Практична робота на тему: "Життя і традиції лицарів і селян"

Про матеріал
Мета: Визначити особливості життя середньовічних лицарів та селян, як основних верств населення середньовічної Європи; Цільові завдання: • розглянути зовнішній вигляд та визначити основні функції середньовічного замку; • закріпити знання учнів набуті протягом вивчення навчального матеріалу; • розвивати в учнів уміння працювати з документами та візуальними джерелами, аналітично та творчо мислити; • виховувати в учнів почуття прекрасного, толерантне ставлення до людей різного матеріального та суспільного становища, а також бережливого ставлення до історичної спадщини людства. Очікуваний результат: Після уроку учні зможуть: • застосовувати i пояснювати на прикладах поняття та терміни за темою; • характеризувати життя лицарів і селян; • описувати феодальний замок, порівнювати побут, житло, одяг сучасної та середньовічної людини різного соціального стану; • самостійно проаналізувати свою роботу на уроці, давши відповіді на конкретні запитання. Тип уроку: урок застосування набутих знань, вмінь та навичок
Перегляд файлу

Практичне заняття

Тема: Життя і традиції лицарів і селян.

Мета: Визначити особливості  життя середньовічних лицарів та селян, як основних верств населення середньовічної Європи;

Цільові завдання:

  • розглянути зовнішній вигляд та визначити основні функції середньовічного замку;
  • закріпити знання учнів набуті протягом вивчення навчального матеріалу;
  • розвивати в учнів уміння працювати з документами та візуальними джерелами, аналітично та творчо мислити;
  •  виховувати в учнів почуття прекрасного, толерантне ставлення до людей різного матеріального та суспільного становища, а також бережливого ставлення до історичної спадщини людства.

Очікуваний результат:

Після уроку учні зможуть:

  • застосовувати i пояснювати на прикладах поняття та терміни за темою;
  •  характеризувати життя лицарів і селян;
  •  описувати феодальний замок, порівнювати побут, житло, одяг сучасної та середньовічної людини різного соціального стану;
  •  самостійно проаналізувати свою роботу на уроці, давши відповіді на конкретні запитання.

Тип уроку: урок  застосування набутих знань, вмінь та навичок

Вид уроку: практична робота

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вступне слово вчителя

(Створення позитивної робочої атмосфери в класі)

Метод «Комплімент»

Учні в парах висловлюють один одному по декілька компліментів, створюючи позитивну робочу атмосферу в класі.                                                                                  

ІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь та навичок

Вчитель. Для успішної роботи на сьогоднішньому уроці спочатку нам потрібно привести в порядок той багаж знань, який ми вже маємо за плечима. Отож, давайте всі разом трішечки пригадаємо навчальний матеріал і відповімо на запитання.

Фронтальне опитування (слайд 1)

1.Що таке соціальний стан?

2. Скільки соціальних станів було в середньовіччі? Назвіть їх.

3. Що таке феод?

4. Хто міг його отримати і за що?

5. Хто такий феодал?

6. Поясніть правило «Васал мого васала не мій васал»

7. Який із соціальних станів жив найгірше? Чому?

8. Поясніть вислів «Немає землі без пана»

 

Вчитель. Молодці гарно відповідаєте на запитання і добре володієте матеріалом. А тепер побачимо як ви вмієте застосовувати ці знання на практиці і на цій основі засвоювати новий матеріал.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Метод «Найцінніша річ»

Учні отримують по маленькому клаптику паперу на якому мають записати найціннішу для них  річ (ноутбук, телефон і т.д.).  Після цього вчитель проходиться по класі і забирає вибірково листочки. Далі слова вчителя.

Вчитель.  Щойно ви  всі перетворились на середньовічних селян. А я став середньовічним феодалом чи, можливо, навіть лицарем.  Як бачите в одну мить  частина з вас позбулась найцінніших речей. Такою була воля і влада тогочасного  феодала чи  лицаря. Він міг як безкарно забрати у вас щось(як було дуже часто)(бере в когось листочок) , так і  подарувати щось( що було дуже рідко)(віддаю цей листочок іншому учневі). Таким було середньовіччя. І таким не зовсім легким та безтурботним було життя більшості жителів  - а саме селян.

Про це та багато іншого ми дізнаємось на сьогоднішньому уроці. І так тема нашого уроку звучить наступним чином…

(Слайд 2)

Працювати ми будемо за таким планом:

 (Слайд 3)

Спочатку попрацюємо з документами та візуальними джерелами і дізнаємось про окремі аспекти рицарських традицій.

Потім завітаємо до середньовічного замку і опишем, що ми там побачили.

Ну і, насамкінець, зануримось повсякденні турботи і життя селян.

 

ІV. Проведення практичного заняття

І так перше питання нашого плану «Рицарські традиції»

  1. Рицарські традиції

Вчитель. Ви отримали на парти роздатковий матеріал із вміщеними туди документами. Нам потрібно поетапно  опрацювати ці документи та ілюстрації, що будуть з’являтись в ході роботи на дошці і  скласти  1-2 запитання до кожного з них,  а потім задати ці запитання своїм однокласникам.

 

Робота з документами та візуальними джерелами

Документ 1 «з праці сучасних українських істориків В.О.Балуха та В.П.Коцура»

«Німецьке слово «рицар» (лицар) спочатку означало «вершник» і через польську мову воно ввійшло до української. Так називали вояка-феодала, який ніс військову службу для свого сеньйора, зазвичай кінну. Пізніше, в ХІ-ХІІ ст., термін «рицар» набув ширшого значення.

 Він став синонімом знатності і шляхетності…

 Рицар мав боротися за християнську віру, оберігати слабшого, дотримувати слова, бути вірним своєму сеньйору, вміти постояти за себе.»

 

Вчитель. Всі ці чесноти отримали назву кодекс честі.

 

Візуальне джерело на дошці (слайд 4)

 

Далі учні задають підготовлені запитання однокласникам

 

Робота з термінами

Лицар – воїн-феодал, який ніс військову службу для свого сеньйора.

Кодекс честі – зведені правила поведінки, які офіційно має дотримуватись середньовічний лицар.

 

Вчитель. Для того, щоб стати рицарем, потрібно було пройти процедуру посвячення, яка найчастіше здійснювалася на свята: Різдво, Великдень, Вознесіння.

 

Документ 2 Із праці українського історика ХХ століття І.П. Крипякевича

«Це відбувалось дуже святочно. Кандидат перебував ніч на молитві, а потім одягався в білий і червоний               одяг на знак того, що готовий жертвувати кров за віру. Після богослужіння один із старших лицарів ударяв його тричі в рам’я зі словами: “Вибиваю тебе на лицаря в ім’я Бога, Св.Михаїла, Св.Георгія”. У Франції був звичай, що молодий лицар вскакував на коня, об’їздив навколо подвір’я й списом ударяв манекен…»

 

Візуальне джерело на дошці (слайд 5)

 

Далі учні задають підготовлені запитання однокласникам

 

Вчитель. Обряд посвячення в лицарі мав пройти навіть король.

 

Документ 3 «З пісні про Роланда»

«Бо за сеньйора всяк васал повинен

Терпіти біль і спеку, рани й холод,

Віддати кров свою, саме життя із тілом.

А ворогів рубати без упину.

Ніхто щоб не ославив у піснях нас!»

 

Візуальне джерело на дошці (слайд 6)

 

Учні задають підготовлені запитання однокласникам

 

Вчитель. Славу непереможного воїна можна було здобути на війні або під час рицарських турнірів – військових змагань у силі та вправності, котрі влаштовували перед шляхетною публікою.

 

Документ 4 за книгою Гері Хаггардо «Прекрасна Маргарита»

       «За герольдами (знавцями гербів)  в золотому одязі через головний вхід на арену виїхав маркіз Морелла в супроводі почту. Під ним був чудовий вороний кінь, і сам він у чорних обладунках. На його червоному щиті був герб із зображенням орла з короною, що свідчило про звання, і гордий девіз «Те, що я беру, я знищую». Маркіз зупинив свого коня в центрі арени, підняв його на диби і змусив зробити коло на задніх ногах. Натовп вітав маркіза вигуками.

       Знову пролунали труби, і верхи на білому коні, у білому одязі, виїхав високий і суворий сер Пітер Брум. На його щиті був зображений золотий, спрямований донизу сокіл, і девіз: «За любов і честь». Він також зробив коло, при цьому він підняв свого списа на знак вітання. Цього разу натовп мовчав – рицар був іноземець.

 

Учні задають підготовлені запитання однокласникам

 

Робота з термінами

Лицарський турнір - це військове змагання рицарів у силі та вправності.

Герб – відмітній знак  роду феодала.

Девіз - короткий вислів, що пояснював зміст герба.

Перегляд відеоматеріалу про лицарський турнір (відеододаток 1)

Посилання:    https://www.youtube.com/watch?v=0Pke9bOiTz8

 

Метод «Історична роль»

Вчитель. Отож, ви вже  знаєте які чесноти були притаманні лицарям, чим вони займалися, як одягалися. А тепер уявіть, що кожен з вас середньовічний лицар. Подумайте яким був би ваш лицарський девіз. Чому?

Заслуховування відповідей учнів

Вчитель. Проте не варто надто сильно ідеалізувати лицарів. Пограбування селян і купців, зухвалість по відношенню до інших, войовничість і неосвіченість,  були так само притаманні лицарям як і рицарські чесноти. У мирний період феодали часто вдавались до міжусобних війн. Церкві навіть знадобилося прийняти кілька постанов про Божий мир, які забороняли феодалам воювати під час релігійних свят та кілька днів на тиждень.

 З виникненням вогнепальної зброї рицарство як військова сила занепало.

  1. Середньовічний замок

Робота з відео презентацією

Гра «Подорож в минуле»

Вчитель. А зараз ми перенесемось у минуле. Кожен з нас стане середньовічним жителем, але ж ми знаємо, що люди в середньовіччі були різними за своїм матеріальним  і суспільним становищем. Тому кожен ряд в класі матиме свою роль.

1 ряд – селянин;

2 ряд – торговець;

3 ряд – монах;

4 ряд – лицар;

5 ряд – злодій;

6 ряд – король.

 

Вам потрібно буде за заданим планом на основі переглянутої презентації під оригінальну середньовічну музику, а також знань, які ви отримали на попередніх уроках скласти розповідь про відвідування середньовічного замку. План має ось такий вигляд:

(слайд 7 )

  1. Я  - (роль)
  2. З якою метою я прийшов до замку?
  3. Де розташовувався цей замок?
  4. З яких частин складався замок?
  5. Чим в цей час міг займатися власник замку?
  6. Кого я там зустрів?
  7. Про що ми говорили з мешканцями замку?
  8. Що в ньому мені найбільше сподобалось?
  9. А що зовсім не сподобалось?
  10. Яке значення мав середньовічний замок для тогочасних жителів?

 

Вчитель. І так вмощуємось зручніше, - дивимось якомога уважніше, і не забуваємо  про поставлене завдання.

(відеододаток 2)

Посилання:    https://www.youtube.com/watch?v=-GDcHCBSbIE

 

Після виконання завдання учні вибірково зачитують свої роботи.

Робота з термінами:

Замок – укріплене житло, фортеця феодала за часів середньовіччя.

Донжон – головна вежа замку.

  1. Життя селян

Метод «Чиста дошка» з елементами розважальної гри «Допоможи голодному селянину»

Вчитель. Зараз ви самостійно опрацюєте текст та ілюстрації пункту 3 підручника с. 44-46 і давши відповіді на запитання допоможете голодному селянину дістатися свого обіду. (слайд 8). Адже, як бачите між ним і обідом стоять запитання, які будуть зникати після кожної вашої правильної відповіді. (слайди 8-15)

 

V. Підсумки уроку

- Вчитель. А  зараз ми з вами проаналізуємо свою працю на уроці, послідовно відповідаючи на запитання: (слайд 16).

  1. Що нового ви дізнались на уроці?
  2. Що запам’яталось найбільше?
  3. Що вам не вдалось зробити?
  4. Що залишилось незрозумілим?
  5. Про що ви хотіли б дізнатися більше?
  • Оцінювання найактивніших учнів класу;
  • Збір зошитів для виставлення оцінок за письмове завдання по написанню міні-творів про відвідування середньовічних замків.

VІ. Домашнє завдання

(слайд 17).

Повторити параграф 3, намалювати власний герб і девіз до нього, учні з високим і достатнім рівнем знань напишуть міні-твір (8-10 речень) «Один день з життя селянина чи лицаря»

 

docx
Додано
21 січня 2019
Переглядів
19940
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку