Практична робота. Дослідження складу ґрунту

Про матеріал
У процесі дослідів ознайомити учнів з складом ґрунту; формувати практичні вміння працювати з лабораторним устаткуванням, ставити досліди, вести спостереження; підводити робити висновки за результатами спостережень.
Перегляд файлу

1 клас

Тема. Дослідження складу ґрунту. Практична частина.

 

Мета. У процесі дослідів ознайомити учнів з складом ґрунту;  формувати практичні вміння працювати з лабораторним устаткуванням, ставити досліди, вести спостереження; підводити  робити висновки за результатами спостережень.

 

Обладнання.  Предмети  для демонстрування дослідів: лупи, ґрунт, склянки з водою, вогнетривкі чашки, шматочки скла, спиртівки, бляшані банки, склянки відстояної води з ґрунтом.

 

Дослід 1. Підтвердження наявності у ґрунті води.

 

Учні

Вчитель

  1. Набирають у бляшану банку ґрунт.

 

  1. Нагрівають на спиртівці.

 

  1. Над ґрунтом тримають шматочок скла. Від ґрунту почне підніматися пара і на поверхні скла, спрямованій до ґрунту, утворяться крапельки.
  2. Спостерігають.
  3. Роблять висновок.

 У ґрунті є вода.

  1. Нагадує правила техніки безпеки під час проведення дослідів. Спостерігає за учнями, допомагає.
  2. Нагадує правила техніки безпеки, допомагає.
  3. Нагадує правила техніки безпеки, допомагає, спостерігає, радить.

 

 

 

  1. Керує спостереженнями, радить.
  2. Слухає, схвалює відповіді учнів, коригує.

 

 

Дослід 2. Підтвердження наявності у ґрунті гумусу.

 

Учні

Вчитель

  1. Продовжують прожарювати цю саму порцію ґрунту.
  2. Чекають, коли пара не буде утворюватися, а над ґрунтом почне здійматися дим і буде відчутно запах, який нагадує горіння дров.
  3. Порівнюють колір прожареного та не прожареного ґрунту.
  4. Роблять висновок.

Темніший – не прожарений ґрунт, темного кольору йому надають органічні речовини: перегній, або гумус

  1.  Нагадує правила техніки безпеки, допомагає.
  2. Спостерігає за класом, нагадує правила техніки безпеки, допомагає.

 

 

  1. Направляє дітей, як робити порівняння.
  2. Слухає, схвалює відповіді учнів, коригує.

 

 

 

 

 

Дослід 3. Підтвердження наявності у ґрунті гірських порід – піску та глини.

 

Учні

Вчитель

  1. У склянку, наполовину наповнену водою, вкидають шматочок не прожареного ґрунту, розмішують його.
  2. Дають розчину відстоятися.

 

  1. Спостерігають.

За якийсь час вміст склянки розділиться на три шари: важкий пісок осяде на дно склянки, посередині залишатимуться у зваженому стані легші й дрібніші частинки глини, які через свою масу й розмір довго осідатимуть на дно, а згори перебуватиме прозорий шар води.

  1. Роблять висновок.

 У ґрунті містяться гірські 

          породи,  в першу чергу – глина

          й пісок.

 

  1. Нагадує правила техніки безпеки, допомагає, спостерігає.

 

 

  1. Нагадує правила техніки безпеки при проведенні дослідів.
  2. Налаштовує на розкриття суттєвих ознак.

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Слухає, схвалює відповіді, направляє.

 

 

Дослід 4. Підтвердження наявності у ґрунті повітря.

 

Учні

Вчитель

  1. У склянку, наповнену водою, вкидають грудочку ґрунту.
  2. Спостерігають.

Зі шматочка у воду виділяються бульбашки повітря, що легко спливають на поверхню.

  1. Роблять висновок.

Вода витіснила повітря з ґрунту.

  1. Нагадує правила техніки безпеки, спостерігає.
  2. Налаштовує на те, щоб учні шукали пояснення причинності явища.

 

  1. Слухає, схвалює відповіді, коригує.

 

 

Дослід 5. Підтвердження наявності у ґрунті мінеральних солей.

 

Учні

Вчитель

  1. У вогнетривку чашку наливають трохи відстояної води ( у воді був ґрунт).
  2. Підігрівають її до повного випаровування.

 

  1. Спостерігають.

На дні посудини залишилося небагато білої речовини. Ця речовина була у ґрунті, потім розчинилася у воді, а після випаровування перетворилася на маленькі кристалики .

  1. Роблять висновок.

До складу ґрунту входять мінеральні солі.

  1. Нагадує правила техніки безпеки, допомагає.

 

  1. Нагадує про необхідність дотримуватися правил техніки безпеки.
  2. Спрямовує увагу дітей на певне місце приладу, на хід процесу, підводить до висновку.

 

 

 

 

 

  1. Слухає, схвалює відповіді, коригує.

 

Дослід 6. Підтвердження наявності у ґрунті залишків корінців, листків рослин тощо.

 

Учні

Вчитель

  1. Розглядають за допомогою лупи грудку ґрунту.
  2. Роздавлюють цю грудку.
  3. Спостерігають наявність залишків корінців, листків рослин, частини тіл комах тощо.
  4. Роблять висновок.

У ґрунті наявні залишки рослинних корінців, листочків рослин, частини тіл комах тощо.

  1. Спостерігає за класом, радить.

 

  1. Спостерігає за класом, допомагає.
  2. Підводить до висновку, направляє.

 

  1. Слухає, схвалює відповіді, коригує.

 

 

 

Складання опорної схеми

Склад ґрунту

 

 

 

тверда           осадові          рідка         газоподібна          жива                органічна

 частина      речовини      частина        частина            частина             частина 

глина,         мінеральні       вода з              повітря          комашки             гумус

пісок                                 розчиненими                           

                                            мінералами                                          

 

              

Учні

Вчитель

По черзі виходять до дошки та заповнюють фрагменти схеми

Слухає, схвалює відповіді, коригує.

                     

 

Новый рисунок (5)

docx
Додано
19 січня 2020
Переглядів
11715
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку