Практичне заняття № 1. Утвердження принципів громадянського рівноправ'я: від Декларації прав людини і громадянина до Цивільного кодексу Наполеона
Практичне заняття № 1. Утвердження принципів громадянського рівноправ’я: від Декларації прав людини і громадянина до Цивільного кодексу Наполеона
Мета:
Тип уроку: практичне заняття.
ХІД УРОКУ
Вправа «Три речення»
Трьома реченнями висловити власну думку про причини та початок Французької революції.
Бліц-опитування
1. Що таке громадянське рівноправ’я?
2. Коли і як було прийнято «Декларацію прав людини і громадянина»?
3. Як «Декларація прав людини і громадянина» втілювала у своїх положеннях принципи громадянського рівноправ’я?
4. Коли і за яких історичних обставин з’явився «Цивільний кодекс» Наполеона?
5. Яке відображення знайшли принципи громадянського рівноправ’я в «Цивільному кодексі» Наполеона?
6. Наведіть факти, що свідчать про утвердження принципів громадянського рівноправ’я у Франції в період між появою «Декларації прав людини і громадянина» та «Цивільного кодексу» Наполеона.
На практичному занятті ми об’єднаємося в групи та поговоримо про найбільш складні й суперечливі проблеми становлення принципів громадянського рівноправ’я у Франції за часів Великої французької революції та Імперії Наполеона Бонапарта.
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
Робота в групах
Завдання 1.
Опрацюйте документи — уривки з праць французьких просвітителів та виконайте завдання:
1. Із праці Ш. Монтеск’є «Дух законів»: «Якщо влада законодавча і виконавча поєднаються в одній особі або в одній установі, то свободи не буде…»
2. Із праці Ж.-Ж. Руссо «Про суспільний договір»: «Людина народжена вільною, а, між тим, вона скрізь у кайданах…»
3. Із праці Ж. Мельє «Заповіт»: «Першим злом є величезна нерівність між різними станами і становищами людей…»
Чому, на Вашу думку, просвітителів у першу чергу хвилювала проблема громадянського рівноправ’я?
Яким чином його принципи втілювалися на практиці під час Великої французької революції?
Завдання 2.
Існує думка, що різні групи населення революційної Франції вкладали в гасло «Свобода, рівність, братерство» різний зміст. Спробуйте припустити, як розуміли ці слова міська буржуазія, селянство, санкюлоти. Погляди яких груп суперечили одне одному?
Завдання 3.
Із «Декларації прав людини і громадянина» (1789 р.)
Стаття 4. Свобода полягає в можливості робити все, що не шкодить іншому: таким чином, права кожної людини не мають меж, за винятком тих, які забезпечують іншим членам суспільства користування тими самими правами. Ці обмеження можуть бути визначені тільки законом.
Стаття 6. Закон є проявом загальної волі. Усі громадяни мають право брати участь особисто або через своїх представників у його створенні. Він має бути однаковим для всіх, захищає він чи карає. Усі громадяни рівні перед ним і тому мають рівний доступ до всіх посад, місць і занять відповідно до їх здібностей і без будь-яких розрізнень, крім тих, що обумовлені їхніми чеснотами й талантами…
Стаття 17. Оскільки власність є недоторканним і священним правом, ніхто не може бути позбавлений її інакше, ніж у разі встановленої законом суспільної необхідності та за умови справедливого й попереднього відшкодування.
1. У чому ви вбачаєте відмінності у ставленні до закону в становому суспільстві та «Декларації…»? Поясніть, чому в документі обмежується свобода людини.
2. Поясніть зміст статті 17. Чому вона викликала протести з боку частини революціонерів?
3. Як реалізовувались права людини і громадянина в якобінській Франції?
Завдання 4.
У Цивільному кодексі послідовно захищалося право приватної власності: «Власність є правом користуватися й розпоряджатися речами абсолютним чином, якщо тільки здійснення цього права не стає забороненим законами або регламентами».
Порівняйте ставлення до власності в «Декларації прав людини і громадянина» й Цивільному кодексі. Чи можна говорити про помітні відмінності між двома документами?
Завдання 5.
У Цивільному кодексі йшлося: «Чоловік зобов’язаний надавати заступництво своїй дружині, дружина — слухняність чоловікові». Чому ця стаття вважається прикладом безправного становища жінок?
Завдання 6.
Поясніть, як ви розумієте вислів Наполеона: «Моя справжня слава полягає не в тому, що я виграв 40 битв: Ватерлоо затьмарить у пам’яті нащадків інші перемоги. Однак те, що не забудеться й житиме вічно, так це мій Цивільний кодекс».
Завдання 7.
На основі вивченого матеріалу підготуйте невелике повідомлення на тему «Утвердження принципів громадянського рівноправ’я: від «Декларації прав людини і громадянина» до Цивільного кодексу Наполеона» за пропонованим планом:
Завдання 8.
Проаналізуйте фрагмент «Декларації прав людини і громадянина» і Конституції 1791 р. й дайте відповіді на запитання:
1. Які ідеї французьких просвітителів були відтворені у «Декларації прав людини і громадянина» і Конституції 1791 р.?
2. Які «природні права» людини були передбачені в «Декларації прав людини і громадянина»?
3. Як у Конституції реалізовувалася ідея просвітителів щодо розподілу влади?
4. Порівняйте положення про цивільні права і свободи у «Декларації прав людини і громадянина» і Конституції 1791 р. Зробіть висновок.
Презентація результатів роботи груп
Розгляньте ілюстрацію. Які події знайшли на ній відображення? Підготуйте лепбук про одну з них