1 клас
Тема. Дослідження складу ґрунту. Практична частина.
Мета. У процесі дослідів ознайомити учнів з складом ґрунту; формувати практичні вміння працювати з лабораторним устаткуванням, ставити досліди, вести спостереження; підводити робити висновки за результатами спостережень.
Обладнання. Предмети для демонстрування дослідів: лупи, ґрунт, склянки з водою, вогнетривкі чашки, шматочки скла, спиртівки, бляшані банки, склянки відстояної води з ґрунтом.
Дослід 1. Підтвердження наявності у ґрунті води.
Учні |
Вчитель |
У ґрунті є вода. |
|
Дослід 2. Підтвердження наявності у ґрунті гумусу.
Учні |
Вчитель |
Темніший – не прожарений ґрунт, темного кольору йому надають органічні речовини: перегній, або гумус |
|
Дослід 3. Підтвердження наявності у ґрунті гірських порід – піску та глини.
Учні |
Вчитель |
За якийсь час вміст склянки розділиться на три шари: важкий пісок осяде на дно склянки, посередині залишатимуться у зваженому стані легші й дрібніші частинки глини, які через свою масу й розмір довго осідатимуть на дно, а згори перебуватиме прозорий шар води.
У ґрунті містяться гірські породи, в першу чергу – глина й пісок.
|
|
Дослід 4. Підтвердження наявності у ґрунті повітря.
Учні |
Вчитель |
Зі шматочка у воду виділяються бульбашки повітря, що легко спливають на поверхню.
Вода витіснила повітря з ґрунту. |
|
Дослід 5. Підтвердження наявності у ґрунті мінеральних солей.
Учні |
Вчитель |
На дні посудини залишилося небагато білої речовини. Ця речовина була у ґрунті, потім розчинилася у воді, а після випаровування перетворилася на маленькі кристалики .
До складу ґрунту входять мінеральні солі. |
|
Дослід 6. Підтвердження наявності у ґрунті залишків корінців, листків рослин тощо.
Учні |
Вчитель |
У ґрунті наявні залишки рослинних корінців, листочків рослин, частини тіл комах тощо. |
|
Складання опорної схеми
Склад ґрунту
тверда осадові рідка газоподібна жива органічна
частина речовини частина частина частина частина
глина, мінеральні вода з повітря комашки гумус
пісок розчиненими
мінералами
Учні |
Вчитель |
По черзі виходять до дошки та заповнюють фрагменти схеми |
Слухає, схвалює відповіді, коригує. |