Практичне заняття № 1. Утвердження принципів громадянського рівноправ’я: від Декларації прав людини і громадянина до Цивільного кодексу Наполеона

Про матеріал

Практичне заняття № 1. Утвердження принципів громадянського рівноправ'я: від Декларації прав людини і громадянина до Цивільного кодексу Наполеона

Перегляд файлу

Практичне заняття № 1. Утвердження принципів громадянського рівноправ’я: від Декларації прав людини і громадянина до Цивільного кодексу Наполеона

Мета:

  •               на підставі здобутих знань та аналізу підготовлених повідомлень визначити прояви утвердження принципів громадянського рівноправ’я у Франції від «Декларації прав людини і громадянина» до «Цивільного кодексу» Наполеона; переконатися у важливості принципу громадянського рівноправ’я для розвитку суспільного життя;
  •               сприяти формуванню предметних компетентностей учнів;
  •               спонукати учнів керуватися у своєму житті демократичними цінностями та ідеалами.

Тип уроку: практичне заняття.

ХІД УРОКУ

  1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Вправа «Три речення»

Трьома реченнями висловити власну думку про причини та початок Французької революції.

 

Бліц-опитування

1. Що таке громадянське рівноправ’я? 

2. Коли і як було прийнято «Декларацію прав людини і громадянина»? 

3. Як «Декларація прав людини і громадянина» втілювала у своїх положеннях принципи громадянського рівноправ’я?

4. Коли і за яких історичних обставин з’явився «Цивільний кодекс» Наполеона? 

5. Яке відображення знайшли принципи громадянського рівноправ’я в «Цивільному кодексі» Наполеона? 

6. Наведіть факти, що свідчать про утвердження принципів громадянського рівноправ’я у Франції в період між появою «Декларації прав людини і громадянина» та «Цивільного кодексу» Наполеона.

 

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

На практичному занятті ми об’єднаємося в групи та поговоримо про найбільш складні й суперечливі проблеми становлення принципів громадянського рівноправ’я у Франції за часів Великої французької революції та Імперії Наполеона Бонапарта.

 

  1. ПРЕДСТАВЛЕННЯ ТЕМИ ТА ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть:

  •               висловлювати судження щодо основних положень «Декларації прав людини і громадянина» та «Цивільного кодексу» Наполеона;
  •               аналізувати історичні документи, узагальнювати отриману інфломацію.

 

  1.   Практичне заняття

Робота в групах

Завдання 1.

Опрацюйте документи — уривки з праць французьких просвітителів та виконайте завдання:

1. Із праці Ш. Монтеск’є «Дух законів»: «Якщо влада законодавча і виконавча поєднаються в одній особі або в одній установі, то свободи не буде…»

2. Із праці Ж.-Ж. Руссо «Про суспільний договір»: «Людина народжена вільною, а, між тим, вона скрізь у кайданах…»

3. Із праці Ж. Мельє «Заповіт»: «Першим злом є величезна нерівність між різними станами і становищами людей…»

Чому, на Вашу думку, просвітителів у першу чергу хвилювала проблема громадянського рівноправ’я?

Яким чином його принципи втілювалися на практиці під час Великої французької революції?

 

 

 

Завдання 2.

Існує думка, що різні групи населення революційної Франції вкладали в гасло «Свобода, рівність, братерство» різний зміст. Спробуйте припустити, як розуміли ці слова міська буржуазія, селянство, санкюлоти. Погляди яких груп суперечили одне одному?

 

Завдання 3.

Із «Декларації прав людини і громадянина» (1789 р.)

Стаття 4. Свобода полягає в можливості робити все, що не шкодить іншому: таким чином, права кожної людини не мають меж, за винятком тих, які забезпечують іншим членам суспільства користування тими самими правами. Ці обмеження можуть бути визначені тільки законом.

Стаття 6. Закон є проявом загальної волі. Усі громадяни мають право брати участь особисто або через своїх представників у його створенні. Він має бути однаковим для всіх, захищає він чи карає. Усі громадяни рівні перед ним і тому мають рівний доступ до всіх посад, місць і занять відповідно до їх здібностей і без будь-яких розрізнень, крім тих, що обумовлені їхніми чеснотами й талантами…

Стаття 17. Оскільки власність є недоторканним і священним правом, ніхто не може бути позбавлений її інакше, ніж у разі встановленої законом суспільної необхідності та за умови справедливого й попереднього відшкодування.

1. У чому ви вбачаєте відмінності у ставленні до закону в становому суспільстві та «Декларації…»? Поясніть, чому в документі обмежується свобода людини. 

2. Поясніть зміст статті 17. Чому вона викликала протести з боку частини революціонерів? 

3. Як реалізовувались права людини і громадянина в якобінській Франції?

 

Завдання 4.

У Цивільному кодексі послідовно захищалося право приватної власності: «Власність є правом користуватися й розпоряджатися речами абсолютним чином, якщо тільки здійснення цього права не стає забороненим законами або регламентами».

Порівняйте ставлення до власності в «Декларації прав людини і громадянина» й Цивільному кодексі. Чи можна говорити про помітні відмінності між двома документами?

 

Завдання 5.

У Цивільному кодексі йшлося: «Чоловік зобов’язаний надавати заступництво своїй дружині, дружина — слухняність чоловікові». Чому ця стаття вважається прикладом безправного становища жінок?

 

Завдання 6.

Поясніть, як ви розумієте вислів Наполеона: «Моя справжня слава полягає не в тому, що я виграв 40 битв: Ватерлоо затьмарить у пам’яті нащадків інші перемоги. Однак те, що не забудеться й житиме вічно, так це мій Цивільний кодекс».

 

Завдання 7.

На основі вивченого матеріалу підготуйте невелике повідомлення на тему «Утвердження принципів громадянського рівноправ’я: від «Декларації прав людини і громадянина» до Цивільного кодексу Наполеона» за пропонованим планом:

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 8.

Проаналізуйте фрагмент «Декларації прав людини і громадянина» і Конституції 1791 р. й дайте відповіді на запитання:

1. Які ідеї французьких просвітителів були відтворені у «Декларації прав людини і громадянина» і Конституції 1791 р.?

2. Які «природні права» людини були передбачені в «Декларації прав людини і громадянина»?

3. Як у Конституції реалізовувалася ідея просвітителів щодо розподілу влади?

4. Порівняйте положення про цивільні права і свободи у «Декларації прав людини і громадянина» і Конституції 1791 р. Зробіть висновок.

 

  1. ПІДСУМКИ УРОКУ

Презентація результатів роботи груп

 

  1.        ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Розгляньте ілюстрацію. Які події знайшли на ній відображення? Підготуйте лепбук про одну з них

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Чередніченко Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Борова Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Костенко Сергій Анатолійович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Рябченко Сергій
    молодці, так тримати
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
doc
Додано
30 серпня 2018
Переглядів
44420
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку