Мета: поглибити та розширити знання студентів про такі біологічні процеси, як транскрипція та реплікація; сформувати практичні уміння розв'язувати елементарні вправи і задачі з молекулярної біології.
Розвивати абстрактне та логічне мислення, навики застосовувати теоретичні знання на практиці;
Виховувати такі риси характеру як наполегливість та цілеспрямованість; самостійність мислення, кмітливість; бережливе ставлення до життєвих процесів, які відбуваються в живої організмах та власному організмі.
Тип уроку: формування навичок та вмінь.
Методи та методичні прийоми:
а) словесний: розповідь – пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація презентації.
в) практичний: виконання практичної роботи.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, формування практичних умінь.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація, закріплення вже набутих знань
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
Основні поняття і терміни: нуклеїнові кислоти, ДНК, РНК, нуклеотиди, комплементарність, реплікація, транскрипція.
Обладнання: збірники задач, таблиці "ДНК", "РНК", модель будови молекули ДНК.
Структура заняття
І. Організаційний етап.... ………………………………………………… 2 хв
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчально-пізнавальної діяльності ………………………………………………………………………………...5-7 хв
IIІ. Виконання практичної роботи………………………………………. 45-50 хв
IV. Узагальнення, систематизація та контроль знань і вмінь студентів .... 20 хв
V. Самостійна робота студентів............................................... 2-3хв
VІ. Підведення підсумків заняття та оцінювання студентів …………….. 5 хв
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання………………………….. 3 хв
Хід заняття
І. Організаційний етап
Привітання викладача і студентів. Побажання гарного настрою, позитивного спілкування, активної роботи.
Перевірка готовності аудиторії і студентів до заняття. Перевірка присутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчально-пізнавальної діяльності
1. АТФ означає:
А - аденозинтрифосфорна кислота;
Б - аденозиндифосфорна кислота;
В - аденозинмокофосфорна кислота.
2. До складу РНК входять вуглеводи:
А - галактоза;
Б - глюкоза;
В - дезоксирибоза;
Г - рибоза.
3. До складу одного нуклеотиду входять такі речовини:
А - аміногрупа, пентоза, фосфорна кислота;
Б - азотиста сполука, гексоза і фосфорна кислота;
В - азотиста основа, пентоза, фосфорна кислота.
4. Який нуклеотид є у ДНК, але відсутній у РНК:
А - аденіновий;
Б - гуаніловий;
В - тимідиловий;
Г - урациловий;
Д - цитозиновий?.
5. Процес подвоєння молекули ДНК:
А - дисоціація;
Б - денситурація;
В - редуплікація;
Г - коагуляція.
6. Макромолекули ДНК утворюють нуклеотиди:
А - урациловий;
Б - аденіновий;
В - таміновий;
Г - уцитозиновий;
Д - гуаніновий.
7. Які сполуки входять до складу АТФ?
А - азотиста основа аденіну;
Б - вуглевод рибоза;
В - три молекули фосфорної кислоти;
Г - гліцерин;
Д - амінокислота.
8. Ферменти це:
А - вуглеводи;
Б - жири;
В - білки.
9. Якою спіраллю є молекула ДНК?
А - одинарна;
Б - подвійна.
10. Яка структура молекули АТФ?
А - біополімерна;
Б - нуклеотид;
В - мономер.
ІІ. Фронтальна бесіда (мікрофон): студенти по черзі пропонують своє продовження фрази: «Я дізнався про органічні речовини клітин…»
Психологічне розвантаження: спілкування зі студентами на тему як вони ставляться до задач, які почуття у них виникають при слові «задача». Підвести студентів до думки, що задачі з біології не є абстрактними, а базуються на реальних біологічних процесах, що відбуваються в живих організмах, в тому числі й організмі людини. Отже, біологічні задачі дають можливість краще зрозуміти ці процеси.
Теоретичні відомості.
Нуклеїнові кислоти - складні високомолекулярні біополімери, мономерами яких є нуклеотиди. Уперше амінокислоти кислоти виявили в ядрі клітин, звідки й походить назва цих сполук (від лат. нуклеус - ядро). Але згодом ці сполуки виявили і в інших частинах клітини.
Молекула нуклеотиду складається з трьох частин, нітратної основи, п'ятивуглецевого моносахариду (пентози) та ортофосфатної кислоти.
Залежно від виду пентози, що входять до складу нуклеотиду, розрізняють два типи нуклеїнових кислот: дезоксирибонуклеїнову (ДНК) і рибонуклеїнові (РНК).
Молекули ДНК у клітинах еукаріотів містяться у ядрі, пластидах і мітохондріях, а в прокаріотів у цитоплазмі.
Основна функція ДНК – це кодування збереження і реалізація спадкової інформації, передача її дочірним клітинам при розмноженні. У клітинах прокаріотів та еукаріотів ДНК завжди складається з двох ланцугів. Чітка відповідність нуклеотидів у двох ланцугах має назву – комплементарність.
Аденозинтрифосфатна кислота(АТФ) – сполука, яка за своїм складом є нуклеотидом. АТФ складається з нітратної основи, пентози і трьох залишків ортофосфатної кислоти. Молекули АТФ слугують універсальним хімічним акумулятором в клітині.
Реплікація – це самоподвоєння молекули ДНК. Реплікація ДНК – напівконсервативний процес, тобто дві дочірні молекули ДНК містять один ланцуг успадкований від материнської молекули, а інший ново синтезований.
Американський біохімік Чаргафф у 1950 році встановив, що у молекулі ДНК кількість аденіну дорівнює кількості тиміну, а кількість аденіну – кількості цитозину: А=Т, Г=Ц – правило Чаргаффа Звідси виходить висновок, що А+Г = Т+Ц, тобто (А+Т) + (Г+Ц) = 100%.
Згідно з правилом Чаргаффа у молекулі ДНК кількість аденіну дорівнює кількості тиміну, а кількість гуаніну дорівнює кількості цитозину А=Т і Г=Ц. Сума нуклеотидів з аденіном і гуаніном дорівнює сумі нуклеотидів з урацилом і цитозином (А+Г=У+Ц).
Транскрипція – переписування генетичної інформації з ДНК на РНК.
Трансляція – біосинтез білка.
ІІІ. Виконання практичної роботи. Розв'язування задач.
Розв'язання вправ з реплікації.
Напишіть фрагмент ланцюга ДНК, який утворюється в процесі реплікації На цій ділянці ДНК.
а) Т Ц А Т Г Г Ц Т А Т Г А Ц Г Т А А А Т Г
б) Т А Г Г Ц Т Т Т А Г Ц Ц Г Т Г Ц Ц Г А Т Г
в) А Т Т Ц Ц А Т Г Г А Т Ц Г А А Т Т Ц Г А Т
Розв’язання
а) Т Ц А Т Г Г Ц Т А Т Г А Ц Г Т А А А Т Г
А Г Т А Ц Ц Г А Т А Ц Т Г Ц А Т Т Т А Ц
б) Т А Г Г Ц Т Т Т А Г Ц Ц Г Т Г Ц Ц Г А Т Г
А Т Ц Ц Г А А А Т Ц Г Г Ц А Ц Г Г Ц Т А Ц
в) А Т Т Ц Ц А Т Г Г А Т Ц Г А А Т Т Ц Г А Т
Т А А Г Г Т А Ц Ц Т А Г Ц Т Т А А Г Ц Т А
Фрагмент ланцюга молекули ДНК має певну послідовність нуклеотидів. Напишіть фрагмент молекули іРНК, який утворюється в процесі транскрипції на цій ділянці ДНК.
а ) А Ц А Г Т А А Ц Г А Г Ц Т А Г Г Ц А
Розв’язання
а) А Ц А Г А А Ц Г А Г Ц Т А Г Г Ц А
У Г У Ц У У Г Ц У Ц Г А У Ц Ц Г У
У людини частка гуанінового нуклеотиду становить 19,9% від загальної кількості. Визначте частку (%) всіх інших нуклеотидів.
Розв’язання. За правилом Чаргаффа та принципом комплементарості, маємо: Г=Ц=19,9% Визначаємо відсоток А- і Т- нуклеотидів в цьому фрагменті ДНК: Г=Ц= 100% - (Г+Ц)/2 =100% - (19,9% + 19,9%)/2 =31,1%; А=Т=30,1%.
Розв’язання.
Знаючи те, що одну амінокислоту кодує три нуклеотиди, визначаємо кількість нуклеотидів в одному ланцугу гена, що кодує білок гемоглобін: 200 . 3 = 600 (нуклеотидів).
Визначаємо довжину гена, що кодує білок гемоглобіну: l(гена) = 600 . 0,34 = 204 (нм).
Відповідь. Довжина гена становить 204 нм.
глу – вал – тре – сер – ілей – ала – цис – глу. Визначте триплети іРНК.
Розв’язання глу – вал – тре – сер – ілей – ала – цис – глу.
ГАА ГУУ АЦУ АГУ АУУ ГЦУ УГУ ГАА.
Відповідь. Це такі триплети іРНК: ГАА,ГУУ,АЦУ,АГУ,АУУ,ГЦУ УГУ ГАА.
Нуклеїнові кислоти.
Молекулярна маса одного нуклеотиду - 330 Да. Лінійні розміри, тобто відстань між 2-ома нуклеотидами, одного нуклеотиду = 0,34 нм.
Задача
Фрагмент правого ланцюга ДНК має наступний нуклеотидний склад.
Визначить порядок чергування нуклеотидів у лівому ланцюгу. Яка довжина даного фрагмента молекули ДНК? Визначить % вміст кожного нуклеотида в даному фрагменті.
Розв'язування.
1. За принципом комплементраності відновлюємо лівий ланцюг ДНК і таким чином весь фрагмент ДНК.
2. Визначаємо довжину фрагмента ДНК
12 Ч 0,34 нм = 4,08 нм
3. Встановлюємо % вміст кожного нуклеотида в даному фрагменті ДНК.
Всіх нуклеотидів - 24, з них А = 5; Т = 5; Г = 7; Ц = 7.
Звідси, 24 - 100%
5 - х%
х = (100Ч5)/24 = 20,8%.
24 - 100%
7 - х%
х = 100Ч7/24 = 29,2%
Відповідь: вміст аденіну = 20,8%; тиміну = 20,8%; гуаніну = 29,2%; цитозину = 29,2%.
Задача
Умова задачі: білковий ланцюг складається з таких амінокислот: валін - лейцин - тістидин - серин - ізолейцін. Яка послідовність нуклеотидів гена, що кодує цей білок?
Розв'язання
Задача
Умова: Чому дорівнює довжина молекули ДНК, якщо в ній число тимідалевих нуклеотидів 600 тис., а гуанілових - 2400 тис.?
Дано: |
Розв'язання |
Т = 600000 |
1) Визначаємо скільки нуклеотидів у одному з ланцюгів молекули ДНК. |
l(ДНК) - ? |
Відповідь: 1020000 нм = 1,02 мм |
Далі - студенти виконують завдання з молекулярної біології, які подані в збірнику.
IV. Узагальнення, систематизація та контроль знань і вмінь студентів
Розв'язати задачу.
Умова: у молекулі ДНК тимідилові нуклеотиди складають 20% від загальної кількості. Визначити відсотковий вміст інших видів нуклеотидів.
Дано: |
Розв'язання |
Т = 20% |
З правила Чаргаффа: |
А - ? Г - ? Ц - ? |
Відповідь: А = Т = 30%; Г = Ц = 20% |
Рефлексія:
Вправа «Мікрофон»
Сьогодні на занятті я навчився…?
На занятті мені було … (цікаво/нецікаво, складно/нескладно?
V. Самостійна робота студентів
Самостійне розв’язування задач з використанням дидактичних карток. Студенти обирають картки за рівнем складності.
VІ. Підведення підсумків заняття та оцінювання студентів
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.