Практична робота з астрономії "робота з картою зоряного неба" є обов'язковим видом робіт. Учням буває складно виконати цю роботу, часто спостерігаємо списування.
Метою роботи є спроба зробити роботу багатоваріативною ( бо вона прив'язана до дня народження учня), познайомити учнів з різними видами зоряних карт - картою приекваторіальної області та рухомою картою зоряного неба; оцінити знання учнів з тем "Закони Кеплера" та "Основні точки та лінії небесної сфери".
При підготовці до роботи учитель спочатку працює з 4 - 5 учнями, які виступають консультантами під час виконання роботи в класі. Консультанти самі виконують завдання роботи, вчаться користуватися картами зоряного неба, з'ясовують складні моменти , що можуть виникати при виконанні даної практичної роботи. На уроці завдання № 5 виконується учителем та учнями, які кожен має власні карти зоряного неба за допомогою консультантів. Дата завдання співпадає з датою уроку. Ті ж дії ( визначення часу сходу, заходу Сонця, продовженість світового дня, координати зірок, сузір'я, які можна спостерігати учні виконують самостійно, але з допомогою консультантів. Консультанти отримують дві оцінки - за власну практичну роботу та за консультаційну роботу - за результатами, що показали учні класу.
«___» _______________20 Практична робота з астрономії уч________ 11 - класу
Українсько – Американського ліцею
_________________________________________
Тема: Робота з картою зоряного неба, визначення координат сузірь, зірок.
Мета: Закріплення теоретичного матеріалу про основні точки та лінії небесної сфери, формування практичних навичок користування картою зоряного неба.
Обладнання та матеріали: Карти зоряного неба приполярної та приекваторіальних областей, підручник з астрономії.
Перевірка готовності учнів для виконання роботи:
1. Дайте визначення небесної сфери __________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________ 2. Назвіть сузір’я, через які проходить екліптика Сонця.: ________________________________
_______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
3. На схемі позначте небесний екватора (а), небесного меридіану (б), на кола схилень (в).
4. На фотографії зображена оккультація зорі TYC 1328-972 астероїдом Флорис – Ян 18 жовтня 2011 року. Визначити, до якого сузір’я відноситься ця ділянка зоряного неба.
Назва сузір’я:
Виконання роботи:
1. Запишіть дату свого народження. Під яким сузір’ям міститься дата Вашого народження відповідно до астрологічних уявлень? ______________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________ 2. Визначте за картою приекваторіальної області небесної сфери координати найяскравішої зірки () сузір’я: ____________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ 3. Визначте час сходу Сонця в день Вашого народження та час заходу Сонця в цей же день.
Визначте продовженість світового дня в цю дату. Схід Сонця _____________; захід Сонця
____________Продовженість дня ______________________
4. За картою приполярної області визначити у день Вашого народження, яке сузір’я (зірка) знаходиться в зеніті, які сузір’я можна спостерігати на небі на 22 годину київського часу: захід________________________; схід_____________________________________________; південь________________________________; північ _________________________________ зеніт _____________________________________
5. Визначити, які зірки у зеніті на 30 вересня на 22 годину київського часу, перелік сузір на півночі, півдні. заході, сході, в зениті. Визначте час сходу, заходу Сонця, продовжність дня _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
6. Визначити період обертання планети, яка б містилася на відстані 10 астрономічних одиниць від Сонця. _____________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
7. Оцінка вчителя: ____________________________________________