Практична робота № 2
Тема: Вимоги до технічного використання та технічного обслуговування суднового електрообладнання.
Мета: Ознайомитися з вимогами до технічного використання та технічного обслуговування суднового електрообладнання.
Матеріально-технічне та навчально-методичне забезпечення:
Теоретичні відомості:
Суднове електрообладнання та електричні засоби автоматизації знаходяться в завідуванні старшого електромеханіка (або першого електромеханіка, або електромеханіка, або особи, що його замінює) та підпорядкованої йому електрогрупи судна. Відповідальність за організацію ТЕ (технічної експлуатації) і справний стан автоматизованих об’єктів покладається на членів екіпажу, в завідуванні яких вони знаходяться.
Обслуговування та використання СЕО і ЕСА (суднового електрообладнання і ел. засобів автоматизації) повинні здійснюватися в суворій відповідності з інструкціями заводів-виготовлювачів, вимогами ПТЕ і діючими нормативними документами щодо забезпечення електробезпеки. Якщо інструкції заводів-виготовлювачів не узгоджуються з окремими положеннями ПТЕ, то повинні виконуватися вимоги інструкцій. На основі досвіду експлуатації судновласник має право замінювати або доповнювати окремі положення інструкцій заводів-виготовлювачів, але в гарантійний період експлуатації СЕО повинна здійснюватися ТЕ відповідно до інструкцій і рекомендацій постачальників.
Технічне використання СЕО і ЕСА здійснюється судновим екіпажем. Особи, які використовують СЕО і ЕСА, повністю відповідають за правильність їх застосування за призначенням, включаючи підготовку до дії, введення та виведення з дії, дотримання допустимих режимів роботи. Старший електромеханік повинен контролювати справність СЕО і ЕСА шляхом щоденного зовнішнього огляду і при необхідності перевірки в дії. Особливу увагу необхідно звертати на водонепроникність СЕО, розташованого на відкритих палубах, і запобігання потрапляння води, пара і масел на СЕО в суднових приміщеннях. Засоби автоматизації повинні використовуватися в повному обсязі, відповідному знаку автоматизації судна і прийнятою формою вахтової служби. Відключення ЕСА і перехід на ручне управління вирішуються при ТО і ремонті, а також для усунення несправностей.
Технічне обслуговування СЕО і ЕСА виконується електрогрупою під керівництвом старшого електромеханіка з залученням при необхідності осіб, відповідальних за завідування СТО, і спеціалізованих берегових організацій. Обслуговування необхідно виконувати при знеструмленому СЕО, причому до початку робіт по ТО слід вжити заходів, що запобігають випадковій подачі напруги. До початку і після закінчення робіт по ТО, а також при введенні СЕО в дію після тривалого неробочого періоду (більше 1 міс) необхідно виміряти опір його ізоляції. Розбирати справно працююче СЕО без необхідності не рекомендується. Зміни схем і конструкцій СЕО і ЕСА можуть проводитися старшим електромеханіком тільки з дозволу судновласника з відображенням усіх змін в звітній технічній документації. Для СЕО і ЕСА в загальному випадку передбачаються ТО без розбирання, ТО з частковим розбиранням і ТО з повним розбиранням. Типовий перелік робіт, технологічна послідовність їх виконання і періодичність по кожному виду ТО визначені в ПТЕ. Для СЕО і ЕСА нових видів ТІ (технічного використання) і ТО повинні виконуватися відповідно до інструкцій по експлуатації та вказівок судновласника.
Вимоги до технічного використання. Зазвичай в процесі використання виділяють етапи підготовки до дії, введення в дію, роботи і виведення з дії.
Дозволяється підготовка до дії тільки справних СЕО і ЕСА при наявності справних штатних КВП (контрольно-вимірювальних приладів). При підготовці до дії необхідно:
Введення в дію (пуск) допускається після виконання всіх операцій по підготовці, передбачених інструкцією з експлуатації (крім випадків введення в дію, пов’язаних із запобіганням аварії судна). Введення в дію СЕО після усунення несправності, тривалого неробочого періоду, ремонту і ТО з розбиранням рекомендується виконувати при можливості в режимі ручного управління, після чого переходити на режим автоматичного управління.
Після введення в дію потрібно перевірити показання всіх КВП, при необхідності відрегулювати навантаження і параметри електроенергії, переконатися у відсутності ненормальних шумів, стукотів і вібрації. У разі появи ненормальних шумів стукотів і вібрації, а також при виході значень контрольованих параметрів за допустимі межі СЕО і ЕСА повинні бути виведені з дії для виявлення і усунення причин несправності.
Під час роботи СЕО і ЕСА необхідно:
Виведення з дії (зупинка) СЕО і ЕСА повинне здійснюватися в порядку, встановленому в інструкції по експлуатації. Екстрене виведення з дії допускається в разі загрози людському життю або аварії судна. Після виведення з дії слід провести огляд, усунути виявлені дефекти, подати масло в місця ручного змащення, обтерти насухо зовнішні поверхні, при необхідності встановити стопори, обмежувачі і зачохлити СЕО.
При виведенні з дії на короткий час необхідно вжити заходів щодо обігріву СЕО наявними допоміжними засобами або шляхом періодичного включення. Непрацюючі електричні машини повинні періодично (згідно з інструкцією по експлуатації) провертатися так, щоб після провертання вал кожен раз встановлювався в нове положення.
Вимоги до технічного обслуговування. Обслуговування, здійснюється по ППС з використанням плану-графіка ТО, в якому періодичність ТО і ремонтів, що проводяться за регламентом (за розкладом), визначається на основі інструкцій заводів-виготовлювачів, проробок науково-дослідних і проектно-конструкторських організацій і досвіду експлуатації. Періодичність ТО, що проводиться за результатами контролю стану, наводиться у вигляді максимальної і мінімальної межі.
За результатами контролю стану відповідальним за завідування приймається рішення на наступний контроль стану або ТО і ремонт з призначенням часу їх проведення. Якщо параметри технічного стану не вкладаються в установлені норми, то СЕО може бути введено в дію тільки в особливих випадках за погодженням із судновласником і при необхідності з Регістром з встановленням обмежень за часом і режимам використання. Зміст операцій ТО визначається за відомістю типових робіт ТО і ремонту СТС (суднових технічних засобів).
Контрольно-вимірювальні прилади, що застосовуються при експлуатації СЕО і ЕСА, повинні проходити перевірку відповідно до чинних положень. У разі виникнення проблем або закінчення терміну перевірки КВП забороняється використовувати (прилад слід зняти для перевірки або ремонту, встановивши запасний).
Обладнання повинно розкриватися і закриватися в присутності особи, у чиєму завідуванні воно знаходиться. Розбирання та збирання проводяться в технологічній послідовності, рекомендованій нормативно-технічною документацією за допомогою інструментів і пристосувань, призначених для цих цілей. Перед розбиранням слід вимкнути живлення, зняти або від’єднати всі КВП і датчики, які можуть бути пошкоджені, провести вимірювання для визначення зазорів і взаємного розташування деталей і складальних одиниць. Перед закриттям необхідно оглянути внутрішні порожнини, переконатися в справному стані деталей і відсутності сторонніх предметів.
При розбиранні СЕО і ЕСА необхідно звертати увагу на наявність марок і міток, що визначають взаємне положення деталей. Пошкоджені марки і мітки слід відновлювати, а підводящі кінці кабелів (проводів) маркувати, замикати, заземлювати і ізолювати. При складанні СЕО і ЕСА потрібно ретельно очищати деталі від забруднень, протирати і змащувати чистим маслом поверхні, що труться; встановлювати деталі по мітках, визначальним їх взаємне положення; строго дотримуватися послідовності і зусиль затягування гайок з’єднань відповідальних деталей.
Хід роботи:
1. Ознайомитися з вимогами до технічного використання суднового електрообладнання.
2. Ознайомитися з вимогами до технічного обслуговування суднового електрообладнання.
3. Скласти порівняльну таблицю вимог до технічного використання та технічного обслуговування суднового електрообладнання.
Контрольні питання:
1. Хто відповідальний за суднове електрообладнання та електричні засоби автоматизації, а хто несе відповідальність за організацію ТЕ і справний стан автоматизованих об’єктів?
2. Як повинно здійснюватися обслуговування та використання СЕО і ЕСА?
3. Ким і як виконується технічне обслуговування СЕО і ЕСА ?
4. Де зазначений типовий перелік робіт, технологічна послідовність їх виконання і періодичність по кожному виду ТО?
5. Вкажіть підготовку до дії СЕО і ЕСА.
6. Як здійснюється виведення з дії (зупинка) СЕО і ЕСА?
Висновок:
Література
1. Кузнєцов С.Е. Основи експлуатації суднового електрообладнання і засобів автоматизації. Підручник для вузів. М.: Транспорт. 1991. 231 с.
2. 3. Вогнерубов А.М., Зеленецький В.А. Монтаж і ремонт суднового електрообладнання. Вид-во «Транспорт», 1973. 232 с.