речовини — цукор або сіль.
Висновок:
-
Чисті речовини мають постійний склад і однакові властивості (наприклад, вода або цукор).
-
Суміші складаються з кількох компонентів, і можуть бути однорідними (розчини) або неоднорідними.
-
Існують різні методи відділення компонентів сумішей, такі як фільтрація, магнітне відділення та випаровування.