Тренувальні вправи
з української мови за професійним спрямуванням
(матеріал до практичних занять)
1. Відредагуйте словосполучення:
У даний час; в минулому році; у випадку необхідності; через відсутність доказів; як можна швидше; коротше кажучи; обставини співпадають; по крайній мірі; по понеділках; запрошуються бажаючі; тим не менше; вільна вакансія; хворіє грипом; підписка на газети; не мішало б записати; по всіх правилах.
2. Послуговуючись словником, з’ясуйте різницю між значеннями запропонованих слів, складіть із ними словосполучення.
Змістовий – змістовний, особистий — особовий, ознайомити – познайомити, відкрити – відчинити, посмішка – усмішка.
3. Замість рисок поставте, де треба, апостроф.
Зав/язь, круп/яний, присв/ята, крем/яний, знічев/я, зобов/язання, грав/юра, дерев/яний, мавп/ячий, кав/ярня, кров/яний, львів/янин, надв/язати, напівкам/яний, поголів/я, пом/янути, слов/янський, п/ятирічка, солов/їний, безправ/я, варшав/янка, брукв/яний, в/єтнамка, в/язка, г/юрза, п/юпітр, ар/єргард, к/ювет, кур/йоз, прем/єра, роз/ятрений, від/ємний, трьох/етапний, без/ідейний, без/ядерний, з/організувати, дез/орієнтація, сан/інструктор, Із/яслав, від/їжджати, суб/єктивний, під/йомник, возз/єднання, в/язнути, необ/їжджений, фотоз/йомка, об/єктивний, об/їждчик, підв/язати, пів/ящика, дит/ясла, пів/Європи, матір/ю, пів/язика, двох/ярусний, вер/ю, ф/ючерний, св/ято.
4. Перепишіть слова, ставлячи, де потрібно, замість крапок м'який знак.
Пил...ніс...т..., любіт..., пис…мо, запіз...нюс..., п'ят...десят..., шіст...надцят..., мен...ший, черешен...ці, рибин...ці, с...міют...ся.
5. Замість крапок поставте е або є.
Р...ф...рат, клі...нт, аг...нтура, ад...кватний, про...кт, адр...налін, ф...ричний, ал...бастр, ф...йл...тон, він...гр...т, ал...ксандрит, ал...горія, фой..., альв...оли, ан...ст...зія, ф...рв...рк, фломаст...р, поліомі...літ, про...кція, рак...топлан...р,
р...міграція, р...йхстаг, д...з...ртир, р...кордсм...н, т...л...тайпс...т...р, г...н...ральний, ко...фіці...нт, ф...ном...налізм, компром...тація, конв...р, д...лікатний, інт...л...кт, тра...кторія, с...л...кція, інт...ліг...нт, Ф...й...рбах, с…паратизм.
6. Замість крапок, де треба, поставте апостроф.
Інтерв...ю, б...юджет, грав...юра, деб...ют, к...ювет, інтер...єр, ін...єкція, кар...єра, ком...юніке, кон...юктивіт, кур...йоз, кур...єр, к...юре, Лур...є, Монтеск...є, б...юлетень, прем...єра. п...єдестал, П...ємонт, Руж...є, Ф...золе, бар...єр, комп...ютер, кон...юнктура, п...юпітр, ад...ютант, б...єф, ар...єргард, г...яур, б...язь, транс...європейський, ф...юзеляж, верф...ю.
7. На місці крапок поставте пропущені літери.
Р...абілітація, р...агувати, р...кошет, д...вальвація, д...лема, д...цибел, p...активний, д...ригент, ант...історичний, д…героїзація, д...фтонг, р...кредитив, р...торика, д...ференціал, ант...гігієнічний, р...акліматизація, р...туал, д...ктатор, д...диференціація, ар...тмія, д…пігментація.
8. До кожної лексеми доберіть синоніми.
Увічливий (ввічливий), вихований, галантний, ґречний, делікатний, звичайний, коректний, обхідливий, поштивий (почтивий), привітний, люб’язний, тактовний, шанобливий, шляхетний, чемний.
9. Виправте стилістичні помилки у поданих реченнях.
1. Підвівши підсумки виступів, голова зборів подякував усіх.
2. Із-за хвороби Іван пропустив концерт.
3. Просимо повідомити на ваші товари найнижчі ціни по прейскуранту.
4. Він знаходився у виключно важких умовах.
5. Кожне слово вона висловлювала повільно.
6. Студенти мало надають уваги нормативному слововживанню.
7. Присутні отримали насолоду від зустрічі з Ліною Костенко.
8. Вичерпуються запаси природних ресурсів.
9. Ні в якому випадку не можна приймати до уваги такі висловлювання.
10. Учні успішно здали екзамен з історії України.
11. Присутні задали питання гостям студії.
12. Взагалі кажучи, це мене не торкається.
10. Повторіть та пригадайте правопис префіксів та суфіксів, а також
орфографічні та технічні правила переносу слів. Запишіть речення, вказавши можливі переноси. Вставте пропущені літери.
Студентське життя не можна вважати повноці...им, якщо воно обмежуєт...ся лише навча...м. Із цим твердже...ям, мабуть, погодиться більшість тих, хто особисто пройшов через студентські роки або спілкується зі студентами. Студент під час навчання має не тільки добути професійні знання за обраним фахом, а й збагатитися духовно, підвищити свій культурний рівень, навчитися працювати і спілкуватися з людьми, дбати про своє дозвілля.
11. Користуючись словником, поставте наголос у поданих словах. Виділіть випадки подвійного наголошення.
Випадок, вимога, бюлетень, завдання, видання, загадка, заголовок, вимова, ознака, літопис, гуртожиток, експерт, фартух, одноліток, новий, легкий, одинадцять, чотирнадцять, олень, терези, листопад, виразний, подзвоню, рукопис, середина, донька, дочка, спина, перепустка, кропива, показ, оптовий,
текстовий, фаховий, черговий, феномен, квартал, завжди, також.
12. Утворіть словосполучення, додаючи до поданих іменників один із
прикметників-паронімів (професійний чи професіональний).
Лексика, театр, спілка, боксер, підготовленість, хор, організація, творчість, знання, спілкування.
13. Утворіть словосполучення, добираючи до поданих прикметників
сполучувані з ними іменники.
(Писемний, письмовий, письменний) пам’ятка, стиль,
розпорядження, іспит, джерело, народ, мовлення, стіл, різновид
літературної мови, чоловік.
14. Знайдіть і виправте помилки. Поясніть, які норми сучасної української
літературної мови порушено в поданих словосполученнях.
У відповідності до ст. 10 Конституції України; згідно чинного
законодавства; по відношенню до працівників бізнесу; не дивлячись на
протести; у порівнянні з минулим місяцем. Вірна відповідь; приймати (прийняти) міри; прийняти до уваги; заключити договір; виражати думки; тимчасово призупинити співпрацю з партнером. Існуюче законодавство; існуючі ціни; виконуючий обов’язки директора; страйкуючі на майдані люди; головуючий (зборів, засідання), організуючий центр; біжучий рядок.
Сильна головна біль; розповідати більш цікавіше; старший мене.
15. Замість крапок поставте, де потрібно, пропущені літери.
Покликан...я, безсмерт...я, повноліт…я, повніст...ю, весіл...я, навман...я,
узбереж...я, вічніст...ю, роздоріж...я, папорот...ю, дерт...ю, радіомовлен...я,
засил...я, ател...є, безчест...я, ніч...ю, безліч...ю, шерст...ю, затвердін...я,
дин...я, Іл...я, мудріст...ю, щаст...я, скрин...я, їдальн...я, лист...я, безліс...я,
ріл...я, мід...ю, скатерт...ю, пам'ят...ю, л...ється, постат...і, повін...ю,
зусил...я, молод...ю, молодіст...ю, рішел...є, у піднебес…і, подвір...я,
радіст...ю, стат...я, стат...ей, стат...ю.
16. Проаналізуйте подані словосполучення. Урахувавши значення слів
іншомовного походження, відредагуйте випадки тавтології (багатослів’я,
повторень).
Вільна вакансія, дублювати двічі, власноручний автограф, експонат
виставки, перший дебют, навчальна аудиторія, перспектива на
майбутнє, дивний парадокс, ностальгія за Батьківщиною, місцевий
абориген, урочиста інавгурація, повчальна нотація, окремі епізодичні
явища, фальшива підробка, імпорт із-за кордону, примусова депортація,
17. Відредагуйте словосполучення:
У даний час; в минулому році; у випадку необхідності; через відсутність доказів; як можна швидше; коротше кажучи; обставини співпадають; по крайній мірі; по понеділках; запрошуються бажаючі; тим не менше; вільна вакансія; хворіє грипом; підписка на газети; не мішало б записати; по всіх правилах.
18. Запропоновані числівники поєднайте з іменниками, що подані в дужках;
поставте наголоси. Із чотирма сполученнями слів складіть речення.
Три, два, чотири (товариш, шлях, директор, паспорт, слюсар, учитель, приятель, колір, хліб, росіянин, болгарин, громадянин, осетин).
19. Із словосполучень утворіть складні та складноскорочені слова.
Двадцять п'ять мільйонів, чотириста тисяч, військовий комісаріат,
п'ятдесят чотири тонни, міський комітет, сто років, шістдесят років,
двісті сімдесят тонн, вісімсот вісімдесят чотири мільйони.
20. Вставте пропущені літери.
Вороне...кий, францу...кий, кременчу...кий, золотоні...кий, солда...кий, ньюйорк...кий, заво...кий, гре...кий, дослідни...кий, співробітни...тво, пра...кий, фашис...кий, криворі...кий, велетен...кий, балха...кий, оде...кий,
заступни...тво, студен...кий, пта...тво, кирги...кий, турис…кий,
Люксембур...кий, голлан...кий, гаа...кий, туні...кий.
21. Замініть визначення синонімами – словами іншомовного походження.
Поясніть їх написання.
1. Складноскорочене слово, утворене з перших літер
або перших складів чи частин кількох слів. 2. Надзвичайне, сильне
хвилювання; збуджений стан. 3. Доріжка фонограми, а також сама
фонограма. 4. Близькі за значенням слова. 5. Бортпровідниця на літаках. 6.
Ланцюг подій у художньому творі. 7. Кліше, печатка, які відтворюють
власноручний підпис. 8. Мистецький твір з казковим сюжетом. 9. Кольорові
декоративні вогні під час свят, карнавалів. 10. Виняткове, незвичайне,
рідкісне явище. 11. Всесвітня асоціація комп’ютерних мереж, інтегрована
мережна павутина, яка складається з різних фізично неоднорідних
комунікаційних мереж, об’єднаних в єдину логічну архітектуру. 12.
Особливий вид діяльності, спрямований на формування громадської думки з
широкого спектра питань (політична акція, виборча кампанія, бізнес,
виробництво і та ін.). 13. Прагнення до відокремлення, відособлення. 14.
Дійова особа в художньому творі. 15. Невеликий сторожовий загін. 16.
Драматичний або музичний твір. 17. Постановник спектаклю. 18.
Уподібнення звуків. 19. В економіці – відмова держави, юридичної чи фізичної особи в односторонньому порядку від своїх боргових зобов’язань. 20. Людина,
що любить свою батьківщину, віддана своєму народові, ладна йти на
жертви в ім’я своєї вітчизни.
22. На місці крапок, де потрібно, поставте пропущені літери.
Пристрас…ний, контрас...ний, прихвос…ні, со...нце, чес…ний, мес...ник, сер...це, студен…ський, фашис…ський, влас...ний, очис…ний, дилетан...ський, доблес...ний, кож...ний, повіс...ці, ровес…ник, свис…нути, совіс…ний, ус…ний, хрус…нути, ціліс…ний, словес…ний, виїз...ний, шіс...десят, зліс…ний, у кіс...ці, шіс…надцять, ях...смен, капос…ний, форпос…ний, балас...ний, щас…ливий, корис…ний, зап'яс…ний, баланс...ний
23. Відредагуйте запропоновані мовні конструкції:
Першим ділом треба вирішити це питання; треба братися за роботу; ми намітили слідуючі міроприємства; ми підрахували всі можливості; на протязі року була велика нагрузка; невільно приходить на думку слідуюче; я настоюю на тому, щоб...; приступаєм до обговорення; получили заказний лист;
принесли лист не по адресу; запрошення висилаємо по пошті; прийміть
наші самі щирі вітання; вибачаюсь за прикре непорозуміння; працює менеджером по рекламі; діяти згідно закону „Про мови”.
24. Знайдіть помилки у поданих словосполученнях, відредагуйте їх.
1. Виплата членських внесків, оплата відсотків, гарантована виплата праці, оплата боргів, умови виплати, закінчити сплату, сплата податків, оплата
векселя.
2. Виключні умови, виняткове становище, виключна роль, виключення з
правил, виняткове право, без виключення, виключно важливий задум,виняткове становище, виняткова вправність.
3. Матеріальна забезпеченість, забезпечення шкіл підручниками, соціальне забезпечення, пенсійна забезпеченість, забезпеченість промисловості енергоносіями, забезпечення міцного миру.
25. Від поданих іменників утворіть форми родового відмінка однини,
обґрунтуйте закінчення -а(-я) чи -у(-ю).
Документ, договір, наказ, лист, наряд, план, протокол, список, стіл,
Волгоград, Степан, гай, палац, вокзал, град, барвінок, листопад, вівторок, сад,
роман, верстат, завод, тролейбус, Кавказ, Київ, Дністер, ґрунт, дощ, дощик,
Париж, балет, сантиметр, рік, хліб, відмінок, мінімум, вираз, інвентар,
інститут, успіх, кінець, мороз, Сибір, штаб, голос, підмет, ваучер, брокер,
сертифікат, юрист, апарат, абзац, пункт, факт, формуляр, об'єкт, варіант, принцип, проект.