Соціально-побутове орієнтування 6 клас
Тема. Дрібний ремонт одягу. Пришивання ґудзиків.
Мета. Ознайомити учнів з поняттям «дрібний ремонт одягу».
Систематизувати знання учнів про види ремонту одягу; навчити пришивати ґудзики.
Сприяти формуванню в учнів знань про види ремонту одягу, вдосконалювати вміння та навички роботи з тканиною, голкою, нитками.
Здійснювати корекцію зв’язного мовлення, практичних дій учнів.
Виховувати працьовитість, охайність, самостійність, бережливе ставлення до одягу.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання. Голки, нитки, ножиці, тканина, різні види ґудзиків, інструкційні картки: «Правила техніки безпеки при роботі з голками та ножицями», «Послідовність пришивання ґудзиків з наскрізними отворами», «Послідовність пришивання ґудзиків з вушком».
Хід уроку
І. Нервово-психологічна підготовка
Знову день почався, діти,
Тож пора нам поспішити –
Кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні в нас урок звичайний,
Та вчить багато нас чому.
Хай буде він для нас повчальний!
За це подякуєм йому!
ІІ. Актуалізація опорних знань
– Для чого людині потрібен одяг? (Щоб захищати тіло людини від холоду та спеки)
– Які види одягу ви знаєте?
– Що може статися з одягом? (відірватися ґудзик, вішалка, розпоротися шов, порватися)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
– Сьогодні на уроці ми ознайомимось з поняттям «дрібний ремонт одягу» та навчимося пришивати ґудзики.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя про види дрібного ремонту одягу.
– Виконати дрібний ремонт одягу – означає пришити ґудзики, вішалку до пальта або куртки, зашити розпоротий шов та інше.
Досить часто, особливо у школярів, рветься одяг по шву. Коли це трапилося його необхідно негайно полагодити. Це можна зробити за допомогою швейної машини. Але не завжди вона є у нас під руками. Тому слід уміти зшивати вручну.
Для цього щільно складають на місці розриву обидві деталі і швом «за голку» скріплюють їх. Потрібно пам’ятати, що колір ниток повинен співпадати з кольором тканини.
Іноді необхідно накласти латку чи заштопати певну річ. Для латки добирають тканину, за кольором і товщиною подібну до тканини виробу.
За формою латка може бути круглою, овальною, прямокутною, квадратною. Латку до виробу пришивають нитками під колір тканини косими стібками і припрасовують.
– Для чого накладають латки?
– У вигляді чого вони бувають? (Прямокутник, квадрат, овал, а також у вигляді квітки, рибки, сонечка)
– Для накладання латки виріжте з клаптика тканини прямокутник, квадрат або круг (трошечки більший від місця, де порвано).
– Пришийте латку зі зворотного боку швом «уперед голку».
– Із лицьового боку обріжте краї порваної тканини, підігніть їх усередину та обметайте.
– Якщо на одязі протерлася тканина, то її можна заштопати. Для цього доберіть нитки відповідного кольору і штопайте з лицьового боку.
– Як ви гадаєте, які засоби та інструменти допоможуть нам виконати дрібний ремонт? Про це ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадки:
Металева та тоненька,
Мною сукню шиє ненька.
В мене тулуб є і вушко,
Я із ниткою подружка.(Голка.)
Є у голочки подружка,
Що прив’язана до вушка.
Слід у слід за нею ходить,
Візеруночки виводить.(Нитка.)
Ріжемо усе, що треба:
Ми поріжемо для тебе
І тканину, і папір.
Як не віриш – перевір. (Ножиці.)
Строчить, шиє,вишиває,
Всю родину одягає. (Швейна машинка.)
V. Фізкультхвилинка
Ширше, діти, треба стати,
Будем дрова ми рубати.
Раз – підняли руки вгору,
Два – змахнули всі додолу.
І рубаємо завзято,
Хай тепло приходить в хату.
VІ. Практична робота учнів
1. Інструктаж з техніки безпеки
– При роботі з голкою:
1. Бережи голку завжди в гольнику.
2. Не залишай голку на робочому місці без нитки.
3. Передавай голку в гольнику з ниткою.
4. Не бери голку в рот, не грай з нею.
5. Не застромлювати голку в одяг.
6. До і після роботи перевір кількість голок.
7. Зберігай гольник завжди в одному місці.
8. Не відволікайся під час роботи з голкою.
– При роботі з ножицями:
1. Ножиці повинні мати тупі, округлі кінці.
2. Не залишай ножиці розкритими.
3. Передавай ножиці кільцями вперед.
4. Не грай з ножицями, не піднось їх до лиця.
5. Використовуй ножиці тільки за призначенням.
Ґудзики виконують роль застібки і оздоблення. Вони бувають різного кольору і розміру. За формою є круглі, овальні, квадратні, трикутні ґудзики, за матеріалом – дерев’яні, пластмасові, скляні, металеві, обтягнуті тканиною, шкірою. За призначенням ґудзики бувають для суконь, пальтові, костюмні, брючні, для білизни, формені. Випускають їх з наскрізними отворами чи вушком.
Пришивають складеною вдвічі ниткою під колір котушковими нитками № 40-60. Ґудзики з двома отворами пришивають 4-5 стібками, з чотирма отворами – 2-3 стібками у кожну пару отворів. Ґудзики з вушком пришивають 4-5 стібками.
2. Інструкційна картка. Послідовність пришивання ґудзиків з наскрізними отворами.
1. Відмітити на тканині місце пришивання ґудзика з двома отворами. Відміряти нитку для роботи, скласти її в двоє, заселити обидва кінці нитки у вушко голки.
2. Закріпити нитку петлею на лицьовій стороні тканини.
3. Пропустити голку в отвір ґудзика і вивести голку з ниткою.
Послідовність пришивання гудзика з двома наскрізними отворами
4. Пропустити голку в другий отвір ґудзика, вколоти в тканину з лицьової сторони і виколоти на виворітню сторону тканини.
5. Виконати 4-5 швів в отвори ґудзика.
6. Закріпити нитку петлею на виворітному боці тканини.
7. Виконати роботу по пунктах 1-6 для ґудзика з чотирма отворами, при цьому виконувати 2-4 вколювання в кожну пару отворів.
3. Інструкційна картка «Послідовність пришивання ґудзиків з вушком»
1. Позначити на тканині місце пришивання ґудзика. Відміряти нитку для роботи, скласти її вдвоє, одягнути в вушко голки обидва кінці нитки.
2. Закріпити нитку петлею на лицьовому боці тканини.
3. Просунути голку через отвір вушка ґудзика.
4. Вколоти голку в тканину з лицьового боку і виколоти на виворітню сторону тканини.
Послідовність пришивання гудзика з вушком
VІІ. Виконання практичної роботи
Учні виконують роботу за інструкційними картками. Учитель слідкує за самостійною роботою учнів, дає поради, настанови, допомагає.
VІІІ. Підсумок уроку
– Що означає вислів «виконати дрібний ремонт одягу»?
– Які бувають ґудзики?
– Як пришити ґудзик з вушком?