Практична робота. Розв'язування експериментальних задач

Про матеріал
У розробці уроку використовувався кейс-метод або метод конкретних ситуацій. Це засіб активного проблемно-ситуаційного аналізу, що ґрунтується на навчанні шляхом розв’язування задач-ситуацій (кейсів). Головне його призначення – не надання готових знань, а розвиток в учнів здатності розв’язувати проблеми і знаходити їх рішення самостійно. Основне завдання практичного кейсу – застосування учнями набутих знань для розв’язання життєвої ситуації, формування навичок поведінки в даній ситуації та розвитку здатності до реальної професійної діяльності.
Перегляд файлу

Хімія 10 клас        Дата _____________

 

Тема. Практична робота. Розв’язування експериментальних задач

 

Мета:

навчальна: навчитися визначати органічні речовини у продуктах харчування, медичних препаратах; розпізнавати фальсифікацію продуктів;

розвивати уміння складати план експерименту й проводити його, робити висновки та узагальнення;

виховувати позитивне ставлення до свого здоров’я, здорового харчування.

Тип уроку: застосування знань, умінь, навичок.

 

Реактиви та обладнання: харчові продукти (рис, борошно, банан, картопля, хліб, яблуко, молоко, картопля, топінамбур), розчин йоду спиртовий, розчин «Люголю», купрум(II) сульфату, натрій гідроксиду, крохмальний клейстер, виноградний сік, пробірки, лабораторний штатив, пальник, тримач.

Хід роботи

Інструктаж з техніки безпеки.

Кейс. У Цюріху перед лекцією професора Вельта один зі студентів взяв із виставленої банки шматок калію і, ретельно загорнувши в носовичок, поклав до кишені. Під час лекцій калій почав реагувати з вологим повітрям. Студент неспокійно закрутився на лаві, потім раптом схопився   і стрімко вирвав кишеню, яка запалала, разом з її вмістом.   „У чому справа?” – Вигукнув переляканий професор.  „У мене в кишені був шматочок калію, загорнутий в ганчірочку,”- відповів тремтячий від страху студент. Громовий регіт! Студент постраждав не тільки від глузувань, а й від опіків. Залишки кишені як застереження увійшли в хімічну колекцію кафедри і зберігалися в банці з написом: «Дія вкраденого калію на кишеню студентських брюк».

Запитання: В чому мораль цієї історії? Чому студент отримав опіки? Визначте тип реакції. Чи може обійтися пересічна сучасна людина без хімічних знань?

 

Виявлення крохмалю.

Кейс. Повідомлення учня.

Крохмаль — це білий, хрусткий порошок, який не має ні запаху ні смаку, він відноситься до складних вуглеводів і в процесі засвоєння їжі розщеплюється до глюкози — основного джерела енергії для всіх наших клітин. Оскільки він грає величезну роль в забезпеченні нас енергією ми підібрали для вас десять цікавих фактів про крохмаль.

 Крохмаль добре взаємодіє з йодом, молекули йоду проникають в кристалічну структуру амілози і амілопектину та змінюють забарвлення амілози на синьо-фіолетовий, а амілопектину на фіолетово-червоний колір. Саме тому, якщо капнути розчин йоду на картоплю вона забарвлюється інтенсивно темно-синім кольором. Поєднання йоду та крохмалю нестійке і при нагріванні колір зникає, а при охолодженні з'являється знову.

 Завдяки такій особливості у домашніх умовах є можливість перевірити наявність крохмалю в продуктах, де його не повинно бути, і виявити наприклад фальсифікацію меду чи сметани.

В харчовій промисловості крохмаль використовують як згущувач і тому його додають в кисіль, кетчуп, майонез та до різноманітних соусів. Щоб здешевити собівартість продукту, крохмаль часто додають в ковбасу, сосиски та м'ясні паштети. Зазвичай на етикетці крохмаль позначають кодом E1404.

 

 

 

Дослід 1. Визначення крохмалю у складі продуктів харчування

 

Вам видані продукти харчування: зерна рису, шматочок ковбаси, м’якоть банану, яблуко, картоплина, хліб. За допомогою якого реактиву можна визначити наявність крохмалю у цих продуктах?__________________________________________

Якого кольору  став реактив на поверхні продуктів харчування, які містять крохмаль?

___________________________________________________________________________

Які з виданих продуктів харчування містять найбільшу кількість крохмалю? Як ви це визначили?_____________________________________________________________________________

 

Дослід 2. Визначення фальсифікації молочних продуктів (молока, сметани)

Кейс.

Молоко – унікальний продукт, вважають лікарі та дієтологи. У цьому продукті містяться чимало білків, вітамінів, мікроелементів, ферментів, тощо. Молоко а також молокопродукти можуть принести чимало користі. Але лише за умови, що у нас на столі опиняється справжня молочна продукція, а не фальсифікат.

Натомість, як стверджують фахівці, спираючись на результати експертизи вітчизняного молока, фальсифікатів та неякісної молочної продукції на сьогодні на прилавках супермаркетів, малих магазинів та ринку не бракує.

Користуючись слабким контролем якості, або і взагалі його відсутністю, сучасні виробники, задля збільшення прибутків, можуть додавати у молоко чимало, м’яко кажучи, не надто корисних домішок. Крейда, карбонати натрію і кальцію, антибіотики, крохмаль, пестициди, тощо.

Перевірити, чи містить молоко крохмаль можна за допомогою йоду. Для цього у склянку із молоком капніть краплю йоду. Якщо у молоці є крохмаль – воно посиніє. Якщо крохмалю немає – всього лише забарвиться в жовтуватий колір.

Вдома можна також провести «експертизу молока» на наявність у ньому таких домішок як крейда, сода та аміак. Для цього до молока слід додати трохи оцтової або лимонної кислоти. Якщо продукт неякісний та містить хоча б один із цих додатків – з молока почнуть виділятися бульбашки – вуглекислий газ.

 

Завдання. В старовинних підручниках з гігієни навчали розпізнавати якість харчових продуктів. Запропонуйте експеримент, який би дозволив би перевірити якість молока і відповісти на таке питання:

Молоко (сметану) можуть розбавляти водою, а, щоб воно не ставало занадто прозорим, в нього добавляють крохмаль, соду. Як розпізнати фальсифікацію?

 

__________________________________________________________________________

 

Дослід 3. Визначення фальсифікації меду

Кейс. Повідомлення учня.

Слово «мед» має дуже давнє коріння. У перекладі зі староєврейської воно означає «магічні чари”.

Мед – унікальний натуральний продукт, а його роль в медицині, косметології, дієтології – неоціненна. Ось декілька цікавих фактів про мед, які здатні вас здивувати:

Мед може зберігатися, практично, вічно. У давньоєгипетських пірамідах під час археологічних розкопок були знайдені амфори з медом, який не втратив не тільки поживних властивостей, але й смак і колір. Його хімічний склад теж майже не змінився.

Тільки третина нектару, зібраного бджолами, йде на виробництво меду. Інші дві третини використовуються комахами як своєрідне паливо під час польоту (для довідки: для виробництва 100г меду бджола повинна подолати відстань, яка дорівнює довжині екватора).

Мед не варто зберігати при температурі вище 20°С. При нагріві меду до температури 35-40°С відбувається повне розкладання вітамінів, при температурі 50°С мед втрачає бактерицидні властивості і аромат, при 60°С – ферменти,

 

Завдання. Вам видано зразки меду. Як довести наявність крохмалю?

__________________________________________________________________________

 

Дослід 4. Доведіть експериментально, що лікарський препарат «Розчин Люголю» містить йод.

Кейс. Повідомлення учня.

Склад:

діючі речовини: 100 г препарату містять: 1,0 г йоду, 2,0 г калію йодиду, 94,0 г гліцерину;

допоміжна речовина: вода очищена.

Лікарська форма. Розчин для зовнішнього застосування.

Основні фізико-хімічні властивості. Прозора, сиропоподібна рідина червонувато-бурого кольору, із характерним запахом йоду.

Фармакотерапевтична група. Препарати, що застосовуються при захворюваннях горла. Антисептики.

Фармакологічні властивості. Люголя розчин з гліцерином чинить бактерицидну дію за рахунок вмісту в ньому вільного йоду. Препарат чинить протимікробну дію на грампозитивні та грамнегативні бактерії, у тому числі на стрептококи, стафілококи, кишкову паличку, клебсієли, вульгарний протей.

Показання. Запальні захворювання слизових оболонок глотки та гортані: ларингіт, тонзиліт, фарингіт.

Завдання.

Складіть план експерименту_________________________________________________

Яку речовину для цього ви використаєте? ______________________________________

Для чого використовується цей медичний препарат?  ____________________________

 

Дослід 5. Виявлення глюкози в харчових продуктах.

Кейс. Повідомлення учня.

В крові людини повинна завжди бути присутньою глюкоза. Доставляє її в наш організм щоденна їжа. Всмоктуючись системою травлення, їжа розщеплюється на жири, білки і складні вуглеводи. Вуглеводи в свою чергу поділяються на глюкозу і фруктозу. Глюкоза, потрапляючи у кров, розноситься нею по всім клітинам тканин і важливих органів людини.

Слід перерахувати, які корисні дії вона здійснює:

- бере участь у важливих обмінних процесах. Глюкоза є найбільш легкозасвоюваним енергоресурсом: вона має вдвічі менше калорій і окислюється значно швидше, ніж всі інші джерела енергії. Якщо виникає дефіцит глюкози, людина відчуває нездужання, слабкість і сонливість;

- виступає в ролі головного джерела енергії. Отримуючи глюкозу, перевтомлена роботою людина швидко відновлює свою дієздатність.

- стимулює роботу серця. Глюкоза виявляє позитивний вплив на серцеву систему, тому її використовують для декомпенсації серця;

- забезпечує живлення головного мозку. Глюкоза – основна їжа для мозку, так як він може використовувати енергію тільки з вуглеводів. При нестачі глюкози в крові самопочуття погіршується, людина стає млявою і розосередженим;

- швидко усуває відчуття голоду.

 

Завдання. У пробірку влийте 4 мл розчину натрій гідроксиду і по краплях додавайте розчин мідного купоросу (купрум (ІІ) сульфату).

Що спостерігається? ________________________________________________________

Складіть рівняння реакції.____________________________________________________

Додайте в суміш сік з винограду. Що спостерігається?____________________________

 Про наявність яких функціональних груп свідчить дана реакція?___________________

Підігрійте утворену суміш. Що спостерігається? _________________________________

Про що свідчить зміна забарвлення?____________________________________________

Складіть рівняння реакції. ___________________________________________________

Які ще хімічні речовини даватимуть такі  ж реакції ?

__________________________________________________________________________

Висновки:

Які знання, здобуті на практичній роботі, допоможуть вам у повсякденному житті?

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

Додаткові завдання. Тестування з теми «Вуглеводи».

Домашнє завдання: повторити тему «Вуглеводи».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Новикова Дина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
18 березня 2020
Переглядів
19655
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку