Конспект практичної роботи до пропедевтичного курсу "Вступ до історії" для 5 класу з теми 4 "Історія України в пам"ятках". Мета: ознайомити учнів з ключовими подіями історії Запорізького краю, історичними героями через дослідження історичних пам'яток і пам'ятників визначним подіям та особистостям.
Марциновська Людмила Олексіївна,
вчителя історії та правознавства,
спеціаліст вищої категорії
КЗ «Долинська ЗОШ І-ІІІ ступенів»
Воздвижівської ОТГ Запорізької області
Історія України (Вступ до історії) 5 клас
УРОК 22
Практична робота «Історія рідного краю в пам’ятках»
Мета: ознайомити учнів з ключовими подіями історії Запорізького краю, історичними героями через дослідження історичних пам’яток і пам’ятників визначним подіям та особистостям;
розвивати і застосовувати набуті вміння й навички, вміння працювати з додатковою літературою, формувати активну життєву позицію, виховувати почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, розуміння причетності до всіх подій, які відбуваються в Україні.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування умінь і навичок.
Форма проведення: практичне заняття
Поняття і терміни: герб, геральдика, краєзнавство
Обладнання: карта Запорізької області, виставка літератури «Перлина нашого краю», фонограма пісні «Мій Запорізький край», О.І. Пометун, І.А. Костюк, Ю.Б. Малієнко. Історія України (Вступ до історії). — К.: Видавничій дім «Освіта»; І. Я.Щупак. Історія рідного краю. – Запоріжжя: «Прем’єр». 2000, зображення історичних постатей, роздавальний матеріал.
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть:
ХІД УРОКУ
Пізнай свій край, себе, свій рід, свій народ, свою землю –
і ти побачиш свій шлях у життя
Григорій Сковорода
І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Учитель Ми завершуємо вивчення теми «Історія України в пам’ятках» і сьогодні на уроці ви спробуєте відшукати і впорядкувати інформацію про
пам’ятки і пам’ятники рідного краю.
Перш ніж розпочати вивчення нового матеріалу давайте спробуємо згадати, що ж ми дізналися вивчаючи цю тему. Я вам запропоную гру «Історична абетка». Обираємо ведучого, який із заплющеними очима вказує на літеру із «Історичної абетки», з якою будемо гратися. Коли літеру «визначено» ви впродовж трьох хвилин записуєте слова, що стосуються змісту вивченої теми і починаються на «визначену» літеру. Виграє той, хто запише найбільше слів. (Якщо випаде літера, на яку слів небагато або взагалі немає, ведучий вибирає іншу).
Учитель
Дякую, ваші відповіді будуть враховані при оцінюванні в кінці уроку
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Учитель. Для кожної людини Батьківщина починається з отчого дому, з маминої ніжної посмішки, з тих потаємних куточків дитинства, де ти завжди почуваєш себе у безпеці. Іншими словами, це все - рідний край. Існує окремий розділ історичної науки, який називається краєзнавство, або історія рідного краю. А знати свою країну означає, перш за все, знати історію свого краю, неповторність та унікальність його природи, особливості господарства та населення. Наша рідна земля – батьківський поріг, рідна школа, місце, в якому ви народились та зростаєте. Для нас з вами, це Запоріжжя – благодатний край, де жаркий родючий степ зустрічається з прохолодою морських хвиль, терпкі запахи чебрецю й полину змішуються із солоним рибним вітром морських просторів. Житниця України. Край металургів і хліборобів.
Звучить пісня «Мій Запорізький край»
Прийом „Асоціації
Учитель. З чим у вас асоціюється слово Запоріжжя? (відповіді учнів)
АЗОВСЬКЕ МОРЕ ДМИТРО ВИШНЕВЕЦЬКИЙ КОЗАКИ
ДНІПРО ПШЕНИЧНИЙ
КОЛОС
ЗАПОРІЗЬКА СІЧ ХОРТИЦЯ ОЛЕКСАНДРІВСЬК
Епіграфом нашого заняття будуть слова відомого українського філософа-мислителя Григорія Сковороди: Пізнай свій край, себе, свій рід, свій народ, свою землю – і ти побачиш свій шлях у життя.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Як дослідити історію рідного краю
Знайдіть на карті, розміщеній на форзаці підручника, ваш край. Як він позначений на карті? (Запорізька область). Назвіть з якими областями межує Запорізька область на півночі, сході, заході. (Дніпропетровська на півночі, Донецька на сході, Херсонська на заході). Поруч з адміністративними існують історико-географічні назви: Полісся, Покуття, Слобожанщина, Поділля, Донбас тощо. До якого регіону належить ваш край? (Запорожжя)
Завдання. Прослухати повідомлення учня. На лінії часу позначити відповідні дати та на карті позначити місце, де ви живете.
Повідомлення учня (дане дослідження – випереджальне завдання)
Запоріжжя — назва території, що становила в XVI-XVIII ст. володіння Запорізької Січі. Охоплювала сучасні Дніпропетровську, Запорізьку, частково Донецьку, Херсонську області.
Після ліквідації Запорізької Січі у 1775 році назва краю — Запоріжжя — поступово була витіснена новою назвою — «Новоросія» — за назвою Новоросійської губернії (пізніше — Катеринославська губернія), яку було засновано на колишніх землях запорожців.
Запоріжжя – місто на Дніпрі. У 1775 році на цьому місті заснована фортеця, яка отримала назву Олександрівська, з 1806 року – місто Олександрівськ стає повітовим центром і входить до складу Катеринославської губернії. Перейменоване в 1921 році у Запоріжжя, яке стало новим індустріальним центром у складі СРСР. Вище міста, біля знаменитих дніпровських порогів на острові Хортиця, знаходилась Запорізька Січ - центр українського козацтва. На початку 1939 року було утворено Запорізьку область і місто Запоріжжя стало обласним центром
Робота з підручником Ознайомтеся з інформацією про герби та геральдику. Які частини герба є обов’язковими? (ст. 136-137 підручника)
Дидактичні матеріали (сайт Вікіпедія) для роботи на уроці
Робота в групах Дослідити герб Запорізької області та герб Гуляйпільського району:
Герб Запорі́зької о́бласті — символічний знак, що виражає традиції області. Разом із прапором становить офіційну символіку органів місцевого самоврядування та виконавчої влади Запорізької області. Герб затверджено 27 липня 2001 р. Автор проекту — В. Пилипенко. Герб виконаний золотом, глазур'ю. На малиновому полі зображений козак із шаблею на лівому боці та рушницею на лівому плечі. Клейноди — символи козацької епохи, вказують на те, що запорізька земля успадкувала принципи демократії, які були властиві Запорізькій Січі. Булава вказує на владу Президента — глави держави, гаранта державного суверенітету і територіальної цілісності України. Пернач символізує виконавчу владу на місцях, бунчук — взаємодія між усіма гілками влади в області, литаври — символ народного волевиявлення.
Герб Гуляйпільського району — офіційний символ Гуляйпільського району, затверджений 6 грудня 2002 р. рiшенням сесії районної ради. На щиті, перетятому лазуровим і зеленим, біжить золотий кінь-тарпан. Щит обрамлений золотим декоративним картушем і увінчаний стилізованою короною з колосків пшениці та соняшника. Срібний кінь-тарпан є втіленням волелюбності й свободи. Лазур означає чисте небо, зелений — широкий степ. Разом символи вказують на назву поселення. Художник Пилипенко В.
2. З якими історичними діячами та подіями пов’язана історія нашого краю?
2.1. Школярі, об'єднавшись у групи, готують розповіді про відображення постатей історії рідного краю у пам'ятниках
Група 1. Пам’ятник Святославу
(м. Запоріжжя)
Роздивіться фотографії пам’ятників рідного краю. Опрацюйте матеріал підручника І. Я.Щупак. Історія рідного краю. – Запоріжжя: «Прем’єр». 2000. Ст.. 36-38 та підготуйте розповідь за планом
План розповіді про історичного діяча, увічненого пам'ятником.
1. Ким був Історичний діяч, якому споруджено пам'ятник?
2. Коли він жив?
3. У яких подіях брав участь або з якими подіями пов'язаний?
4. Чи вшановують діяча в інших місцях? Чому?
Група 2. Пам’ятний знак на Хортиці (м. Запоріжжя)
Роздивіться фотографії пам’ятників рідного краю. Опрацюйте матеріал підручника І. Я.Щупак. Історія рідного краю. – Запоріжжя: «Прем’єр». 2000. Ст.. 56-58 та підготуйте розповідь за планом
План розповіді про історичного діяча, увічненого пам'ятником.
1. Ким був Історичний діяч, якому споруджено пам'ятник?
2. Коли він жив?
3. У яких подіях брав участь або з якими подіями пов'язаний?
4. Чи вшановують діяча в інших місцях? Чому?
Група 3. Пам’ятник Н. Махно
(м. Гуляйполе )
Роздивіться фотографії пам’ятників рідного краю. Опрацюйте матеріал підручника І. Я.Щупак. Історія рідного краю. – Запоріжжя: «Прем’єр». 2000. Ст.. 83-86 та підготуйте розповідь за планом
План розповіді про історичного діяча, увічненого пам'ятником.
1. Ким був Історичний діяч, якому споруджено пам'ятник?
2. Коли він жив?
3. У яких подіях брав участь або з якими подіями пов'язаний?
4. Чи вшановують діяча в інших місцях? Чому?
2.2 Школярі, об'єднавшись у групи, готують розповіді про відображення подій історії рідного краю у спорудах, пам'ятних місцях, пам'ятниках
Група 1. Запорізька Січ ( о. Хортиця, м. Запоріжжя)
Роздивіться фотографії пам’ятників, споруд, пам’ятних місць рідного краю. Опрацюйте матеріал підручника І. Я.Щупак. Історія рідного краю. – Запоріжжя: «Прем’єр». 2000. ст. 45-47 та підготуйте розповідь за планом
План розповіді про подію, увічнену спорудою, пам'ятником.
1. Якої події стосується пам'ятне місце або споруда, копи відбулася подія, пов'язана з нею, чим вона була спричинена?
2. Якими були результати та наслідки події для нашого краю?
3. Хто брав участь у події з місцевих мешканців? Що відомо про тих людей?
4. Чи вшановують подію в інших місцях? Чому?
Група 2. Дніпрогес (м. Запоріжжя)
Роздивіться фотографії пам’ятників, споруд, пам’ятних місць рідного краю. Опрацюйте матеріал підручника І. Я.Щупак. Історія рідного краю. – Запоріжжя: «Прем’єр». 2000. ст. 91-94 та підготуйте розповідь за планом
План розповіді про подію, увічнену пам'ятником, спорудою
1. Якої події стосується пам'ятне місце або споруда, копи відбулася подія, пов'язана з нею, чим вона була спричинена?
2. Якими були результати та наслідки події для нашого краю?
3. Хто брав участь у події з місцевих мешканців? Що відомо про тих людей?
4. Чи вшановують подію в інших місцях? Чому?
Група 3. Танк-34 - пам'ятник героям-танкістам (м. Запоріжжя)
Роздивіться фотографії пам’ятників, споруд, пам’ятних місць рідного краю. Опрацюйте матеріал підручника І. Я.Щупак. Історія рідного краю. – Запоріжжя: «Прем’єр». 2000. ст. 103-104 та підготуйте розповідь за планом
План розповіді про подію, увічнену пам'ятником, спорудою
1. Чим була зумовлена, копи та за яких обставин відбулася подія, якій присвячено пам'ятник {Якої події стосується пам'ятне місце або споруда, копи відбулася подія, пов'язана з нею, чим вона була спричинена)?
2. Якими були результати та наслідки події для нашого краю?
3. Хто брав участь у події з місцевих мешканців? Що відомо про тих людей?
4. Чи вшановують подію в інших місцях? Чому?
Педагог консультує та контролює хід виконання завдань. По завершенні п'ятикласники об'єднуються в коло і повідомляють про результати своєї роботи.
Узагальнення і систематизація знань, формування вмінь та навичок учнів.
Завершіть речення:
«На цьому уроці мені сподобалося ……»
«Вивчаючи історію рідного краю сьогодні я дізнався (дізналася)...»
«На цьому уроці я навчився (навчилася)...»
V. ЗАВЕРШАЛЬНИЙ ЕТАП
1. Підбиття підсумків уроку.
2. Мотивація та оцінювання пізнавальної діяльності учнів
Перевір себе! Пригадайте свою діяльність на уроці та оцініть у балах, наскільки я погоджуюсь з твердженням (2б.-цілком погоджуюся,
1б.-частково,0б.-не погоджуюся) Твердження |
|
Я приймав участь у грі «Історична абетка» |
|
Я розумію, що означає «історія рідного краю» |
|
Я вмію досліджувати історію рідного краю |
|
Я вмію працювати в групі Я знаю з якими історичними діячами пов’язана історія рідного краю Я знаю з якими історичними подіями пов’язана історія рідного краю |
|
VІ. Домашнє завдання
|
|
|